Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Peter Franzen ja Vikings

Vierailija
04.02.2017 |

Ulkomaiset tuttuni hehkuttivat Franzenia tässä sarjassa, joten oli ihan pakko katsoa vaikken ole sarjaa ikinä seurannut.

Oli kyllä älyttömän karismaattinen olemus Franzenilla tässä! Hahmo on ihan kammottava tyyppi, mutta jäin siihen ihan koukkuun. Jasper Pääkkönenkin oli yllättävän hyvä, en ole aiemmin kauheasti tykännyt k.o. näyttelijästä...

Kukaan muu katsellut tätä?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Floki! Thiihii.

Mut sit Flokille kävi surullisesti :(

Vierailija
22/57 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hollywood-paskaa junteille. Historialla ei ole tämän kanssa mitään tekemistä.

No itseassa seurailee Lodbrokin saagaa kohtalaisen hyvin. Se miten paljon itse saagasta on totta ja tarua on toinen juttu, mutta ei ne yleensä ihan tuulesta temmattuja ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itseassa seurailee Lodbrokin saagaa kohtalaisen hyvin. Se miten paljon itse saagasta on totta ja tarua on toinen juttu, mutta ei ne yleensä ihan tuulesta temmattuja ole.

Ne osuudet voivat seurata Lodbrokin saagaa ihan hyvin, mutta kaikki muu onkin sitten sekamelskaa. Eri aikakaudet on sotkettu iloisesti keskenään. Esimerkiksi Franzenin hahmo Harald oli Lodbrokin kuollessa about 15-vuotias, ja Rollokin oli samaa ikäluokkaa, eikä käsittääkseni ollut mitään sukua Lodbrokille.

Vierailija
24/57 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuulehan, kun julkistettiin, että Franzen ja Pääkkönen tulee mun LEMPISARJAAN oli jo valmis lopettamaan kattomisen. Mä otin sen tiedon raskaasti.

Kun sitten ilmestyivät, niin Franzenilla ei ollutkaan sitä komean rattopojan roolia, mitä suomalaisissa elokuvissa on. Samoin Salin Saku oli muuttunut, valitettavasti kuulosti kyllä alkuun mattinykäs rooliltaan, mutta nyt neloskaudella ääntämyskin on korjattu.

Mähän seuraan herroja nykyään instassa. Kuten Travis Fimmeliä, Gustav Skarsgårdia, Alexander Ludwigia, Marco Ilsoa, Georgia Hirstia (yhtä naista sentäs) ja Alex Hoegh Andersenia <3 kaikialla. Olen Fani ollut ekasta kaudesta ja jopa harmittanut, että täällä on niin harvoin juttua sarjasta.

Suomalaiset ovat hienosti ottaneet roolinsa haltuun, kuten myös tanskalaiset. Etenkin Ivar Alex Hoegh <3

Vierailija
25/57 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne osuudet voivat seurata Lodbrokin saagaa ihan hyvin, mutta kaikki muu onkin sitten sekamelskaa. Eri aikakaudet on sotkettu iloisesti keskenään. Esimerkiksi Franzenin hahmo Harald oli Lodbrokin kuollessa about 15-vuotias, ja Rollokin oli samaa ikäluokkaa, eikä käsittääkseni ollut mitään sukua Lodbrokille.

Tv-sarjassa pitää yleensä tiivistää. Ei voi tehdä jaksoja historian "reaaliajassa" ja odottaa että henkilöt kuolee, kuluu 300 vuotta, sitten syntyy seuraava päähenkilö, niin kuin oikeassa historiassa, josta on säilynyt vain ajallisesti toisistaan erillisiä katkelmia.

Vierailija
26/57 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennäänkö tässä Grönlantiin/Amerikkaan moikkaamaan eskimoja? Oikeat viikingithän meni.

Vierailija
27/57 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti paskahattu Lagertha kokee karun lopun. Tappoi Anslaugin noin vain. Ivar tekee siitä verikotkan tai jotain.

Vierailija
28/57 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo ekassa kaudessa oli suomalainen näyttelijä. Se voimamies, en muista nimeä.

Vierailija
29/57 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rollo itseasiassa on Ragnarin veljenpoika.

Se on totta, että Hirst on ottanut omia vapauksiaan tässä, mutta kuten hän itse sanoo. Kyse on draamasarjasta, ei tarkasta historian kuvauksesta.

Pojatkin syntyi eri aikaa, esim Ivar the Boneless oli Ragnarin esikoinen. jnejne. Saagat ei vaimoista niinkään sano.

Harald Finehair halusi Norjan kuninkaaksi ja sitä tuleman pitää. Se on historiallisesti totta.

Vierailija
30/57 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mennäänkö tässä Grönlantiin/Amerikkaan moikkaamaan eskimoja? Oikeat viikingithän meni.

Välimerelle tekee Björnin mieli.

