Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako joku kertoa mistä tässä TE-palvelujen viestissä on kyse?

Hämmentynyt välivuosilainen
31.01.2017 |

Ilmoittauduin noin viikko sitten työnhakijaksi ja sain tällaisen viestin:
Hei X. Sinulle on varattu aika palveluinfoon Uudenmaan TE-toimistoon paikassa X klo X.
Tule ajoissa! Tilaisuus kestää tunnin! Työnhakusi on voimassa tilaisuuteen asti

Jos joku osaisi avata minulle tätä viestiä niin olisin kiitollinen. Olen tehnyt keikkatöitä elokuusta lähtien ja pohjalla on lukiokoulutus.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni päättyy työttömyys piakkoin, mutta piruuttanikaan en pukahda asiasta sanaakaan TE:n suuntaan. Siinähän soittelevat/uhkailevat yms, ehkä sitten joskus myöhemmin vaivaudun ilmoittamaan asiasta. kun tässä ns omalla kustannuksella muutenkin ollaan oltu niin vähän irvailua takaisin edes tässä muodossa.

Tuntuu muuten aika omituiselta, yksi rivi lisää LinkedIniin koulutusta ja yhtäkkiä onkin kuumaa kamaa työmarkkinoilla, "tulisitko haastatteluun"-puheluita viikossa tusinan verran. Tämänkin (kaupalllisen) kurssikokonaisuuden osallistumisen maksoin ihan itse, kun tuo TE:n kautta (muunto)kouluttautuminen tuntui olevan niin vaikeaa...

Et sinä niitä kiinnosta. Tulee soitto, tulee toinen, tulee kirje, jossa kehottaan ottamaan yhteyttä ja se on siinä. Järjestelmä kirjaa, että et ole enää asiakas. Vai oikeastiko oletat, että joku kokee henkilökohtaisena loukkauksena, kun et vastaa? TE-toimistolle ei kuulu muuntokoulutuksesi lainkaan, sieltä ei voida sinulle osoittaa sinne paikkaa, itse muutkin joutuvat hakeutumaan. Tosin outoa, että osaamisesi on niin kapeaa, että yksi ainoa rivi lisää linkediniin tekisi sinusta halutun.

Kiusa se pienikin, teidän TE-kätyrien suuntaan.

Toiseksi, viisi kertaa ITSe hakenut muuntokoulutukseen joista:

-yksi kerta TE:n virkailija & paikallisen AKK:n koulutuspäällikkö toteaa päin naamaa haastattelussa "sulla on niin laaja, monipuolinen ja korkea osaaminen ettei me voida ottaa sua kurssille, vaikka yhdestä osa-alueesta voisit hyötyä ja työllistyä sen avulla (juuri sen takia hainkin, että saisin mustaa valkoiselle ja kehtaisi hakea ns erikoishommiin)". Huomioithan että heidän lausuntonsa mm tyrmää "kapea osaaminen"-olettamasi...

-kerran olin jo valittu työnantajien toimesta, ilmoitti heidän edustajansa eli rekrytoimiston heppu. "Mutta TE:n kanssa valitaan lopulliset osallistujat ja heillä voi olla oma mielipitensä" - eipä ollut asiaa kurssille kun käytettiin ilmeisesti työvoimapoliittista painotusta...

-kolmasti en ole vaivautunut edes selvittämään syytä miksei valittu kurssille. Yhdellä kertaa ei niin väliä, kahdesti oli käynyt pelin henki selväksi, ks loppukaneettini.

Yksi pieni osaamisen päivityskurssi teknisellä puolella mutta kaupallisen tahon tarjoamana teki minusta varteenotettavan työntekijän. Aikaisempi koulutus (ins/DI/asentaja) sähkövoimasta, tietoliikenteestä ja pitkä/monipuolinen ura niin automaatiossa/sähköllä/ICTssä ei riittänyt, mutta yksi muodinmukainen rivi lisää ja puhelin alkoi soida. Kurssilta jonka maksoin itse koska ei ollut TE:n valikoimissa, onneksi oli varaa maksaa tuosta koulutuksesta josta sai ihan musta valkiiselle kansainvälisesti tunnustettuna sertifikaattina.

Kuten kollegat sanoivat viime syksynä: "älä luule että TE:stä on mitään hyötyä jos on vähänkin korkeammin koulutettu. Omillasi olet kokonaan ja mihinkään et pääse sitä kautta".

Työllistyn siis itse, oma-aloitteisesti, omin ansioin. Ainoa ansii TE:llä tässä on se suoranainen vitutus lafkaa kohtaan, niin ayvä inho etten halua missään määrin olla tekemissä tuollaisen instansdin edustajien kanssa.

Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi maksaa vielä lisää koulutusta, jos jo olet asentaja-insinööri-diplomi-insinööri? Ei muitakaan sertifiointikursseja korkeakoulutetuille makseta, joten miten kuvittelit, että juuri sinä olisit erikoistapaus? Muutkin suorittaa nuo kurssit omalla ajalla ja omalla rahalla, vain työtön kuvittelee, että hänellä on oikeus saafa tuokin ilmaiseksi.

Vierailija
42/42 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olkaa onnellisia: huhtikuusta eteenpäin ei enää kerrota, koska aiotaan soittaa. On tullut niin paljon negatiivista palautetta siitä, että ei soiteta "oikeana päivänä", joten nyt se soitto voi tulla koska tahansa alkukartoituksen jälkeen. Joskus väliä on 3 kk, joskus 2 vko ja työttömän edellytetään vastaavan. Jos ei vastaa, saa kirjeen ja tiedon siitä, mitä pitää tehdä 7 vrk kuluessa, jotta työttömyysetuus ei katkea. Kaikki tämä vain siksi, että näin on asiakkaat itse toivoneet.

Mielenkiinnosta kysyisin, mitä ne toimenpiteet on, jotka pitää 7 vrk:n kuluessa tehdä?

Riippuu työttömästä. Ei kuitenkaan mitään niin vaikeaa, että sen takia jäisi etuus saamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä