*** SYYSKEIJUT PERJANTAIHIN***
Kommentit (24)
Yllätyin kun oli pino jo valmiina :)
Kysympä heti jos ois tietäviä.
Kuulin eilen, että seinänaapurin lapsen päiväkodissa on parvorokkoa.
Luin että voi aiheuttaa keskenmenon. Tartuttaa itämisvaiheessa ja itämisaika 1-3 viikkoa. Vaikea todeta, eikä tartuta enää todettavassa vaiheessa. (meniköhän kaikki oikein) Eli lähinnä haluaisin tietää kuinka varovainen pitäis olla? Lapsi on samanikänen ku meijän tyttö, eli pitääkö varoa leikkimistä yhdessä ja jos niin kuinka kauan?
Jatkan myöhemmin.
kirsikka rv13+1
Aurinkoinen päivä näyttää tulevan.
Herätty taas kukonlaulun aikoihin.
tuosta parvorokosta en osaa sanoa mitään?yritä googlettaa?löytyisiköhän sieltä tietoa?
Kesäkeiju 16+0
Parvorokko voi aiheuttaa keskenmenoja. Infektio voi vähentää sikiön punasolutuotantoa, mikä johtaa anemiaan ja turvotuksiin lapsella. Tilanne voidaan usein hoitaa menestyksekkäästi. Jos raskaana olevalla äidillä epäillään parvorokkoa, varmistaudutaan infektiosta verikokeen avulla ja lapsen tilaa seurataan mm. ultraäänitutkimuksilla.
http://personal.inet.fi/koti/ralf.nyman/hbl/hbl0898s.html
Tääällä oli myöskin jotain tietoa:
http://www.helistin.fi/?page=5956892
Mutta ootko sä varma että et ole itse sairastanut sitä jo lapsena? Tai saanut rokotusta? Kun eikö parvorokko kuulu niihin tauteihin mitkä ei tule uudestaan....
Minä alan tekemään töitä:) Hyvää perjantaipäivän alkua kaikille keijuille.
Kerttu rv 13+ [color=DarkOrange1][size=6]♥[/size]
Hyvin nukuttu yö takana, en yskinyt juuri ollenkaan! Jospa tämä alkaa helpottaa iha oikeasti. Ja lapsetkin yötä mummolassa eli ei häiriötekijöitä, nukuinkin tosi makeasti :)
Misuli, kiitoksia yskänlääketiedoista, nyt näyttää siltä etten välttämättä tarvitsekaan sellaista. Eilen illalla oli tosi ärhkäkkä yskä, mieskin pelkäsi että kohta poksahtaa joku... Sama antibiootti minullakin, ja vatsa meni ihan sekaisin, onneksi en oksennellut koska kurkku oli niin kipeä että varmaan olisi ollut kamalaa. Oletko ottanut gefilusta tms jos auttaisi? Minä syön niitä 4-5kapselia päivässä ja vatsakin näyttää rauhoittuneen. Paranemista sinnekin!
Kirsikka, parvorokkohan on sikäli vaarallinen sikiölle ja esim lastenhoitajat/lto:t siirretään toiseen pk:hon/sairaslomalle jos omassa päiväkodissa on parvorokkoa. Olen usein miettinyt, että mitä jos oma lapsi sairastuu, silloinhan riski on vielä suurempi saada raskaana parvorokko (ellei vasta-aineita ole) koska omaa lasta hoitaa niin lähellä?
Kysy asiaa vielä nla:sta, mutta itse vastaavassa tilanteessa välttäisin kontaktia ko naapurin lapseen JOS hän sairastuu parvorokkoon. Voit myös kysyä nla:n kautta ottaisivatko testit, että oletko sairastanut joskus parvorokon eli löytyykö verestäsi vasta-aineet sille.
Oman lapseni ryhmässä oli sykysllä parvorokkoa, mutta meille se ei tarttunut eli siitä päätellen ei kauhean helposti tartu. Mutta VAROVAINEN PITÄÄ OLLA RASKAUSAIKANA! Se kun voi äitiin tarttuesaan aiheuttaa keskenmenon (en halua pelotella, mutta tämä on tosi asia)
Spao olit kysellyt eilen panadolista, sehän kuten muutkin parasetamoli lääkkeet ovat turvallisia myös raskausaikana. Kannattaa ottaa lääke heti kun ensioireet päänsärystä ilmaantuu, että ehtisi auttaa muuten (ainakin minulla) ehtii pahaksi ja kun sitten lääkkeen joutu ottamaan jokatapauksessa. Olen itse joutunut ottamaan kahdesti päänsärkyyn ja nyt flunssan aikana kuumeen laskuun muutaman kerran.
Mayella 12+2
Kirsikalle ekaks,että itse soittaisin neuvolaan ja kysyisin sieltä,saisit ainakin varmimmat ohjeet ja tiedot! Ja parvorokkohan on aika yleinen rokko,jonka sairastamista ei ees välttämättä kunnolla huomaa,joten olethan voinut sen itsekin pienenä sairastaa,jolloin sulla on elimistössä jo vasta-aineet sille eikä mitään hätää ole!
Mukavia ultrakuulumisia ollut jo monella,onko keijuis ketään,jolla vain ja ainoastaan rakenneultra ja sekin vasta viikolla 20? *nostaa itse kättä* Ei jaksais millään oottaa sinne asti,vaikka liikkeet tuntuvatkin jo päivittäin,kunhan niitä pysähtyy seuraamaan,mutta yhä enemmän on alkanut pelottaa,että mitä jos vauvalla onkin jotain sairautta tai poikkeavuutta,joka näkyy sitten ultrassa. Vaikka satavarmasti lapsi onkin sydämellisesti tervetullut,oli sitten terve tai sairas,mutta minkäs sitä peloilleen voi.
Mukava lukea teidän tuplaodottajienkin kuulumisia,teitä taidetaan hiukan useammin ultratakin kuin meitä yksösodottajia? Saako muuten neuvolassa terkka kuulumaan teiltä jo molempien pikkuisten sydänäänet vai onko ees yrittänyt? Kiinnostaa aika paljon,kun itseltä terkka löysi viimekerralla kahdesta eri kohtaa sydänäänet ja kohtukin on jo navan korkeudella,mutta ultra-aika on sit vasta kun on. Sit mua pelottaa just se,että jos/kun masussa kasvaakin vain yksi vauva,niin miksi kohtu kasvaa niin vauhdilla,onko lapsivettä sitten liikaa ja mitä se taas aiheuttaa. Huh,ei saisi liikaa pohtia,sekoo vaan.
Mutta mukavaa perjantain jatkoa kaikille!!!
H&murut ja Jesse 16+3
Huomenta...parvorokosta...
joo oli kaikki mun mielestä oikein. Vaarallinen sikiölle raskauden alussa oliskohan ollut viikolle 20 tai jotain...jos epäilee saanaansa tartunnan voidaan todeta verikokeella....mutta luultavasti säkin olet sen lapsena sairastanut, joten se ei pitäs tarttua...verikokeen tuloksien saanti tosin kestää aikas kauan ja ei ne kovin mielellään neuvolasta sinne lähettänyt. Mutta kyllä mä ainakin varoin ....kun parvoa kaverin lapsesta löytyi...