Vierailija
31/57 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koska kyse on nimenomaan Ragnar ja pojat - saagasta. Nää oli ensimmäisiä kävijöitä. Ne ameriikassa käyneet tulee sitten parisataa vuotta myöhemmin.

Ragnar meni englantiin ja ranskaan, poikansa Björn välimerelle Istanbuliin saakka. < nää on ihan historiassakin. Kuten Ivar the Bonelessin raakamaisuudet englannissa.

Vierailija
32/57 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vikings on "close enough" kuten joku Spartacus jottei siitä nyt kauhean isoa uloketta otsaan historiansa takia nouse.

Vierailija
33/57 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta, että Hirst on ottanut omia vapauksiaan tässä, mutta kuten hän itse sanoo. Kyse on draamasarjasta, ei tarkasta historian kuvauksesta.

Pojatkin syntyi eri aikaa, esim Ivar the Boneless oli Ragnarin esikoinen. jnejne. Saagat ei vaimoista niinkään sano.

Harald Finehair halusi Norjan kuninkaaksi ja sitä tuleman pitää. Se on historiallisesti totta.

Lihavoituun: kenen mukaan? En tiedä viikinkiajasta kovin paljon, mutta Normandiasta jo sitäkin enemmän, ja olen aina ymmärtänyt, että Rollon alkuperä on aika lailla hämärän peitossa. Itse asiassa lukemani mukaan jotkut lähteet väittävät Rollon olleen Harald Kaunotukan veli tai veljenpoika.

Mutta joo, Harald Kaunotukasta tosiaan tuli ensimmäinen Norjan yhdistänyt kuningas. Toivottavasti tätä ei muuteta sarjassa.

Vierailija
34/57 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti paskahattu Lagertha kokee karun lopun. Tappoi Anslaugin noin vain. Ivar tekee siitä verikotkan tai jotain.

Aslaug sai sitä mitä tilas. Jos miehen toiselta noituu, tulee kuolemaan.

Vierailija
35/57 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aslaug sai sitä mitä tilas. Jos miehen toiselta noituu, tulee kuolemaan.

Ei siinä paljo noitumisia tarvittu kun rupsahtanut Lägä jäi vaan kakkoseksi haltiamaiselle Aslaugille.

Vierailija
36/57 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouko Ahola. Näytteli jopa suomalaista hahmoa, Kaukoa. :D

Vierailija
37/57 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin historian vastaista. Tuohon aikaan suomalaiset eivät vielä olleet edes laskeutuneet puista kahdelle jalalle. Ainakin jos virallista ruotsalaisten kirjoittamaa Suomen historiaa on uskominen.

Vierailija
38/57 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavoituun: kenen mukaan? En tiedä viikinkiajasta kovin paljon, mutta Normandiasta jo sitäkin enemmän, ja olen aina ymmärtänyt, että Rollon alkuperä on aika lailla hämärän peitossa. Itse asiassa lukemani mukaan jotkut lähteet väittävät Rollon olleen Harald Kaunotukan veli tai veljenpoika.

Mutta joo, Harald Kaunotukasta tosiaan tuli ensimmäinen Norjan yhdistänyt kuningas. Toivottavasti tätä ei muuteta sarjassa.

Oli BBCn dokumentissa asiasta, sen laitoin muistiin myöhempiä katsomisia varten, mutta nyt on poistettu youtubesta. Ehkä jollain toisella nimellä löytäisin... Se oli hyvä tunnin mittainen, oli vastalauseita ja puolesta puhujia.

Dokumentin pointti oli Ivar the Boneless ja sairaus, että mitä mahtoi sairastaa. Miksi hänet hyväksyttiin johtajaksi jne. Sen dokumentin tehnyt tohtori sairasti luusirutautia, että sen takia ollut aina innoissaan viikingeistä. Kys dokkarissa oli kaikista hahmoista kerrottu pikasesti. Eli enhän mä tuon eksaktimmin voi sanoa.

Harald Kaunotukan veljenpoika tuo kristinuskon Norjaan. Se on historian koulukirjoissa Suomessakin.

No, nytkun miettii, miksei oikea Rollo olisi voinut olla tuokin heppu. Meni ranskassa naimisiin (josta ei ole mitään merkkejä, että näin olisi käynyt) ja sitten palasi konnuilleen ristinuskon kanssa.

Vierailija
39/57 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi aika mielenkiintoinen käänne tässä sarjassa jos lopulta Harald itse toisi kristinuskon Norjaan.

Vierailija
40/57 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin historian vastaista. Tuohon aikaan suomalaiset eivät vielä olleet edes laskeutuneet puista kahdelle jalalle. Ainakin jos virallista ruotsalaisten kirjoittamaa Suomen historiaa on uskominen.

Onhan niitä saagoja suomalaisistakin viikinkimatkoissa 800 luvulta alkaen.

http://yle.fi/uutiset/3-7971315