Mikä ruoka jättäny ällötyksen/traumat?
Mulle on jääny ällötys vadelmavene karkeista. Söin pienenä pussillisen salaa. Karseen huono olo ja oksensin vaaleanpunaista paksua mössöä.
Kommentit (50)
lihamureke ja keitetyt perunat. söin näitä kotona ennen mökille lähtöä saaristoon. heti perille päästyä alko jumalaton oksentaminen joka jatku pari päivää. jouduin vatsataudissa myös lähtemään merelle sukulaisten kanssa, se oli yhtä helvettiä ☹️ eikä siis ollut kyse merisairaudesta, olin kokenut veneilijä jo muksuna.
Kaurapuuro. Vanhemmat pakkosyöttivät sitä lapsena isoja määriä, enkä pysty vieläkään syömään sitä oksentamatta.
Kieli. Yh-äitini alkoi aikoinaan seurustella ja kun tuli esittelyn aika, oli mies tilannut raflasta pöydän ja tarjosi illallisen. Söin sitä lihaa, eikä se hullumpaa ollut, kun ihan tasokas paikkakin tuntui olevan. Mutta voi että, kun joku seurueesta meni möläyttämään, että hyvää oli kieli, niin silloin mentiin ja mentiinkin lujaa.
Oli kyllä unohtumaton keikka. Ja isäpuolikin sellainen teeskentelevä mielistelijä, joka ei välittänyt minusta tuon taivaallista, kuten ennakkoaavistukseni pian oikeaan osuivat. Menivät naimisiin. Noita kahta en unohda ikinä.
Lanttu. Pelkkä haju meinaa saada oksentamaan ja maku varsinkin. Keittoruokiin voin lanttua laittaa ja syödä keiton soseutettuna tai nyppiä lautaseltani lantun palat pois. En tiedä ollenkaan mistä tämä kammo on peräisin, on ollut ihan pienestä asti.
Xtra-kahvi (tai muu keskolla myynnissä oleva halpiskahvi). Haju jo oli aivan hirvittävä, maku vielä pahempi. Pelkkä ajatus tuosta kahvista sai raskausaikana hurjan oksennusreaktion aikaiseksi. Mikään muu ei pahoinvointia/oksentelua raskausaikana sitten aiheuttanutkaan. Ei enää ikinä mitään halpiskahvia meille.
Weetabixit. Penskana olin hoidossa pph:lla, jonka mielestä lautanen piti syödä tyhjäksi aina. Weetabixit lensi kaariyrjönä ympäri keittiötä useammalla eri kerralla, kun pakotti vetämään niitä. Vissiin tykkäsi siivota oksennusta tai oli jonkin sortin hullu muuten. Onneksi mut otettiin sieltä suht äkkiä pois hoidosta.
Edelleen jo se Weetabixin haju saa mahan kääntymään ympäri.
Avocadopasta.
Maistoin ensimmäistä kertaa avocadopastaa, jonka olin itse väsännyt. Pasta oli todella hyvää ja sitä tuli syötyä melkein kulhollinen. Ahmimisen ja liikäsyönnin jälkeen tuli niin oksettava olo, että en ole sen jälkeen avocadopastaan koskenut. Yh!
Kana. Kotitalous tunnilla tehtiin verisestä kanasta, joka ei edes onnistunut vaan oli kunnon kumikanaa. Yäk.
80-luvun kouluruoat: tilliliha (ei niinkään maku vaan limainen koostumus), kuvottava maksakastike jossa porkkananpaloja, ja pahimpana veriletut. Ai niin, tomaattisilakat myös. Näitä kaikkia opettaja pakotti syömään.
Vierailija kirjoitti:
Kala. Oksennan jo hajusta.
O_O En olekaan ainut kalalle oksentelija! Muutetaanko yhteen ja perustetaan perhe?! :D
Kapakala - te ette varmaan ole semmoista syöneetkään?
Veripalttu. Ala-asteella kaveri ruokapöydässä yökkäsi lautaselle, kun inhosi palttua niin paljon. Pakotettiin silti syömään se lautanen tyhjäksi. Siis ope pakotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.atria.fi/tuotteet/valmisruoka/mikroateriat/atria-350g-heat-…
Pelkkä haju aiheuttaa oksennusrefleksin.
Onneks en oo maistanut.
Jokin aika sitten ostin Lidlistä jotain ihme Deluxe hummeri-keittoa ja... haju ja maku olivat sanoinkuvaamattomat. Ei se voi olla ihmisravinnoksi kelpaavaa, varmaan olisin kuollut myrkytykseen jos olisin syönyt yhtä lusikallista enemmän. Maistui jollekin pahville ja teollisuuskemikaalille. Tosi outoa!
Lasipullossa? Mä lankesin myös tähän, enkä ole ikinä maistanut mitään niin totaalisen kamalaa. Maistui ja (koko kämppä) haisi kalanperkeille. Kaamea pettymys, olin ajatellut herkkuhetkeä Hercule Poirotin seurassa 😁
gu kirjoitti:
Kapakala - te ette varmaan ole semmoista syöneetkään?
Ah, Norja ❤ tämä on kamalaa. Ja yllättävän kallista.
Tomaattikeitto, kerran nuorempana oksensin syötyäni sitä purkkilitkua, enkä enää voi sitä maistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kala. Oksennan jo hajusta.
O_O En olekaan ainut kalalle oksentelija! Muutetaanko yhteen ja perustetaan perhe?! :D
Ihanaa, romantiikkaa ilmassa näin kevään korvalla :)
Lapsena (90-luvulla) ostin kiskalta sellaisia hopean värisiä kivikovia irtokarkkikuulia jotka eivät edes maistuneet yhtään miltään, mutta jostain syystä aiheuttivat ihan kamalan oksettavan olon. Nykyään kun näen samantapaisia koristekuulia leivontahyllyllä alkaa kurkkua kuristamaan.
Kaikki juustot maistuvat jotenkin pahalta ja pilaantuneelta. Vältän aina kun voin.
Camping-makkara. Äiti jätti pienenä paketillisen lomaviikon lounaikseni. Parin ekan päivän jälkeen mikrossa lämmitetty Camping alkoi vähintäänkin puskea ylös....yääääk. Meni ainakin parikymmentä vuotta ennenkuin pystyin avaamaankaan kyseisen merkkistä pakettia
Taatelit.
Joskus yläasteiässä rinnekahvilassa pyysin jotain gluteenitonta leivosta. Antoivat taatelimuffinssin, joka ilmeisesti oikeasti oli gluteenipitoinen. Maistui kummalle kun en ollut taatelia ennen syönyt. Pian syönnin jälkeen tuli kumma epämääräinen olotila - jonka nykyisin osaan jo yhistää siihen että olen syönyt jotain gluteenipitoista, silloin en vielä osannut kun en ollut riittävän monesti erehtynyt ruuassa.
Tunnin verran vielä lasketeltiin siskon kanssa, mentiin siitä mökille ja oli ruoka-aika. olo oli jo vähän jännä, semmoinen kummalla tavalla väsyttävä. ja kun sain ruuan eteeni, oksensin äkisti suoraan lautaselle. Seuraavat pari tuntia menikin sitten pöntön äärellä ennenkuin olo parani.
Myöhemmin kun on tullut taatelijuttuja vastaan niin jo se haju ällöttää liikaa.
Piparisuklaa. Hyissaatana. Ostin sitä muutama vuosi sitten töihin joulun alla sellasen ison Fazerin levyn ja vedin sen melkeen kokonaan yksin. No ei siinä mitään mutta samana iltana alkoi oksennustauti ja jotenkin aivoni yhdistävät nykyään piparisuklaan oksennukseen.