Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tunnistaa amatöörin lentokoneessa?

Vierailija
06.02.2017 |

No ainakin siitä että parin tunnin lyhyellä Euroopan lennolla pitää jonotella vessaan.

Kommentit (249)

Vierailija
201/249 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaa 200.kommentoija lisää: nousen myös aina jonottamaan boardingille, ihan vaan siksi, että sitä ennen tulee usein istuttua kahvilassa, joten on hyvä seistä ennen kuin kohta taas joutuu istumaan mahdollisesti useamman tunnin.

Eli nuo teidän huomiot vähän lentävistä ovat väärät. Voi toki joidenkin kohdalla osua, muttei todellakaan kaikkien.

Vierailija
202/249 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä reittilennoillakin vielä taputetaan. Viimeksi ihan Finnairin Pariisi-Helsinki-lennolla, taputtajina parikymmentä ranskalaista. 

Luulin, että tässä keskustelussa etsitään vaan suomalaisia amatöörejä. Jos lennät Kiinaan, et niiltä lennoilta juuri muita löydäkään. (Te jotka ette ole olleet tällaisella lennolla ette tiedä mitä se on. Käytöstavat monella paikallisella 0/5.)

Nehän on niiltä kaikilta hukassa. Turvavyö auki ennenkuin pyörät koskettaa maata, sitten kännykkä ja parille kaverille on soitettu jo sinä vaiheessa kun kone on taxannut portille, siinä samalla on tungettu seisomaan muiden yli ja kiskottu tavarat ylälokeroista muiden niskaan ja syliin. Ihan sikäläinen normimeininki.

Ja kun kone on lähdössä, joutuvat emot vielä kiitotielle rullatessa huomauttelemaan, että kännykät kiinni, kiitos.

Lennot missä kiinalaisia on mukana ovat ihan legendaarisia. Vessojen lattiat lainehtii ties mitä,

vessojen ovia ei lukita tai edes suljeta. Hirvee älämölö ja härdeily käynnissä koko ajan.

Ja käsimatkavaroita noin 10kpl per lärvä, puolet niistä pahvilaatikoita jotka on repeämäisillään rikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/249 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen mielenlaatu kyllä sopii lentämiseen siinä mielessä hyvin, että ainakin reittilennoilla pyritään mahdollisimman vähän olemaan vaivaksi ja etsimään se oma paikka hyvin nopeasti. Varsinkin itäänpäin matkustaessa tämä ei ole arkipäivää, vaan sitä turhanpäiväistä säätöä ja laukun tonkimista tehdään jo ennen lähtöä sen verran, että takuulla ollaan myöhässä. Selkänojan laskeminen aiheuttaa ainakin minulle sen verran epämukavuutta, että itse en viitsi takana istuvaa sillä kiusata lyhyillä lennoilla. 

Turvatarkastus on toki jokaiselle ärsyttävin vaihe lentomatkailussa ja siinä varmaan tuleekin suurimmat erot enemmän ja vähemmän lentävien välillä. Miten tavarat on pakattu ja miten sujuvasti osaat riisua ja pukea tarvittavat varusteet tekee helposti ison eron käytetyssä ajassa. 

Nimenomaan. Pyydän anteeksi, mutta paljon lentävänä minua joskus ärsyttää turvatarkastuksessa se, että ihmiset eivät ota etukäteen selvää ja lue niitä kylttejä, jossa neuvotaan sujuva turvatarkastus.

Eli pakkaa se nestepussi ja läppäri/iPad päällimmäiseksi, jotta saat sen kätevästi ulos ja eri laatikkoon kuin laukkusi. Riisu vyösi, tyhjennä taskusi avaimista ja kolikoista, ota isot metalliset korusi valmiiksi pois, samoin huivi pois kaulasta ja takki pois päältäsi ja laita ne kaikki turvatarkastuksessa oleviin laatikoihin niin nopeutat huomattavasti sekä oman itsesi että muiden turvatarkastusta. Usein vielä kengätkin joutuu ottamaan pois, etenkin ne raskaamman malliset, senkin voi tehdä etukäteen.

Kotikentällä ja aika monella muullakin minulla on onneksi kultakortin antama etu kulkea fast trackia pitkin ja siellä kaikki tietävät, miten toimia, mutta joskus on pakko lentää muilla yhtiöillä, joilla tätä etua ei ole.

