Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miski työkyvyttömiä ei kuntouteta takaisin työelämään?

Vierailija
02.02.2017 |

Moni jää ilman hyvää hoitoa ja jää loppuelämäksi eläkkeelle. Eihän tässä ole mitään järkeä. Kuntoutus maksaa, esim psykoterapia on kallista, mutta vielä kalliimpaa on jättää ihmisiä eläkkeelle! Eli lyhyen aikavälin säästö tuo pitkän aikavälin katastrofin.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät palaudu työkykyisiksi. Jos on vaikka hoitoalalla työskennellyt ja autokolarin seurauksena pyörätuolissa istuva ja toispuoleisesti halvaantunut, jolla on vaikeuksia pitää suuta kiinni syödessäkin, miten hänet kuntoutetaan työkykyiseksi?

Vierailija
2/33 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä onnistu. Olen itsekin käynyt 3 vuoden psykoterapian, ollut osastoilla,ollut puoli vuotta kestävässä kuntoutuksessa joka tähtää työllistymiseen tai opintoihin mutta kela päätti sen kesken etten ole tarpeeksi kykyinen vielä edes olemaan kuntoutuksessa, tottahan se oli. Nyt käyn iltalukiota verkkokursseilla ja katsotaan sitten mitä tapahtuu.

Sairautena vahvasti toimintakykyä laskevia mielenterveyssairauksia, plus pinttynyt unettomuus. 3-4 h unilla ei elä penakaan. En minäkään kauaa teen lopun tästä paskasta.

N20

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi minä sain psykoterapiaa. Peräti kolme eri kertaa myönnettiin rahoitus yksityiselle psykoterapeutille. Itse en sitä erityisesti halunnut, halusin vain työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta ei ollut kauheasti vaihtoehtoja. En ole ikinä ollut työkykyinen, ja olen aina tiennyt, etten koskaan tule olemaankaan, ongelmani ovat aivan liian pahoja. Yritin kuitenkin kuusi vuotta terapiassa parhaani, mutta menin sen seurauksena vain huonompaan kuntoon. En uskalla edes laskea mitä se terapia maksoi ensin Kelalle ja sitten kaupungille. Olipa tosi kannattavaa, halvemmaksi olisi tullut päästää eläkkeelle pikemmin.

Vierailija
4/33 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki toki paranekaan, mutta kyse on siitä, että usein ei edes yritetä. Moni joka on hyötynyt psykoterapiasta jää säästösyistä ilman sitä. Eli jos psykoterapiaa jatkettaisiin vielä vuosi kaksi niin potilas paranisi, mutta jos vain lyhyellä aikavälillä säästetään, niin ei anneta edes mahdollisuutta. Useat psyykkisesti sairaat eivät ole koskaan edes saaneet psykoterapiaa vaan pelkkää keskusteluapua julkisen puolen hoitajalta. Eihän kukaan sillä lätinällä voikaan parantua.

Vierailija
5/33 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävuodet 17-28 puhuin aktiivisesti halustani päästä psykoterapiaan. Kävin ryhmäterapiassa, tein puolen vuoden työharjottelun palkattomana osoittaakseni että olin valmis sitoutumaan. Kaikkeni yritin, en päässyt. 

..sitten väsähdin. Itsemurhayritys, kolme osastojaksoa. Päiväsairaala. Sairaspäiväraha vaihtui määräaikaiseksi eläkkeeksi. Vielä ensimmäisen eläkkeen hakupapereissa pyysin että tehtäisiin kartoitus; olenko aivan menetetty tapaus vai onko minusta vielä johonkin. Kelan päätös: kuntoutus ei ajankohtaista. Aha. Selvä. Istutaan sitten kotona nostamassa tukia. Näin on kulunut viimeiset kaksi vuotta. 

Vierailija
6/33 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävuodet 17-28 puhuin aktiivisesti halustani päästä psykoterapiaan. Kävin ryhmäterapiassa, tein puolen vuoden työharjottelun palkattomana osoittaakseni että olin valmis sitoutumaan. Kaikkeni yritin, en päässyt. 

..sitten väsähdin. Itsemurhayritys, kolme osastojaksoa. Päiväsairaala. Sairaspäiväraha vaihtui määräaikaiseksi eläkkeeksi. Vielä ensimmäisen eläkkeen hakupapereissa pyysin että tehtäisiin kartoitus; olenko aivan menetetty tapaus vai onko minusta vielä johonkin. Kelan päätös: kuntoutus ei ajankohtaista. Aha. Selvä. Istutaan sitten kotona nostamassa tukia. Näin on kulunut viimeiset kaksi vuotta. 

Tässä on loistava esimerkki nykysysteemistä. Pidetään sairaana kotona vuosikausia, eikä anneta sitä kuntoutusta! Sitten vielä terveet kehtaavat rääpiä päätään ja sanoa, että sairaat ei yritä. Antakaa meille sitä hoitoa!!! Itsekin olen vuosia anellut hoitoa!

Vierailija
7/33 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni jää ilman hyvää hoitoa ja jää loppuelämäksi eläkkeelle. Eihän tässä ole mitään järkeä. Kuntoutus maksaa, esim psykoterapia on kallista, mutta vielä kalliimpaa on jättää ihmisiä eläkkeelle! Eli lyhyen aikavälin säästö tuo pitkän aikavälin katastrofin.

Miksi on kalliimpaa jättää ihmisiä eläkkeelle, kun ei niiden työpanosta kuitenkaan tarvita? Vievät vain työpaikan joltain toiselta, toimetonta työvoimaa kun on ihan riittämiin.

Eläkkeellä ollessaan voivat vaikka keskittyä kehittelemään liikeideoita, joilla saadaan lisättyä hyvinvointia, eikä lisää turhaa työvoimaa.

Vierailija
8/33 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on kalliimpaa jättää ihmisiä eläkkeelle, kun ei niiden työpanosta kuitenkaan tarvita? Vievät vain työpaikan joltain toiselta, toimetonta työvoimaa kun on ihan riittämiin.

Eläkkeellä ollessaan voivat vaikka keskittyä kehittelemään liikeideoita, joilla saadaan lisättyä hyvinvointia, eikä lisää turhaa työvoimaa.

Mutta entäs inhimillinen kärsimys? Jos ei jaksa elää sairautensa kanssa kun se voisi olla hoidettavissa jos vain olisi rahaa?

Vierailija
9/33 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät yritykset välitä ottaa epämääräistä tapausta, kun täysin terveitäkin on liikaa.

Vierailija
10/33 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi minä sain psykoterapiaa. Peräti kolme eri kertaa myönnettiin rahoitus yksityiselle psykoterapeutille. Itse en sitä erityisesti halunnut, halusin vain työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta ei ollut kauheasti vaihtoehtoja. En ole ikinä ollut työkykyinen, ja olen aina tiennyt, etten koskaan tule olemaankaan, ongelmani ovat aivan liian pahoja. Yritin kuitenkin kuusi vuotta terapiassa parhaani, mutta menin sen seurauksena vain huonompaan kuntoon. En uskalla edes laskea mitä se terapia maksoi ensin Kelalle ja sitten kaupungille. Olipa tosi kannattavaa, halvemmaksi olisi tullut päästää eläkkeelle pikemmin.

Rakas ystävä, käänny rukouksessa Jeesuksen Kristuksen puoleen. Hän on ainoa, joka oikeasti tuntee sinut ja rakastaa sinua paljon enemmän kuin kukaan ihminen pystyy! Jumalalla on sinulle suunnitelma, jo täällä ajassa. Tietysti kaikkein ihaninta on taivaassa jonne sairaudet eikä mikään pahuus enää pääse.

Terapia on ihmisten vaillinaista apua, joka lisäksi usein vielä keskittyy itseen. Ihminen ei ole onnellinen kun hän itse on kaiken elämänsä keskipiste. Näemmehän sen kuuluisien julkkisten usein traagisista kohtaloista: vaikka heillä on kaikki maailman mammona ja kaikkien ihmisten ihailu ja huomio. He ovat onnettomia. Terapiassa ei tunneta käsitettä synti, vaan terapeutin mielestä ihminen on melkein aina olosuhteiden uhri. Näinhän toki on pienten lasten kohdalla, mutta nuoresta alkaen ihminen tekee tietoista syntiä: haureus, aviorikos, varastelu, valehtelu, murha.

16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.

18. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.

19. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.

20. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.

21. Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt." --Joh. 3

23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,

25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit

26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen. --Room. 3

ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi". --Mark. 1:15

Vierailija
11/33 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt syistä pääsee aivan liian helposti eläkkeelle. Oikeasti sairaat esim sydänsairaat tapetaan sitten töihin samaan aikaan kun joku parikymppinen lotraa eläkkeellään jotain teinipoikien sanomisia kymmenen vuotta aikaisemmin.

Vierailija
12/33 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue kirja Globalisaatioloukku. Ihmisistä 20% on tärkeitä, loput 80% ovat joutavia. Siinä perussyy.

Vierailija
13/33 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mt syistä pääsee aivan liian helposti eläkkeelle. Oikeasti sairaat esim sydänsairaat tapetaan sitten töihin samaan aikaan kun joku parikymppinen lotraa eläkkeellään jotain teinipoikien sanomisia kymmenen vuotta aikaisemmin.

Sepä se. Vaikka olisit neliraajahalvaantunut, kelpaat vaikkapa sänkyjen koemakaajaksi, vaikka sellaista työtä ei olisikaan tarjolla. Mutta jos pää on pipi, etenkin skitso, niin ei sellaiselle ole vielä keksitty sopivaa sijoitusta. Ainakaan vakuutuslääketieteen kannalta.

Vierailija
14/33 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakas ystävä, käänny rukouksessa Jeesuksen Kristuksen puoleen. Hän on ainoa, joka oikeasti tuntee sinut ja rakastaa sinua paljon enemmän kuin kukaan ihminen pystyy! Jumalalla on sinulle suunnitelma, jo täällä ajassa. Tietysti kaikkein ihaninta on taivaassa jonne sairaudet eikä mikään pahuus enää pääse.