Täälläkin on päänsärky vaivannut muutaman päivän ja flunssainen olo jatkuu..Kurjaa. On ollut tosi saamaton olo. Ihanaa kuitenkin, että aurinko paistaa ulkona. Lupailivat vaan kylmempää keliä viikonlopuksi. Huomenna ajattelin mennä uuteen Kamppiin ostamaan Bebesiltä äitiysfarkut ja ehkä toisetkin housut. Vaikka ekasta raskaudesta on muutamat, niin haluan vähän uutta keväistä. Ainakin alustavien puheiden ja tuntemusten mukaan tää raskaus jää viimeiseksi, niin täytyyhän sitä tähänkin vähän törsätä :) Puolusteluja! Puolusteluja! :)
Mutta mukavaa perjantaita kaikille! Esikoinen ei anna kirjoittaa, haluaisi itse tulla kertomaan kuulumisia!
inkuli ja rv 14+2 ja poika 13kk
itse olen tuon ongelman eteen joutunut tässä raskaudessa kun työkaveri sairastui parvoon, netti antaa aivan eri tietoa kuin paikallinen sairaala: sieltä kommentti ei syytä eristää, ei aiheuta sikiövaurioita ja nostaa vain hieman keskenmenoriskiä aivan alkuraskaudessa.
En tiedä mitä uskoisin, mutta jos olet ollu tartunnalle alttiina, soita neuvolaan ja vaadi parvovasta-aineiden ottamista. ne otetaan kahteen kertaan. JOs siun vasta-aineet on positiiviset, eli olet tartunnan saanut, seurataan vauvaa tarkemmin ja useammin sairaalan ultrissa esim. Tällästä ohjeistusta Itä-Suomessa.
Minjuska
Täällä myös odottaja, joka käy vasta rakenneultrassa. Muita ei tämä kunta tarjoa. Tosin todennäköisesti saan vielä uuden, koska erittäin todennäköisesti vauva on pienempi kuin papereissa lukee. Papereissahan mun la on toistaiseksi 21.8. mutta oma arvio on siitä parisen viikkoa vähemmän.
Tänne ei mitään sen kummempaa kuulu, vauvaa touhailee ja potkiskelee välillä, itsellä väsymystä lukuunottamatta hyvä olo. Tai no jokin hermo tuossa vasemmalla puolella takana on välillä vissiin vähän pinteessä ja käveleminen tekee kipeää, mutta sitä oli jo edellisessä raskaudessa. Pitäis vähän jumpata, mutta missä ihmeen välissä muka...
Viikonlopuksi lähdetään mummulaan ja monta asiaa tekemättä vielä ennen sitä. Esikoinen jo innolla odottaa, isi on luvannut viedä hänet ekaa kertaa jäälle kokeilemaan luistimilla luistelemista :D
Hyvää viikonloppua kaikille keijuille!
Porenn ja Pimpula rv 15+4
[color=DarkSeaGreen]Piti käydä tänään ostamassa uusia isompia pikkuhousuja kun tuntuu että kaikissa kuminauhat painaa:)
Ihan tavallisia seppälän pikkareita ostin, ei täällä ole yhtään liikettäkään mistä saisi äitiys housuja.
Netissä oon katellu niitä selkää ja mahaa tukevia pikkuhousuja, mutta aika kalliita ne tuntuu olevan¿onko kellään ollu sellaset käytössä? Vois kyllä olla ihan kannattava ostos.
Kerttu
Olipas mukavan lämmin tuolla pihalla istuskella, kun aurinko paistoi ja tyttökin viihtyi paremmin ku pitkään aikaan.
Siitä parvorokosta. Soitin neuvolaan, ni sanoivat että jos naapurin poika sairastuu niin sitten vois käydä terveysasemalla kokeissa.
Kaveri sanoi että liiottele niin pääset testiin, mut empä taida.
Kun ei me olla juurikaan lähiaikoina oltu naapurin kanssa tekemisissä ja nyt sitten vähän sitä vältetäänkin, varmuuden vuoksi.
En viittis millään lähtä tytön kanssa terkkarin labraan jonottamaan, kuitenkin on myös mahdollista että olen sen sairastanut ja silloinhan ei tartunnan vaaraa edes ole. Mietitään nyt ainakin viikonlopun yli.
Pitäis mennä päikkäreille, mut en saa tyttöä telkkarin äärestä, kun se taas kattoo kaunotar ja kulkuri leffaa. Hän haluaa kuulemma kattoo sen loppuun ensin.
Aamulla olin taas suht pirtee ja reipas, mut kun on pari tuntia ulkona ja sitten syö vatsansa täyteen, niin kummasti alkaa ramasee. No ei kai sitä ihan kauheesti tartte jaksaakaan.
Huomenna pitäis taas lähtä kattelee mammavaatteita, jos vaikka nyt löytyis ne housut. Onko kellään muuten tietoa onko Stockmannilla äitiysvaatteita? Kun sinne ois lahjakortti.
Nyt alko aivot lyömään tyhjää, kai se on mentävä torkuille.
kirsikka 13+1
minä välttäisin muutaman viikon naapurin lasta. Rokko ei välttämättä tule " rokkona" vaan ihan kurkkukipuna niin lapsille kuin aikuisillekin. tämän lisäksi VOI olla punaista ihottumaa kasvoissa tai jopa verkkomaista ihottumaa koko kropassa. Olet Parvorokon kannalta tosi hankalilla viikoilla, aiheuttaa nimenomaan sikiön menehtymisen jos sen saa 13-20 viikoilla. Vaikuttaa punasolujen tuotantoo. Hyvin harvalle näin käy, mutta ei varmasti lohduta kenen kohdalle sattuu. Jos epäilet tartuntaa sikiötä pitää seurata ultralla tarkkaan, mitään parantavaa lääkettä tai rokotetta ei ole. Vatsaineet tietenkn voisi verestä ottaa, kestää 2 viikko vastaukset mutta ei tarvitsisi sinun huolehtia oletko sairastanut lapsena, 2 kertaa sitä ei sairasteta.
Karpalo
Ekaks kommenttia muille:
Kerttukohan se kyseli alkkareista..? Mä ostin edellisessä raskaudessa Prismasta Triumphin äitiysalkkareita, jotka oli ihan tavalliset masun yli yltävät pökät. Onhan ne aika arvokkaita, maksoi jotain parikymppiä muistaakseni. Noin sexyistä alkkareista tuntuu mikä tahansa hinta kalliilta. ;) Mut ne oli hirmu hyvät käytössä eikä painaneet mistään.
Kirsikka: Olen jokusen kerran Stockalla pyörinyt raskausaikana enkä ainakaan ole löytänyt mammavaatteita. Alusvaatteista saattaa löytyä ja myös raskausajan tukisukkahousut olen sieltä ostanut. Olivat muuten nekin hirveän hyvät, olivat joka päivä käytössä ulkomaanmatkalla.
(.) : Vauveli potkii jo sen verran lujaa, että touhuamisen keskellä ihan saatan hätkähtää kun pieni yllättäen monottaa. :) Pahoinvointi voi myöskin vielä yllättää, esim. eilen illalla tuli sellainen olo ihan yhtäkkiä, että oksennan just nyt hetipaikalla. Äkkiä vaan banaania suuhun ja välipalalla se aina meneekin ohi. Viime raskaudessa oli ihan erilaista, sellanen non-stop -oksetus jotain 6 viikon ajan ja sit se loppui kuin seinään. Onkohan tällä kertaa tyttö tulossa... :))
Ihanaa, miehellä alkaa ihan just talviloma (itse olen siis hoitovapaalla) ja lähdetään viikoksi mökille!! Toivottavasti jatkuu näin upeat säät, jotta päästään pilkille ja muutenkin ulkoilemaan. Pojalla vain ollut se korvatulehdus, toivottavasti ei tule mitään ikäviä ylläreitä.. :-/ Tällainen kotiäiti onkin kyllä kipeästi kaivannut maisemanvaihdosta!!!!!
