Mistä tunnistaa amatöörin lentokoneessa?
No ainakin siitä että parin tunnin lyhyellä Euroopan lennolla pitää jonotella vessaan.
Kommentit (249)
Vierailija kirjoitti:
goaliemomma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amatööri säästää matkakuluissa ja tunkee kaiken omaisuutensa matkustamoon mukaan ottamaansa ylisuureen laukkuun. Sitten ihmetellään, kun se oma laukku ei enää mahdukaan hyllylle. Lentoyhtiöt voisivat seurata paljo tarkemmin matkustamoon mukaan otettavien laukkujen kokoa ja ennen kaikkea painoa, ihan jo turvallisuussyistäkin. Oletan, että voin laittaa takkini ja pienen käsimatkatavarani hyllytilaan enkä todellakaan tunge niitä jalkatiloihini. Olen maksanut lipustani ja oletan, että minulla on oma osuuteni hyllystä, varsinkin kun tavaramääräni on hyvin kohtuullinen.
Lennän aina cabin kokoisella laukulla. En halua ostaa erikseen ruumaan menevää laukkua, jota en todellakaan tarvitse. Lisäksi vaihto on paljon paljon helpompaa. Jos lokerikossa ei ole tilaa matkalaukulle niin silloin lentoemo yleensä ottaa jonkun takin tai pikkuveskan pois ja käskee laittamaan jalkoihin :) vai haluatko että koko kone myöhästyy kun niitä matkalaukkuja aletaankin siirtämään ruumaan? Tietokonelaukun laitan jalkatilaan.
Vaihto helpompaa???
Mua kans ihmetyttää miten vaihto on helpompaa?
Mun mielestä on paljon helpompaa kun laittaa kassin ruumaan ja käsimatkatavarana on vain käsilaukku/reppu. Joku muu kuskaa mun tavarat koneesta toiseen ja mä huolehdin vain sen käsilaukun. Ainoastaan kerran on jouduttu konetta vaihtaessa hakeen matkalaukut ja checkkaan ne uudestaan.
Mut mähän oonkin amatööri, kun mulla on alta 50 lentoa takana.Tässähän sen itse sanoit. Joihinkin paikkoihin mennessä sen vaan joutuu pakosti tekemään, riippuu siis aika pitkälti mihin matkustaa. Loppujen lopuksi aika useaan maahan mennessä joutuu hakemaan veskan välillä selvitettäväksi, jos on maan sisäinen jatkolento. Toki ihan perustallaajia tämä ei kosketa, jos ei koskaan lennä pidempiä reitityksiä tai vaan EU:n sisällä samalla lipulla.
Esim. USA, Meksiko, Brasilia ja oikeastaan kaikki keski-/eteläamerikkalaiset maat, Kiina, Japani, Intia... Jos menet minkään noiden maan domestic-jatkolennolle, niin laukku on haettava ja lisäksi vielä Jenkeissä tullattava itse. Kukaan ei siis tee tätä sinun puolestasi. Nimim. Auttaa aika lailla, kun lentää vaikka HEL-MEX-GDL ja vikojen lentojen välillä on aikaa vain 1,5 h, jos lentää vaan cabiniin menevän laukun kanssa. Vaikka sekin on suhteellisen paljon vaihtoaikaa, niin aikaa laukun kanssa pelleilyyn ei lopulta liiemmin jää. Itse ainakin mieluummin pakkaan tiedostaen vaan sen pienen laukullisen kuin menetän jatkoyhteyden sen takia, jos kone saapuu myöhässä ja joutuu juoksemaan laukun perässä yms. Jos matkustaa pelkän käsislagan kanssa, tuota ongelmaa ei ole ja säästää siinä parhaillaan jonkun tunnin tai jopa enemmän, kun ei tarvitse poistua hakemaan laukkua ja jonottaa uudelleen tiskille sen kanssa.