Vierailija
204/249 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko amatööriä tunnistaa lentokoneessa? Siis onko se ihan pakollista? Kuka tarkkailee ihmisten toimintaa lentokoneessa ja miksi? Voi moriens!

Vierailija
205/249 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen mielenlaatu kyllä sopii lentämiseen siinä mielessä hyvin, että ainakin reittilennoilla pyritään mahdollisimman vähän olemaan vaivaksi ja etsimään se oma paikka hyvin nopeasti. Varsinkin itäänpäin matkustaessa tämä ei ole arkipäivää, vaan sitä turhanpäiväistä säätöä ja laukun tonkimista tehdään jo ennen lähtöä sen verran, että takuulla ollaan myöhässä. Selkänojan laskeminen aiheuttaa ainakin minulle sen verran epämukavuutta, että itse en viitsi takana istuvaa sillä kiusata lyhyillä lennoilla. 

Turvatarkastus on toki jokaiselle ärsyttävin vaihe lentomatkailussa ja siinä varmaan tuleekin suurimmat erot enemmän ja vähemmän lentävien välillä. Miten tavarat on pakattu ja miten sujuvasti osaat riisua ja pukea tarvittavat varusteet tekee helposti ison eron käytetyssä ajassa. 

Nimenomaan. Pyydän anteeksi, mutta paljon lentävänä minua joskus ärsyttää turvatarkastuksessa se, että ihmiset eivät ota etukäteen selvää ja lue niitä kylttejä, jossa neuvotaan sujuva turvatarkastus.

Eli pakkaa se nestepussi ja läppäri/iPad päällimmäiseksi, jotta saat sen kätevästi ulos ja eri laatikkoon kuin laukkusi. Riisu vyösi, tyhjennä taskusi avaimista ja kolikoista, ota isot metalliset korusi valmiiksi pois, samoin huivi pois kaulasta ja takki pois päältäsi ja laita ne kaikki turvatarkastuksessa oleviin laatikoihin niin nopeutat huomattavasti sekä oman itsesi että muiden turvatarkastusta. Usein vielä kengätkin joutuu ottamaan pois, etenkin ne raskaamman malliset, senkin voi tehdä etukäteen.

Kotikentällä ja aika monella muullakin minulla on onneksi kultakortin antama etu kulkea fast trackia pitkin ja siellä kaikki tietävät, miten toimia, mutta joskus on pakko lentää muilla yhtiöillä, joilla tätä etua ei ole.

Mullakin viikottain lentävänä ainoa paikka jossa arvioin ihmisten lentokokemusta on turvatarkastus. Menen sellaisten perään jotka näyttävät liikematkalaisilta, tuo käy niin paljon nopeammin enemmän matkailevilla. Itse tiedän kengistänikin heti ekan lennon jälkeen paljonko metallia kannoissa ja otan rutiinisti ne huutavat pois jalasta.

Vierailija
206/249 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä että se bongailee amatöörejä.

Vierailija
207/249 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amatööri laittaa laukkunsa aina ruumaan, koska "mä tarviin sen 2 litran shampoopullon ja puolen metrin hiuslakan mukaan". Sitten määränpäässä kauheella kiireellä koneesta ulos ja seisomaan matkatavarahihnan viereen kaula pitkänä, että millon se mun shampoo- ja lakkakassi tulee koneesta. Ja kauhee kiire ku viimenen juna kohta lähtee ja jos siihen ei ehdi, pitää ottaa se kallis taksi.

Kaiken kiireen olisi välttänyt pakkaamalla käsimatkatavaroihin matkakokoiset pullot.

Niinpä, eikä se ruumalaukkukaan maksanut kuin 20e ylimääräistä. Molempiin suuntiin. Jonkun shampoon takia.

Ja se EI-amatööri, joka otti laukkunsa koneeseen sitten itkee täällä, kun ei saanut laukkuaan mahtumaan sinne lokeroon. Mitäs, jos olis laittanut laukkunsa ruumaan, niin ei olis sitä ongelmaa.

Aina on mahtunut. Joskus on tehnyt tiukkaa, mutta lentohenkilökunnalta kysymällä on tilaa aina löytynyt. Ja sekin auttaa, että menee ajoissa sinne koneeseen. :)

Vierailija
208/249 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas olen huomannut, että mitä enemmän matkustan, niin sitä vähemmän kiinnitän huomiota kanssa matkustajiin. En bussissakaan kiinnitä huomiota siihen, kuka matkustaa ensi kertaa bussilla ja kuka on bussimatkailun "ammattilainen", joten miksi tekisin niin lentokoneessakaan, joka on minulle ihan yhtä arkinen kulkuväline kuin se bussi.

