Te, jotka ette harrasta liikuntaa ja ette pode siitä huonoa omatuntoa
Miten sen teette? Miten osaatte olla stressaamatta liikkumattomuudesta?
Mä en harrasta ollenkaan liikuntaa ja poden siitä koko ajan jotain tunnontuskia ja stressiä. Kaikesta herkuttelustakin mennyt ilo, kun alkaa miettiä vain, mitä ne herkut tekee elimistölle, kun ei liiku. Painon kanssa ei ole ongelmia, mutta mietityttää jo se kaikki muu.
Mutta en vaan ole koskaan ollut kovinkaan urheilullinen. Lenkkeilykin on ihan hirvittävän tylsää! Kaveria ei ole, jonka kanssa lähteä jotain tekemään ja yksin ei osaa.
Miten sen osaa hyväksyä, että mä nyt en vain ole liikuntaihmisiä ja oppia ottaan rennosti??
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Ota rennosti, stressi on kaikista pahinta :) Hyötyliikunta riittää.
Jos sitä on 150 min viikossa.
"Raportin mukaan liikkumattomuuden aiheuttamat terveysriskit ovat samalla tasolla tupakoinnin ja ylipainon kanssa"
Mutta joo, perustelkaa toki itsellenne, että ihan turhaa ja nauttikaa niiistä sairauksista sitten eläkkeellä. 😊
WHO:n mukaan nämä tekijät ennustavat ennenaikaista kuolemaa:
Kohonnut verenpaine
Tupakointi
LIIKKUMATTOMUUS
Lihavuus
Kohonnot verensokeri.
Kävelen kaupungilla päivittäin 1-5 km ja kuljen rappusia töissä neljänteen kerrokseen ja takaisin pari kertaa päivässä. Riittää mulle. Kesällä joskus pyöräilen. Nuorempana olin urheiluhullu.
No ei mun isovanhemmat ikinä mitään hyötyliikuntaa enempää harrastaneet, mutta silti kasikymppisiksi elivät. Nykyajan liikuntahössötys on kyllä mennyt liian pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
No ei mun isovanhemmat ikinä mitään hyötyliikuntaa enempää harrastaneet, mutta silti kasikymppisiksi elivät. Nykyajan liikuntahössötys on kyllä mennyt liian pitkälle.
Huoh. Sinun isovanhempasi todennäköisesti kantoivat kaivosta vedet sisälle ja likavedet ulos, pilkkoivat puut ja lämmittivät takan, pesivät pyykit ja tiskit käsin jne jne. Ehkä vielä ruokkivat lehmät/possut ja siivosivat navetan, tekivät peltotyöt, jne jne... Kuinka moni nykyihminen "hyötyliikkuu" edes 1/10 tuosta liikuntamäärästä, oikeasti? Naurettavaa vedota siihen, että 50v sittenkään ihmiset eivät liikkuneet, kun silloin ne vasta liikkuivatkin!
Niin, tuo liikkumattomuus ei edelleenkään tarkoita sitä, ettei käy tunnin salitreeniä tekemässä tai juokse maratonia. Liikkumattomuus = ei elä aktiivista elämää, ei harrasta minkäänlaista hyötyliikuntaa.
Täytyy olla aktiivinen, pysyä liikkeessä, mutta siihen ei tarvita mitään ohjattua hikijumppaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Sinun isovanhempasi todennäköisesti kantoivat kaivosta vedet sisälle ja likavedet ulos, pilkkoivat puut ja lämmittivät takan, pesivät pyykit ja tiskit käsin jne jne. Ehkä vielä ruokkivat lehmät/possut ja siivosivat navetan, tekivät peltotyöt, jne jne... Kuinka moni nykyihminen "hyötyliikkuu" edes 1/10 tuosta liikuntamäärästä, oikeasti? Naurettavaa vedota siihen, että 50v sittenkään ihmiset eivät liikkuneet, kun silloin ne vasta liikkuivatkin!
Mun isovanhemmat olivat kyllä ihan kaupunkilaisia.
85 jatkaa: nuoruuden urheiluhulluudessa muuten hankin itselleni sydänlihastulehduksen ja nelikymppisenä minulla oli sydänkohtaus, vaikka olin fyysisesti huippukunnossa oleva aktiiviurheilija.
Sydärin jälkeen sain lääkäriltä neuvoksi kävellä itseni takaisin kuntoon. Nykyään kävelen päivittäin, huonoina päivinä vain kilometrin, hyvinä noin 5 km. Tärkeintä on, että en ota stressiä liikkumisesta enkä mistään muustakaan.
Vierailija kirjoitti:
No just joo. Vaikka eläisi pitkään, ei se tarkoita, että ei ole vaivoja ja sairauksia.
Kai nyt ymmärrät, että et voi verrata pula-aikoina ja ennen höttöruuan ja digitalisaation suurta tulemista eläviä mummoja itseesi?!
Nykyään moskaruokaa ja lihaa saatavilla kaikki alla aina ja ihmisillä ei ole yhtä fyysisiä töitä kun sun mummollas. Mieti nyt vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein söivät sipsiä? Karkkia? Mäkkäri? Hieno ravintola?
Liikkumattomuus on viidenneksi tappavin asia tälläisissä ei kehitysmaissa. Jos tupakoi tai on kohonnut verenpaine tai ylipainoa + plus ei liiku niin todellakin suuri terveysuhka.
Ja olivatko he terveitä? Nivelvaivoja tai muuta? Reippaita vielä 80veenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ikänsä? Eivätkä tehneet edes fyysistä työtä? Jos näin, niin sitten olivat tilastoihmeitä.
Omatunto on köyhien vaiva.
t. Kim.
Vierailija kirjoitti:
WHO:n mukaan nämä tekijät ennustavat ennenaikaista kuolemaa:
Kohonnut verenpaine
Tupakointi
LIIKKUMATTOMUUS
Lihavuus
Kohonnot verensokeri.
Tämä. Näistä asioista huolehtiminen ei oikeasti ole ydinfysiikkaa, mutta te ette saa persettänne edes ylös ja kuvittelette, että se on?
Yleensä jos ei harrasta liikuntaa, niin helposti on juurikin ylipainoinen tai tupakoitsija.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Toki sitä hyötyliikuntaa tuli silloin helposti, mutta eivät kaikki nyt tehneet aamusta iltaan mitään maatalon töitä. Osa asui kaupungissa, jossa saattoi olla kotiapulainen auttamassa, eivätkä maaseudullakaan kaikki ahertaneet. Mummoni (maalla) lopetti esim. kaupassa itse käymisenkin joskus viisikymppisenä varmaan, kun oli "niin vanha". Oli sitten tosi lihava ja eli yli yhdeksänkymppiseksi. En kannusta kokeilemaan, mutta joskus näistä jutuista tehdään vähän yksioikoisia. Käyn itse usein jalan kaupassa ja tykkään kyllä kävelylenkeistä, teen meillä kotityöt, kesällä teen puutarhatöitä. Kesällä myös pelaan välillä sulkkista pihalla jne. Ei vaan pätkääkään huvita ajatus lähteä jonnekin salille jalkaa nostamaan. Oikeasti mieluummin pelaan lasten kanssa lautapelejä, askarrellaan, luen tms. Ehkä se on ongelma, jos edes sitä arkiliikuntaa ei tule, mutta monelle "oikea liikunta" on vain veren maku suussa rehkimistä, takapuolen mittaamista mittanauhalla tai sitten jotain raivoisaa kilpailua toisiaan tai itseään vastaan. Mies pelaa mm. sulkkista ja tykkää siitä paljon. Vähän väliä on porukassa loukkaantumisia ja pari sydäriäkin on tullut kesken pelin, kun pelaavat ihan äärirajoilla.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään "en liiku",eli pyöräilen ja kävelen useita kilometrejä joka päivä koska en omista autoa. Hyötyliikuntaa siis tulee,mutta sitä ei nykyään arvosteta. Jos ei käy salilla tai spinningissä, "ei liiku".