Rentouttavaa viikonloppua keijuille ja nautitaanhan nyt, kun vauvelit jo möyrii masussa.. :)
Ulpunen, poju 9,5kk ja masumötö rv 15+1
Ihana aurinkoinen ilma tänään :)
Huh, nyt voi huokasta helpotuksesta, ultra oli keskiviikkona ja kaikki oli hyvin. Koko vastas viikkoja ja niskaturvotusta ei ollut yhtään.
Kaikkea mäkin ehin miettimään kun ei mitään oireita ollut.. Olo on siis aivan loistava. Paitsi että kaks edellistä päivää oli ihan älytöntä päänsärkyä, tuli ihan huono olo sen takia.
Nyt sitten kerrottiin sukulaisille raskaudesta. Pikkusisko ja mummo oli jo pojan synttäreillä kummatkin kattoneet, että maha on kasvanut. Sisko oli ajatellut mun vaan lihonneen, niin ei sitten kehdannut mitään kysyä :D
Nyt pitäis vähän saada siivottua ennen ku lähetään miehen vanhemmille ajelemaan. Se onkin kiva istua lähemmäks 3 tuntia autossa jalat ristissä ja odottaa jotain huoltoasemaa.
Tisha, poika 1v ja masukki 13+1
minä olen ostanut niitä Lindexin tavallisa low cut mallisia. Maksavat aina sen 3kpl 9,90¿. Menevät hyvin mahan alle, eikä purista ainakaan vielä. Niitä puuvillaisia saa ainakin mustana ja valkoisena.
Täällä tuli 13+0 täyteen ja ollaan sitten rv:lla 14 :D
hönttä: tuplaodottajista pidetään tuplahuolta eli ultrataan useammin ja sitten varsinkin loppuvaiheessa neuvola- yms. käyntejä melko tiheään. Lisäksi sairauslomalle jäädään joskus rv 22-25 oman voinnin mukaan. Niin, ja mulla toissapäiväisellä neuvolakäynnillä saatiin kuulumaan molempien vauvojen sydänäänet, toinen oikealta ja toinen vasemmalta puolelta.
Nyt jännätään tiistaista np-ultraa. Se kuulemma tehdään täällä paremmilla laitteilla kun on kaksoset kyseessä. On tupla-aikakin varattuna eikä sitä tee kätilö, vaan ihan lääkäri.
Omia fiiliksiä: Mulla on mahaa ollut jo muutamia viikkoja, mutta eilen se pamahti pystyyn niin, ettei ole mitään toivoa peitellä sitä minkäänlaisilla vaatteilla.
Täällä voidaan hyvin ja paksusti :D
Kirsikka Stockalta kyllä saa lastenosastolta äitiysvaatteita, mutta siellä on hirmu vähäsen vaatteita. Käy ihmeessä katsomassa kuitenkin, jos lahjakorttikin. Me lähdetään tästä esikoisen 1 w valokuvaan Malmille Fotomanneliiniin. Huomenna myös tarkoitus mennä äitiysvaateostoksille.
inkuli ja rv 14+2
Ihanaa kun on viikonloppu edessä. Kotona onkin paljon puuhasteltavaa mitä en ole viikolla ehtinyt tehdä. Harmi vaan kun on luvattu lumisadetta tämän aurinkoisen sijaan..
Joku kyseli, oliko se kirsikka, kun kyselit alkkareista. Minä ostin edellisessä raskaudessa parit äitiysalkkarit, muistaakseni lindexistä mutta en kyllä kovinkaan niistä tykännyt. Ostin silloin myös noita jonkun toisenkin mainitsemia low cut -alkkareita ja olivat paljon paremmat kuin äitiysalkkarit. Tosin niissä ei ole sitä tukevaa ominaisuutta mutta tykkäsin henk.koht. enemmän että alkkarit jäi masun alle kuin päälle. Eivätkä tosiaan olleet niin " mummomaiset" . :) Nyt olen vielä normaaleja alkkareitani käyttänyt mutta olen huomannut jo hieman samaa, että alkavat puristaa lantion kohdalta. Täytynee varmaan käydä nytkin niitä lindexin low cut-mallisia pöksyjä.
