Te, jotka ette harrasta liikuntaa ja ette pode siitä huonoa omatuntoa
Miten sen teette? Miten osaatte olla stressaamatta liikkumattomuudesta?
Mä en harrasta ollenkaan liikuntaa ja poden siitä koko ajan jotain tunnontuskia ja stressiä. Kaikesta herkuttelustakin mennyt ilo, kun alkaa miettiä vain, mitä ne herkut tekee elimistölle, kun ei liiku. Painon kanssa ei ole ongelmia, mutta mietityttää jo se kaikki muu.
Mutta en vaan ole koskaan ollut kovinkaan urheilullinen. Lenkkeilykin on ihan hirvittävän tylsää! Kaveria ei ole, jonka kanssa lähteä jotain tekemään ja yksin ei osaa.
Miten sen osaa hyväksyä, että mä nyt en vain ole liikuntaihmisiä ja oppia ottaan rennosti??
Kommentit (172)
Mä vissiin elän jossain liikuntakuplassa kun tätä ketjua lukee niin uskomatonta juttua... Mä en osais kuvitella elämääni ilman säännöllistä liikuntaa, miten paska olo ois. Ohis.
Omantunnontuskia koen vain sellaisista asioista, joilla teen pahaa muille. Liikkumattomuudestan ei ole kenellekään muulle mitään haittaa.
Ja kun tähän tulee kohta joku saarnaamaan yhteiskunnalle aiheuttamistani sairauskuluista, niin todettakoon että tähän ikään (53 v.) asti olen ollut harvinaisen terve. Jos kuolen kymmenen vuoden päästä sydäriin niin sehän on hyvä vain, säästyypä yhteiskunta eläkkeitteni maksamiselta.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään "en liiku",eli pyöräilen ja kävelen useita kilometrejä joka päivä koska en omista autoa. Hyötyliikuntaa siis tulee,mutta sitä ei nykyään arvosteta. Jos ei käy salilla tai spinningissä, "ei liiku".
Sama minulla. Jo pelkistä työmatkoista tulee 50km viikossa kävelyä tai pyöräilyä. Työpäivän aikana kävelen 2-4km. Pyörällä hoidan kauppareissut sun muut. Lisäksi rakastan metsässä kävelyä, marjastusta, retkeilyä ym. joten jos sinne haluan pitää kävellä.
Yläkroppaan ei talvella tule sen kummempaa treeniä. Pienet lumityöt... Kesällä pienesti puutarhatöitä. Jatkuvasti on nälkä ja syötävä on että jaksaa. Jalassani on tällä hetkellä rasitusvamma kun pakkohyötyliikuntaa on ollut liikaa😁
Vierailija kirjoitti:
Rakkaat palstalaiset, ihan "varotuksena" vaan kerron nyt tämän.
Olen koko ikäni ollut on-off liikkuja, eli ei ikinä siitä liikkumisesta tullut tapaa tai ollut mitään jokaviikkoisia treenejä.
Aktiivisuus oli nyt mitä Helsingissä asuvan lukiolaisen ja opiskelijan elämä on, ihan perus.
3 vuotta sitten ollessasi 21-vuotias selvisi, että hyvä kolesterolini (HDL) On liian alhainen. Ja nimenomaan liikuntaharrastuksen puuttumisen vuoksi.
"Lukuisissa tutkimuksissa onkin todettu, että suuri HDL-kolesterolin pitoisuus on valtimosairauksien ehkäisyn kannalta hyväksi. Jos pitoisuus on pieni, valtimosairauksien vaara suurenee."
Iski aika pahasti. Varsinkin, kun olen aina välillä jonkin verran lenkkeillyt tai vastaavaa.
Hyvä kolesteroli riippuu suuresti ruokavaliosta,liikunta ei ole läheskään ainoa tekijä.Eri juttu mikä merkitys hdl edes on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koko ikäni ollut on-off liikkuja, eli ei ikinä siitä liikkumisesta tullut tapaa tai ollut mitään jokaviikkoisia treenejä.
Aktiivisuus oli nyt mitä Helsingissä asuvan lukiolaisen ja opiskelijan elämä on, ihan perus.
3 vuotta sitten ollessasi 21-vuotias selvisi, että hyvä kolesterolini (HDL) On liian alhainen. Ja nimenomaan liikuntaharrastuksen puuttumisen vuoksi.
"Lukuisissa tutkimuksissa onkin todettu, että suuri HDL-kolesterolin pitoisuus on valtimosairauksien ehkäisyn kannalta hyväksi. Jos pitoisuus on pieni, valtimosairauksien vaara suurenee."
Iski aika pahasti. Varsinkin, kun olen aina välillä jonkin verran lenkkeillyt tai vastaavaa.
Hyvä kolesteroli riippuu suuresti ruokavaliosta,liikunta ei ole läheskään ainoa tekijä.Eri juttu mikä merkitys hdl edes on.
Eeeeeeeeei. On erikseen kolestroli, joka riippuu ruokavaliosta.
Sitte on HDL-kolesteroli, joka ei liity mitenkään ruokavalioon. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokerilla se hdl laskee.Ja triglyt nousee.
