Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko korkeasta koulutuksesta sinulle mitään hyötyä?

Vierailija
03.02.2017 |

Oletko tarvinnut yliopistosta tai amk:sta saamiasi oppeja työelämässä? Vai voisiko työtehtävistäsi suoriutua aivan yhtä hyvin lyhyellä perehdytyksellä, omatoimisella perehtymisellä ja maalaisjärjellä?

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsin sitä päästäkseni töihin, en töissä.

Vierailija
2/71 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut. En usko että olisin suoriutunut IT-alan töistä ilman asiaankuuluvaa ylempää korkeakoulutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsin sitä päästäkseni töihin, en töissä.

Eli suomessa kouluttaudutaan työnantajaa varten. Tittelillä töihin. Tämä on niin nähty kuvio.

Vierailija
4/71 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikorkeakoulun opinnoista ei ole ollut hyötyä. Korkeakouluopinnoista kyllä.

Vierailija
5/71 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsn sitä päästäkseni nykyiseen virkaan ja tarvitsen oppimiani asioita työssä. En suoraan kaikkia pikkufaktoja joita luennoilla opin, vaan tapaa etsiä tietoa, hahmottaa kokonaisuuksia ja ottaa haltuun uusi asia.

Vierailija
6/71 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut. En usko että olisin suoriutunut IT-alan töistä ilman asiaankuuluvaa ylempää korkeakoulutusta.

Aika lailla samaa mieltä. Tosin välillä tulee mieleen, että tietojenkäsittelytieteen kursseista löytyy niitäkin, joiden sisältöjä tuskin tulen ainakaan nykyisessä työssäni tarvitsemaan. Kokonaisuus kuitenkin sekä hyödyllinen että tarpeellinen.

Vierailija
7/71 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, valmistun kohta lääkäriksi, joten ilman korkeakoulutusta en osaisi tehdä töissä mitään tai ylipäätään pääsisi näihin hommiin (tai no onhan niitä valelääkäreitä, heh heh...). Mutta lääkis ei olekaan mielestäni ihan tavallinen yliopistokoulutus, vaan enemmän tiedepohjainen amis :D

Vierailija
8/71 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän oli pakko tarttua, koska omasta mielestä paskapuhetta. Toki it-ala on pirun laaja käsite, että johtunee siitä. Mitä teet työksesi ja mistä oot valmistunut?

Itse olen tietotekniikan di, ja työhöni pääsin pääosin siksi että mulla oli paljon harrastetaustaa ja kyseisellä kielellä olen koodannut monenlaista. Koulussa opetettiin todella monella kielellä tekemään jotain pientä, mutta todellisuudessa jokainen, joka sillä tulo työelämässä jotain tekemään, oli edellä varsinaista koulussa käytävää asiaa.

Paljon opiskeltiin teoriaa, mutta vaikkapa omaksi iloksi tehty opengl pelimoottori vaati sitä, että sen toiminnan oikeasti itse ja oli muutama yksittäinen pikkujuttu, minkä tiesi koulusta.

Entisessä työpaikassa oli muutama todella aikaisin aloittanut datanomi, jotka olivat käyneet koulun vain muodon vuoksi, ja nauttivat ihan lipastosta valmistuneiden tyyppien palkkaa -500eur. Eivät siis olleet käynet käytännössä yhtään koulua ja silti oli asiat hallussa kuten muillakin, moni asia jopa paremmin.

Nyt jos olisin lukion käynyt, menisin varmaan amk:hon jossa saisi käytettyä mahdollisimman paljon aikaa omiin projekteihin. Hyöty ja osaaminen olisi nimittäin moninkertainen vrt minä valmistuessa.

Vierailija
9/71 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen opettajani sanoi, että vaikka opiskelu tarjoaa vain pintaraapaisun työelämässä tarvittavasta tiedosta, se opettaa etsimään tietoa. Oikeassa oli.

Vierailija
10/71 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakoulutetuilla on vuosia pitempi elinikä ja muutenkin parempi terveys kuin matalasti koulutetuilla. Että sikäli joo! Ja sain vielä mielekkään ammatinkin.

Vierailija
11/71 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oikeastaan. 5v koulutuksen käyminen ei juurikaan opettanut toimimaan nuorten kanssa ja siihenhän koko homma perustuu

Vierailija
12/71 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa täysin vastata. Mutta työhöni vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto. Työ on kivaa, vaihtelevaa, haastavaa. Tapaan mielenkiintoisia ja fiksuja ihmisiä. Uskon että tutkinto on luonut pohjan sille että pystyn työtäni tekemään- vaatii suurten linjojen hahmottamista ja asioiden luovaa yhdistämistä

Vierailija
13/71 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken minkä osaan olen itse oppinut, eli kohdallani oppilaitoksissa lusimisesta on ollut lähinnä haittaa.

Vierailija
14/71 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa opin kirjatiedon lisäksi ongelmanratkaisua. Mitä alemmalle koulutusolle mennään sitä nopeammin tippuu hanskat käsistä, kun tulee muutoksia prosessiin ja pitäisi toimia muuttuneessa tilanteessa.

Joku muu selvittäköön ei ole mun juttu asenne puskee läpi.

Vierailija
15/71 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noinkohan. Olen IT-alalla, ja vaikka en enää ohjelmoi, niin aloittaessani hommat oli juuri sitä ja koulutus olisi voinut olla paljon käytännönläheisempää.

Alkupalkka kyllä oli korkeampi koulutuksen ansiosta, ja voihan sitä kuvitella uran edenneen DI:nä helpommin.

Vierailija
16/71 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti oli hyötyä. Ei näissä hommissa maallikot pärjää. Ansiotasokin on ok.

Vierailija
17/71 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut. En olisi ilman sitä päässyt julkiselle tällaisiin hommiin jossa työtahti ei liikaa kiristä. Nykypäivänä aikamoinen etu

Vierailija
18/71 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, valmistun kohta lääkäriksi, joten ilman korkeakoulutusta en osaisi tehdä töissä mitään tai ylipäätään pääsisi näihin hommiin (tai no onhan niitä valelääkäreitä, heh heh...). Mutta lääkis ei olekaan mielestäni ihan tavallinen yliopistokoulutus, vaan enemmän tiedepohjainen amis :D

Vaikeaa uskoa, että terveyskeskusten lääkäreillä on koulutusta. Ehkä joku kirjekurssi.

19/71 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelukykyni, sivistystasoni ja keskustelutatoni olisivat huomattavasti huonommalla tolalla, jos en olisi opiskelut yliopistossa. Yliopiston läpikin voi paahtaa oppimatta elämästä juuri mitään, mutta yhtä hyvää ympäristöä itsensä kehittämiseen ei muualla ole.

Vierailija
20/71 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi mahdollista tehdä minun töitäni ilman korkeakoulutusta, olen teknologia-asiantuntija teollisuudessa. Tietenkin valtaosa pätevyydestä on muodostunut töissä oppiessa, mutta ei siitä tulisi mitään jos ei pohjalla olisi kattavaa perustietoa sähköopista, materiaaleista yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän