Osaako joku kertoa mistä tässä TE-palvelujen viestissä on kyse?
Ilmoittauduin noin viikko sitten työnhakijaksi ja sain tällaisen viestin:
Hei X. Sinulle on varattu aika palveluinfoon Uudenmaan TE-toimistoon paikassa X klo X.
Tule ajoissa! Tilaisuus kestää tunnin! Työnhakusi on voimassa tilaisuuteen asti
Jos joku osaisi avata minulle tätä viestiä niin olisin kiitollinen. Olen tehnyt keikkatöitä elokuusta lähtien ja pohjalla on lukiokoulutus.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Jos aloittaja tekee osa-aikatöitä tai edes satunnaisia töitä, ei tuollaiseen pitäisi kai joutua, koska tarkalleen ottaen silloin ei olla työttömiä, vain vailla kokopäivätyötä. Nämä kaikenmaailman aktivoinnit ja muut käsittääkseni koskevat vain niitä kokonaan työttömiä työnhakijoita.
Ei pidä paikkaansa. Minä teen keikkatöitä ja edellinen työpätkäkin oli yli 2 viikkoa. Silti tuli juuri kutsu tuollaiseen samanlaiseen tyhjänpäiväisyyksien jauhamistilaisuuteen. En tosin pääse, koska minulla on työkeikka sovittu siihen. En kai ole sitten tarpeeksi aktivoitunut - mikähän sitten riittäisi osoittamaan että on???
Toimistoilla on erilaisia projekteja, joihin asiakkaat voivat osallistua. On esimerkiksi mahdollisuus päästä yksityisen yrityksen asiakkaaksi ohi työkkärin eli kokemaan, millaista on olla työtön vuoden 2019 alusta alkaen, kun enää ei voi kieltäytyä millään verukkeella työnhausta ja kokeiluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aloittaja tekee osa-aikatöitä tai edes satunnaisia töitä, ei tuollaiseen pitäisi kai joutua, koska tarkalleen ottaen silloin ei olla työttömiä, vain vailla kokopäivätyötä. Nämä kaikenmaailman aktivoinnit ja muut käsittääkseni koskevat vain niitä kokonaan työttömiä työnhakijoita.
Ei pidä paikkaansa. Minä teen keikkatöitä ja edellinen työpätkäkin oli yli 2 viikkoa. Silti tuli juuri kutsu tuollaiseen samanlaiseen tyhjänpäiväisyyksien jauhamistilaisuuteen. En tosin pääse, koska minulla on työkeikka sovittu siihen. En kai ole sitten tarpeeksi aktivoitunut - mikähän sitten riittäisi osoittamaan että on???
Jotenkin oletat, että te-toimisto tietää työvuorosi, vaikka et niitä tietenkään etukäteen ilmoita?
Vierailija kirjoitti:
Mäkin ilmoittauduin työttömäksi. Seuraava yhteydenotto on kesäkuussa. Missä mun infot ja haastattelut?
Ap kuuluu nuorisotakuun piiriin. Siksi joutuu infoihin ja varmaan kohta kurssillekin, mikäli työttömyys jatkuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin oletat, että te-toimisto tietää työvuorosi, vaikka et niitä tietenkään etukäteen ilmoita?
Huoh. No en oleta. Mistähän niin kuvittelit? Mainitsin vain, että en pääse sinne infoonkaan työvuoron takia, joten en ole totaalityötön, joille tuo kai on suunnattu. Työkkärissä kyllä on tiedossa työskentelypätkäni, joten ihmettelen miksi tämä on minulle lähetetty, jos kerran kohderyhmä on muunlainen kuin osatyölliset.
Onko nämä infot sun muut jotain alle 25-vuotiaiden juttuja? Mä kävin netissä ilmottautumassa työnhakijaksi, parin päivän päästä joku mukava naisihminen soitti ja sovittiin, että haen työpaikkoja itsenäisesti. Omassa asiointipalvelussa lukee, että TE-toimistolta tulee yhteydenotto kesäkuun puolivälissä ja elokuun puoliväliin mennessä pitää kuitata "haen työpaikkoja" -tehtävä tehdyksi.