Ite oon 170 pitkä ja painan 60 kiloo, enkä harrasta mitään urheilua säännöllisesti, musta tää 'fitnessbuumi' sais mennä jo ohi, yhtäkkiä kaikki käy salilla, eikä edes tee siellä mitään :DD kulkee juoksuhousut jalassa ihan muutevaan joku perusneule niiden kanssa, niiku ettekö ymmärrä että se näyttää ihan hemmetin typerältä :D ja sitten ne ihmiset ketkä valittaa et pitäis mennä salille muttei mene, niiku jos olet fine itsesi kansssa niin ole, ellet ole tee asialla jotain :D
Ota niskasta kiinni jos haluat urheilla, et sä muuten urheilulliseks tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä puhut LDL eli pahasti kolesterolista.
Tuossa puhuttiin hyvästä eli HDL:stä. Älä kommentoi, jos et edes tiedä mistä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eeeeeeeeei. On erikseen kolestroli, joka riippuu ruokavaliosta.
Sitte on HDL-kolesteroli, joka ei liity mitenkään ruokavalioon. 😁
HDL nousee rasvaa syömällä ja laskee hiilihydraateilla joten tätä ei voi virallinen valistus myöntää.Niinpä väitetään että vain liikunta auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa puhuttiin hyvästä eli HDL:stä. Älä kommentoi, jos et edes tiedä mistä puhutaan.
En puhu ldl:sta.
Minä en usko mihinkään hikijumppaan. Olen kyllä nuorena käynyt opiskelijajumpassa pari kolmekin kertaa viikossa, mutta ei se oloani sen kummemmaksi tehnyt, saati kehoani notkeammaksi tai voimakkaammaksi. Minä kuljen autolla työmatkat ja kauppareissut. En käy lenkillä tai kuntosalilla tai tee mitään muutakaan erityisen liikunnallista. En koe tarvetta liikkua muuta kuin mitä arjessa tulee liikuttua tavallisissa työ- ja kotiaskareissa.
En ehdi stressata, sillä päiväni täyttyvät mielekkäämmästä tekemisestä. Harrastuksista, telkusta, av:sta :) lapsen kanssa puuhailusta jne.
En tunne huonoa omatuntoa. Miksi tuntisin?
Lihansyönnistä tuleva huono omatunto johtuu siitä että kuormitan ympäristöä ja Mäkkiruuasta saan huonon omantunnon siltä osalta että meni rahat isolle amerikkalaiselle ketjulle eikä esim. pienyrittäjälle viereiselle grillille.
Minusta on hassua että ketjussa on yhdeksän sivua lähinnä ihmisiä jotka kertovat siitä miksi pitää liikkua ja vain muutama on vastannut siihen mitä aloittaja kysyy.
Itse oikeasti ihmettelen vain sitä MIKSI joku kokee huonoa omatuntoa jostain tällaisesta asiasta? Ymmärrän että liikkumalla voisin kehittää itseäni tietyllä osa-alueella, mutta voidin kehittää itseäni myös aloittamalla opiskelemaan arkkitehtuuria yliopistossa, menemällä kansanopiston italian kurssille tai opettelemaan piirtämään. Jos tätä liikuntaa taas ajatellaan vain terveyden kautta, voisin terveyttäni kohentaa myös jättämällä sen punaisen lihan kokonaan pois tai jättämällä ne pari kesän terassikäyntiä väliin. Muilla osa-alueilla olenkin tehnyt voitavani niin psyykkisen kuin fyysinenkin terveyteni eteen.
En vaik käsitä miten itsensä kehittämättä jättämisestä (tietyllä osa-alueella) tai terveytensä kohentamatta jättämisellä (tietyllä osa-alueella) pitäisi tuntea huonoa omatuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puhu ldl:sta.
Kova rasva nostaa pahan kolesterolin lisäksi myös HDL-kolesterolia joten miksiköhän tätä ei "muisteta" missään virallisissa ravitsemusohjeissa?
Miksi ette himoliikkujat tee ristikoita? Ristikoiden tekeminen läpi elämän ehkäisee muistisairauksia sitten vanhana. Vaikka olisi kuinka huono muisti nyt, Alzheimer voi silti iskeä! Uskokaa tai älkää!
^^ kuulostaako typerältä? No niin moni tämän ketjun muukin vastaus.
Oikeasti miksi ette pode huonoa omatuntoa siitä että ette tee ristikoita? Itse olen mielummin terävä ja raihnainen keholtani kuin hyvässä fyysisessä kunnossa mutta niin vanhuudenhöperö etten voi sillä säästelemälläni kropalla mitään tehdä.
Kiinnostaa muut asiat harrastuksena kuten kulttuuri ja tietotekniikka. Liikunnasta en saa mitään irti, arkiliikunnalla pysyn terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä inhoan kaikkea liikuntaa, enkä saa siitä mitään euforista hyvänolon tunnetta. Meillä on tämä yksi elämä elettävänä. Miksi tuhlaisin aikaani tehden asioita, joista en nauti?
