Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matemaattinen ongelma, apua!

Vierailija
02.02.2017 |

Miten lasketaan 2 potenssiin 20 x 0,5 potenssiin 17 ilman laskinta? Nopeita vastauksia kaipaan, koe on huomenna. En tajua.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jo laskettu. Mitä siitä pitäisi tulla vastaukseksi?

Vierailija
2/34 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapa on tiedossa mutta yhteen laskuun tuhraantuu *>|$|$@^ aikaa kun päässä laskee. Millä tavalla saisi nopeimmin laskettua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siitähän supistuu melkein kaikki kakkosen potenssit pois, jäljelle jääneet kirjoitat auki ja lasket yksitellen. Kakkosella kertominen ei liene vaikeaa.

Vierailija
4/34 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta logaritmeiksi jos teillä on jo ollu ne

Vierailija
5/34 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko laittaa kaavan tuosta? Tiedän että 8 on tulos.

Vierailija
6/34 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta logaritmeiksi jos teillä on jo ollu ne

Ei ole ollut vielä

Vierailija
7/34 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kerrotaan 2:lla 20 kertaa, ja sen jälkeen saatu tulos jaetaan 2:lla 17 kertaa. Eli sama kuin 2 kerrotaan 2:lla 3 kertaa. 2 potenssiin mikä on yhtä kuin mikä. Jos et tätä osaa, jätä lukio kesken.

Vierailija
8/34 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 kerrotaan 2:lla 20 kertaa, ja sen jälkeen saatu tulos jaetaan 2:lla 17 kertaa. Eli sama kuin 2 kerrotaan 2:lla 3 kertaa. 2 potenssiin mikä on yhtä kuin mikä. Jos et tätä osaa, jätä lukio kesken.

Olen kasilla

Vierailija
9/34 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsee matematiikassa helvetisti se, että  työnnetään naaman eteen kaavoja ja laskuja, eikä selvitetä seikkaperäisesti että minkä helvetin takia laskua lasketaan ja miksi juuri tämä kaava on se paras.

Matematiikka ei ole mitään yleismaailmallista universumin koodia ja totuutta vaan erittäin pienen ryhmän kehittämää aivojen toimintaa, joilla analysoida maailmaa, etäisyyksiä, pituuksia ja suunnitella asioita.

Maailmassa olisi paljon enemmän laskutaitureita, ellei opetus olisi niin perseestä. Jokainen ajattelee omalla tavalla asioita ja numeroita.

Vierailija
10/34 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuo lauseke nyt ihan oikein?

Vierailija
11/34 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsee matematiikassa helvetisti se, että  työnnetään naaman eteen kaavoja ja laskuja, eikä selvitetä seikkaperäisesti että minkä helvetin takia laskua lasketaan ja miksi juuri tämä kaava on se paras.

Matematiikka ei ole mitään yleismaailmallista universumin koodia ja totuutta vaan erittäin pienen ryhmän kehittämää aivojen toimintaa, joilla analysoida maailmaa, etäisyyksiä, pituuksia ja suunnitella asioita.

Maailmassa olisi paljon enemmän laskutaitureita, ellei opetus olisi niin perseestä. Jokainen ajattelee omalla tavalla asioita ja numeroita.

Joo, matematiikkaa kannattaa ajatella ennemminkin ongelmanratkaisuna ja aivojumppana, kuin valtaisana kaava- ja sääntökokoelmana. Ne säännöt on apukeino yksinkertaistaa tilannetta, ei itsetarkoitus.

Vierailija
12/34 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko laittaa kaavan tuosta? Tiedän että 8 on tulos.

8, joo ei 😄

Vierailija
13/34 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskat. Se on universaali kieli, jossa ei ole mitään poikkeuksia. Ongelma on omien korviesi välissä jos et sitä ymmärrä.

Vierailija
14/34 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2^20 x (1/2)^17 = 2^(20-17) = 2^3 = 8

Vierailija
15/34 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2^20 * 0,5^17

= 2^20 * (1/2)^17

=2^20 * 1^17 / 2^17

=2^20 * 1/2^17

=2^20 / 2^17

=2^(20-17)

=2^3

=2*2*2

=8

Vierailija
16/34 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Pienen ryhmän kehittämää aivojen toimintaa? Haloo nyt jo vähä...

Kaksi kanamunaa toisessa kädessä ja kaksi toisessa on yhteensä neljä, kyllä se on ihan yleismaailmallista. Samoin kertolasku, geometria jne. Ei todellakaan  mitenkään "keksittyä".

Vierailija
17/34 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

(2^20)*(0,5^17)=8

Vierailija
18/34 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas häiritsee helvetisti se, että kuvitellaan, että matematiikassa olisi kysymys kaavoista. Mutta olenkin matemaatikko.

Vierailija
19/34 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2^20 x 0,5 ^17  = 2^20 x 1/2^17 = 2^(20-17) = 2^3 = 8

Vierailija
20/34 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti kaikille, nyt aukes! Onnee mulle huomenna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän