Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Monta vuotta sulla on jäänyt eläke kertymättä

Vierailija
03.02.2017 |

Tai eläkettä on kertynyt minimaalisesti (työttömyys, hoitovapaa, opiskelu, jne).
Olin opiskelija 26v asti, sitten 2xvuosi lasten kanssa eli 23v alkaen 5 vuotta eläkekertymää puuttuu. Onneksi en ole ollut yhtään työttömänä.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jäi kaksi vuotta, kun olin pakkotyössä intissä. Intti ei sopinut opintoihin ja niin meni kaksi vuotta hukalle. Kukaan ei ota edes töihin kun kuulee, että jätkä lähtee puolen vuoden päästä inttiin.

Vierailija
2/31 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tietojeni mukaan opintotuki oikeuttaa eläkkeeseen, samoin äitiys- ja vanhempainvapaa. Kotihoidontuesta en tiedä, kun en ole pitänyt päivääkään, mutta eiköhän sekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tietojeni mukaan opintotuki oikeuttaa eläkkeeseen, samoin äitiys- ja vanhempainvapaa. Kotihoidontuesta en tiedä, kun en ole pitänyt päivääkään, mutta eiköhän sekin.

Toki opintotuesta ja hoitovapaallikin eläkettä keryy, mutta puhutaan niin pienistä summista ettei käytännössä voi puhua eläkkeen kertymisestä.

Vierailija
4/31 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen ollut viisi vuotta työttömänä, ja toisaalta eläke ei kertynyt ollessani töissä 15-22-vuotiaana.

Vierailija
5/31 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen opintotuki ei oikeuttanut eläkkeeseen ja eläkettä alkoi muutenkin kertymään vasta 23-vuotta täytettyäni. Pari vuotta opiskelua, AuPair-vuosi ulkomailla, työttömyyttä/työkkärin kursseja/palkattomia harjoitteluita joten useampia vuosia on jäänyt eläkettä kertymättä vaikka osa niistä on ollut työskentelyä.

Vierailija
6/31 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Olen 46v. Olen opiskellut ekan tutkinnon ennen 23 ikävuotta. Olen ollut työttömänä ja lomautettuna mutta aina ne ovat olleet ansiosidonnaisia. Ei ansiosidonnainen työttömyys kauheasti pienennä eläkekertymää.

Lapsi tehty 2005 vuoden jälkeen jolloin äitiys- ja vanhempainpäivärahasta on kertynyt eläkettä. Muutenkin lapsen takia olin poissa työelämästä vain minimin eli 9kk josta 4 kk normi palkalla ja loput kohtuullisella päivärahalla. Eli niistäkin kohtuullinen kertymä.

Loput opiskelut tehty harrastuksena vuoden 2005 jälkeen työn ohessa joten niistä tuleva eläkekertymä on käytännössä bonusta. 5 vuotta tuloksi laskettu n 700e /kk.

Oma eläkekertymä nyt siis n 2000e/kk ja sen lisäksi vielä firman lisäeläke jota saan 5 vuotta n 1100e/kk. Molemmista tietysti verot pois.

Vierailija
7/31 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki ei kerrytä eläkettä. Vain valmistuminen tutkintoon kerryttää eläkettä. Samoin alle 3v hoitaminen kotona kerryttää. Summa ei ole iso mutta tyhjää parempi. Muutos tuli 2005.

Itsellä työvuodet 14v-23v ei kerryttänyt eläkettä. Muuten on vuosittain kertynyt.

Vielä olisi 35 vuotta eläkkeeseen - hyvin jaksaa juu....

Vierailija
8/31 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin menin 17 vuotiaana, 21v-27v olen ollut kotona (lapset) lukuunottamatta paria työpätkää. Olen siis nyt 26v ja palaan töihin 27v.

Vierailija
9/31 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdetaanko mitään eläkkeitä enää edes maksaa parin vuoden päästä.. En jaksaisi stressata moisesta.

Vierailija
10/31 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -81, niin alle 23-vuotiaana ei vielä kertynyt eläkettä. Vietin silloin välivuosia omasta halustani töitä tehden ja nehän meni eläkemielessä hukkaan. Silloin olin kyllä muutaman pätkän ulkomailla töissä, enkä ole ihan varma onko sieltä voinut kertyä vähäsen jotain alle 23 veenä? EU-maa oli kyseessä.

