Mistä tunnistaa amatöörin lentokoneessa?
No ainakin siitä että parin tunnin lyhyellä Euroopan lennolla pitää jonotella vessaan.
Kommentit (249)
No en nyt amatööriudesta tiedä, mutta hätähousuja en oikein ymmärrä. Jos vaikkapa atlantin ylittävillä lennoilla (isommat koneet) on lippuihin präntätty boardingryhmät, niin joku siellä kuitenkin aina hiipii jonkun aiemman ryhmän mukana ja jää sitten tukkeeksi käytävälle.
Samoin se jäätävä jonotaminen heti boardingin alkaessa (jos ei boardingryhmiä tai rivejä kuulutella erikseen) on jotenkin OnniBus-tyylistä. Jokaisella nyt kuitenkin on paikka varattuna (ja paikkalippu), eli omalle paikalleen pääsee vaikka viimeisenä boardaisi.
Lennän koneessa 4 kertaa vuodessa enkä kyllä ylpeile sillä, että tunnen kasvoilta monien lentoyhtiöiden lentoemännät - ja kunkin yhtiön palvelun tason.
Minusta amatöörin tunnistaa siitä, että kuten ap, hän tekee lentämisesti jotain hyvin hienoa ja ihmeellistä. :) Eihän se ole erilaista kuin bussissa köröttely, ilmassa vain mennään.
Ainoa asia mikä itseäni paljon matkustavana ärsyttää ovat ihmiset jotka pitävät päivälennolla penkin selkämystä nukkuma-asenossa eivätkä nosta sitä edes syömisen ajaksi. Se on ainoa todella epäkohtelias asia, minkä koneessa voi tehdä.
Itse käytän nojaa klo: 22.00 ---> yölennoilla. Mielestäni se on sitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Amatööri laittaa laukkunsa aina ruumaan, koska "mä tarviin sen 2 litran shampoopullon ja puolen metrin hiuslakan mukaan". Sitten määränpäässä kauheella kiireellä koneesta ulos ja seisomaan matkatavarahihnan viereen kaula pitkänä, että millon se mun shampoo- ja lakkakassi tulee koneesta. Ja kauhee kiire ku viimenen juna kohta lähtee ja jos siihen ei ehdi, pitää ottaa se kallis taksi.
Kaiken kiireen olisi välttänyt pakkaamalla käsimatkatavaroihin matkakokoiset pullot.
Niinpä, eikä se ruumalaukkukaan maksanut kuin 20e ylimääräistä. Molempiin suuntiin. Jonkun shampoon takia.
Kyllä sitä parin kuukauden matkalle mielellään ottaa hieman isomman laukun mukaan, oli sitten shampoita tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Amatööri laittaa laukkunsa aina ruumaan, koska "mä tarviin sen 2 litran shampoopullon ja puolen metrin hiuslakan mukaan". Sitten määränpäässä kauheella kiireellä koneesta ulos ja seisomaan matkatavarahihnan viereen kaula pitkänä, että millon se mun shampoo- ja lakkakassi tulee koneesta. Ja kauhee kiire ku viimenen juna kohta lähtee ja jos siihen ei ehdi, pitää ottaa se kallis taksi.
Kaiken kiireen olisi välttänyt pakkaamalla käsimatkatavaroihin matkakokoiset pullot.
Niinpä, eikä se ruumalaukkukaan maksanut kuin 20e ylimääräistä. Molempiin suuntiin. Jonkun shampoon takia.
No mitä jonkun maksut sun pepaa kaivelee? Mulla on pitkä tukka ja todellakin tarvitsen sen ison shampoon matkalle. Käytän shampoota jota tiedän, ettei monessa paikassa saa.
Nuorena matkustin aina repun kanssa, mutta mitä enemmän ikää tulee sitä vähemmän tingin mukavuudesta. Otan kaikki perusasiat mukaan mitä käytän omassa arjessa, en nyt kahvinkeitintä, mutta suoristusraudat ja sen puolen metrin lakan kylläkin.
