miski työkyvyttömiä ei kuntouteta takaisin työelämään?
Moni jää ilman hyvää hoitoa ja jää loppuelämäksi eläkkeelle. Eihän tässä ole mitään järkeä. Kuntoutus maksaa, esim psykoterapia on kallista, mutta vielä kalliimpaa on jättää ihmisiä eläkkeelle! Eli lyhyen aikavälin säästö tuo pitkän aikavälin katastrofin.
Kommentit (33)
Itse kävin Kelan kuntoutuskurssin, jonka lopputulema ja monialaisen asiantuntijaryhmän kanta oli se, että olen kuntoutettavissa, mutta se vaatii aikaa. Nyt sitten Kelan kanta on epäselvä, voiko kuntoutusprosessi jatkua. Paperisotaa ja pomputtelua taholta toiselle... Työeläkevakuutusyhtiö ei tarjoa oikein mitään järkevää pitkäaikaisempaa kuntoutusta akateemisesti koulutetulle mt-ongelmaiselle. Sairauteni on ollut aika vakavasti oirehtiva viime vuodet, mutta kognitiiviset kyvyt ovst tallella ja tutkintona diplomi-insinööri eli ei nyt aivan huuhaata. Psykoterapia ei riitä, se on auttanut toki, mutta minun pitäisi päästä nyt johonkin työyhteisöön tekemään järkeviä asioita. Menisin mielelläni ilmaistyövoimaksi hyvään paikkaan, jos edes matkakulut maksettaisiin... Kunhan olisin virallisesti kuntoutumassa suht mielekkäissä hommissa jaksamiseni huomioden ja samalla vaikka hieman opiskellen, jotta saisin tutkintoa päivitettyä... Eläkeeni tulee kalliiksi, kun saan nyt eläkettä enemmän kuin moni pienituloinen palkkaa ja olen alle 40.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät palaudu työkykyisiksi. Jos on vaikka hoitoalalla työskennellyt ja autokolarin seurauksena pyörätuolissa istuva ja toispuoleisesti halvaantunut, jolla on vaikeuksia pitää suuta kiinni syödessäkin, miten hänet kuntoutetaan työkykyiseksi?
Hän voi kyetä toimistotyöhön.
Riippuu tietenkin siitä mitä muita oireita hänellä on, onko kognitiivisia ongelmia ja jaksaako hän tehdä töitä.
Kerrotko, mitä ovat ne toimistotyöt, joita hoitoalan koulutuksen saanut voi tehdä tuosta vaan? Termi toimistotyöt käsittää valtavan määrän eri nimikkeitä arkkitehdista reskontranhoitajaan. Nykyisin ihan mihin tahansa perustoimistotyöhön vaaditaan vähintään merkonomin koulutus. Iso osa taloushallinnon töistä häviää lähivuosina, kun automatisaatio vie työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät palaudu työkykyisiksi. Jos on vaikka hoitoalalla työskennellyt ja autokolarin seurauksena pyörätuolissa istuva ja toispuoleisesti halvaantunut, jolla on vaikeuksia pitää suuta kiinni syödessäkin, miten hänet kuntoutetaan työkykyiseksi?
Riippuu tietenkin siitä mitä muita oireita hänellä on, onko kognitiivisia ongelmia ja jaksaako hän tehdä töitä.Kerrotko, mitä ovat ne toimistotyöt, joita hoitoalan koulutuksen saanut voi tehdä tuosta vaan? Termi toimistotyöt käsittää valtavan määrän eri nimikkeitä arkkitehdista reskontranhoitajaan. Nykyisin ihan mihin tahansa perustoimistotyöhön vaaditaan vähintään merkonomin koulutus. Iso osa taloushallinnon töistä häviää lähivuosina, kun automatisaatio vie työt.
Sairaalassakin on toimistotöitä. Tunnen yhden henkilön joka on siirtynyt hoitajan työstä toimistotyöhön sairaalan sisällä. Hänelläkin vaikea invaliditeetti estää hoitajan työn.
Ainakin hän itse on tyytyväinen ratkaisuun.
Sitten ei tietenkään onnistu jos kognitiiviset ongelmat tai muu oireilu estää työn tekemisen.
Kärsin itsekin liikkumisvaikeuksista ja olen kokenut myös toispuolisen halvaantumisen. Eli minulla on jonkin verran ymmärrystä siitä mitä tällainen vajaakuntoisuus on käytännössä.
Voitais ensin saada ne työttömät töihin jotka aktiivisesti pyrkii työllistymään. Ne jotka ovat harjoitteluissa ja koulutuksissa. Aivan sama mitä ne työkyvyttömät tekee tai ei, kalliiksi tulee motivoida, kouluttaa ja kuntouttaa ihmisiä turhaan jos ei ole töitä halukkaillekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tietenkin siitä mitä muita oireita hänellä on, onko kognitiivisia ongelmia ja jaksaako hän tehdä töitä.Kerrotko, mitä ovat ne toimistotyöt, joita hoitoalan koulutuksen saanut voi tehdä tuosta vaan? Termi toimistotyöt käsittää valtavan määrän eri nimikkeitä arkkitehdista reskontranhoitajaan. Nykyisin ihan mihin tahansa perustoimistotyöhön vaaditaan vähintään merkonomin koulutus. Iso osa taloushallinnon töistä häviää lähivuosina, kun automatisaatio vie työt.
Sairaalassakin on toimistotöitä. Tunnen yhden henkilön joka on siirtynyt hoitajan työstä toimistotyöhön sairaalan sisällä. Hänelläkin vaikea invaliditeetti estää hoitajan työn.
Ainakin hän itse on tyytyväinen ratkaisuun.Sitten ei tietenkään onnistu jos kognitiiviset ongelmat tai muu oireilu estää työn tekemisen.
Kärsin itsekin liikkumisvaikeuksista ja olen kokenut myös toispuolisen halvaantumisen. Eli minulla on jonkin verran ymmärrystä siitä mitä tällainen vajaakuntoisuus on käytännössä.
Onhan se silloin helpompaa, jos työnantajalla on tarjota uutta työtä entisen tilalle ja ymmärtääkseni se on ihan pakollista. Jos se ei onnistu, niin siitä ei seuraa muuta kuin irtisanominen. Uutta työtä onkin sitten lähes mahdoton löytää.
Itse sairastuin töissä ja pääsin osatyökyvyttömyyseläkkeelle. Sehän oli sitten selvä, että kun seuraavat yt:t tuli, minut irtisanottiin. Olisin kyennyt tekemään entistä työtäni osa-aikaisena, mutta uudelle työnantajalle en olisi kelvannut. No, "onneksi" sairaus paheni ja olen nyt kokoeläkkeellä.
Mun mielestä on outoa että minut todettiin työkykyiseksi mutta sain potkut. Työpaikalla jatkaa sitten se narsisti.
Mitä järkeä kuntouttaa yli 55 vuotiaita nykyisessä työllisyystilanteessa? Eläkkeelle kaikki ja voimavarat nuorempien työllisyyden parantamiseen. Kaikki valtion ja kuntien suojatyöpaikan omaavat yli 50v. eläkkeelle ja nuoret töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi minä sain psykoterapiaa. Peräti kolme eri kertaa myönnettiin rahoitus yksityiselle psykoterapeutille. Itse en sitä erityisesti halunnut, halusin vain työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta ei ollut kauheasti vaihtoehtoja. En ole ikinä ollut työkykyinen, ja olen aina tiennyt, etten koskaan tule olemaankaan, ongelmani ovat aivan liian pahoja. Yritin kuitenkin kuusi vuotta terapiassa parhaani, mutta menin sen seurauksena vain huonompaan kuntoon. En uskalla edes laskea mitä se terapia maksoi ensin Kelalle ja sitten kaupungille. Olipa tosi kannattavaa, halvemmaksi olisi tullut päästää eläkkeelle pikemmin.
Rakas ystävä, käänny rukouksessa Jeesuksen Kristuksen puoleen. Hän on ainoa, joka oikeasti tuntee sinut ja rakastaa sinua paljon enemmän kuin kukaan ihminen pystyy! Jumalalla on sinulle suunnitelma, jo täällä ajassa. Tietysti kaikkein ihaninta on taivaassa jonne sairaudet eikä mikään pahuus enää pääse.