Oikeasti paljon lentävät menevät myös yleensä business luokassa ja ovat oikeutettuja fast trackiin, joten yleensä ei ole ketään "hidastelemassa tiellä, kun eivät ole osanneet lukea kylttejä " jne. 

Vierailija
209/249 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mut tunnisti kaukaa. Pyörin jo lentokentän aulassa kuin kalsarit pesukoneessa, en meinannut osata laittaa lappua oikein matkalaukkuun, jonotin kerran väärässä jonossa, turvatarkastuksessa olin valmis riisumaan kaiken tampoonia myöten. Pidin passia ja lippulappuja kädessäni kiinni niin lujaa, että nivelet oli hellinä. Lentokoneessa sitten toki jännitin, huokailin ihastuksesta ääneen, kauhistelin pörinöitä, kysyin lentoemännältä "maksaaks nää" ja no, tein sen kaiken juntin mitä ei ikinä saisi tehdä koska pitää olla khuul maailmankansalainen. No, en taputtanut sentään. Mutta oli se hauska loma, toivottavasti muillakin!

Vierailija
210/249 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

The End kirjoitti:

Kymmenen vuoden ajan lensin työni vuoksi useamman kerran vuodessa. Ei tulisi silti pieneen mieleenkään arvostella ihmisiä tällaisestakin asiasta! Näin vähäväkinen maa ja näin paljon todella päävikaista porukkaa! Keksitään vaikka tikusta asia jolla kanssaihmistä voi vähän nipistää. Onneksi ja toivottavasti suomalaiset kuolee sukupuuttoon. Tästä saa maahanmuuttajat hienon maan asuttavakseen!

Ne kuolee kylmään jjanälkään o ensimmäisenä talvena, koska eivät osaa käyttää mitään infraa. Kesä voi mennä samoillessa, mutta nääs näillä leveysasteilla joutuu miettimään pidemmälle kuin huomiseen.

Vierailija
211/249 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amatööri tarkoittaa yleisterminä jonkin harrastajaa tai harrastelijaa erotukseksi ammattilaisesta.

Voiko joku olla lentokoneessa ammattimatkustaja?

Vierailija
212/249 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin siitä, että hän antaa aplodit koneen laskeuduttua :D

Olin ystäväni kanssa Ryanairin koneessa ja ohjeistin hänelle (oli ensikertalainen), että taputukset kuuluvat vain pakettimatkojen junttityyliin ja reittilennoilla ei moisia harrasteta. 

No, kone laskeutuu ja kaiuttimista kuuluu kunnon FANFAARIT ja äänitetyt taputukset! Heitin siinä sitten vitsillä, että oli varmaan saavutus, että Ryanair laskeutuu turvallisesti ;) 

Oli kyllä omasta mielestäni noloa, sillä matkustelen itse useasti ja en ole tainnut kokea taputuksia edes Kanarian lomalennoilla.. Juuri kun olin ohjeistanut toisin, niin koneessa tehdään juuri sillä tavalla :D 

Tässä olikin sitten oikein überamatööri? Ryanairilla lentävät ainoastaan amatöörit?

Haha, nyt taisi pilkka osua omaan nilkkaan! Ryanair ei ole kovin hyvämaineinen yhtiö, mutta en itse koe, että esimerkiksi Finnairilla lentävä olisi amatööri kun ei "uskalla lentää kuin kotimaisella" tai että hän on selkeästi varakkaampi ja siksi lentää kalliimmalla yhtiöllä. 

Olin tuohon aikaan vielä opiskelija, joten kesälomamatkan budjetti ei ollut kovin suuri. Ryanairilla pääsi kohteeseemme halvimmalla ja suoralla lennolla :) 

t. 48

Olen matkustanut monella eri firmalla. Finnairilla ja Ryanairilla ei palvelun tasossa ole enää oikeastaan mitään eroa. Jos jotain ylimääräistä haluaa niin siitä pitää pulittaa rahaa kuten Ryanairillakin. Ihan typerä idea että jos on varakas tai rikas niin automaattisesti lentää jollain Finskillä. Se nyt vaan on kaikista järkevintä jopa ottaa se halvempi lento jos aikataulu on sopiva. Tietenkin on varmasti tupaurpoja, jotka maksavat huomattavasti extraa jostain Finnairista ettei tarvitse lentää jollain halvemmalla.

