Voiko lapsen opettajaa tai omaa terapeuttia pyytää fb-kaveriksi?
Kommentit (55)
Ei voi. Ne on tekemisissä sun kanssas vain siksi, että niille maksetaan siitä. Heidän ammattiinsa kuuluu olla ystävällisiä.
Voi, mutta en käsitä miksi pyytäisit, ja tuskin hekään hyväksyvät pyyntöäsi.
Siis missä on toivoa, että se toinen osapuoli pitäisi sitä hyvänä ideana ja hyväksyisi pyynnön. Entä lastentarhanopettajat ja -hoitajat?
Opettajaa nyt ehkä vielä, jos se on hänelle ok, mutta tiedustelisin asiaa kasvotusten/viestillä etukäteen, haluaako pitää työt ja yksityiselämän erillään. Terapeuttiasi tuskin edes löydät Facesta, mutta jos löydät niin antaisin hänelle oman rauhan.
Siis ihan typerä kysymyshän tämä on, mutta tuli vain mieleeni. Itse en edes avaudu kovinkaan henkilökohtaisista asioista faceen tai floodaa mitään roskaa siellä.
Tietyissä ammateissa pitää erottaa yksityiselämä ja ammatillisuus. Poliisikaan ei välttämättä halua olla rosvon kaveri, you know.
En pyytäisi. Ne saavat tarpeekseen asiakkaista jo työajallakin.
Terapeutti ei halua jakaa yksityiselmäänsä asiallaan kanssa. Eli ei hyväksy facebookpyyntöä.
Vierailija kirjoitti:
Tietyissä ammateissa pitää erottaa yksityiselämä ja ammatillisuus. Poliisikaan ei välttämättä halua olla rosvon kaveri, you know.
Mieton vain, missä menee raja, jos tuntee sen ihmisen jo monen vuoden takaa jne. Mutta ehkä ne pyynnöt kannattaa jättää väliin jo oman itsenikin takia. On ehkä mukavampaa säilyttää yksityisyys ja jättää se kontakti aika viralliselle tasolle. Muutenhan mulla on facessa muutamia hyvänpäiväntuttuja, pari lempijulkkista ja pelikavereitakin omien "oikeiden" kavereiden ja sukulaisten lisäksi.
Itse luokanopettajana en halua oppilaideni vanhempia fb kaveriksi. Fb on tavallaan vapaa-aikaa ja tiedän, että vanhemmat alkaisivat siellä kysellä lastensa asioita. Muutoinkin vanhemmat saattavat soitella illalla ja toiset jopa viikonloppuisin, niin fb viestit tästä vielä puuttuisikin.
Ei voi pyytää. Kyse on ammatillisesta suhteesta. Yhtä hyvin voisit pyytää myös bussikuskia ja postinjakajaa.
Itse olen ammatissa jossa on paljon asiakaskontakteja ja osa tulee tutuiksikin, mutta missään nimessä en halua sekoittaa työtä ja yksityiselämää.
Lisäksi jos pyytää opettajaa, tulee sellainen tunne että yrität vaikuttaa lapsesi arvosanoihin.
Kai sitä pyytää saa mutta aika ammattitaidottomia olisivat jos suostuisivat. Kyllä tyhmemmänkin opettajan pitäisi tajuta miksi haluat olla lapsesi opettajan kaveri.
Terapeuttia ei missään nimessä. Lapsen opettajaa ehkä, jos olitte tuttuja jo ennestään (mutta siitähän tässä ei tainnut olla kyse). Eli ei kumpaankin.
Yhdellä mun terapeuteista oli ainakin ihan normaali profiili Facessa ja hänellä oli oma naamansakin taustakuvassa. (Oli kylläkin yksityisyrittäjä eli pystyy kyllä teoriassa valikoimaan asiakkaansa.)
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä mun terapeuteista oli ainakin ihan normaali profiili Facessa ja hänellä oli oma naamansakin taustakuvassa. (Oli kylläkin yksityisyrittäjä eli pystyy kyllä teoriassa valikoimaan asiakkaansa.)
En siis pyytänyt kaveriksi kuitenkaan, stalkkasin muuten vaan.
Voi pyytää. On pyydetty. Pahoitellen kerroin, että en hyväksy ketään oppilaiden vanhempia kavereiksi, koska siitä voisi seurata "eturistiriitoja". Kaikki pyytäjät ovat ymmärtäneet tai ainakin olleet ymmärtävinään (mahdollisesti).
Hieman loukkaannuin, kun pyytämäni henkilö ei hyväksynyt kutsuani, mutta ehkä on kyse tosiaan noista rajoista ja mahdollisista eturistiriidoista ja niiden ehkäisemisestä.
Lapseni opettaja pyysi minua fb-kaveriksi, hyväksyin ihan mielelläni.
Pitäisin aika ahdistavana jos joku vanhempi pyytäisi facebook-kaveriksi, eikä tunnettaisi mitään muuta kautta kuin töissä. En hyväksyisi pyyntöä ja ihmettelisin että miksi edes pyysi.
T: Lastenhoitaja.
En pyytäisi.