Samoin meinasin parit äippähousut käydä ostamassa ja voisi netistäkin jotain katsella. Sen verran tuntuu masu jo pömpsöttävän. :)
Ultrasta ja istukasta: mullekin ultraaja sanoi että istukka on pääosin takaseinämässä mutta on jonkin verran kohdun suun kohdalla. Ja kuulema erittäin tyypillistä näillä viikoilla. Seuraavassa ultrassa vkolla 20 sitten tarkistetaan että istukka ei enää ole niin laajalla vaan on selkeä kokonainen. Eli varmaan aika yleistä on tuo istukan " leviäminen" näillä viikoilla, kun niin monella sitä tuntuu olevan ja kun ultraajakin sanoi sen olevan yleistä.
Mutta nyt hakemaan poitsua hoidosta ja kotiin. Mukavaa viikonloppua!
T: Anmari rv 12+6
mieki oon Lindexin housuja ostanu, viime raskaudessa löysin ihan mammamalliston housujakin sieltä, kolmet ostin ja niillä pärjäsin han hyvin koko raskauden ajan. Eikä varsin puristanu mistään. Muistaakseni ihan kohtuu hinnoissakin olivat, vähän tavallsia kalliimmat. Löytyyköhän sieltä enää? Pitäs lähteä katsomaan kun omat alkaa jotenkin valahtaa tuosta kummulta alas rullalle. :)
Olo on mainioitunut, siis se inhottava röyhtäytysolo pysyy nyty koko päiväajan poissa, iltaisin vielä kiusaa, mutta voitto jo tämäkin!!
Tänään uskalsin laittaa mammahousut töihin jalkaan. Tuntuu että nää vaan suurentaa mahaa niin en ole uskaltanut aiemmin käyttää, mutta nyt alan olla pakkoraossa, kuminauhavyötäröiset (omistan ihan kahdet) on pesussa ja kivahan tuo nyt on jotakin jalkaansa töissä laittaa. Eilen siis kerroin hoitolapsille ja tänään tuli ensimmäinen äiti kysymään että pitääkö se paikkaansa?!Ja pitäähän se.
Ihana aurinkoinen päivä täällä päin, käytiin hoitolasten kans läheisen lammenrannalla etsimässä kevään merkkejä (pajunkissoja löytyi jo!!) ja nauttimassa luonnosta, tulipa todella ikävä mökille! Harmi että pitää vielä koulutuksessa huomenna istua, niinku ei ois lauantaina mitään parempaa tekemistä ihmisillä... :(
Minjuska ja hiirenherne 14+4
Täällä ollaan aamunvirkkuina jo herätty. IHANAA, IHANAA, eilen ultrassa kaikki hyvin. Siellä se pikkuinen heilutteli käsiään ja vilkutti " äiti hei, ei mulla oo täällä mitään hätää" .. Heh, no joo... Mut oli ihanaa nähdä että siellä masussa joku on ja voi hyvin. Taitaa se olla pari viikkoa nuorempi, mutta ei vielä muuttanut la, ku viikonpäästä mulla on se np ultra, niin jos siellä ollaan samaa mieltä, niin ehkä sitten. Oli tosi epävarma sen koneen kans ja koko ajan selosti, et hän on oikeestaan muualla töis eikä oo tätä konetta käyttäny... No hyvän hinnan silti osas ottaa... Ei varsinaisesti mitannu niskapoimua, mutta ohimennen sanoi että olemattomalta poimulta näyttää, eli kaikki näyttäis olevan hyvin! Nyt helpotti, ja voi jo kaikille kertoa tulevasta perheenlisästä! Täällä ollaan nyt pelkkää hymyä :)
Hyvää perjantaita ja viikonloppua kaikille!
Viikkoja nyt 12+5 (toistaiseksi)