Hyvin moni myös pakkaa liikaa kamaa. Jos menee ihan vaan parin päivän kaupunkilomareissulle ei edes tarvitse sitä 15-20kg matkatavaraa mukaan. Jos jokainen matkustaja pakkaisi niinkin pienen määrän kuin 0.5kg vähemmän ruumaan menevään laukkuun, lentoyhtiöt säästäisivät ihan oikeasti älyttömiä summia bensakuluissa vuodessa.
Juurikin näin. Sama myös Euroopassa, esim. jos Ranskassa haluat etelään vaihdat CDG:lta kamppeidesi kanssa toiselle lentoasemalle. Tiukat vaihdot houkuttelevat myös pakkaamaan pienesti ja ottamaan kaiken cabiniin. Jos reippaan puolen viikon työreissulla odotat toista päivää laukkuasi ilman varavaatteita ja hygienialaukkua ei tuo oikein naurata, ainakaan jet lagissä. Ja kun aikataulu on tiukka ei shoppaamaan kerkeä vaikka lentoyhtiö sen maksaisikin. Torstai illan koneet on usein täysiä ja niissä paljon lentolaukkuja - tullaan kotiin maailmalta, varokaa.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin siitä että parin tunnin lyhyellä Euroopan lennolla pitää jonotella vessaan.
SIITÄ ETTÄ SILLÄ MENISI KURAPASKAT HOUSUUN, JOS KAPTEENI TULISI MÄÄRÄÄMÄÄN, ETTÄ SINÄ SIITÄ PUIKKOIHIN NYT.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin siitä, että hän antaa aplodit koneen laskeuduttua :D
No viimeisin kerta kun olen spontaanisti taputtanut oli ihan perus reittilennolla, kun miehistö sai helvetillisen turbulenssin, go-aroundin ja pitkänpitkän odottelun jälkeen koneen alas. Kyseessä v*mäinen pikkukenttä ja kehnot sääolosuhteet. Raikuvat aplodit koko koneelliselta ja taisi muutama bravo-huutokin kaikua, eivät varmaan ohjaamoon asti kuuluneet mutta ehkä matkustamomiehistö välitti terveiset...Kyllä ne joskus tulevat ihan sydämestä ne aplodit.
Vierailija kirjoitti:
goaliemomma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amatööri säästää matkakuluissa ja tunkee kaiken omaisuutensa matkustamoon mukaan ottamaansa ylisuureen laukkuun. Sitten ihmetellään, kun se oma laukku ei enää mahdukaan hyllylle. Lentoyhtiöt voisivat seurata paljo tarkemmin matkustamoon mukaan otettavien laukkujen kokoa ja ennen kaikkea painoa, ihan jo turvallisuussyistäkin. Oletan, että voin laittaa takkini ja pienen käsimatkatavarani hyllytilaan enkä todellakaan tunge niitä jalkatiloihini. Olen maksanut lipustani ja oletan, että minulla on oma osuuteni hyllystä, varsinkin kun tavaramääräni on hyvin kohtuullinen.
Lennän aina cabin kokoisella laukulla. En halua ostaa erikseen ruumaan menevää laukkua, jota en todellakaan tarvitse. Lisäksi vaihto on paljon paljon helpompaa. Jos lokerikossa ei ole tilaa matkalaukulle niin silloin lentoemo yleensä ottaa jonkun takin tai pikkuveskan pois ja käskee laittamaan jalkoihin :) vai haluatko että koko kone myöhästyy kun niitä matkalaukkuja aletaankin siirtämään ruumaan? Tietokonelaukun laitan jalkatilaan.
Vaihto helpompaa???
Mun mielestä on paljon helpompaa kun laittaa kassin ruumaan ja käsimatkatavarana on vain käsilaukku/reppu. Joku muu kuskaa mun tavarat koneesta toiseen ja mä huolehdin vain sen käsilaukun. Ainoastaan kerran on jouduttu konetta vaihtaessa hakeen matkalaukut ja checkkaan ne uudestaan.
Mut mähän oonkin amatööri, kun mulla on alta 50 lentoa takana.Tässähän sen itse sanoit. Joihinkin paikkoihin mennessä sen vaan joutuu pakosti tekemään, riippuu siis aika pitkälti mihin matkustaa. Loppujen lopuksi aika useaan maahan mennessä joutuu hakemaan veskan välillä selvitettäväksi, jos on maan sisäinen jatkolento. Toki ihan perustallaajia tämä ei kosketa, jos ei koskaan lennä pidempiä reitityksiä tai vaan EU:n sisällä samalla lipulla.
Esim. USA, Meksiko, Brasilia ja oikeastaan kaikki keski-/eteläamerikkalaiset maat, Kiina, Japani, Intia... Jos menet minkään noiden maan domestic-jatkolennolle, niin laukku on haettava ja lisäksi vielä Jenkeissä tullattava itse. Kukaan ei siis tee tätä sinun puolestasi. Nimim. Auttaa aika lailla, kun lentää vaikka HEL-MEX-GDL ja vikojen lentojen välillä on aikaa vain 1,5 h, jos lentää vaan cabiniin menevän laukun kanssa. Vaikka sekin on suhteellisen paljon vaihtoaikaa, niin aikaa laukun kanssa pelleilyyn ei lopulta liiemmin jää. Itse ainakin mieluummin pakkaan tiedostaen vaan sen pienen laukullisen kuin menetän jatkoyhteyden sen takia, jos kone saapuu myöhässä ja joutuu juoksemaan laukun perässä yms. Jos matkustaa pelkän käsislagan kanssa, tuota ongelmaa ei ole ja säästää siinä parhaillaan jonkun tunnin tai jopa enemmän, kun ei tarvitse poistua hakemaan laukkua ja jonottaa uudelleen tiskille sen kanssa.
Hyvin moni myös pakkaa liikaa kamaa. Jos menee ihan vaan parin päivän kaupunkilomareissulle ei edes tarvitse sitä 15-20kg matkatavaraa mukaan. Jos jokainen matkustaja pakkaisi niinkin pienen määrän kuin 0.5kg vähemmän ruumaan menevään laukkuun, lentoyhtiöt säästäisivät ihan oikeasti älyttömiä summia bensakuluissa vuodessa.
Vähän taustaa: mun vähistä matkustuksista 90% on ollut vaihdollisia ja 95% niin että jokin kentistä matkalla on USA:ssa.
Mun amatöriys paljastuu varmaan parhaiten sillä että valitsen reitit niin ettei tarvitse:
-vaihtaa lentokenttää päästäkseen jatkolennolle
-maksaa ylimääräistä ruumaan menevästä kassista
-tarvitse noutaa kassia lentojen välissä (tää ei aina onnistu mutta useimmiten)
Silloin harvoin kun matkustan haluan tehdä sen mukavasti. Ok aina sekään ei onnistu, eli kun lennetään pojan kiekkovarusteiden kanssa niin mä oon ihan hermoraunio. Pelkään siis että ne hukkuu tai hajoo.
Olin tuossa joku aika sitten mukana viikon matkalla, missä lensimme yksityiskoneella kaikki siirtymät paikasta toiseen. Noin puolet mukana olijoista oli lentäjiä. Ja lentoemänillä oli ihan samalla tavalla huomautettavaa istuimien asennoista laskeuduttaessa, ja ihmiset kävivät lyhyemmilläkin siirtymillä vessassa. Varmaan enemmänkin kuin normilennoilla, koska se kone oli kuin 'oma bussi' jonne sai jättää tavaroita jos ei jossain paikassa tarvinnut, ja lentokentillä meidän ei tarvinnut mennä tavallisten jonotusten ja tarkistusten kautta, joten kentällä ei varattu aikaa vessakäynteihin.
Itse joudun lentämään jo ihan asuinpaikkani takia jonkin verran, ja tuntuu hassulta, että tästäkin joku viitsii päteä ja mollata muita. Meillä lapset oli kerran tosi täpinöissään, kun pääsivät bussiin. Siitä kerrottiin jälkikäteen kavereille, eikä suinkaan lentomatkasta, joka oli arkea.
Vierailija kirjoitti:
No, minä tottuneena, joskin melko nuorena lentomatkustajana saatan käydä vessassa parin tunnin lennolla. Joskus jopa kahdesti, vaikka en edes joisi ennen lentoa tai lennon aikana mitään. Yliaktiivinen rakko näet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin siitä, että hän antaa aplodit koneen laskeuduttua :D
Tuo on yleinen tapa joissain maissa.
Missä? Venäjällä varmaankin?
Ja Brittein saarilla, erityisesti WTn toiviomaassa Yhdistyneissä kuningaskunnissa.
Meikkiä tarkistamaan sinne vessaan menevät naiset
No amatööri ei yleensä lennä eli ohjaa. Amatööri istuu ja tarkkailee kun prot tekee työnsä. Joskus amatööri itkee hiljaa itsensä uneen ja haaveilee lentämisestä 24/7.
Mua ärsyttää lentokoneessa se, että kun laskeudutaan ja turvavyöpäällä-valo sammuu, kaikki alkaa tunkea sinne käytävälle. Sieltä koneesta ei pääse ulos, ennen kuin se on portilla ja ovet avattu.
Miksei voi istua ihan omalla paikallaan edes siihen asti?
Itse lennän lähinnä työmatkoja ja silloin firma buukkaa aina prioritychekkauksen. Euroopan sisäiset lennot mennään turistissa ja Atlantin ylittävät tai Aasiaan menevät busineksessä.
Lomalennot vähän riippuu siitä mihin oon menossa.
Minkä alan amatööristä on kyse?
Tennispelaaja, jääkiekkoilija vai mikä?
Vierailija kirjoitti:
Siitä, että amatööri tsekkaa moneen kertaan, että onhan tämä nyt aivan varmasti hänen istumapaikkansa. Tämän jälkeen hän istuutuu paikalleen, räpeltää turvavyön kanssa ottaen ensin vahingossa vierustoverin vyön. Sitten hän ojentelee kauluksiaan, vilkuilee ympärilleen mairea hymy kasvoillaan "huomasivathan kaikki nyt varmasti, että MINÄ olen lennolla". Siinä odotellessa lentoonlähtöä hän räplää läpi tuulettimet, lukuvalot ja ikkunaluukut ja tarjottimen. Kun vihdoin on lähdetty lentoon amatööri odottaa sitä hetkeä kun turvavyön merkkivalo sanoo bling ja hän säntää kohti vessaa, sillä onhan vessakin testattava oli hätä tai ei.
Kun lentoemo ilmoittaa, että aloitamme juomatarjoilun hetken kuluttua, läväyttää amatööri tarjottimen alas samalla sekunnilla ja istuu selkä suorassa odottamassa kuin koulupoika ensimmäisenä koulupäivänään. Ja nyt ollaan vasta alkumatkassa, loppua en jaksa edes kirjoittaa.
Kuulostaa siltä, kuin tämän olisi kirjoittanut joku, jonka mielestä lentäminen on niin hienoa, että ; DD
Ei siinä mitään erityisen hienoa ole. Ihmisiä koneessa eli matkustusvälineessä haluamassa johonkin muka suureen ja erikoiseen paikkaan mielestään. Koneen vessa täynnä suurten matkailijoiden jätöksiä.
Mistä voisi kaikkea tietää jos on viimeeksi matkustanut pikkulapsena? Minä olin juuri se joka jäi käytävän tukkeeksi ja ammattilaismatkustajat takanani varmaan huokailivat syvään kun pitäisi jo päästä rauhassa torkkumaan tai dekkaria lukemaan.
goaliemomma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
goaliemomma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihto helpompaa???
Vähän taustaa: mun vähistä matkustuksista 90% on ollut vaihdollisia ja 95% niin että jokin kentistä matkalla on USA:ssa.
Mun amatöriys paljastuu varmaan parhaiten sillä että valitsen reitit niin ettei tarvitse:
-tarvitse noutaa kassia lentojen välissä (tää ei aina onnistu mutta useimmiten)Silloin harvoin kun matkustan haluan tehdä sen mukavasti. Ok aina sekään ei onnistu, eli kun lennetään pojan kiekkovarusteiden kanssa niin mä oon ihan hermoraunio. Pelkään siis että ne hukkuu tai hajoo.
