***Eloisten perjantai-porinat***
Kommentit (34)
Ja tarkemmin siitä alaosaston siistimisestä ennen synnytystä. Mä olen ollut yleensä aika aktiivinen siivoamaan niitä karvoja, joten mahdollisesti olisi silloinkin mahdollisimman siistinä. Mutta kuinkakohan tuo homma onnistuu mahan kanssa? Olen tätä jo kauan mietiskellyt :D Että meneeköhän se liian haasteelliseksi puuhaksi, kun ei tuonne mahan alle ole varmaan mitään toivoa nähdä ilman peilejä..? Mulla kun on eka maha kyseessä, niin en tietysti osaa arvata, mikä kaikki silloin lopussa on hankalaa (oletus: kaikki).
Joistakin synnytyskertomuksista olen opiskellut, että ainakin jossain sairaaloissa noita karvoja ajellaan pois... Mutta en sitten tiedä, onko se jotenkin välttämätöntä. Itse kyllä ajattelisin, että jos on siellä mahdoton pusikko, niin luulisi esim. tikkien ompelemisen olevan vaikeampaa. Että ehkä sellaisilta tapauksilta ainakin saksitaan pahimmat pois tieltä. En sitten tiedä... Sitäkin olen ehtinyt jo pohtia, että jos on karvansa sieltä ajellut pois ja sitten siellä on ehkä vähän sänkeä, ja sitten repeää jotenkin synnytyksessä ja mitäs jos sellaiset sänkikohdat jää sinne johonkin tikattavien haavojen sisään tms. niin mitäköhän siitä sitten seuraa?
Jälleen kerran kaivataan kokeneempien odottajien ajatuksia.. :)
Mie oon asunnu siellä reilu 20 vuotta, mut nyt oon jo 8 vuotta asunnu täällä pk-seudulla ;) Kouvolan lähiseudulta, Kouvolan keskustaa tallattiin silloin teinityttönä viikonloppusin.
Piti tuota karvojen ajelua kommentoida vielä mut poika tuli höpisee ja sekotti mut. Pyytäkää miestä ajamaan alapää kun maha tulee tielle ;) Niin mäkin tein, annoin vapaat kädet paitsi et ihan posliiniks en halunnu =D
Ja yks hyvä konsti jos tuppaa ne karvatupet (tms) ärsyyntymään kovasti alapää ajelusta, niin mä olen laittanu reilun kerroksen sitä vauvojen peppuun laitettavaa sinkkivoidetta haaruihin niin ei ole niin ärtyneetkään enää. Että sellaista...
Sitten yks Murphyn laki juttu... Mies tuli töistä kotiin ja autossa paloi joku moottorivika valo ja kierrokset ei noussu yli 3th.... Joku vika jossain moottoriruiskussa tms., lähti just Hyvinkäälle pikahuoltoon, jos on pikkuvika niin pääsevät lähtemään ja jos ei niin sinne valahti mun vapaavkl + mökistä maksettu vuokra :( Mies soitti kyl matkalla huoltoon et kierrokset nous taas normaalisti ja se hälytinvalo ei enää palanu...
PITÄKÄÄ PEUKKUJA KAIKKI NYT ETTÄ SE AUTO ON KUNNOSSA/SE SAADAAN NOPEASTI KUNTOON JA UKKO+LAPSET PÄÄSEE LÄHTEMÄÄN!!!!
Vilkasta on ollut keskustelu - itse pääsin vasta nyt lukaisemaan tämänpäiväistä pinoa, on ollut niin kiirus päivä töissä. Onneksi nyt jo vähän helpottaa, mutta ihan puhki olen ja voisin mennä vaikka saman tien nukkumaan, ihanasta aurinkoisesta ilmasta huolimatta!
Esikoinen on varmaankin valon lisääntymisen vuoksi heräännyt jo ainakin viikon kuuden maissa - ja minunkin on pitänyt lähteä jo aikaisin töihin ja tehdä pitkiä päiviä tällä viikolla. Nukkumaan ei ole tullut kuitenkaan mentyä tarpeeksi ajoissa - eli väsymys painaa hirmuisesti!