Miksi lentokoneella matkustamisesta pitää tehdä asia, että on jotenkin hienompaa? Itse olen aika paljon matkustanut, kun mies asuu väliäikaisesti ulkomailla ja en näe siinä mitään siistiä. Taitaa viestin aloittaja pitää itseään jotenkin parempana ja vilkuilee koneessa muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lentokoneella matkustamisesta pitää tehdä asia, että on jotenkin hienompaa? Itse olen aika paljon matkustanut, kun mies asuu väliäikaisesti ulkomailla ja en näe siinä mitään siistiä. Taitaa viestin aloittaja pitää itseään jotenkin parempana ja vilkuilee koneessa muita ihmisiä.
Niinpä. Luulen, että hienoa se on niille jotka matkustavat 10 kertaa 15 vuodessa ja ovat jonkin verran jyvällä mitä koneessa saa tehdä ja mitä ei, ovat sitten ylpeitä siitä.
Itseäni lentäminen lähinnä vituttaa, koska joudun tekemään sitä niin usein. Ja ei, siinä ei ole mitään hienoa. Samaten en tarkkaile muita siellä tai mieti, että luuleeko joku nyt että olen ensi kertaa lentokoneessa jos teen näin tai näin.
Niin olette jotenkin vissiin parempia ihmisiä olevinaan?? Ei välttämättä kaikilla ole varaa matkustaa joka kuukausi. olen ollut x3 kertaa lentokoneessa ja en sitä häpeile. Ärsyttää nää tyypit, jotka tulee lesoilemaan " olen joka viikko lentokoneessa ja on niin kamalaa"
Vierailija kirjoitti:
Niin olette jotenkin vissiin parempia ihmisiä olevinaan?? Ei välttämättä kaikilla ole varaa matkustaa joka kuukausi. olen ollut x3 kertaa lentokoneessa ja en sitä häpeile. Ärsyttää nää tyypit, jotka tulee lesoilemaan " olen joka viikko lentokoneessa ja on niin kamalaa"
Mitä häpeämistä siinä onkaan? Ei mitään.
Itse olen koneessa usein muusta syystä kuin loman vuoksi. Koneessa on oma paineensa ja kun usein lennät, pitää huolehtia verisuonten toiminnasta erityisesti ja muistaa juoda, syödä kevyesti, liikkua pitkillä lennoilla. Upeaa...joo tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Joskus lentänyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin siitä että parin tunnin lyhyellä Euroopan lennolla pitää jonotella vessaan.
Ei pidä paikkaansa. Matkustajalla on voinut olla niin tiukka vaihto, että ei ole ehtinyt vessaan portilta toiselle juostessaan. Sellaista sattuu, jos vaihdollisella reitillä ensimmäinen lento on myöhässä.
Sama koskee lentokoneruokaa. On helppo ajatella, että kukaan ei tarvitse ruokaa koneessa parin tunnin lennolla, koska kentälläkin voi syödä, mutta mieli muuttuu, kun on edellisen kerran syönyt Helsingissä ja menossa vaihdollisella lennolla jonnekin eteläiseen Eurooppaan. Jos lento Helsingistä vaikkapa Frankfurtiin on myöhässä, Frankfurtissa ei luultavasti ehdi kuin juosta portilta toiselle. Sitten istutaan koneessa toiset kolme tuntia. Eihän siinä vielä nälkään kuole, mutta olisi ihan kiva saada edes jonkinlainen välipala siinä 6-7 tunnin matkan aikana.
Pakko saada jotain suuhun työnnettävää mässytettävää kun jännittää ja vähän pelottavakin ne vaihdot ja muut.
No ei. Miksi lentäminen ja vaihdot pelottaisivat, kun lentäminen on tunnetusti turvallisin tapa matkustaa ja vaihdotkin hoituvat opasteita seuraamalla. Toki vaihto voi vähän jännittää, jos aikataulun mukaan 45 minuutin vaihto kutistuu 15 minuutin vaihdoksi ja koneen henkilökuntakin sanoo, että menee täpäräksi. Täytyy vain toivoa, että tuollaista ei satu niillä matkoilla, joilla on tavaraa ruumassa.
Lentomatkustamisessa on vain pari ikävää asiaa. Yksi ovat lentokentät jonottamisineen ja toinen ne matkustajat, jotka eivät ota muita huomioon, kuten esimerkiksi se ruotsalaispariskunta, joka teloi jalkani yrittämällä runnoa ilman minkäänlaista varoitusta kahden hengen voimin selkänojan taaksepäin ahtaassa koneessa, vaikka sanoin useaan kertaan, että tilaa ei ole. Työnantajani ei maksa lyhyille lennoille businesslippuja.
Harrastuspelastaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuijottaa sen lentoemäntien koreografian haavi auki.
Hmm...Oon lentänyt jo 60-luvulla Convair Metropolitan ja Super Caravellella ja viihtynyt aina hyvin, mutta tsekkaan silti "koreografian" ja lähimmän varauloskäynnin.
Tsekkaan yleensä varauloskäynnin ja sammuttimen niin että osaan toimia töissä, kotona, hotellissa, matkalla. Se on vain sellainen harrastus.
On ihan järkevää tarkistaa varauloskäyntien sijainti ja käyttökelpoisuus (laivoissa ja hotelleissa, ei sentään lentokoneessa). Minä tarkistan myös, että pelastusliivi on paikallaan penkin alla, vaikka lähes varmasti sitä ei tarvita. Kerran pelastusliiviä ei ollut ja henkilökunta toi pyydettäessä uuden. Jos jotain sattuu, etukäteen asiat tarkistanut selviytyy varmemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amatööri säästää matkakuluissa ja tunkee kaiken omaisuutensa matkustamoon mukaan ottamaansa ylisuureen laukkuun. Sitten ihmetellään, kun se oma laukku ei enää mahdukaan hyllylle. Lentoyhtiöt voisivat seurata paljo tarkemmin matkustamoon mukaan otettavien laukkujen kokoa ja ennen kaikkea painoa, ihan jo turvallisuussyistäkin. Oletan, että voin laittaa takkini ja pienen käsimatkatavarani hyllytilaan enkä todellakaan tunge niitä jalkatiloihini. Olen maksanut lipustani ja oletan, että minulla on oma osuuteni hyllystä, varsinkin kun tavaramääräni on hyvin kohtuullinen.
Olet itse todella amatööri, kun et tiedä, että käsimatkatavaroissa ON painorajoitus ja laukullakin enimmäismitat. Kummallista, että tällaisellakin asialla pitää päteä.
On rajat (yleensä 8 tai 5 kg), mutta niitä ei kovin tarkasti valvota. Minun käsimatkatavaralaukkuni on punnittu kahdesti eli ja olen lentänyt parisataa kertaa (en ole mikään ammattimatkustaja). Ja vaikka säännöt sallivat käsimatkatavaralaukun ja lisäksi pienen käsilaukun tai läppärilaukun, sen pienen laukun painoa ei koskaan punnita, vaikka se saattaa oikeasti olla painavampi kuin se iso käsimatkatavaralaukku. Entä joidenkin ihmisten takit, joiden taskut ovat täynnä tavaraa?
Sääntöjä noudattavallakin ihmisellä voi olla käsimatkatavaroissa ja vaatteissa tavaraa 15kg (käsimatkatavara 8kg, läppäri laukkuineen 4kg, takin ja housujen taskuissa elektroniikkaa, lompakko, yms. 3kg).
Raxutin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuijottaa sen lentoemäntien koreografian haavi auki.
Mikä helvetin haavi?
Jalat levällään, you know
- Taputtaa kun kone laskeutuu
- Istuu koko lennon kengät jalassa (vaikka kyseessä olisi tyyliin 12 h lento, yök)
Suomalainen mielenlaatu kyllä sopii lentämiseen siinä mielessä hyvin, että ainakin reittilennoilla pyritään mahdollisimman vähän olemaan vaivaksi ja etsimään se oma paikka hyvin nopeasti. Varsinkin itäänpäin matkustaessa tämä ei ole arkipäivää, vaan sitä turhanpäiväistä säätöä ja laukun tonkimista tehdään jo ennen lähtöä sen verran, että takuulla ollaan myöhässä. Selkänojan laskeminen aiheuttaa ainakin minulle sen verran epämukavuutta, että itse en viitsi takana istuvaa sillä kiusata lyhyillä lennoilla.
Turvatarkastus on toki jokaiselle ärsyttävin vaihe lentomatkailussa ja siinä varmaan tuleekin suurimmat erot enemmän ja vähemmän lentävien välillä. Miten tavarat on pakattu ja miten sujuvasti osaat riisua ja pukea tarvittavat varusteet tekee helposti ison eron käytetyssä ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Öö... häh?? Miten ihmisen vessakäyntitarve liittyy tähän? Minä käyn vessassa silloin kun on hätä, ei siihen lennon pituus vaikuta. Ja lennän usein eri puolille maailmaa.
Bautismo de Fuego kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös sitä vessaan mennä silloin kun tarve on riippumatta onko ammattalainen vai amatööri?
Tää oli hyvä ja totta myös😆
Kokeneen matkaajan ei tarvitse mennä vessaan lyhyillä lennoilla.
Kun kokeneella matkaajalla on virtsarakon sairaus jonka takia joutuu ihan kotonakin käymään vessassa tunnin välein, niin valitettavasti se sairaus ei lentomatkan ajaksi mihinkään katoa.
Anteeksi nyt vaan, mutta tunnen lukuisia kokeneita matkaajia, eikä kellään ole tuollaista sairautta. Että taidat nyt lasketella ihan omiasi.
Just. Eli jos jollain tuntemallasi henkilöllä ei ole jotain sairautta, niin sellaista sairautta ei ole olemassakaan? Ihan täytyy onnitella mahtavasta päättelykyvystäsi.
Googleta interstitielli kystiitti. Valitettavasti tämä on riesanani.
Vierailija kirjoitti:
Ja se EI-amatööri, joka otti laukkunsa koneeseen sitten itkee täällä, kun ei saanut laukkuaan mahtumaan sinne lokeroon. Mitäs, jos olis laittanut laukkunsa ruumaan, niin ei olis sitä ongelmaa.
Kymmenen vuoden ajan lensin työni vuoksi useamman kerran vuodessa. Ei tulisi silti pieneen mieleenkään arvostella ihmisiä tällaisestakin asiasta! Näin vähäväkinen maa ja näin paljon todella päävikaista porukkaa! Keksitään vaikka tikusta asia jolla kanssaihmistä voi vähän nipistää. Onneksi ja toivottavasti suomalaiset kuolee sukupuuttoon. Tästä saa maahanmuuttajat hienon maan asuttavakseen!
En kyllä ymmärrä mitä hävettävää olisi vähän lentämisessä. Itse joudun työn puolesta lentämään kohtuu usein ja vihaan sitä! En todellakaan pidä lentämisestä ja kerta kerralta pelkään yhä enemmän. Se on vaan niin luonnotonta, että ihminen on taivaalla, vähän sama ilmiö kuin laitesukelluksessa.
Pelkään turbulenssejä ja kaikkea mahdollista. Seuraan aina lentoemojen "koreografiat", käyn vessassa vaikkei ole hätä, jotta saan jaloiteltua, luen sitkeästi jotta huomio olisi pois lentämisestä ja odotan kiihkeästi että ollaan perillä.