Ne, jotka matkustavat usein eivät halua maksaa extraa ;) euroopan sisällä esimerkiksi sama matka vaihdon kanssa 20e, ilman vaihtoa ja ruumaan menevällä laukulla 200e
Vierailija kirjoitti:
goaliemomma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
goaliemomma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihto helpompaa???
-tarvitse noutaa kassia lentojen välissä (tää ei aina onnistu mutta useimmiten)Silloin harvoin kun matkustan haluan tehdä sen mukavasti. Ok aina sekään ei onnistu, eli kun lennetään pojan kiekkovarusteiden kanssa niin mä oon ihan hermoraunio. Pelkään siis että ne hukkuu tai hajoo.
Ne, jotka matkustavat usein eivät halua maksaa extraa ;) euroopan sisällä esimerkiksi sama matka vaihdon kanssa 20e, ilman vaihtoa ja ruumaan menevällä laukulla 200e
Nii-i mähän sanoin olevani amatööri...
Oon mä kattellu vähän noita halppislentoyhtiöitä, mutta kotimaanlennoilla (ainakin toistaiseksi) meillä on se kiakkokassi mukana eli pakko laittaa ruumaan jotain niin laitetaan sit samantien kaikki. Eikä hinnoissa ole muutenkaan noin suuria eroja. Mannertenvälisillä reissuilla halppiksen käyttö tarkoittais kahta vaihtoa, kahta lentoyhtiötä, todella pitkää matkustusaikaa ja ei se hintakaan ole enää niin halpa kun ensin pitää päästä sinne mistä se halppis lähtee.
Tämä amatööri tulee koneeseen liki ensimmäisenä ja lähtee liki viimeisenä, kulkeekin eri ovesta kuin muut ja ehken joka kymmenennellä lennolla tupeksii matkan aikana koneen käytävillä.
Ei ole kanssamatkustajat olleet häiriöksi, tuskin minäkään heille.
Vierailija kirjoitti:
Itse lennän lähinnä työmatkoja ja silloin firma buukkaa aina prioritychekkauksen. Euroopan sisäiset lennot mennään turistissa ja Atlantin ylittävät tai Aasiaan menevät busineksessä.
Lomalennot vähän riippuu siitä mihin oon menossa.
Onko se prioritychekkaus myös samalla prorityboardaus loungepointseilla ja rasvaisella WT-puheella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä reittilennoillakin vielä taputetaan. Viimeksi ihan Finnairin Pariisi-Helsinki-lennolla, taputtajina parikymmentä ranskalaista.
Luulin, että tässä keskustelussa etsitään vaan suomalaisia amatöörejä. Jos lennät Kiinaan, et niiltä lennoilta juuri muita löydäkään. (Te jotka ette ole olleet tällaisella lennolla ette tiedä mitä se on. Käytöstavat monella paikallisella 0/5.)
Nehän on niiltä kaikilta hukassa. Turvavyö auki ennenkuin pyörät koskettaa maata, sitten kännykkä ja parille kaverille on soitettu jo sinä vaiheessa kun kone on taxannut portille, siinä samalla on tungettu seisomaan muiden yli ja kiskottu tavarat ylälokeroista muiden niskaan ja syliin. Ihan sikäläinen normimeininki.
Ja kun kone on lähdössä, joutuvat emot vielä kiitotielle rullatessa huomauttelemaan, että kännykät kiinni, kiitos.
Tässähän sen itse sanoit. Joihinkin paikkoihin mennessä sen vaan joutuu pakosti tekemään, riippuu siis aika pitkälti mihin matkustaa. Loppujen lopuksi aika useaan maahan mennessä joutuu hakemaan veskan välillä selvitettäväksi, jos on maan sisäinen jatkolento. Toki ihan perustallaajia tämä ei kosketa, jos ei koskaan lennä pidempiä reitityksiä tai vaan EU:n sisällä samalla lipulla.