MIKSI PITÄÄ NE LAPSET TUODA RUOKAKAUPPAAN
En ymmärrä sitä että pitää pienten lasten tulla ruokakauppaan. Pyörivät jaloissa, aiheuttavat vaaratilanteita, kiukuttelevat jos eivät jotain saa jne. Varsinkin paheksun sitä, että pitää koko perheen voimin tulla. Eikö toinen vanhempi voisi jäädä lasten kanssa kotiin?
Kommentit (72)
Oltiin syömässä yhdessä fiinimmässä ravintolassa.
Lapset 3, 5 ja 7 vuotiaat mukana.
Viereisessä pöydässä oli vanha pariskunta, joka oman ruokailunsa jälkeen tuli meidän pöytään kertomaan, että laskumme on maksettu ja jälkiruokakin kuuluu noin hienosti käyttäytyville lapsille.
Mulla ei ole aavistustakaan miten huonosti muut käyttäytyvät kun mielestäni ei meilläkään ihan nappiin mennyt. 3 vuotias kävi kerran kesken syömisen katsomassa yhtä taulua lähempää.
m42
Vierailija kirjoitti:
Missä sä ap oikein käyt ruokakaupassa jos meno on tuollaista?
Itse käyn melkein päivittäin, viikonloppuisin isommassa kaupassa. Joskus (ehkä kerran kuukaudessa) törmää lapseen joka itkuraivareissaan on hankalaa katsottavaa, mutta muuten en kyllä näe juoksentelevia ja meluavia lapsia kaupassa oikeastaan koskaan. Ihan hyvin käyttäytyviä yleensä ovat. Poikkeuksetta itkuraivarilapsen vanhempi on tilanteesta hyvin vaivautunut ja yrittää suoriutua hommasta niin nopsaan kuin ikinä.
Tänään törmäsin ehkä sellaiseen 5-vuotiaaseen äitinsä kanssa kaupassa. Tyttö sanoi minulle iloisesti että, "me ostetaan tänään juustonaksuja, koska mulla on synttärit!" Olisko mun pitänyt pahastua tästä? Totesin iloisesti takaisin että mahtavaa, minunkin tekisi mieli, mutta en taida nyt ostaa. Ja toivotin hyvää syntymäpäivää.
Eilen mulle tuli juttelemaan joku ihme ukko työttömyydestä ja syrjäytymisestä. Hänenkin kanssaan ehdin jutella sen puoli minuuttia ja toivotin mukavaa päivänjatkoa.
Että peli lapset-aikuiset on mun osalta tällä viikolla 1-1.
Argh!
Mitenkään ei voi olla toisenlaista käyttäytymistä, kun MINUN kokemukseni on tämä.
Ap taitaa olla katkera vanhapiika, joka ei ymmärrä lapsien ja aikuisten eroa. Toivottavasti sinulla ei ole omia lapsia. Pitää kyllä olla tosi tyhjä elämä, jos toiset ihmiset oikeesti noin paljon haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aina ei ole hoitajaa ja ruokaa nyt vaan tarvii.
Ps. Toistaiseksi mun 2v on saanut vain positiivisia reaktioita kanssaostajilta ja henkilökunnalta. On siis ollut "kiltisti"Minä lepertelen aina lapsille vaikka tekisi mieli oksentaa.
t. kassa
Miksi sua oksettaa? Huolehditko käsihygieniasta siinä kassalla? Kuvittelis että siinä saa kaikenlaisia pöpöjä käsiin ja jos kroonisesti oksettaa, niin kannattaa tutkituttaa esim. salmonella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn melkein päivittäin, viikonloppuisin isommassa kaupassa. Joskus (ehkä kerran kuukaudessa) törmää lapseen joka itkuraivareissaan on hankalaa katsottavaa, mutta muuten en kyllä näe juoksentelevia ja meluavia lapsia kaupassa oikeastaan koskaan. Ihan hyvin käyttäytyviä yleensä ovat. Poikkeuksetta itkuraivarilapsen vanhempi on tilanteesta hyvin vaivautunut ja yrittää suoriutua hommasta niin nopsaan kuin ikinä.