22-vuotiaana aloitin opiskelut ja valmistuin juuri, kun täytin 27. Opiskeluaikoina tein kesätöitä ehkä yhteensä noin vuoden verran. Noin kolme vuotta siis meni opiskelujen takia hukkaan.

Valmistumisen jälkeen olin kuukauden osa-aikatyössä ja 1,5 kuukautta työttömänä ennen kuin sain vakityön, jossa olen edelleen. Viimeiset neljä vuotta ennen äitiyslomaa tein kuitenkin osa-aikatöitä n. 30h/vko. Äitiyslomalla&hoitovapaalla olen ollut vuodenvaihteesta 2014/2015.

Töihin palatessani tulee siis yhteensä noin kuutisen vuotta + se viisi vuotta alle 23v. Ikää silloin 36v.

Vierailija
11/31 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen ap on?

Vierailija
12/31 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen ap on?

46v

Vierailija
13/31 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun äitiyspäiväraha ja vanhempainvapaa ovat noin 70-80 % palkasta, niin ei se mikään pikkusumma ole, mitä ne kerryttäväteläkettä. Turhaan mollaatte veronmaksajia, jotka sen eläkkeen maksavat meille.

Vierailija
14/31 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun äitiyspäiväraha ja vanhempainvapaa ovat noin 70-80 % palkasta, niin ei se mikään pikkusumma ole, mitä ne kerryttäväteläkettä. Turhaan mollaatte veronmaksajia, jotka sen eläkkeen maksavat meille.

Mulla äitiyspäiväraha oli 40% palkasta, joten kyllä sillä vaikutusta on.

Vierailija
15/31 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ap:n eläkekertymä sitten on?

Vierailija
16/31 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään. Olen 46v. Olen opiskellut ekan tutkinnon ennen 23 ikävuotta. Olen ollut työttömänä ja lomautettuna mutta aina ne ovat olleet ansiosidonnaisia. Ei ansiosidonnainen työttömyys kauheasti pienennä eläkekertymää.

Lapsi tehty 2005 vuoden jälkeen jolloin äitiys- ja vanhempainpäivärahasta on kertynyt eläkettä. Muutenkin lapsen takia olin poissa työelämästä vain minimin eli 9kk josta 4 kk normi palkalla ja loput kohtuullisella päivärahalla. Eli niistäkin kohtuullinen kertymä.

Loput opiskelut tehty harrastuksena vuoden 2005 jälkeen työn ohessa joten niistä tuleva eläkekertymä on käytännössä bonusta. 5 vuotta tuloksi laskettu n 700e /kk.

Oma eläkekertymä nyt siis n 2000e/kk ja sen lisäksi vielä firman lisäeläke jota saan 5 vuotta n 1100e/kk. Molemmista tietysti verot pois.

Tiedän että eläkekertymäni on jo nyt miesten keskivertoeläke. palkka ollut aina keskivertoa parempi joten se selittää sekä sekä se että ei ole ansiottomia jaksoja.

Eläkkeeseen aikaa reilut 19 vuotta jos en sitten käytä tuota 5 vuoden lisäeläke mahdollisuutta aiemmin. Todennäköisyys työttömäksi joutumisesta kasvaa joka paivä joten en odota eläkkeeni kauheasti paranevan jatkossa enää

Vierailija
17/31 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätyötä ikävuosilta 18 - 23. Eläkemielessä silloin oli siis hyödyllisempää opiskella, kun työstä ei olisi eläkettä kuitenkaan kertynyt.

Ja sitten ekan lapsen äitiys- ja vanhempainrahasta ei eläkettä kertynyt. Mutta kaksi seuraavaa syntyivät sitten uudistuksen jälkeen, joten niistä kertyi.

Joten toki nykään on paremmin. Mutta ikäisekseni pärjäsin tuossa kisassa ihan kohtuullisen hyvin kuitenkin.

Vierailija
18/31 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
19/31 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käytännössä ollut vuoden 1995 jälkeen, jolloin täytin 23 vuotta pois työelämästä vuodet 1995-1997, 2002-2004, 2007-2011. Eli tuosta tulee yhteensä 11 vuotta. Ja töissä sitten 12 vuotta!

Tuossa on opiskelua, vuosi työttömänä, ja kaksi lasta.

Vierailija
20/31 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma eläkekertymäni 11€/kk. Ikää on 35 vuotta.

Jos elämä vituttaa ja tunnette itsenne turhiksi, voitte aina tulla lukemaan tämän viestin ja piristytte heti.