Terapia on ihmisten vaillinaista apua, joka lisäksi usein vielä keskittyy itseen. Ihminen ei ole onnellinen kun hän itse on kaiken elämänsä keskipiste. Näemmehän sen kuuluisien julkkisten usein traagisista kohtaloista: vaikka heillä on kaikki maailman mammona ja kaikkien ihmisten ihailu ja huomio. He ovat onnettomia. Terapiassa ei tunneta käsitettä synti, vaan terapeutin mielestä ihminen on melkein aina olosuhteiden uhri. Näinhän toki on pienten lasten kohdalla, mutta nuoresta alkaen ihminen tekee tietoista syntiä: haureus, aviorikos, varastelu, valehtelu, murha.
16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
18. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
19. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
20. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
21. Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt." --Joh. 323. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen. --Room. 3ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi". --Mark. 1:15
Huonostipa olet läksysi lukenut. Job oli harras Herran mies ja sairastui vakavasti. Huonot ystävänsä syyttivät häntä salaisista synneistä, mutta heidät vaiennettiin, koska myös hyvä voi kokea epäonnea.
Moni käy vuosia kaiken maailman kalliissa kuntoutuksissa ja hoidoissa mutteivät silti tule työkykyiseksi ja että noin käy ei ole edes ollenkaan harvinaista. Että ei se ihan silleen mee että hoidot vaan kehiin ja humpsista vaan töitä tekemään...
Minut suorastaan työnnettiin eläkkeelle, hyllylle, ettei tarvi tehdä kuntoutussuunnitelmaa eli mitään toimenpiteitä. Minulla on pitkä, kallis koulutus, enkä tosiaan halunnut kaiken menevän hukkaan. Mutta ei, en päässyt mihinkään asialliseen kuntoutukseen, joka olisi ylläpitänyt ammattiataitoani ja minut osana yhteiskuntaa.
Hyllytykseni syy: kritisoin voimakkaasti höpö-höpö-terapiaa ja psykiatrin kyvyttömyyttä tajuta, mistä ongelmassani (vaikeista elämänkokemuksista seurannut masennus) oli kysymys.
Aluksi sapetti vaan vietävästi, mutta sitten tein asennemuutoksen, eli aloin ajatella, että näinhän kyykytän yhteiskuntaa maksamaan minulle hyvää eläkettä hamaan hautaan saakka ja teen elämälläni mitä tykkään
Niin olen tehnytkin. Hankkinut perheen, matkustanut ympäri maailmaa ja tehnyt vähän töitäkin, kun on huvittanut. Kaksi asuntoa olen hankkinut eläkeaikana: toisen Suomesta, toisen ulkomailta.
Olisin toki voinut elää hyvin toisenlaisen elämän, mutta menee se näinkin. Eläke juoksee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mt syistä pääsee aivan liian helposti eläkkeelle. Oikeasti sairaat esim sydänsairaat tapetaan sitten töihin samaan aikaan kun joku parikymppinen lotraa eläkkeellään jotain teinipoikien sanomisia kymmenen vuotta aikaisemmin.
Sepä se. Vaikka olisit neliraajahalvaantunut, kelpaat vaikkapa sänkyjen koemakaajaksi, vaikka sellaista työtä ei olisikaan tarjolla. Mutta jos pää on pipi, etenkin skitso, niin ei sellaiselle ole vielä keksitty sopivaa sijoitusta. Ainakaan vakuutuslääketieteen kannalta.
Viestisi on asiallinen, koska sen voi lukea molemmin päin.
Olen itse skitsofrenikko ja masentunut, pääsin sairaalajaksojen jälkeen terapian kautta kuntouttavaan, jossa tykkään käydä.
Eipä ole nyt etenkään "töiden" aloittamisen jälkeen käynyt mielessäkään (enkä ole pitänyt sitä muutenkaan vaihtoehtona vaikka olen pahassa jamassa ollut) että hakisin eläkettä.
Mitä luultavimmin päätyisin vain osaksi itsemurhatilastoja mikäli en nöin nuorena ihmisenä voisi tehdä edes jotakin fiksua.
Toki oma tautini on lievä, vaikka psykoosijaksot pahoja olivatkin. Ymmärrän sen hyvin, etteivät läheskään kaikki saorastuneet pääse näin helpolla.
Riippuu tietenkin siitä mitä muita oireita hänellä on, onko kognitiivisia ongelmia ja jaksaako hän tehdä töitä.