Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua tietokonejutuissa - mies teki itsestään läppärini administraattorin

Vierailija
08.02.2017 |

Aluksi täytyy sanoa, että olen tooooosi huono tietokoneiden kanssa. Olen ihan peruskäyttäjä, roikun netissä hömppäpalstoilla ja maksan nettipankissa laskuja - siinä se.

Sain mieheltä nyt lahjaksi ikioman läppärin. Muuten ihan kiva, mutta ensi töikseen mieheni sanoi, että hän asentaa koneeni käyttökuntoon. Kiva juttu. Sitten hän sanoi, että asensi koneelleni minulle oman käyttäjätunnuksen minun salasanallani SEKÄ hänelle itselleen käyttäjätunnuksen hänen salasanallaan (tiedän hänen salasanansa).

Kysyin, että miksi ihmeessä minun läppärilläni meillä pitää olla omat tunnukset niin mies vastasi " täytyyhän sulla olla administraattori, jos koneelle täytyy tehdä jotain". Kysymykseni on, että voisiko joku kertoa MIKSI miehellä pitää olla tuo oma tunnus, mitä hän sillä käytännössä voi tehdä?

Kerrottakoon myös, että miehen mustasukkaisuus on kasvanut viimeisen vuoden aikana, mutta ihan turhaan. En ole ikinä pettänyt. Mietin, että voiko tämä hänen 'administraattoriroolinsa' liittyä tähän? Pystyykö hän esimerkiksi seuraamaan sivuhistoriaani oman tunnuksensa kautta vaikka tyhjentäisin sivuhistorian oman tunnukseni puolella? Pystyykö hän nappaamaan vaikkapa facen salasanani oman käyttäjätunnuksensa avulla, jos kirjaudun faceen oman käyttäjätunnukseni puolella? Vai mikä tämä juttu on?

Mies on tosi hyvä tietokoneiden kanssa, hän on tietotekniikan DI. Jotenkin tämä vain kuulostaa tosi oudolta.

Kommentit (256)

Vierailija
101/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koneen muut käyttäjät eivät voi nähdä sinun tunnuksesi sivuhistoriaa, kuvia tai tiedostoja jne. Profiilit eivät ole kytköksissä siis toisiinsa. 

Pötyä.

Adminini pääsee käsiksi mihin tiedostoihin tahansa, myös toisten käyttäjien profiileissa oleviin ja sitä kautta myös sivuhistorioihin, kuviin, ladattuihin tiedostoihin, kaikkeen.

Niimpä. Admin pääsee käsiksi jopa muiden käyttäjien face-salasanoihin ja meili-salasanoihin. 

No vitut pääsee.

No tietenkin pääsee, jos salasanat on koneelle tallennettu. Selaimissa kun on se salasanojen tallennusmahdollisuus, niin kyllä ne salasanat sieltä löytyvät.

Miten muuten tuo iCloud, miten ap. miehesi on saanut liittää oman meilinsä siihen vaikka kyse on sinun työkännykästäsi, siis työnantajan laitteesta? Mielestäni tuollainen on hyvin arveluttavaa jo työnantajasi kannalta, jos miehesi ei ole muuten tekemisissä työnantajasi kanssa. ICloudille tehdään puhelimista mm. varmuuskopiot, eikä niihin pitäisi olla asiaa kenelläkään ulkopuolisella. Jos työkännysi menee vaikka jumiin niin, että tarvitaan jotain varmuuskopioilta palautettavaa, niin miten selität työnantajalle (jos joku työpaikan it-helppi sinua neuvoo), että et saa iCloudiasi auki, koska se on miehesi tunnuksilla?

Vierailija
102/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, jos ap:llä olisi joku kaveri, joka voisi tehdä ap:n koneelle semmoisen jekun, että kone tyhjentäisi koko välimuistin selaushistorioineen ja kaikkineen aina käytön jälkeen, niin saisi ap:n mies pitkän nenän kun ei enää näkisi mitään, mitä ap on koneellaan tehnyt. Loisi ap:n tunnuksilla siis sellaisen käyttöliittymän tapaisen, tälle admin-miehen admintunnukilee näkymättömän lisän niin kuin on mm. kirjastojen asiakaskoneilla, joista ei näe yhtään mitään käyttäjien tekemisiä : )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koneen muut käyttäjät eivät voi nähdä sinun tunnuksesi sivuhistoriaa, kuvia tai tiedostoja jne. Profiilit eivät ole kytköksissä siis toisiinsa. 

Pötyä.

Adminini pääsee käsiksi mihin tiedostoihin tahansa, myös toisten käyttäjien profiileissa oleviin ja sitä kautta myös sivuhistorioihin, kuviin, ladattuihin tiedostoihin, kaikkeen.

Niimpä. Admin pääsee käsiksi jopa muiden käyttäjien face-salasanoihin ja meili-salasanoihin. 

No vitut pääsee.

No tietenkin pääsee, jos salasanat on koneelle tallennettu. Selaimissa kun on se salasanojen tallennusmahdollisuus, niin kyllä ne salasanat sieltä löytyvät.

No vitut löytyy, kun ovat kryptattu käyttäjän henkilökohtaisella avaimella. Älkää nyt jumalauta yrittäkö päteä kun tietämyksenne aiheesta on ameeban luokkaa.

Vierailija
104/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoturvan näkökulmasta on ihan järkevää, että sinun tilisi ei ole admin-tili jos et kerran tiedä tietotekniikasta mitään. Tulla ei ole normaalissa selailussa varmaankaan mitään käytännön merkitystä. Itse asiassahan yleensä suositellaan, että se normaali käyttäjätunnus ei olisi admin, mutta itse en ainakaan jaksa pitää erillistä adminia, koska se toimii windowsissa helvetin hankalasti. Macillani minulla on erikseen admin-tunnus ja selailutunnus. 

Vierailija
105/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, jos ap:llä olisi joku kaveri, joka voisi tehdä ap:n koneelle semmoisen jekun, että kone tyhjentäisi koko välimuistin selaushistorioineen ja kaikkineen aina käytön jälkeen, niin saisi ap:n mies pitkän nenän kun ei enää näkisi mitään, mitä ap on koneellaan tehnyt. Loisi ap:n tunnuksilla siis sellaisen käyttöliittymän tapaisen, tälle admin-miehen admintunnukilee näkymättömän lisän niin kuin on mm. kirjastojen asiakaskoneilla, joista ei näe yhtään mitään käyttäjien tekemisiä : )

Miksi kuvittelette että se mies edes käy sillä koneella? Eihän hän niin ole AP:n mukaan tehnyt.

Vierailija
106/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

olevarovainen kirjoitti:

Mielestäni on erittäin huolestuttavaa, että miehesi on asentamut työkännykkäsi Apple-tilin eikä ole antanut salasanaa sinulle! Eikö sinulla hälytyskellot soineet tuossa vaiheessa? Tuosaa on pakko olla jokin motiivi takana ja onhan kyse TYÖpuhelimestasi, johon miehellä ei pitäisi olla mitään asiaa. Tämän valossa on todennäköistä, että mies valvoo tekemisiäsi myös admin-oikeuksillaan uudella läppärilläsi. Tuolla Appe-tilillä pystyy tosiaan seuraamaan kaikkea viestiliikennettäsi, nettiselailuasi ja jopa paikannustietojasi.

Tuo mies saattaa oikeasti osoittautua vaaralliseksi jos on jo nyt noin kontrolloiva ja valvova.

Kuten sanoin, olen ollut liian hyväuskoinen. Ei minulla ole mitään salattavaa. Ja olen aina luottanut mieheeni, kuka nyt ei omaan puolisoonsa luottaisi. Toki luottamus kariutui, kun mies muutama vuosi sitten petti.

Ajatus siitä, että mieheni kontrolloi minua, on kuvottava! Mitä pahaa olen tehnyt? En mitään!

Olemme olleet jo 10 vuotta yhdessä ja meillä on kaksi lastakin.

En voi tunnustaa työpaikallani, että mieheni applen tunnukset on kännykälläni! Silloin kun sain työkannykän niin mies auttoi kännykän käyttöönotossa. Mies tarjoutui asentamaan muutaman harrastukseeni liittyvän appsin ja käsittääkseni hän latasi nuo applen kaupasta, koska hän sanoi, että tuohon lataamiseen tarvitaan sitä applen tiliä.

Nyt kun mietin niin viime viikolla mies mainitsi minulle, että huomasinko kun netissä oli eräs juttu. Tuo juttu oli melko erikoinen ja mietinkin silloin omassa päässäni, että onpa hassua että mies on sattunut lukemaan saman jutun (ei mikään salainen juttu). Olin siis lukenut tuon jutun omalla henkilökohtaisella läppärilläni.

Nyt itkettää oikeasti!

AP

Vierailija
107/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pötyä.

No vitut pääsee.

No vitut löytyy, kun ovat kryptattu käyttäjän henkilökohtaisella avaimella. Älkää nyt jumalauta yrittäkö päteä kun tietämyksenne aiheesta on ameeban luokkaa.

Katsos kun se henkilökohtainen, kryptattu avain puretaan niillä tunnuksilla, mitkä ovat kytköksissä mm. iCloudin kirjautumistunnuksiin, ja juuri nämä tunnuksethan on vain ap:n miehellä. Vai mistä luulet sen henkilökohtaisen avaimen tulevan ja mihin?

Vierailija
108/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota tiedostosi talteen ja asenna käyttis uudestaan.

Vierailija
109/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla totta, koska meidänkin firmassa saa valita iphonen, mutta sille ei tehdä tiliä, eikä kukaan itse asentele mitään appseja. Meidän tietohallinto on pieni ja kiireinen ja työntekijöitä ja niiden puhelimia paljon.

Vierailija
110/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap miksi miehesi ylipäätään ostaa sinulle yhtäkkiä lahjaksi macbookin? Ne maksaa yli tonnin. Aika harvinaisen hieno lahja ihan näin alkuvuoden kunniaksi vain.

Mies sanoi, että halusi ostaa minulle lahjan. Sanoi, että mietti hetken mitä ostaisi ja kuulemma sitten keksi, että ostaa minulle uuden läppärin. Ja onko ne oikeasti noin kalliita, hitsi sentään.

AP

Ap oletko ihan varma että et ole provo? Tämä kuulostaa niin oudolta tarinalta.

En todellakaan ole provo! Itken ja tärisen, kirjoitan nyt työläppärilläni. Olenko siis oikeasti siinä tilanteessa, että olen naimisissa hullun kanssa?! Mies on pikkuhiljaa alkanut pyörittämään meidän perheen elektroniikkaa. Hän tarjoutuu aina vapaaehtoisesti asentelemaan kaikkea ja itse kun en ole kiinnostunut hirveästi tietokoneista niin olen ollut vain iloinen, että mies osaa hoitaa meidän perheen kännykkä- ja tietokonepulmat.

AP

Vierailija
111/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pötyä.

No vitut pääsee.

Katsos kun se henkilökohtainen, kryptattu avain puretaan niillä tunnuksilla, mitkä ovat kytköksissä mm. iCloudin kirjautumistunnuksiin, ja juuri nämä tunnuksethan on vain ap:n miehellä. Vai mistä luulet sen henkilökohtaisen avaimen tulevan ja mihin?

Niin. iCloud-tunnuksella. Eli käyttäjän henkilökohtaisella tunnuksella. EI TOISELLA SAMALLA KONEELLA OLEVALLA ADMIN-TASON TUNNUKSELLA KUTEN VIESTIN OTSIKOSSA HIRVITELLÄÄN!!!

Edelleen, jos joku on niin paviaani että antaa henkilökohtaiset tunnuksensa jonkun muun haltuun niin vika löytyy näppiksen ja tuolin selkänojan välistä.

Vierailija
112/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap miksi miehesi ylipäätään ostaa sinulle yhtäkkiä lahjaksi macbookin? Ne maksaa yli tonnin. Aika harvinaisen hieno lahja ihan näin alkuvuoden kunniaksi vain.

Mies sanoi, että halusi ostaa minulle lahjan. Sanoi, että mietti hetken mitä ostaisi ja kuulemma sitten keksi, että ostaa minulle uuden läppärin. Ja onko ne oikeasti noin kalliita, hitsi sentään.

AP

Ap oletko ihan varma että et ole provo? Tämä kuulostaa niin oudolta tarinalta.

En todellakaan ole provo! Itken ja tärisen, kirjoitan nyt työläppärilläni. Olenko siis oikeasti siinä tilanteessa, että olen naimisissa hullun kanssa?! Mies on pikkuhiljaa alkanut pyörittämään meidän perheen elektroniikkaa. Hän tarjoutuu aina vapaaehtoisesti asentelemaan kaikkea ja itse kun en ole kiinnostunut hirveästi tietokoneista niin olen ollut vain iloinen, että mies osaa hoitaa meidän perheen kännykkä- ja tietokonepulmat.

AP

Sinä olet hullu, miestä lähinnä käy sääliksi kun joutuu kaltaisesi amaoottan kanssa elämään.

Vierailija
113/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen olisi pitänyt opastaa sinua tekemään itse itsellesi tili ja ostamaan itse ne appsit, ne on tehty helpoksi, juuri apple panostaa helppoon käyttöön.. Ei kai kukaan noin avuton ja vietävissä oikeasti voi olla.

Vierailija
114/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen olisi pitänyt opastaa sinua tekemään itse itsellesi tili ja ostamaan itse ne appsit, ne on tehty helpoksi, juuri apple panostaa helppoon käyttöön.. Ei kai kukaan noin avuton ja vietävissä oikeasti voi olla.

No ei voi, tämä haisee trollille kilometrien päähän.

Vierailija
115/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai normaalissa perheessä on hieno homma jos mies hoitaa asentelut ja ylläpidon. Asia on ihan toinen jos samainen mies on kontrolloiva ja hyvin mustasukkainen.

Koska ap ei voi jäädä kiinni mistään, häntä ei sikäli juuri nyt uhkaa mikään, mutta en silti haluaisi itse huomata että oma mies pitää minua seurannassa.

Vierailija
116/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson tässä juuri iphoneani ja se miehen sähköpostiin kytketty tunnus löytyy "App Storesta". Eli käyttäjätunnus on miehen sähköposti, salasanaa en tiedä.

Puhelimeeni on tullut uusi apps nimeltään "Etsi iPhone" ja kun klikkaan siitä niin se kysyy "appleID" ja tämä on se miehen sähköposti. En ole ladannut "etsi iphone" appsia erikseen eikä ole tullut mitään päivityksiäkään,mitä puhelin käskeen ladata. Mistä tuo "etsi iPhone" on tullut puhelimeeni ja mitä se tekee?

AP

Vierailija
117/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein äitini uudelle koneelle itselleni admin tilin ja äidille tavallisen ihan vaan sen takia ettei se pääse niin helposti paskomaan konetta ihan heti. Ajatteleekohan sekin että yritän vakoilla? :/

Vierailija
118/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(Ilmeisesti kyseessä windows-kone, johon ei käyttäjätilejäkään tarvitse luoda tai käyttää jotain olemassa olevaa meiliodoutetta, vaikka microsoft näin yrittää tyrkyttääkin).

Jos olisit ketjua lukenut, tietäisit tässä vaiheessa että kone oli Macbook. Mutta ei anneta sen häiritä.

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallinen koneekäyttäjä selviytyy nykypäivän koneitten kanssa aivan hyvin ilman erillistä adminia (admin-oikeudet ovat automaattisesti, jos koneella on vain yksi käyttäjä), päivitykset ja asennukset voi tehdä suoraan. Myöskään mitään niin hankalaa ei tavallinen käyttäkä pääse tekemään admin-tunnuksilla, että kone menisi seksisin.

Niin, adminina Windowsiaan ajava kädetön käyttäjähän ei ole minkäänlainen turvallisuusriski. Konettakaan ei saa sekaisin, mitä nyt pystyy imuroimaan kaikki mahdolliset haittaohjelmat, kryptolockerit, toolbaarit ja pöpöt sitä mukaa kun niitä hyppii pop-uppeina eteen. Koska tietenkään dialogeja ei lueta ja kaikkeen painetaan sokeana ok -> ok -> yes to all. Ja backupit, mitkä backupit?

Jos ihan vakavalla naamalla väität että rajattu käyttäjätili amatööreille on huono idea ja kaikkien pitäisi ajaa Windowsiaan admin-oikeuksilla, uskon että todella ansaitset menettää jokaisen tunnin ja minuutin elämästäsi joka kuluu sukulaisten ja tuttavien saastuneiden koneiden putsaukseen. Toivotan rattoisia hetkiä vikasietotilan, Windows Updaten ja Malwarebytesin parissa!

Vierailija
119/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta rauhoittua. Kuulostaa kaikin puolin hurjalta mutta voihan olla, että miehesi on vaan vähän turhan innokas noissa neuvomisissaan ja asennuksissaan. Jos hän saa niistä jotain pätemiskiksejä, kuten tuossa joku jo sanoikin. Ja hän haluaa olla se talouden ykkönen teknisissä asioissa, mutta on mennyt vähän liian pikälle tajuamatta, ettei hänellä ole mitään asiaa sun työkännyyn eikä myöskään muihin henkliökohtaisiin tileihin (tuo iClous siis). Sama olisi, jos hän alkaisi esilukea sun postiluukusta tulevan postin ensin, ja antaisi sulle luettavaksi vain ne, mitkä olettaa olevan sulle tarpeeksi helppoja.

Aika kontrolloivaa miehesi käytös kyllä noissa teknisissä asioissa on mutta se voi olla pelkästään sitä ja hän ei itse sitä huomaa, eikä hän siten ole muuttunut miksikään hirviöksi.

Mitä, jos pyytäisit häntä opastamaan ja selittämään sulle kunnolla sen tietokoneen kans, ja pyytäisit sen iCloudin tunnukset, sano, että tarttet niitä töissä. Katso sittten, miten hän reagoi.

Koeta jaksaa.

Vierailija
120/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUA ITKETTÄÄ NIIN PALJON ETTÄ CAPS-LOCK JUUTTUI POHJAAN!

AP

PS. EN OLE RÖLLI