Minäkin olen päättänyt aloittaa LIINAILUN tämän kakkosen kanssa. Olen jo tutustunut jonkin verran eri vaihtoehtoihin ja olen varmaan päätymässä Hug-a-Bubin trikoiseen liinaan. Kallis on, mutta mukana pitäsi tulla kunnon ohjeet ja opetusDVD, joten luulisin sen taidon oppivani. Aion hankkia sen tässä jo piakkoin, jotta jää tarpeeksi aikaa harjoitteluun (esim. nukella tai nallella), jotta sidonnat sujuisivat sitten vauvan kanssa jo rutiinilla. Esikoisen aikaan olin kyllä ensimmäiset viikot niin pihalla ja lahopää, että en silloin kyllä pystynyt mitään uutta opettelemaan. Haluan aloittaa liinan käytön jo sairaalassa - siellä voi ehkä saada opastustakin joltakin liinailun saloihin perehtyneeltä kätilöltä, mikäli hyvä tuuri käy. Kantamisen lisäksi haluaisin myös oppia imettämään liinassa. Esikoisen kanssa imetys julkisilla paikoilla (esim. kahvilassa) oli vaikeaa, kun en millään löytänyt hyvää asentoa ilman imetystyynyä. Enkä todellakaan raahannut tyynyä mukanani kaupungilla! :-)
VINKIKSI muuten, että ainakin minulla (olen lyhyt, suht lyhyet kädet) IMETYSTYYNY auttoi huomattavasti mukavan imetysasennon löytymisessä kotona. Kärsin toisinaan niska/hartiakivuista ja vauvan kannattelu imettäessä on melko staattista puuhaa. Tyynyn kanssa sitä ei tarvitse tehdä ollenkaan. Ostin omani Kätilöopistolta (täyte sellaista styrox-raetta, joten tyynyn muhkeutta voi säätää). Olin erittäin tyytyväinen.
KARVOITUKSESTA :-) on ollut juttua, itse en mitään ylitsevuotavaa karvan kasvun lisääntymistä ole huomanut. Mahaan navan alapuolelle tosin kasvaa aina yksi musta pitkä karva, jonka aina nyppäisen pois, mutta aina se kasvaa takaisin. Raskausaikana se on paljon voimakkaampi ja pidempi kuin muuten.
Nyt lopetti ajatus kokonaan juoksemasta - ja kohta lähdenkin jo kotiin. Tervetuloa muuten kaikille uusille ja AURINKOISTA viikonloppua kaikille teille elokuisille!
emali 17+2
KARVAT: Jos nyt tosta karvotuksesta aloittais...musta tuntuu että muu karvotuksen kasvu vähän jopa hidastunut normaalista, mutta oon kans aika ahkera alakerran ajelija, pidän vaan pienen lyhyen kolmion tuossa edessä... ajoin ekakerran kaikki pois kun tyttö syntyi ja oli niin kipeet haavat ja hankala ku karvat jäi siihen vereen kiinni niin totesin että paras ajaa pois niin ei tulehdu - tulehtu silti, eli liekö oli myöhästä vai missä vika, pesin hurjasti mutta ei auttanu, tosin veikkaan että tulehdus alkanu jo siellä synnärillä kun kipu oli niin järjetön alusta asti.. Mutta siis pointti siinä että nyt meinaan kyllä pitää ihan pois tuon kriittisen alueen karvat, oon vähän miettiny että josko pitäs mennä jonnekin vahauttamaan ne pois, (onko kukaan käyny, kasvaako nopee takas, paljonko maksaa?) kun on nyt jo maha tiellä ajaessa.... mies ilmoittautunut kyllä vapaaehtoiseksi ajajaksi, mutta kun jotenkin sitä pelkää että sitten saa viillon tai jotain, kun niin arkaa aluettakin..