Jotta eläisit pidempään? Juuri tuli uusi tutkimus, jossa tutkittiin 16 000 brittiä ja lopputulos oli, että jo 2,5 tunnin liikunta viikossa laskee kuolleisuutta 30%.
Mielenkiintoista! Olen aina luullut, että kuolleisuus on 100 %.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi tuntea huonoa omaatuntoa siitä, ettei harrasta liikuntaa. Harrastan monia muita asioita. Tunteeko joku huonoa omaatuntoa siitä, ettei harrasta öljyvärimaalausta tai kitaran soittoa? Miten on kuorolaulun kanssa? Kirjallisuuden klassikoiden tuntemus?
Pidän ihmisistä ja porukalla tekemisestä, mutta ryhmässä hyppely ja itsensä muiden joukossa venyttely ei ole minun juttuni. Inhoan uimahalleja ja kuntosaleja ja kaikenlaista zumpa- ja rämpämekastusta. Pelkästään joogakin vaikuttaa olevan suorittamista nykyään. Ja kaikesta pitäisi maksaa.
Kuljen töihin pyörällä (5 km suuntaansa, pakkasraja -15 astetta astman vuoksi), kävelen paljon ja uin mielelläni järvessä tai meressä. Saatan jumpata kotona, jos siltä tuntuu. Hiihdän, kun sää sen sallii. En pidä näitä aktiviteetteja harrastuksena sen enempää kuin ruuanlaittoa, syömistä tai elokuvien katselua.
Painan 58 kg, mikä 175 cm pitkälle keski-ikäiselle naiselle on ihan sopiva paino, joten läskiksi ei tarvitse tulla huutelemaan.
Mielestäni paino ei ole kovinkaan olennainen asia. Hieman vanhempikin ihminen voi olla "ihannepainossa" tai se alle, mutta ei näytä erityisen hyväkuntoiselta. Merkkifarkkujen alla on takapuoli, josta lihakset ovat surkastuneet ajat sitten, ja housunlahkeissa pelkkää luuta ja nahkaa. Kuntoilussa, etenkin lihastreenissä on se kiva puoli, että kroppa pysyy nuorekkaan näköisenä.
Teille jotka ihmettelevät mistä se huono omatunto tulisi:
Podetteko huonoa omaatuntoa, jos ruokitte lastanne huonosti? Entä jos ette anna vanhukselle täydessä bussissa istumapaikkaa, tai ette jaksa viedä koiraanne ulos kuin kahdesti päivässä korttelin ympäri? Luulen, että jokaiselle mieleltään terveelle ihmiselle näistä tulisi (ainakin jatkuvasti toistuessaan) huono omatunto, koska muiden hyvinvoinnin laiminlyönti tuntuu normaalista ihmisestä pahalle.
Seuraava kysymys: ettekö näe itseänne tarpeeksi tärkeänä ja arvokkaana, että itsen hyvinvoinnin laiminlyönnistä tulisi huono omatunto? Miksi se, että teette hallaa omalle kehollenne on aivan yhdentekevä asia, mutta jonkun toisen keholle aiheutettu haitta koskettaa?
Tässä on moni kirjoittanut että miksi liikkua kun veriarvot ja oma vointi priimaa - tällä hetkellä.
Oletan että nämä kirjoittajat ovat n. +/- 30 vuotiaita. Noo odottakaahan vain kun tulee 20 v ikää lisää, kunto saattaa romahtaa nopeasti. Esim kaadut, jalka murtuu. Huono lihaskunto, ylipainoa, huono peruskunto, sydänlihas ja keuhkot joita ei ole harjoitettu -> lopputulos: raihnainen ennenaikojaan vanhentunut eukko. Pitäisi ajatella pitkällä tähtäimellä.
Siinä ei paljon lämmitä että silloin nuorena pystyi syömään "mitä tahansa" ja "maata sohvalla ja liikunta oli kävely autolle ja takaisin" Ai niin, mut eihän se haittaa kun niillä verorahoilla saa sen pyörätuolin..
Sain alunperin kammon koululiikunnasta, olen urheilullisesti erittäin epälahjakas kaikin puolin. 15 vuotta aikuisena jaksoin kuitenkin käydä salilla, kokeilla erilaisia lajeja, mutta vaikka olin pt:n opastuksella, sain vain erittäin huonokuntoinen -testituloksia, ilmeisesti mulla olisi miinusmerkkinen kunto ilman mitään liikuntaharrastusta.
Lisäksi palaudun huonosti ja kohtuurankka liikunta aiheuttaa nukahtamisvaikeuksia, mutta lisää unen tarvetta (mun norm. minimiunimäärä on 9h), lisäksi esim. aamulla harrastettu liikunta tuo paniikkihäiriön esille.
Liiallisen kävelyn aiheuttama 1,5 vuoden plantaarifaskiitti molempiin jalkoihin lopetti koko liikunnan harrastamisen pienenkin innostuksen.
Nykyään korkeintaan harrastan hyötyliikuntaa ja odotan, että liikuntakärpänen puraisisi joskus uudestaan.