Tänään törmäsin ehkä sellaiseen 5-vuotiaaseen äitinsä kanssa kaupassa. Tyttö sanoi minulle iloisesti että, "me ostetaan tänään juustonaksuja, koska mulla on synttärit!" Olisko mun pitänyt pahastua tästä? Totesin iloisesti takaisin että mahtavaa, minunkin tekisi mieli, mutta en taida nyt ostaa. Ja toivotin hyvää syntymäpäivää.
Eilen mulle tuli juttelemaan joku ihme ukko työttömyydestä ja syrjäytymisestä. Hänenkin kanssaan ehdin jutella sen puoli minuuttia ja toivotin mukavaa päivänjatkoa.
Argh!
Mitenkään ei voi olla toisenlaista käyttäytymistä, kun MINUN kokemukseni on tämä.
Voi olla. Mutta eikö ap:nkin näkemys ollut täysin subjektiivinen?
Olen kuitenkin 45-vuotias ja aika paljon on kauppakäyntejä sattunut matkan varrelle. MINULLE ei kyllä kiukuttelevia ja juoksevia lapsia satu kohdalle kuin aivan poikkeuksellisesti, mutta ap:lle ilmeisesti sattuu aivan jatkuvasti kun vaan kauppaan menee. Siksi kysyinkin, että missä hän käy kaupassa kun meno on noin villiä. Osaan sitten pysyä poissa.
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla katkera vanhapiika, joka ei ymmärrä lapsien ja aikuisten eroa. Toivottavasti sinulla ei ole omia lapsia. Pitää kyllä olla tosi tyhjä elämä, jos toiset ihmiset oikeesti noin paljon haittaa.
Ajattelen kyllä muitakin kaupassa asioivia, kyllä heitäkin lapset ihan varmasti häiritsevät. Ystävättärenikin viime viikolla kirosi sitä, miten lapset juoksevat päin.
Ap
Heti kaikki Jorma-Jessican vanhemmat ovat täällä puolustelemassa riiviönsä käytöstä! :D "Ei meidän muksu koskaan tee mitään pahaa..." Huoh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen kyllä muitakin kaupassa asioivia, kyllä heitäkin lapset ihan varmasti häiritsevät. Ystävättärenikin viime viikolla kirosi sitä, miten lapset juoksevat päin.
Ap
Omituinen kauppa, missä lapset juoksentelevat muita päin.
Ap vuonna 2017: "Yhyy miksi kaupoissa on lapsia haluan että lapset kielletään kaupoista!"
Yhteiskunta vuonna 2017: "Okei, olet oikeassa, hyvä idea, kielletään lapset kaupoista."
Ap vuonna 2040: "Yhyy mikseivät ihmiset osaa asioida kaupoissa normaalisti, mitä vaikeaa siinä muka on että vain ottaa haluamansa tuotteet ja maksaa niistä, tänäänkin näin jonkun idiootin aikuisen kysyvän Prismassa, että miltä hyllyltä löytyy elävät lehmät ja kiinteistövakuutukset, siis haloo, eivätkö vanhemmat ole opettaneet?!"
Yhteiskunta vuonna 2040: "Yritä nyt hyvä ihminen jo päättää!"
Ap:llä kyllä ihan hyvä pointti se, että miksi pitää koko perheen voimin tulla kauppaan?
Eli tarkoitti varmasti, että isä ja äiti lapsineen.
Aika usein tuota näkee ja aika usein ne lapset silti juoksee ja riehuu.
Itse keskityn aina niin siihen omaan kauppareissuun ja asiointiini ettei ole kyllä mitään hajua oliko kaupassa lapsia kuinka monta jos oli tai mitä ne teki. Todella harvoin nähnyt /kuullut mitään itkupotkuraivareita yms.
Kuinka usein sitä oikeasti törmää niihin huonosti käyttäytyviin lapsiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No lapset nyt vain sattuvat olemaan vilkkaita pienenä. Sulla ei kyllä lasta ole se on varma. Eikä tule koskaan olemaankaan.