PIENISTÄ SYNNYTTÄJISTÄ: Mulla on pituutta 158cm ja lähtöpaino ennen tyttöä oli 44 muistaakseni, ja nyt 45kg, ja kävin kans pelkopolilla monestakin syystä sillon ennen synnytystä - ja pääsin myös synnytystapa arvioon kun pelkäsin että ei mahtuis tulemaan. Se kätilö tms mikäolikaan näytti kädellä lujasti painamalla, miten luut väistää sivuun kun lapsi syntyy (tämä oli ehkä viikkoa tai kahta ennen laskettua aikaa, kun ne liitoskohdat vai mitänyt ovatkaan oli jo pehmenneet). Se oli tosi mukava muutenkin, ja hirmu havainnollisesti selitti, että usein pienillä ja siroluisilla - jos nyt ei kovin kapealantio ole, niin luut antaa paremmin periksi ja mahtuu paremmin syntymään, kun sitten ihmisillä jotka on tosi isoluisia.. En sitten tiedä mihin se sen perusti mutta mun mieltä se helpotti. Tyttö syntyi helposti, ponnistusvaihe kesti aikatasan 10minuuttia, joten siltäosin en jännitä seuraavankaan syntymistä. Tytsy oli 51cm pitkä ja painoi 3460g, ja oli muuten meijän suvun suurin vastasyntynyt - ja minä suvun pienikokoisin synnyttäjä :)
Ja siitä piti sanomani, että jos todella pienikokoinen on, tai miksei muutenkin jos pelottaa, niin synnytystapa-arviossa mitataan että minkäverran on tilaa ja minkäkokoinen lapsi on tulossa - en kyllä ole kuullut että kenelläkään olisi siksi käynnistetty synnytystä että alateitse haluaa synnyttää, kun sieltähän nekin vauvan ulos pyrkii jotka eivät mahdukaan. Eli ei ne kyllä helpolla sektioon lähde (toki jos sitä itse vaatii, ketään ei suomessa pakoteta synnyttämään alateitse, mutta sitä suositellaan jos se vaan on tilallisesti mahdollista koska siinä riskit ovat niin paljon pienemmät kuin sektiossa)jos ei ole pakko. Suosittelisin siis todella että pikkuansku pyytäisit lähetteen sinne synnytystapa-arvioon ja keskustelisit niiden lääkäreiden kanssa siitä - tulee itselle rauhallisempi mieli ja tietää minkäverran sitä tilaa todella on ja mitä riskejä missäkin synnytystavassa sinun kohdallasi on.
kiitoksia vastauksesta mami 03 ja-06!!
Itseasiassa nuevolassa jo laittoivat minut synnytystapa-arviointiin kun tuli ilmi pituuteni. meille teki np-utran kätilö ja sanoin hänellekin etten sitten haluaisi sektiota. sanoi vaan et katotaan sitten lähemmin. joten olen jo jonottamassa sinne arviointiin mut silti mietityttää asia. sektiota en tosiaankaan pelkää mut tuntuu jotenkin et pääsee " helpommalla" sektiolla. toisaalta voi olla että se ettei äitini ole kokenut alateitse kiehtoo minua että minä haluaisin. no siihen on vielä aikaa.
rinnat ovat minulla hiukan suurentuneet mutta alunpitäenkään eivät olleet mitkään kovinkaan suuret joten ei huomaa. katsotaan sitten mitkä meijerit on synnytyksen jälkeen :)
onko kellään kokemusta vauva lehden kantoliinasta? tilasin sen nimittäin itselleni ja ainakin on tukevaa kangasta.
vähän väsynyt olo työpäivän jälkeen jossa suihkutin vanhuksen, kävin yhdelle kaupassa, yhden kanssa 30 min lenkki sekä vielä 1h työntelin sohjossa yhtä vanhusta pyörätuolilla... pientä väsymystä yllä...
18+2rv
En oo moneen päivään ehtiny kirjottamaan,mut oon kyllä yrittäny käydä lueskelemassa pinoja..jotka onkiii alkanu venyä aika pitkiks! Tervetuloa vaan kaikille uusille elokuisille!
Joukkoon oli tullu taas muutama Etelä-Karjalainenkin odottaja. Toinen ainakin kyseli ultrista. Mie oon käyny ultrissa Imatralla ja Lappeenrannassa sairaaloissa ja miusta niitten ultrat on aika huonoja. Kyllähän kokeneet ultraajat niistä kaiken tarpeellisen näkee,mut odottajan kannalta kuva on aika epäselvä. Kaveri kävi Lappeenrannassa Fermedissä (tai joku sinnepäin, on sataman lähellä) ja sai sieltä paljon kuvia,jotka oli miusta paljon selkeempiä eli näky sormet ja varpaatkin jo aikasessa vaiheessa.
Karvankasvusta oli keskustelua. Esikoisen aikaan en muista erityistä kasvua,mut poikaa oottaessa karvat kasvo normaalia enempi ja tummempina. Nyt ei oo vielä ilmaantunu ylimäärästä karvankasvua. Onneks! Miun mies auttaa mieluusti karvojen ajelussa,mut se on kieltämättä aika pelottavaa...ja se haluis aina ajella pois vaikka kaikki!
Aika moni on jo saanu sukupuolen selville ja taitaa olla kaikille tyttöjä tulossa? Onkohan tulossa tyttöbuumi? Sopis hyvin miullekin. Tällä hetkellä kallistun kyllä enempi pojan puoleen,mut mitään tosi selviä viitteitä suuntaan tai toiseen ei oo.
Kantoliinaa miekään en oo ennen kokeillu,mut nyt meinaan opetella. Ollaan lähdössä marraskuussa etelään,jos kaikki menee hyvin. Reissussa liina ois varmaan kätevä. Tilasin Vauva-lehden ja sieltä pitäis tulla joku liina. Toivottavasti on hyvä.
Kohta lähetään viemään tyttöä leirille. Ajattelin et ois rauhallinen ilta ja huominen miehen ja pojan kaa,mut valitettavasti joudun huomenna menemään töihin. Meillä on kamala sijaispula ja joudutaan aika usein vapaapäiviltäkin töihin :(.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Hipsuhiiri ja Pipana 19+5
Jos lääkäri niin päättää että sektio on sinulle paras vaihtoehto niin ei kannata sen takia itseään huonommaksi tuntea. Sektio on silloin paras vaihtoehto vauvasi turvallisuutta ajatellen. Jos lantio on liian ahdas voi alatiesynnytyksessä lapsi kärsiä vakavasta hapenpuutteesta mikä taas aiheuttaa aivovaurioita. Pystyt joka tapauksessa imettämään ja hoitamaan lastasi ihan niinkuin muutkin (tosin tietysti heti leikkauksen jälkeen nostelua ei sallita) ja sinulla on pätevä syy sektioon. Toinen asia on minusta ne jotka haluavat sektion siksi kun pelkäävät alapäänsä menettävän " viehätyksen" tai että haluavat sektiolla vauvan syntyvän heille itselleen sopivimpana päivänä tms. yhtä typerää.
Peeveli *joka muuten saa pitää vapaa viikonloppunsa ja mies saa viettää oman viikonloppunsa nauttien lasten jakamattomasta huomiosta*
Peevelille:Nyt nautit koko rahan edestä, tiedä sitä koska saat seuraavan kerran nauttia näin yksin olosta! Pieni kateuden vihreus taitaa nousta täällä kasvoille....
Pumpuli :Kaikki liinat ovat aika helposti sidottavissa pienellä harjoituksella. Minä käytän 2Xristisidontaa ja saatoin sitoa liinan valmiiksi kotona ja pujotin vauvan siihen sitten kaupungilla. Kantoliinakanavalla on kuva kuvalta ohjeet liinan sitomisesta ja usein liinan mukana tulee ohjekirjanen. Kanga-reppu on suomalainen kantoliina, joka on olan yli heittämisen jälken käyttövalmis. Se on kenties simppelein. Minulla on ollut sellainen istumaan oppimisen jälkeen käytössä. Siinä ei kyllä jaksa kantaa vauvaa läheskään niin kauan kuin kunnolla sidotussa perinteisessä liinassa, jossa lapsen paino jakautuu tasaisesti. Siinä minun kokemuksiani...
