Äitiysraha kelalta ja palkka samalla?
Elikkä olen jo saanut 2kk äitiysrahan kelalta, eilen työnantaja ilmoitti että hän maksaa tässä kuussa koko sen 3kk äitiysrahan nyt tässä kuussa palkkapäivänä!?
Joudunko siis maksamaan kelalle takasin ne 2kk mitä olen saanut tuki heiltä kun nyt työnantaja ilmoittaa kelalle että he maksavat koko 3kk äitiysrahan minulle?!
Sillee olisi todella väärin että jos joudun kelan takasinmaksuun kun on työnantajan vika mutta ymmärrän sillee kun työnantaja on iso firma että mokia sattuu..
Onko typnantajalla joku tietty aika hakea äitiysrahan kelalta kun maksavat palkkaa ja voiko kela nyt periä minulta nämä 2kk?
Kommentit (23)
Kela perii liikaa maksetut etuudet takaisin. Jos työnantaja maksaa palkkaa, ei sinulla ole oikeutta äitiysrahaan. En tajua miten noin on voinut käydä? Etkö vienyt äitiysrahahakemusta palkanlaskijalle?
Kela perii kyllä aina omansa takaisin, vaikka olisi Kelan oma virhe.
Työnantaja voi maksaa sinulle palkan, mutta ei voi hakea äitiyspäivärahaasi, jos se on jo maksettu sinulle. Selvähän se , että sinä et voi saada samaa rahaa kahteen kertaan, eli ensin suoraan Kelalta ( niin kuin nyt olet saanut) ja toiseksi työnantajan kautta palkkana.
Joku on mokannut, ja se moka korjataan jotenkin. Onko työnantajalle ollut epäselvää se, onko sinulla oikeus äitiysloma-ajan palkkaan?
Työnantaja on tietoinen että ei tarvitse maksaa palkkaa.
Jotenkin ajattelisin niin että kela sanoo työnantajalleni että he korvaavat sen 1kk elikkä se kuukausi mitä kela ei "vielä" ole maksannut minulle ja ne 2kk mitä kela on maksannut minulle äitiysrahaa on voivoi kun on työnantajan oma moka kun ilmoitus tulee vasta nyt..?
aloittaja kirjoitti:
Työnantaja on tietoinen että ei tarvitse maksaa palkkaa.
Jotenkin ajattelisin niin että kela sanoo työnantajalleni että he korvaavat sen 1kk elikkä se kuukausi mitä kela ei "vielä" ole maksannut minulle ja ne 2kk mitä kela on maksannut minulle äitiysrahaa on voivoi kun on työnantajan oma moka kun ilmoitus tulee vasta nyt..?
Kelalla ei ole omaa rahaa. Kaikki rahat ovat suomalaisten rahoja joten jos olet vastaanottanut työpaikalta äitiysrahat, et saa pitää kelan rahaa. Sillä kenen "vika" virhe on ei ole takaisperinnässä merkitystä. Voithan palauttaa palkan työpaikalle jos kelan perintä harmittaa. Sitäpaitsi, eihän kyse ole edes perinnästä kunhan siirrät jotkut rahat jollekin taholle takaisin.
Kela perii sinulta pois sen joka ei kuulu sinulle ja ei siinävoi voit sua auta
Olet itse ap antanut väärää tietoa Kelaan. Hakemuksessa kysytään, maksaako työnantaja 3 kk palkan vai ei. Sinun olisi pitänyt selvittää asiaa tai jättää hakemus työnantajalle palkanlaskentaan, kuten yleensä tehdään.
Tein hakemuksen netissä ja ruksasin ettei työnantaja maksa palkkaa ja molemmat osapuolet (minä sekä työnantaja) olemme molemmat tietoisia ettei firma maksa palkkaa äitiyslomalta.
Annoit siis väärää tietoa. Työnantaja maksoikin palkan. Sinun olisi pitänyt varmistaa asia työnantajalta eikä arvailla. Hakemuksen olisi voinut toimittaa työnantajalle.
Miten voin olla varas ja verovaras kun mitään ei ole vielä tullut tililleni paitsi nä kelan 2 kk äitiysrahat?
eikö kenelläkään ollut vastaavaa keissiä?
kela maksaa äitiysrahaa ja sitten yhtäkkiä työnantaja ilmoittaa että hän maksaa nyt se 3kk palkan vaikka ei ole lähettänyt vielä mitään papereita kelaan. Työnantajan ei kuulu maksaa sitä palkka ja kela on jo maksanut ne 2kk minulle mutta vielä on tämä 1kk maksamatta. Työnantaja on siis 2kk "myöhässä" ja olen netissä tehnyt äitiysraha (ja kaikki muutkin hakemukset) niin enhän minä voi viedä mitään palkkalaskentaan (ja palkkalaskenta on noin 200km päässä) niin en näe että syy olisi minun..
Olet toiminut väärin kun olet antanut väärää tietoa hakemuksessa. Olet väittänyt ettei työnantaja maksaa palkkaa vaikka todellisuudessa maksaa. Sen vuoksi olet saanut aiheettomasti äitiysrahaa joka olisi pitänyt maksaa työnantajalle.
Tietysti raha peritään takaisin.
Miten voin tietää että työnantaja yhtäkkiä maksaakin palkkaa vaikka ei ole sovittu mitään ja työnantaja itse ei ole lähettänyt papereita kelaan?
Sano työnantajalle että maksaa vain täyden palkan ja päivärahan erotuksen niin et joudu maksamaan mitään takaisin Kelaan. Useat tessit mahdollistavat tämän.
Tulee työnantajallekin halvemmaksi.
Koska työskentelen isolle firmalle niin heillä oma palkkahallinto ja näköjään joku on jo hyväksynyt maksun ja maksu on ajettu systeemiin niin sitä ei voi perua enään.
näin ainakin esimieheni kertoi.
Miten sinä valuutat Kelalle, ettet saa palkkaa vaikka et ollut kysynyt saatko vai et? Vika on sinun.
No eihän tuo mikään vapaavalintainen ole työnantajalle.. höpö höpö
aloittaja kirjoitti:
Koska työskentelen isolle firmalle niin heillä oma palkkahallinto ja näköjään joku on jo hyväksynyt maksun ja maksu on ajettu systeemiin niin sitä ei voi perua enään.
näin ainakin esimieheni kertoi.
Kyllä sen voi perua. Työnantajan pitää soittaa pankkiin.
Suosittelen myös pyyätämään vain sen palkan ja päivärahan erotuksen.
Ap antoi väärää tietoa Kelalle. Ei onnistu tukien saaminen väärin perustein.
työnantaja ei siis ole vielä lähettänyt kelalle tietoa että maksavat palkan.. elikkä työnantaja on oikeestaan 2kk 'myöhässä"..