Eläinten hyvinvoinnin vuoksi kasvissyöjä, mutta maitotuotteet käy -miksi?
Olen tätä aina välillä pohtinut. Yhtälailla tehotuotettua se maitokin on.
Kommentit (13)
Koska mielestäni se lihan syömisen lopettaminen ja maitotuotteiden käytön jatkaminen on parempaa kuin ei mitään muutosta. Sama kuin lentokoneidem käyttö - miksi minun pitäisi tehdä kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Koska mielestäni se lihan syömisen lopettaminen ja maitotuotteiden käytön jatkaminen on parempaa kuin ei mitään muutosta. Sama kuin lentokoneidem käyttö - miksi minun pitäisi tehdä kaikki?
Tämä on kyllä ihan hyvä perustelu.
Ei tuo oikeastaan häiritsekään muuten kuin silloin, jos joku tulee paheksumaan toisen lihansyöntiä kiskoen samalla itse maitoa -_-
Jos lähdetään muiden elämään puuttumaan niin jonkinlainen loogisuus olisi ihan plussaa.
ap
Joo, lypsäminen ei tapa lehmää mutta mielummin kuolema kuin vuosien kidutus maidon tuottajana. Samoin kananmunien tuottaminen. Sivistäkää ihmiset itseänne. Tekopyhää paasata eläinten oikeuksista jos sitten menee ja ostaa marketista kananmunia ja maitotuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Lypsäminen ei tapa lehmää.
Nii että rääkätä saa mutta ei tappaa? Tämä on mun mielestä just se kaikista epäloogisin perustelu. Tietysti loogista, jos ajatellaan elossa olemisen olevan itseisarvo, ilman että välitetään sen elämän laadusta mitään.
Minä olen lisännyt kasvisruoan määrää, mutta kokonaan en aio luopua lihasta, katson että sekin on hyvä asia. Mulla on kyllä semmoinen käsitys ettei se lehmän elämä niin surkea ole kuin jollain kanalla tms. Ja joku virikemuna on kyllä mielestäni eri asia kuin joku luomukanalan muna, siirtyisin ilman muuta parempiin vaihtoehtoihin jos olisi varaa.
Paheksutaan muiden lihansyöntiä???
Sen pitäisi olla halu ajatella omaa terveyttään ja eläimiä, ei mikään aate ja syy paheksua muita.
T. Hindu
Varmaan takana on juuri tietämättömyys ja harhaluuli siitä, että se lypsäminen on vaan hyväksi lehmälle. Ei ajatella sitä kaikkea, mitä siellä takana on. Vasikoiden riisto, hyväksikäyttö, nupotus, parteen kahlitseminen, tappaminen kun maitoa ei enää lirukaan entiseen malliin...
Joka tapauksessahan se lehmä on ihmisen hyväksikäytettävänä ja koneen roolissa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan takana on juuri tietämättömyys ja harhaluuli siitä, että se lypsäminen on vaan hyväksi lehmälle. Ei ajatella sitä kaikkea, mitä siellä takana on. Vasikoiden riisto, hyväksikäyttö, nupotus, parteen kahlitseminen, tappaminen kun maitoa ei enää lirukaan entiseen malliin...
Tässä maailmassa ihminenkin on hyväksikäytettävänä ja koneen roolissa.
Pyrin minimoimaan maidon ja munien käytön, mutta tällä hetkellä ei ole varaa soijamaitoon, joten käytän miehen normimaitoa kahvissa. Samoin sorrun syömään miehen juustoa. :D Itse en kuitenkaan ostaisi. Kahvilassa/matkalla olen lakto-ovo-linjalla ihan siksi ettei mene liian vaikeaksi saada ravintoa.
Tuosta puuttumisesta tosin, en koskaan puutu muiden syömisiin.
Lehmien elämä on ehkä kuitenkin vähän inhimillisempää. Ne saavat nykyään elää aika monesti pihatoissa, joissa saavat liikkua omia aikojaan ja pääsevät halutessaan uloskin. Ja elinikäkin on kuitenkin vuosissa. Kun taas esim possu pääsee hengestään reilu puolivuotiaana ja lihakarja, kun painoa on tietty määrä. Eli elinikä jää todella lyhyeksi ja sekin ahtaissa tiloissa, lähen liikkumattomina pienissä läävissä. Broilerin elämä lie lyhin ja kurjin , eikä possu paljoa häviä. Mutta tietenkin on parasta, jos ei käytä niitä maitotaloustuotteitakaan. Ja koskaan et pysty poistamaan kaikkea kärsimystä maailmasta, mutta aina auttaa, jos voit vähentää sitä edes hiukan. Jos et syö lihaa, säästyy possut, kanat ,lampaat, härät, vasikat. Pienikin teko voi vähentää eläinten kärsimystä, eikä se ole ollenkaan vähän se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä maailmassa ihminenkin on hyväksikäytettävänä ja koneen roolissa.
Se on kuitenkin ihmisen omaa luomusta. Lehmä ei voi päättää kohtalostaan. Ihminen saa sen keinohedelmöityksellä syntymään, pitää vankina koko sen elämän. Se ei pysty mitenkään vaikuttamaan kohtaloonsa/elämäänsä. Ihminen voi tietoisesti valita omansa tiensä ja vaikuttaa siihen.
Ei ihminen aina ole kovin looginen olento, ei edes kasvissyöjä ole.