Minäkään en harrasta liikuntaa. Mutta kävelen todella paljon, ja välillä saa kunnolla hikoilla kun työntää rattaita ja vetää pulkkaa pitkässä ylämäessä. Pyöräilen myös paljon, ja askelia tulee päivän aikana aivan tarpeeksi.Uimassa käyn lasten kanssa, ja jos ollaan koko perhe hallissa, niin pääsen uimaan ihan kunnolla. Joka kerta en pääse. Ainoa, mitä teen säännöllisesti on venyttely. Mutta sekään ei ole mitään kun en tee sitä ohjaajan kanssa jossain kalliilla kuntosalilla ;)
En koe huonoa omaatuntoa siitä että en halua harrastaa mitään tiettyä lajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, juuri näin. Ja mun toiset isovanhemmat, jotka raatoivat ikänsä maatilalla kuolivat nuorempina. Että ei se ihan niin yksioikoista ole, terveyteen kun vaikuttaa monta asiaa, esim. geenit. Ja tietysti liikunnasta on hyötyä, se nyt on selviö.
Mun isovanhemmat olivat kyllä ihan kaupunkilaisia.Koko ikänsä? Eivätkä tehneet edes fyysistä työtä? Jos näin, niin sitten olivat tilastoihmeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, juuri näin. Ja mun toiset isovanhemmat, jotka raatoivat ikänsä maatilalla kuolivat nuorempina. Että ei se ihan niin yksioikoista ole, terveyteen kun vaikuttaa monta asiaa, esim. geenit. Ja tietysti liikunnasta on hyötyä, se nyt on selviö.
Mun isovanhemmat olivat kyllä ihan kaupunkilaisia.Koko ikänsä? Eivätkä tehneet edes fyysistä työtä? Jos näin, niin sitten olivat tilastoihmeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Toki sitä hyötyliikuntaa tuli silloin helposti, mutta eivät kaikki nyt tehneet aamusta iltaan mitään maatalon töitä. Osa asui kaupungissa, jossa saattoi olla kotiapulainen auttamassa, eivätkä maaseudullakaan kaikki ahertaneet. Mummoni (maalla) lopetti esim. kaupassa itse käymisenkin joskus viisikymppisenä varmaan, kun oli "niin vanha". Oli sitten tosi lihava ja eli yli yhdeksänkymppiseksi. En kannusta kokeilemaan, mutta joskus näistä jutuista tehdään vähän yksioikoisia. Käyn itse usein jalan kaupassa ja tykkään kyllä kävelylenkeistä, teen meillä kotityöt, kesällä teen puutarhatöitä. Kesällä myös pelaan välillä sulkkista pihalla jne. Ei vaan pätkääkään huvita ajatus lähteä jonnekin salille jalkaa nostamaan. Oikeasti mieluummin pelaan lasten kanssa lautapelejä, askarrellaan, luen tms. Ehkä se on ongelma, jos edes sitä arkiliikuntaa ei tule, mutta monelle "oikea liikunta" on vain veren maku suussa rehkimistä, takapuolen mittaamista mittanauhalla tai sitten jotain raivoisaa kilpailua toisiaan tai itseään vastaan. Mies pelaa mm. sulkkista ja tykkää siitä paljon. Vähän väliä on porukassa loukkaantumisia ja pari sydäriäkin on tullut kesken pelin, kun pelaavat ihan äärirajoilla.
Mitä mieltä olet mummosi terveydentilasta, kun hän ei jaksanut enää edes käydä itse kaupassa elämänsä viimeiset 40 vuotta? Oliko se hyvää elämää, vai olisiko sittenkin kannattanut panostaa vähän siihen fyysiseen toimintakykyynkin?
Mitäää? Liikuntaa pitää harrastaa oman terveyden takia, ei koska "muutkin tekee niin".
Sitä paitsi teet juurikin kuin muut, useampi suomalainen liikkuu liian vähän kuin kunnolla.