Terapia on ihmisten vaillinaista apua, joka lisäksi usein vielä keskittyy itseen. Ihminen ei ole onnellinen kun hän itse on kaiken elämänsä keskipiste. Näemmehän sen kuuluisien julkkisten usein traagisista kohtaloista: vaikka heillä on kaikki maailman mammona ja kaikkien ihmisten ihailu ja huomio. He ovat onnettomia. Terapiassa ei tunneta käsitettä synti, vaan terapeutin mielestä ihminen on melkein aina olosuhteiden uhri. Näinhän toki on pienten lasten kohdalla, mutta nuoresta alkaen ihminen tekee tietoista syntiä: haureus, aviorikos, varastelu, valehtelu, murha.

16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.

18. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.

19. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.

20. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.

21. Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt." --Joh. 3

24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,

25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit

26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen. --Room. 3

ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi". --Mark. 1:15

Jättäisit sairaat ihmiset rauhaan uskontotuputuksinesi. Etkö tajua, että kaltaisesi ovat vielä pahempia kuin ne, jotka haukkuvat lusmuksi ja käskevät ottamaan itseään niskasta kiinni ja menemään töihin? Psykiatrisella osastolla on sinunkaltaisiasi, jotka eivät jätä muita potilaita hetkeksikään rauhaan, ja joiden takia tiedän useamman ihmisen jättäneen hoitojaksonsa kesken, kun eivät enää kestäneet sitä saarnaamista ja painostusta siitä miten "vain jumalan avulla voi parantua!!".

Vierailija
15/33 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään ei todellakaan pääse helposti, ja toiseksi ei ole mielenterveyspotilaiden syy, että fyysisistä syistä ei päästetä eläkkeelle, vaikka systeemi onkin epäreilu. Kohdistaisit edes katkeruutesi oikein.

Vierailija
16/33 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se on kaikessa nykyaikana, säästetään lyhyellä tähtäimellä eikä ajatella kokonaiskuvaa. Esim. säästetään koulutuksesta vähentämällä koulupaikkoja, mitä siitä seuraa? Lisää syrjäytyneitä, normaalin elämän ulkopuolelle jääneitä ihmisiä jotka ovat kohta myös mtt:n jo ruuhkautuneissa jonoissa odottamassa hoitoa ja lopulta eläkkeellä. Ei hallitusta kiinnosta miten säästöt vaikuttavat tulevaisuuteen, kunhan vain saavat sanoa täyttäneensä jonkun säästötavoitteen omalla kaudellaan, sitten voi hyvin mielin lakaista seuraukset seuraavien ongelmaksi.

Vierailija
17/33 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättäisit sairaat ihmiset rauhaan uskontotuputuksinesi. Etkö tajua, että kaltaisesi ovat vielä pahempia kuin ne, jotka haukkuvat lusmuksi ja käskevät ottamaan itseään niskasta kiinni ja menemään töihin? Psykiatrisella osastolla on sinunkaltaisiasi, jotka eivät jätä muita potilaita hetkeksikään rauhaan, ja joiden takia tiedän useamman ihmisen jättäneen hoitojaksonsa kesken, kun eivät enää kestäneet sitä saarnaamista ja painostusta siitä miten "vain jumalan avulla voi parantua!!".

Amen!

Vierailija
18/33 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksittyjä ongelmia somehehkutuksen yhteiskunnassa, kun on niiiiin rankkaa. Pullamössökansaa on ihmisistä tullut.

Vierailija
19/33 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin työkyvyttömyys tai sairaseläkkeelle,mutta ei mitään mahdollisuutta päästä,aletaan vaan kysymään työoloista,tarjotaan uudelleen koulutusta ym.paskaa,ei ei ei,haluan eläkkeelle.

Selkä on aivan paska,vaikea astma ja kaupanpäälle työperäinen käsivamma.

Elämä olisi niin paljon helpompaa ja parempaa jos töissä ei tarvitsisi käydä.

Asuntovelkaa jos ei olisi ottaisin lopputilin enkä ikinä menisi töihin.

Vierailija
20/33 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se kaikissa tapauksissa ole mahdollista.

Mutta kyllä ap ihan asiaa puhuu.

Itse olen törmännyt siihen että hoitava lääkäri vähättelee oireita ja pihtaa lääkitystä.

Esim uupumukseen sain lääkityksen vasta kun olin uupumuksen takia joutunut jäämään osatyökyvyttömyyseläkkeelle. Monta vuotta olin valittanut tästäkin oireesta mutta kaikki vaan kuitattiin sillä että minulla on lapsia ja äitejä nyt väsyttää. Terveetkin äidit kärsivät uupumuksesta.

Tämä toi kuntoani kovasti alaspäin ja on aiheuttanut pysyviä vaurioita aivoihin. Jippii!

Jos olisin saanut lääkityksen kuntoon ennen osittaista työkyvyttömyyttä pystyisin todennäköisesti tekemään töitä ihan normaalisti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme