Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yötyöläisen arki?

Vierailija
31.01.2017 |

Olisiko täällä ketään, jolla on kokemusta yötyöstä? Ajattelin hakea sellaista työtä mikä on pelkästään yövuoroa. Kyseisen työn työaika olisi ma-pe klo 22-05. Olisi kiva kuulla plussia ja miinuksia. Kannattaisiko nukkua "yöunet" heti töistä tullessa vai iltapäivällä/illalla? Millainen päivärytmi olisi järkevin? Kiitokset jo etukäteen mahdollisille vastaajille.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yötyössä ollessani nukuin heti kotiin tultuani. Yövuoro on sen puolesta jees, että oma vapaa-aika on samaan aikaan kuin muillakin ihmisillä, jotka ovat päivätöissä. Illat ovat siis vapaat. 

Siirtymän päivärytmiin tein niin, että nukuin perjantaina yövuoron jälkeen 4 tuntia ja heräsin sitten. Ja menin illalla jo aikaisin nukkumaan ja nukuin seuraavana yönä pidemmät unet. Työterveyshoitaja neuvoi valvomaan perjantaina iltaan asti, mutta minulla se ei toiminut, se päivä meni ihan zombiena. Työkaveri neuvoi tämän neljän tunnin systeemin ja se toimi minulla hyvin, olin tuon neljän tunnin nukkumisen jälkeen ihan toimintakuntoinen, mutta menin sitten toki aikaisin illalla nukkumaan. Ei mennyt kuitenkaan ihan koko päivä tärviölle toimintakyvyttömänä ja puoliunessa.

Vierailija
2/7 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein yötyötä 4 vuotta. Meillä työaika on klo 21-07.00. Olin kotona puoli 8 jälkeen ja kävin heti nukkumaan, nousin ylös klo 13-14. Toisia unia en enää ottanut.

Plussat olivat pitkät vapaat, yleensä mulla oli 5 yötä ja sen jälkeen 3-5 vapaata, vaihteli. Sekä olin aina päivällä kotona, kun lapset tuli koulusta.

Miinukset jatkuva väsymys, joka kasautuessaan sai aikaan rytmihäiriöitä, univaikeuksia, syömisvaikeuksia. Yötyöt saivat painon nousemaan.

Kokeilemallahan sen tietää, mikä itselle sopii. Mies tekee 12 tunnin yövuoroja ja nukkuu öiden jälkeen kahdessa osassa, aamulla heti töiden jälkeen noin 4 tuntia ja sitten illalla ennen töihin menoa pari tuntia lisää. Se sopii hänelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein valilla kolmivuorotyota osa-aikaisena ja yovuoroviikkoina tein esim. kolme vuoroa. Meilla vuorot oli 21.30-7.30. Kotiin paastyani soin ns. aamupalan ja menin heti nukkumaan ja nukuin sitten iltaan asti, eli unta tuli n. 9.00-17.30/18.00. Illalla valmistauduin sitten lahinna vaan lahtemaan toihin, eika muuhun jaanyt aikaa. Herattyani soin ihan lampiman aterian ja sitten yovuoron aikana soin jotain pienta (esim. salaatin, hedelmia tms.) ja join paljon vetta.

Tuossa sinun tyossasi olisi se hyva puoli, etta tyovuoro alkaa myohemmin ja loppuu aiemmin. Eli jos paaset toista klo 5.00 ja paaset nukkumaan vaikka klo 6.30, saat ihan hyvat unet vaikka nukkuisit iltaan ja ehdit myos nakemaan kavereita tms.

Tykkasin tehda yotoita. Tosin huomasin, etta makeanhimo aina yltyi ja teki mieli roskaruokaa (ehka vasymyksesta johtuen esim. viimeisena yona).

Jotkut tyokavereistani inhosivat yovuoroja, koska eivat pystyneet/osanneet nukkua paivalla. Eli yksilollisia eroja kylla on.

Vierailija
4/7 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klo 05 pääseminen on hyvä aika. Omat yövuorot loppuneet aina klo 06 tai 07, jällkimmäisellä ei meinaa tehä mitään varsinki ku tekee kolmivuoroa... menee niin mylhäiseksi (tai aikaiseksi :D) nukkumaan meno.

Ite teen aina niin, että nukun heti yövuorosta päästyä, yleensä 5-6 tuntia. Jos taas yöhön meno samana päivänä, laitan nukkumaan joskus 16-18 välillä riippuen onko meno 21 vai 23. oon aika huono nukkumaan päivisin, ja karsee väsy iskee aina 03-04 aikaan. 

tietty jos teet pelkkää yövuoroa, siihen rytmiin tottuu paremmin :) kolmivuorossa sekottaa jatkuvasti muut vuorot, joillekin se on ihan ok mut joillekin vaihtelut on vaikeita.

Vierailija
5/7 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkäsin, tein neljä vuotta. Työpaikalla oli rauhallisempaa ja jotenkin mukavampi tunnelma. Tein 22-06. Hyvä palkka bonuksena.

Olin kotona 07, en osannut heti mennä nukkumaan, otin aamupalaa lueskelin Hesarin ja esim. laitoin pyykit pyörimään. Sitten nukuin puh. äänettömällä noin 15 asti.

Lopetin sen työn, koska työmatka oli niin hankala ( ei autoa ).

Ihan hyvät muistot.

Vierailija
6/7 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo työaika, yötyöläiselle, on kyllä hyvä, varsinkin, jos on lyhyt työmatka.

Toinen asia on osaako nukkua, toiset eivät osaa. Itse nukkuisin aamusta esim 5.30-12.30 ja illasta tarvittaessa 1/2-1h päikkärit.

Vierailija
7/7 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni oli vanhainkodissa yökkönä ja nukkui aina töiden jälkeen täydet 8 tuntia ja niin tein minäkin 3-vuorotyötä tehdessäni. Silloin on hereillä samaan aikaan kuin muutkin ovat vapaalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän