Apua tietokonejutuissa - mies teki itsestään läppärini administraattorin
Aluksi täytyy sanoa, että olen tooooosi huono tietokoneiden kanssa. Olen ihan peruskäyttäjä, roikun netissä hömppäpalstoilla ja maksan nettipankissa laskuja - siinä se.
Sain mieheltä nyt lahjaksi ikioman läppärin. Muuten ihan kiva, mutta ensi töikseen mieheni sanoi, että hän asentaa koneeni käyttökuntoon. Kiva juttu. Sitten hän sanoi, että asensi koneelleni minulle oman käyttäjätunnuksen minun salasanallani SEKÄ hänelle itselleen käyttäjätunnuksen hänen salasanallaan (tiedän hänen salasanansa).
Kysyin, että miksi ihmeessä minun läppärilläni meillä pitää olla omat tunnukset niin mies vastasi " täytyyhän sulla olla administraattori, jos koneelle täytyy tehdä jotain". Kysymykseni on, että voisiko joku kertoa MIKSI miehellä pitää olla tuo oma tunnus, mitä hän sillä käytännössä voi tehdä?
Kerrottakoon myös, että miehen mustasukkaisuus on kasvanut viimeisen vuoden aikana, mutta ihan turhaan. En ole ikinä pettänyt. Mietin, että voiko tämä hänen 'administraattoriroolinsa' liittyä tähän? Pystyykö hän esimerkiksi seuraamaan sivuhistoriaani oman tunnuksensa kautta vaikka tyhjentäisin sivuhistorian oman tunnukseni puolella? Pystyykö hän nappaamaan vaikkapa facen salasanani oman käyttäjätunnuksensa avulla, jos kirjaudun faceen oman käyttäjätunnukseni puolella? Vai mikä tämä juttu on?
Mies on tosi hyvä tietokoneiden kanssa, hän on tietotekniikan DI. Jotenkin tämä vain kuulostaa tosi oudolta.
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni, joka on myös toissä tehnyt mikrotukihommia, tekee aina kaikkiin kokeisiin admin-tunnuksen, kun laittaa sen käyttökuntoon. Myös tyttärilleen, äidilleen, ja jopa siskolleni, jota hän ei edes tapaa kuin joskus vuoden-kahden välein. Sen admin-tunnuksen kautta koneelle voi kuulema tehdä jotain, jos se varsinainen käyttäjätunnus menee jumiin.
Luultavasti miehesikin teki sen admin-tunnuksen siksi, koska ei luota siihen koneeseen. Sinun ja miehesi välinen luottamus on sitten kokonaan oma juttunsa, eikä liity tähän mitenkään, koska hän myös antoi admin-tunnuksen salasanankin sinulle.
P.S. tekikö hän koneellesi myös ATK jumalan?
ääh, miehesi äiti ym on windows-käyttäjiä. apple-koneessa ei tarvitse erillistä admin-käyttäjää, eikä ole sellaista mitään syytä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on niin paljon trolleja liikenteessä, että voisiko joku teistä nörteistä vääntää rautalangasta: vaikka nyt olisikin ihan normitoimenpide tehdä admin perheenjäsenen koneelle, niin MITÄ se admin näkee muiden profiileista? Emmeköhän me sitten omat miehemme tuntien osaa arvioida, onko hän ehkä langennut kiusaukseen urkkia sähköpostiamme mustasukkaisuuksissaan. Meilläkin muuten mac.
Se mitä admin näkee riippuu vähän mikä kone on kyseessä. Mutta käytännössä admin näkee halutessaan kaiken ja voi hallita halutessaan kaikkea. ainakaan mac-käyttäjillä ei ole normitoimenpide tehdä adminia erikseen tai perheenjäsenille. lasten koneille kyllä, puolison koneelle ei.
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni, joka on myös toissä tehnyt mikrotukihommia, tekee aina kaikkiin kokeisiin admin-tunnuksen, kun laittaa sen käyttökuntoon. Myös tyttärilleen, äidilleen, ja jopa siskolleni, jota hän ei edes tapaa kuin joskus vuoden-kahden välein. Sen admin-tunnuksen kautta koneelle voi kuulema tehdä jotain, jos se varsinainen käyttäjätunnus menee jumiin.
Luultavasti miehesikin teki sen admin-tunnuksen siksi, koska ei luota siihen koneeseen. Sinun ja miehesi välinen luottamus on sitten kokonaan oma juttunsa, eikä liity tähän mitenkään, koska hän myös antoi admin-tunnuksen salasanankin sinulle.
No selitäppäs näppäränä, että miksi ap:n mies teki ap:n TYÖkännykkään kännykän hallinnointiin tarkoitetun apple-tilin, jonka salasanaa mies ei kertonut ap:lle vaan tietää sen vain itse ja johon kytki oman sähköpostinsa. Kerro miksi ap:n mies hallinnoi ap:n työkännykkää, mutta ei anna ap:lle salasanaa ap:n omaan työkännyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koneen muut käyttäjät eivät voi nähdä sinun tunnuksesi sivuhistoriaa, kuvia tai tiedostoja jne. Profiilit eivät ole kytköksissä siis toisiinsa.
Pötyä.
Adminini pääsee käsiksi mihin tiedostoihin tahansa, myös toisten käyttäjien profiileissa oleviin ja sitä kautta myös sivuhistorioihin, kuviin, ladattuihin tiedostoihin, kaikkeen.
Ei se Admin pääse kuitenkaan käsiksi poistettuihin sivuhistorioihin tms. koska ne on poistettu. (Juu, voi poistettuja tiedostojakin mahdollisesti palauttaa, mutta se vaatii jo aika lailla hakkerointia)
Minusta on ihan järkevää että miehellä on oma tunnus koneelle Admin-oikeuksin, jos hän kerran myös tarvittaessa tekee koneeseen tarvittavat asennukset ja säädöt ym. Toinen vaihtoehtohan olisi sitten se, että mies kirjautuu tarvittaessa koneeseen ap:n tunnuksilla, jolloin hän vielä helpommin pääsee penkomaan kaiken ap:n sisällön hänen omalla tilillään.
Jos ap. haluaa varmistaa yksityisyytensä, sitten hänen pitää koneessa vain oma käyttäjätilinsä, salasanansa vain omassa tiedossaan ja hoitaa itse omatoimisesti koneen ylläpito.
Meidän läppärillä minulla (olen nainen) on admin-oikeudet ja admin-profiili, miehellä ei. Miehellä on vain sellainen karsittu käyttäjä-profiili. Minä tiedän salasanat molempien profiileihin, mies tietää vain omaansa. En koskaan ole katsonut mitä mies koneella surffaa tai kytännyt sen meilejä. Ei tulisi mieleenkään. Mutta meillä tämä järjestely johtuu siitä, että minä olen koneen omistaja ja se on ensisijaisesti minun kone, ja minä olen ainoa joka osaa sitä päivittää. Jos mies hankkisi itselleen henk koht läppärin, ei siihen tulisi minulle adminia, vaan miehelle, minulle tulisi siihen varmaan se riisuttu ei-admin profiili.
Kun googlettaa ICloudin, kolme siis apple tili tekee automaattisesti tallennukset, niin näyttää että se kopioi sinne ihan kaiken. Kuvat, yhteystiedot, kalenterimerkinnät, ihan kaiken, ja nämä on nähtävissä kaikilla muilla saman tilin apple laitteilla. Miksi ihmeessä mies tarvitsee kaiken kopioituna tämän ap:n työkännykästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koneen muut käyttäjät eivät voi nähdä sinun tunnuksesi sivuhistoriaa, kuvia tai tiedostoja jne. Profiilit eivät ole kytköksissä siis toisiinsa.
Pötyä.
Adminini pääsee käsiksi mihin tiedostoihin tahansa, myös toisten käyttäjien profiileissa oleviin ja sitä kautta myös sivuhistorioihin, kuviin, ladattuihin tiedostoihin, kaikkeen.
Ei se Admin pääse kuitenkaan käsiksi poistettuihin sivuhistorioihin tms. koska ne on poistettu. (Juu, voi poistettuja tiedostojakin mahdollisesti palauttaa, mutta se vaatii jo aika lailla hakkerointia)
Minusta on ihan järkevää että miehellä on oma tunnus koneelle Admin-oikeuksin, jos hän kerran myös tarvittaessa tekee koneeseen tarvittavat asennukset ja säädöt ym. Toinen vaihtoehtohan olisi sitten se, että mies kirjautuu tarvittaessa koneeseen ap:n tunnuksilla, jolloin hän vielä helpommin pääsee penkomaan kaiken ap:n sisällön hänen omalla tilillään.
Jos ap. haluaa varmistaa yksityisyytensä, sitten hänen pitää koneessa vain oma käyttäjätilinsä, salasanansa vain omassa tiedossaan ja hoitaa itse omatoimisesti koneen ylläpito.
Ihan oikeasti nyt ihmiset. Ap on kertonut täällä, että hänen kone on uusi apple läppäri. Applen uudet koneet päivittää itse itsensä netin yli heti kun joku päivitys on saatavilla. Ei niitä tarvitse päivitellä tai hallinnoida mitenkään erityisesti. Ap käyttää konetta lähinnä surffailuun, joten ei sinne tarvitse asennella mitään uusia ohjelmistoja. Jos ap haluaa sinne jonkun pasianssin, osaa hän itse sen sekunnissa käydä hakemassa appstoresta. Uusissa apple-läppäreissä ei ole AINUTTAKAAN syytä siihen, että puolison olisi hyvä olla admin. Sille erillisille adminille ei ole mitään erityistä FUNKTIOTA uusissa mäkeissä.
Tietokoneen admin näkee aivan kaiken. Se missä olet netissä ja mitä teet siellä, mitä kirjoitat koneella tai yleensäkin teet. Samoin admin tietää kaikki käyttäjätunnukset + salasanat. Lisäksi admin tietää ydinaseiden koodit ym....
Admin siis tietää aivan kaiken!
Vierailija kirjoitti:
Kun googlettaa ICloudin, kolme siis apple tili tekee automaattisesti tallennukset, niin näyttää että se kopioi sinne ihan kaiken. Kuvat, yhteystiedot, kalenterimerkinnät, ihan kaiken, ja nämä on nähtävissä kaikilla muilla saman tilin apple laitteilla. Miksi ihmeessä mies tarvitsee kaiken kopioituna tämän ap:n työkännykästä?
Se apple-tili eli icloud tallettaa automaattisesti kaiken selaushistoriankin. Ja siihen icloudiin tallentuneeseen selaushistoriaan pääsee sekunnissa käsiksi kaikilta samaan apple-tiliin kytketyiltä laitteilta, niin kännyköiltä kuin läppäreiltä kuin tableteilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No selitäppäs näppäränä, että miksi ap:n mies teki ap:n TYÖkännykkään kännykän hallinnointiin tarkoitetun apple-tilin, jonka salasanaa mies ei kertonut ap:lle vaan tietää sen vain itse ja johon kytki oman sähköpostinsa. Kerro miksi ap:n mies hallinnoi ap:n työkännykkää, mutta ei anna ap:lle salasanaa ap:n omaan työkännyyn.
Siksi, koska kyseessä on trolli, eli keksitty juttu.
Jos ap surffaa nyt tätä vauva-ketjua kännykällään, niin mies pystyy koko ajan online näkemään että ap kirjoittaa tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos läppärissä on vain yksi käyttäjä ja käyttäjäprofiili (koneen omistaja itse siis) niin hän on automaattisesti samalla se admin. Ei todellakaan tarvita mitään erillisiä admineita.
Miehesi kusettaa sinua. Olemalla sinun admin hän voi asentaa sinun koneellesi vaikka mitä seurantajuttuja. Hän voi seurata millä sivuilla käyt, vaikka poistaisit sivuhistoriaa. Hän voi seurata mitä kirjoitat koneella (ne näppäimistön painallukset voi tallentaa). Hän voi läppärin kameran ja mikin kautta kautta katsoa tai kuunnella mitä teet. Hän voi laittaa seurannan läppäriisi niin että hän voi online itse vaikka kännykästään katsoa missä päin suomea kuljet sen läppärisi kanssa. Jne..
Jos tämä on totta niin KIITOS!! Itken nyt täällä työpaikallani :( Kirjoitan tätä viestiä onneksi työpaikallani, en tuolla uudella henkilökohtaisella läppärillä.
Lisäkysymys: uusi läppärini on Applen läppäri. Minulla on Applen kännykkä, joka on työsuhdekännykkä ja työnantajani määrittää hyvin tarkkaan sen mitä kännykkään voi asentaa jne.. Voiko mieheni kytkeä läppärini kautta jonkun seurannan myös kännykkääni? Vai huomaako työnantajani IT- osasto, jos joku firman ulkopuolinen läppäri kytketään työsuhdepuhelimeeni?
Ilmeisesti sinulla oli ensin se iphone-työkänny? Sinulla on sitä varten perustettuna se applen "tili" eli se me-tili tai icloud-tili, eräänlainen pilvessä oleva käyttäjäprofiili, johon on kytketty kaikki apple-laitteesi. Jos olet sen kyseisen me-tunnuksen tai icloud-tunnuksen laittanut siihen uuteen mäkkiläppäriisi, niin sen kautta pääsee käsiksi myös työkännykkääsi. Ja voi seurata missä päin maailmaa iphonesi kanssa liikut, ihan 50 metrin tarkkuudella.
APUA!!!! Minulla oli ensin työkanny, joka on siis iphone. Minulla on iphonessani applen tili, mutta mies perusti sen silloin kun sain kännyn ja siihen tiliin on kytketty mieheni sähköpostiosoite ja salasana (en tiedä tuota salasanaa).
En ole itse kytkenyt tuota applen tiliä uuteen Applen läppäriini. En edes tiedä miten sellainen kytkentä tehdään. Enkä edes osaa katsoa läppäriltäni, että onko mieheni kenties tehnyt tuon kytkennän :(
Eli mies näköjään voi seurata kännykkäänikin.Tämä on painajainen!
Voiko mies seurata nyt mitä tekstiviestejä,whatsapp- viestejä ja puheluita lähetän ja soitan puhelimellani?
AP
Voi ap, toivottavasti olet provo. Työpaikkasi IT-osasto ei varmasti tykkää, että miehesi perustaa työkännykkääsi apple-tilin ja varsinkaan että mies kytkee siihen meilinsä ja tietää salasanan! Aijai. Nyt tuli tehtyä huono juttu.
Ja joo, jos miehelläsi on sinun apple-tilin salasana, niin hän on koko ajan voinut seurata kartalta missä iphonesi kulkee. Ynnä muuta.
En ole provo! Olen vain ollut liian kiltti ja liian hyväuskoinen.
Mitä mieheni siis nyt voi seurata etänä kännykkääni liittyen? Kännykän nettiselaushistoriaa? Tekstareita? Whatsapp- viestejä? Puheluita?
AP
Siis mikäli miehellä on icloud tunnukset, hän pääsee näkemään sivuhistorian, viestit, yhteystiedot, sijainnin yms. eli aluksi nyt ainakin tekisin omat tunnukset ja mikäli mies siitä alkaa uikuttaa niin kiertoon koko äijä.
Jos miehesi asensi automaattipäivitykset, se on hyvä. Jokatapauksessa kuitenkin, Microsoft tarjoaa jatkuvasti rikkinäisiä päivityksiä, ja järjestelmänvalvojan ominaisuudessa ne on mahdollista saada pois.
Jos itse poistat sivuhistorian, ei pitäisi olla enää pääsyä siihen millään tavalla. Kirjanmerkit silti ei poistu kuin erikseen poistamalla.
Mut sit vielä, Windows jos on kyseessä(oletan olevan), saattaa mitä vaan tallentua mihin vaan. Edes Win10 ei ole niin hyvä kuin mainostetaan.
Jos puhelimessa/tietokoneessa on gmail tili, voi sen sivuhistoriaa seurata miltä tahansa koneelta. Googlella meinaa on aivan oma sivuhistoria. Eri asia sitten jos selailee yksityisellä ikkunalla.
Tarvitsee tosin tietää seurattavan gmail tili ja salasana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pötyä.
Kryptaamattomaan dataan pääsee käsiksi ilman sen suurempia oikeuksia hyvin pienellä vaivannäöllä.
s2mu3l kirjoitti:
Jos miehesi asensi automaattipäivitykset, se on hyvä. Jokatapauksessa kuitenkin, Microsoft tarjoaa jatkuvasti rikkinäisiä päivityksiä, ja järjestelmänvalvojan ominaisuudessa ne on mahdollista saada pois.
Jos itse poistat sivuhistorian, ei pitäisi olla enää pääsyä siihen millään tavalla. Kirjanmerkit silti ei poistu kuin erikseen poistamalla.
Mut sit vielä, Windows jos on kyseessä(oletan olevan), saattaa mitä vaan tallentua mihin vaan. Edes Win10 ei ole niin hyvä kuin mainostetaan.
Luitko tätä ketjua ollenkaan? Ap:lla on macbook. Siinä ei ole windowsia.
Ap nyt marssit sinne työpaikan it-tukeen ja sanot että kännykän apple-tili pitää nollata ja perustaa siihen uusi apple-tili. eri tunnuksilla, eri nimellä ja eri salasanalla. et kerro salasanaa miehelle, etkä tunnuksta. se ei auta läppäriisi, mutta suojaa työkännykkäsi.
te windows-huutelijat ette nyt selkeästi ymmärrä ap:n tilannetta. apple-tiliin (icloud) kytketyt laitteet juttelee koko ajan keskenään, ja kaikki mitä laitteilla tekee, mukaan lukien vaikka sivuhistoria, mutta myös face-tunnukset ja kuvat ja kaikki, tallentuu sinne apple-tilille. ap:n mies voi sen tilin käyttä käydä koska vain katsomassa kaiken mitä ap tekee. ja se apple-tili paikantaa laitteiden maantieteellistä sijaintia online koko ajan parin metrin tarkkuudella. ap:n mies voi sitäkin seurata koko ajan, koska hänellä on tunnarit ap:n apple-tiliin.
Täällä on niin paljon trolleja liikenteessä, että voisiko joku teistä nörteistä vääntää rautalangasta: vaikka nyt olisikin ihan normitoimenpide tehdä admin perheenjäsenen koneelle, niin MITÄ se admin näkee muiden profiileista? Emmeköhän me sitten omat miehemme tuntien osaa arvioida, onko hän ehkä langennut kiusaukseen urkkia sähköpostiamme mustasukkaisuuksissaan. Meilläkin muuten mac.