Vierailija
213/249 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lennän koneessa 4 kertaa vuodessa enkä kyllä ylpeile sillä, että tunnen kasvoilta monien lentoyhtiöiden lentoemännät - ja kunkin yhtiön palvelun tason. 

Minusta amatöörin tunnistaa siitä, että kuten ap, hän tekee lentämisesti jotain hyvin hienoa ja ihmeellistä. :) Eihän se ole erilaista kuin bussissa köröttely, ilmassa vain mennään.

Ainoa asia mikä itseäni paljon matkustavana ärsyttää ovat ihmiset jotka pitävät päivälennolla penkin selkämystä nukkuma-asenossa eivätkä nosta sitä edes syömisen ajaksi. Se on ainoa todella epäkohtelias asia, minkä koneessa voi tehdä. 

Itse käytän nojaa klo: 22.00 ---> yölennoilla. Mielestäni se on sitä varten. 

Jos lennät neljästi vuodessa, niin epäilenpä että tunnet kovinkaan monen lentoyhtiön lentoemännät ihan naaman perusteella. Kun pelkästään Finnairilla lentoemäntiä ja stuertteja on tälläkin hetkellä reilusti yli tuhat.

Vierailija
214/249 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amatöörit ei yleensä istu loungessa eikä varsinkaan business luokassa (etenkään ei First-luokassa).

Vierailija
215/249 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amatööri tarkoittaa yleisterminä jonkin harrastajaa tai harrastelijaa erotukseksi ammattilaisesta.

Voiko joku olla lentokoneessa ammattimatkustaja?

Voi.

Vierailija
216/249 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amatöörit tunkee bisnesluokan vessaan. Uskokaa nyt köyhät, se etummainen vessa on varattu

paremmille ihmisille. Teidän vessa on se takana oleva.

Vierailija
217/249 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amatöörit tunkee bisnesluokan vessaan. Uskokaa nyt köyhät, se etummainen vessa on varattu

paremmille ihmisille. Teidän vessa on se takana oleva.

Tämä on iso ongelma, karvahatut yleensä sotkevat sen vessan kun eivät osaa

käyttäytyä. Ja pöllivät kaiken kosmetiikan.

Vierailija
218/249 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kotona ennen lähtöä wc ssa myös kentyällä ja kävelen lentokoneen käytävää pitkin vessaan jo senkin vuoksi ettei tule veritulppaa ja aina on ollut myös tarve. Revi siitä. 

Vierailija
219/249 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuijottaa sen lentoemäntien koreografian haavi auki.

Itse ainakin tuijotan koko esityksen lähes aina. On mukavaa kun lentoemäntä huomaa että joku on kiinnostunut ja kun vielä itse hymyilen alkaa lentoemäntääkin hymyilyttämään.

Takana reilut sata lentoa.

Vierailija
220/249 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tunnistan "amatöörin" paljon lentäneenä:

- Paikan etsimisessä menee aikaa ja käytävälle jäädään tien tukkeeksi seisoskelemaan

- Turvavyöt, ei osata kiinnittää

- Penkki makuuasennossa, tarjotin auki nousun/laskun aikana

- Exit-rivillä istuttaessa laukku jaloissa, josta emo joutuu huomauttamaan

- Matkalaukku 70-80-luvulta. Meille, jotka matkustamme paljon sattuu paljon matkalaukkujen hajoamisia yms. joten matkalaukku tulee siitäkin syystä vaihdettua usein. Tosin viimeisin ostokseni "simpukka-samsonite" on kestänyt kyllä monet kovat kolhut.

- Selphiet, kun päästään istumaan koneen istuimeen. Hei, kuka ottaa selphieta koneessa? :D

- Jos amatööri saa "ylennyksen" bisnekseen siitä seuraa kiljumista ja huutamista yms.

- Käyttävät lennon aikana lentoemon tarjoamia nappikuulokkeita. Meillä paljon lentävillä on omat noise-cancelling -luurit mukana.

- Juodaan kaikki ilmainen alkoholi, mitä on tarjolla/kehtaa pyytää

- Taputukset koneen laskeuduttua

- Turbulenssin aikana kiljuminen/itkeminen

- Kysymykset kanssamatkustajilta, mikä toi ääni oli tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän