Matemaattinen ongelma, apua!
Miten lasketaan 2 potenssiin 20 x 0,5 potenssiin 17 ilman laskinta? Nopeita vastauksia kaipaan, koe on huomenna. En tajua.
Kommentit (34)
Tapa on tiedossa mutta yhteen laskuun tuhraantuu *>|$|$@^ aikaa kun päässä laskee. Millä tavalla saisi nopeimmin laskettua?
No siitähän supistuu melkein kaikki kakkosen potenssit pois, jäljelle jääneet kirjoitat auki ja lasket yksitellen. Kakkosella kertominen ei liene vaikeaa.
Muuta logaritmeiksi jos teillä on jo ollu ne
Voitko laittaa kaavan tuosta? Tiedän että 8 on tulos.
Vierailija kirjoitti:
Muuta logaritmeiksi jos teillä on jo ollu ne
Ei ole ollut vielä
2 kerrotaan 2:lla 20 kertaa, ja sen jälkeen saatu tulos jaetaan 2:lla 17 kertaa. Eli sama kuin 2 kerrotaan 2:lla 3 kertaa. 2 potenssiin mikä on yhtä kuin mikä. Jos et tätä osaa, jätä lukio kesken.
Vierailija kirjoitti:
2 kerrotaan 2:lla 20 kertaa, ja sen jälkeen saatu tulos jaetaan 2:lla 17 kertaa. Eli sama kuin 2 kerrotaan 2:lla 3 kertaa. 2 potenssiin mikä on yhtä kuin mikä. Jos et tätä osaa, jätä lukio kesken.
Olen kasilla
Minua häiritsee matematiikassa helvetisti se, että työnnetään naaman eteen kaavoja ja laskuja, eikä selvitetä seikkaperäisesti että minkä helvetin takia laskua lasketaan ja miksi juuri tämä kaava on se paras.
Matematiikka ei ole mitään yleismaailmallista universumin koodia ja totuutta vaan erittäin pienen ryhmän kehittämää aivojen toimintaa, joilla analysoida maailmaa, etäisyyksiä, pituuksia ja suunnitella asioita.
Maailmassa olisi paljon enemmän laskutaitureita, ellei opetus olisi niin perseestä. Jokainen ajattelee omalla tavalla asioita ja numeroita.
Onkohan tuo lauseke nyt ihan oikein?
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee matematiikassa helvetisti se, että työnnetään naaman eteen kaavoja ja laskuja, eikä selvitetä seikkaperäisesti että minkä helvetin takia laskua lasketaan ja miksi juuri tämä kaava on se paras.
Matematiikka ei ole mitään yleismaailmallista universumin koodia ja totuutta vaan erittäin pienen ryhmän kehittämää aivojen toimintaa, joilla analysoida maailmaa, etäisyyksiä, pituuksia ja suunnitella asioita.
Maailmassa olisi paljon enemmän laskutaitureita, ellei opetus olisi niin perseestä. Jokainen ajattelee omalla tavalla asioita ja numeroita.
Joo, matematiikkaa kannattaa ajatella ennemminkin ongelmanratkaisuna ja aivojumppana, kuin valtaisana kaava- ja sääntökokoelmana. Ne säännöt on apukeino yksinkertaistaa tilannetta, ei itsetarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Voitko laittaa kaavan tuosta? Tiedän että 8 on tulos.
8, joo ei 😄
Vierailija kirjoitti:
Paskat. Se on universaali kieli, jossa ei ole mitään poikkeuksia. Ongelma on omien korviesi välissä jos et sitä ymmärrä.
2^20 x (1/2)^17 = 2^(20-17) = 2^3 = 8
2^20 * 0,5^17
= 2^20 * (1/2)^17
=2^20 * 1^17 / 2^17
=2^20 * 1/2^17
=2^20 / 2^17
=2^(20-17)
=2^3
=2*2*2
=8
Vierailija kirjoitti:
Täh? Pienen ryhmän kehittämää aivojen toimintaa? Haloo nyt jo vähä...
Kaksi kanamunaa toisessa kädessä ja kaksi toisessa on yhteensä neljä, kyllä se on ihan yleismaailmallista. Samoin kertolasku, geometria jne. Ei todellakaan mitenkään "keksittyä".
Vierailija kirjoitti:
Minua taas häiritsee helvetisti se, että kuvitellaan, että matematiikassa olisi kysymys kaavoista. Mutta olenkin matemaatikko.
2^20 x 0,5 ^17 = 2^20 x 1/2^17 = 2^(20-17) = 2^3 = 8
Kiitti kaikille, nyt aukes! Onnee mulle huomenna.
Se on jo laskettu. Mitä siitä pitäisi tulla vastaukseksi?