Jospa sitten poistuisi ja toivottaisi mennessään kaikille hyvää viikonloppua!
Päänsärkyinen Opemamma kera vimpulan
KARVOISTA: Mulla on aika runsaasti karvoja alapäässä, ja olen vielä tosi laiska niitä mitenkään ruokkoamaan. Bikinirajat pidän siistinä, muuten en välitä. Kaksi lasta olen synnyttänyt alakautta ja molempien jälkeen on ommeltu muutamia tikkejä, esikoisen jälkeen tehtiin myös eppari. Karvoja ei kuitenkaan ajeltu, joten eipä tainnut kätilöä suuremmin häiritä ommellessa. Tai ei ne ainakaan kummallakaan kerralla mitään sanoneet. Mulle tulee aina kaikista mahdollisista karvanpoistokeinoista/-tyyleistä huolimatta karvatupentulehduksia JA karvat alkavat kasvaa ihon sisään. Siksi olen jättänyt ton ajelun muille ja anna rehottaa ;)
KANTOLIINOISTA: eikös ole se joku reppu, joku Kanga-reppu, joka siis on liinamainen, mutta siinä on se solki ja sen käyttö pitäisi olla jotenkin helppoa? Sellaisen voisin ajatella hankkivani. Mä en viitsisi ostaa liinaa, kun en tiedä tykkäänkö käyttää. Pitäis ehkä kokeilla jonkun tuttavan lapsen kanssa, mutta kun en edes tunne ketään aktiiviliinailijaa.
Tänään on ollut tosi kovia KASVUKIPUJA kohdussa, varsinkin oikealla puolella. Inhottavaa. Kun kävin koiran kanssa ulkona, alkoi myös supistella. Täytyy toivoa, että tää on vaan taas jotain ihan normaalia. Väsyttääkin niin, mutta se voi johtua siitä, että tuo aamujen valoisuus saa mut heräämään jo tosi aikaisin.
TUKIVÖISTÄ: meidän neuvolassa sanottiin, että kunnallinen fysioterapeutti lainaa odottaville äideille tukivöitä raskausajaksi. Eli jos joku miettii ostamisen kanssa, niin kannattaa ehkä kysyä vielä omasta neuvolasta, jos on mahdollista muuallakin tällainen lainaaminen. Mä ajattelin, että ehkä lainaisin ensin muutamaksi viikoksi, jotta tietäisin onko siitä vastaavaa hyötyä.
Peevelilläkö se oli rauhaisi viikonloppu tiedossa? Meillä toisinpäin. Ukko lähti " liesuun" .
Jassoo, riittänee varmaan tältä erää. Piti kyllä jotain muutakin kommentoida, mutta unohdin jo.
Jamssa rv18+6
En tiedä huomasitko, mutta eilen tai joku päivä laitoin viestiini, että uusimmassa vauva-lehdessä oli juttua pienikokoisista synnyttäjistä. Ei kovin pitkä juttu, olisko ollut sivun verran.
Jamssa
Niin kerkesin onneksi hakemaan eskarilaisen ajoissa vaikka juoksuksi meni. Mies oli onneks kotona niin voi jättää muksut kotiin. Muuten en olis kerennyt ollenkaan kun kuopuskin oli vielä nukkumassa. Niin sitä on jäänyt kiinni näihin sivuihin ettei huomaa tota ajan kulua.
Liinailusta jatkaisin sen verran. Mulle sanottiin aikanaan et trikoisella liinalla kannattaa aloittaa antaa anteeksi sidonnoissa kun venyy. Kudottu liina pitää osata sitoa niin että lapselle jää sopiva tila ei liian tiukalle eikä liian löysälle. Mä sidoin liinan aina valmiiksi kotona takin alle kun mentiin kauppaa. Vauva oli helppo vaan sujauttaa paikalleen. Mua ärsyttää kaupoilla kun vauva on kärryjen kaukalossa niin ne on yleistä riistaa. Nyt kun oli liinassa niin vauva sai olla rauhassa lääppijöiltä.
Karvan kasvussa en oo huomannut mitään eroa. Ne nyt enkä edellisissä raskauksissa. Pientä siistimistä olen harrastanut mutta en kokonaan. Esikoisen aikana muistan synnytyksessä kätilö silpaisi osan karvoista varmuuden vuoksi pois jos tarvii väliliha leikata on sitten helpompi leikata ja tikata. No eipä tarvinut leikata. Taitaa sekin olla kätilö kohtaista kun toista kertaa ei oo edes varmuuden vuoksi ajettu.
Mulla oli sellaseet kuraläpät vaan tossa syksyllä ja nyt sitten vähän kuin huomaamatta rinnat ovat saaneet täytettä. ihan kiva ei tunnu ihan rinnattomalta. Mulla lähti syksyllä kuukaudena aikana nelisen kiloa painoa vaikka varaa ei olis ollut kilon kiloa ja hetihän se oli poissa rinnoista.
Nyt iltapalan laittoon saa muutaman tunnin omaa aikaa kun saa muksut nukkuun kun mies on iltavuorossa ja kotiutuu kymmenen jälkeen.
puuhis sekä lauma 97,99,00,02,05 ja masukirppu 18+1
mami-03ja-06: mä oon samaa koko luokkaa eli 157cm/44kg,mulla esikoinen tuli sektiolla perätilan takia,nyt joudun synnytystapa arvioon ja mua kanssa pelottaa ku oon niin pikkanen,oon miehelle tilittäny jne..
en vielä haluu sinällään miettii synnytystä että osaa nauttia näistä ihanista muljumisista sun muista :). mulla imetys alkoi hyvin ja maito nousu sairaalassa sektiohaavakin parani hyvin,tyttö oli 2 viikkoinen ku muutettiin ja oisin ollu mukana mutta anoppi tuuppas aina sivuun..
ihanaa kun alkoi vkonloppu,mä pääsin vasta vähän ennen 22.00 töistä,huomena nautin lepäämisestä.
sitä piti kysästä että onko täällä muilla kolotuksia alakerrassa,mulla jo pienikin lenkki aiheuttaa peppuun ja tonne kolotusta/sellasta tunnetta että kohta vaavi tulee ulos ja vihlontaa..:O kai se on kohdun kasvua?!.
sitten karvoista: mula on masuun tullu sellasta vaaleaa untuvaa:D hassua kun on karvamasu,ja tuntuu että joka paikkaan kasvaa kauheen nopeesti karvat,jalkojakin saa ajella koko ajan :D,nooh nauttikaamme näistä ihanista jutuista ;)
sitten liiveistä vielä,että kävin ostaa normit liivit jotka maksoi 9.95¿ pitää muutamat vielä kattoo ettei ilman tartte olla,ottaa rinnat masunkaa yhteen :D:D
mutta oikeen muhkeet yöt kaikille,tää lähtee syömään ja nukkuu Zzzz..
kh.p ja tärppi 16+5
Mie lähtisin oleen kymeenlaaksosta :) tai jottaa...
Karvoista: Poikaa -04 odottaessa karvat ei juurikaan kasvaneet, mistä iso kiitos! Mulla kun tahtoo nuo kulmatkin kasvaa yössä ihan kauheiks pehkoiksi, hyvä kun amusella mittää näkee kon on pusikkoa pukannu :D
Nyt näyttäs olevan suht sama juttu, ei karva juurikaan kasva, ainakaan sitä vauhtia ku (normaalisti).
Siinä mielessä jännä, että justiinsa ennekun tulin pinoa lukemaan kävin nyppimässä kulmat niin ajattelin tuota karvankasvua ja karvoitusta noin yleensäkin. Tällä kun sattuu olemaan tota karvastoa ihan vaikka lainaksi asti, niin tuli vaan mieleen, että siistittekö tuolta alaosastolta, ennen kuin menette vaavia synnyttämään, itsellä kun on semmoinen olo, että pitäsköhän?
Karvoitta tai iliman :D
eri & taateli