Kyllä on peiliin katsomisen paikka, jos ei siedä lapsia ruokakaupassa. Tai ylipäätään missään, ihmeelliseksi meno mennyt. Vanhemmat huolehtikaa lapsista myös kaupassa.
On ap:lle taas iso Ongelma. Helppoa on sun elämä, jos pahin valituksen aihe on lapset kaupassa. Meillä käydään ihan koko perheen voimin kaupassa, jos siltä tuntuu ja se ei muutu vaikka miten valittaisit. Meillä lapset on innoissaan, kun käydään esim. kaupassa eikä jumiteta aina vain kotona. Miten muuten ne voisivat ottaa mallia miten asioita hoidetaan?
Ymmärrän, että joskus lapset on otettava mukana kauppaan ja kaupungille ym. Mutta en ymmärrä, miksi sairaita lapsia tuodaan kauppaan, leffaan, uimaan, Hoplopiin, ystäväperheen luo kylään... Nytkin influenssakautena näkyy puoliksi tajuttomuuden partaalla sinnitteleviä pikkuisia aivan kaikkialla. Maijulla 5v on 40-astetta kuumetta, mutta mennäänpä museoon ja uimaan ja leffaan jne... ottamaan vähän lähikontaktia muihin lapsiin. Aivot käteen.
Todella tyhmä kysymys. Tässä vastakysymys: miksi et tule hoitamaan lastani, kun käyn kaupassa? Häh?
Vierailija kirjoitti:
Mihin ikään asti ajattelit että lapset pitää kasvattaa tynnyrissä? Jos vasta aikuisena pääsee ekan kerran kauppaan niin mahtaa olla hyvät kauppatavat silloinkin.
Mun lähikauppaan tunkee yläasteikäset lapset, ja eivät tod osaa käyttäytyä. Huutavat isona laumana paistopistehyllyllä ja klähmivät tuotteita ja sama juttu karkkiosastolla, jonka päässä kassat. Eli näitä aikuisenkokoisia ei pitäisi kauppaan päästää, vaan aidata ne vaikka jonnekin ulkosaaristoon. Pennut ei siis ole oppineet kauppatapoja, turha niitä on sinne kuskata.
No minä ainakin nyt 2 lapsen äitinä komppaan aloittajaa. Mikä vimma on niitä pieniä tuoda, jos tietää, ettei ne osaa käyttäytyä. Itse suunnittelintaaperovaiheessa kauppareissut miehen menojen ja kotonaolon mukaan. Ei tullut mieleenkään raahata kahta poikaa kauppaan. Minusta lapsi on valmis kauppaan vasta silloin, kun se osaa käyttäytyä ja ymmärtää mistä on kysymys jne. Ymmärrän myös, että vauvat otetaan mukaan, mutta taaperosta sinne käytösoppimiseen asti on silkkaa kanssaihmisten ja lapsen ärsyttämistä. Minusta kaikkein ärsyttävimmät on ne lapset, joiden vanhemmat ei puutu häiriökäyttäytymiseen. Antavat lapsensa niillä tahmakäsillä lääppiä muita eivätkä korvaa kauppiaalle niitä rikkoituneita esineitä.
Vaikka olen negatiivinen asian suhteen, niin en tätä tietenkään kelleen kaupassa näytä ja hymyilen lapsille, mutta ihan oikeasti onko toistaiseksi mistään ymmärtämättömän taaperon paikka joku kauppa, mikä on täynnä virikkeitä, joihin hän ei saa koskea?? Onhan sekin jonkin asteista lapsen kiusaamista. "Kato täällä on kaikkea sellaista kivaa, jota sinä et saa. Kato kaikki muut ottaa hyllystä juuri sen sinun bongaaman hienon jutun, mutta me ei sellaista sinulle osteta". Ja jokainen taaperon vanhempi varmaan tietää, ettei sen ikäinen todellakaan vielä ymmärrä koko systeemiä. Paitsi juuri se sinun täydellinen Olli-Ellinoora.
Tilaa sinä ap ruokakassi kotiisi jos noin kovasti ahdistaa. Mieluummin lapset kuin kaltaisesi minäminäääliöt.