Miksi mulla on näin helppoa ja muilla kamalan hankalaa? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. No en oleta. Mistähän niin kuvittelit? Mainitsin vain, että en pääse sinne infoonkaan työvuoron takia, joten en ole totaalityötön, joille tuo kai on suunnattu. Työkkärissä kyllä on tiedossa työskentelypätkäni, joten ihmettelen miksi tämä on minulle lähetetty, jos kerran kohderyhmä on muunlainen kuin osatyölliset.
Kohderyhmänä on työttömät työnhakijat, sellaista kuin osatyöllinen ei ole olemassakaan. Jos olet työttömänä työnhakijana työkkärissä, saat työttömyysetuutta edes sovitellusti, niin olet kohderyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä infot sun muut jotain alle 25-vuotiaiden juttuja? Mä kävin netissä ilmottautumassa työnhakijaksi, parin päivän päästä joku mukava naisihminen soitti ja sovittiin, että haen työpaikkoja itsenäisesti. Omassa asiointipalvelussa lukee, että TE-toimistolta tulee yhteydenotto kesäkuun puolivälissä ja elokuun puoliväliin mennessä pitää kuitata "haen työpaikkoja" -tehtävä tehdyksi.
Saat soiton jo ennen kesäkuuta, koska nyt on pakko haastatella 3 kk välein. Hirvittävän moni työtön vain ei vastaa puheluun, kirjeitä perään on jouduttu lähettämään tuhansittain. Vaikuttaa siltä, että iso osa on töissä, mutta ei kerro sitä työkkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo työssäolot ja niistä tulleet ansiot ilmoiteta päivärahan maksajalle, siis liittoon tai kelalle, eikä työkkäriin? Eihän työkkäri sillä tiedolla mitään tee, mutta maksajaa se kiinnostaa, koska vaikuttaa maksettavaan etuuteen. Ainakin ennen oli tälleen että liitolle piti ilmoittaa työssäolotunnit ja palkka, nykykäytännöstä en tiedä.
Pari kaveria, jotka tekevät keikkatöitä, ovat myös saaneet noita infokutsuja, vaikka heillä pääosin riittää keikkaa todella paljon. Eli aika laaja taitaa olla kohderyhmä.
Kannattaa ajatella niin, että työllistätte läsnäolollanne sen valmennusfirman puhujan, joka niitä työkkärin nettisivuja siellä klikkailee ryhmän edessä... Että on työttömistäkin jotain hyötyä yhteiskunnalle! (Njoo, siis oikeasti on jännä, että verorahoja käytetään tällaiseen - jos joku on niin avuton, ettei osaa nettisivuja käyttää, niin ei siihen yksi info auta, ja loppuja 99%:ia turhautetaan ilmeisesti siksi, että näyttää siltä, että tehdään jotain. Sanoisivat edes suoraan, että halutaan ideologisista syistä velvoittaa työttömät tulemaan kaikki paikalle, eivätkä väittäisi, että työttömät ovat kaikki niin tyhmiä, että heille pitää kädestä pitäen näyttää että tässä on nettisivu.)
Vierailija kirjoitti:
Odota vaan. Mullekaan ei ensin tullut mitään yhteydenottoja pitkään aikaan, mutta sitten tuli useampi "info"-tilaisuus peräkkäin. Pakko mennä tietenkin. Enkä ole alle 25-vuotias ja minulla on kaksikin tutkintoa jo. Vaikka siellä lukisi, että TE-toimisto ottaa yhteyttä joskus pitkän ajan kuluttua, esim. kesäkuussa, siihen voi yhtäkkiä tulla tuollainen info 1-2 viikon päähän ja lukeekin, että työnhakusi on vain siihen saakka voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu muuten aika omituiselta, yksi rivi lisää LinkedIniin koulutusta ja yhtäkkiä onkin kuumaa kamaa työmarkkinoilla, "tulisitko haastatteluun"-puheluita viikossa tusinan verran. Tämänkin (kaupalllisen) kurssikokonaisuuden osallistumisen maksoin ihan itse, kun tuo TE:n kautta (muunto)kouluttautuminen tuntui olevan niin vaikeaa...
Olet tehnyt ilmeisesti onnistuneen investoinnin. Onko kyseessä MBA-tutkinto vai mikä? Kiinnostaisi tietää, mikä on noin kuumaa kamaa työnantajien silmissä.
Olkaa onnellisia: huhtikuusta eteenpäin ei enää kerrota, koska aiotaan soittaa. On tullut niin paljon negatiivista palautetta siitä, että ei soiteta "oikeana päivänä", joten nyt se soitto voi tulla koska tahansa alkukartoituksen jälkeen. Joskus väliä on 3 kk, joskus 2 vko ja työttömän edellytetään vastaavan. Jos ei vastaa, saa kirjeen ja tiedon siitä, mitä pitää tehdä 7 vrk kuluessa, jotta työttömyysetuus ei katkea. Kaikki tämä vain siksi, että näin on asiakkaat itse toivoneet.
Vierailija kirjoitti:
Pari kaveria, jotka tekevät keikkatöitä, ovat myös saaneet noita infokutsuja, vaikka heillä pääosin riittää keikkaa todella paljon. Eli aika laaja taitaa olla kohderyhmä.
Kannattaa ajatella niin, että työllistätte läsnäolollanne sen valmennusfirman puhujan, joka niitä työkkärin nettisivuja siellä klikkailee ryhmän edessä... Että on työttömistäkin jotain hyötyä yhteiskunnalle! (Njoo, siis oikeasti on jännä, että verorahoja käytetään tällaiseen - jos joku on niin avuton, ettei osaa nettisivuja käyttää, niin ei siihen yksi info auta, ja loppuja 99%:ia turhautetaan ilmeisesti siksi, että näyttää siltä, että tehdään jotain. Sanoisivat edes suoraan, että halutaan ideologisista syistä velvoittaa työttömät tulemaan kaikki paikalle, eivätkä väittäisi, että työttömät ovat kaikki niin tyhmiä, että heille pitää kädestä pitäen näyttää että tässä on nettisivu.)
Kyllä nämä infot ovat työttömien itsensä pyytämiä. Eivät löydä tietoa, soittavat TE-palveluiden puhelinpalveluihin ja kyselevät ja saavat vastauksen, että löytyy nettisivuilta ja ohjeet siitä, miten nettisivuilta tieto löytyy. Kun näitä soittoja tulee vuosittain tuhansia, niin on helpompi kertoa niistä nettisivuista isommalle porukalle kuin yksittäin puhelimessa. Lisäksi te-toimiston virkailijoille sanotaan toistuvasti, että ei ole saatu tietoa, ei löydy mistään. Kun näytetään, että asia on nettisivuilla selkeästi löydettävissä, niin asiakkaat on ihmeissään, että itsekö heidän tulee sieltä katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo työssäolot ja niistä tulleet ansiot ilmoiteta päivärahan maksajalle, siis liittoon tai kelalle, eikä työkkäriin? Eihän työkkäri sillä tiedolla mitään tee, mutta maksajaa se kiinnostaa, koska vaikuttaa maksettavaan etuuteen. Ainakin ennen oli tälleen että liitolle piti ilmoittaa työssäolotunnit ja palkka, nykykäytännöstä en tiedä.
Yli 2 vk työt pitää ilmoittaa työkkäriin, lyhyemmät vain maksajalle. Itse ilmoitin sinne selkeästi, että teen keikkaa, jotta saisin olla rauhassa noilta kutsuilta (eipä tosin varmaan auta). Kannattaisi varmaan suunnata infot täysin työttömille, koska en itse koe hyötyväni niistä mitenkään enkä edes pidä itseäni työttömänä, kun kerran minulla on töitä, vaikkakin vain osa-aikaisesti. Lisäksi on hyvin mahdollista, että keikoista poikii jokin pitempi sopimus, joten siinä mielessä voisivat säästää resurssejaan meidän keikkatyöläisten kohdalla, kun meillä monella on kuitenkin toivoa saada pidempää kokoaikatyötäkin. Noita työkkärin käskytyskäyntejä joutuu tosiaan siirtelemään ja perumaan juuri töiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohderyhmänä on työttömät työnhakijat, sellaista kuin osatyöllinen ei ole olemassakaan. Jos olet työttömänä työnhakijana työkkärissä, saat työttömyysetuutta edes sovitellusti, niin olet kohderyhmää.
Onhan se nyt selvä että jos joku tekee osa-aikatyötä, ei hänta voida pitää samanlaisena työttömänä kuin kokonaan työtä tekemätöntä. Kokonaan työtön voi tarvita "aktivointia", työelämään tutustuttamista ja työnhakuneuvontaa jos siellä työelämässä ei ole oltu pitkään aikaan, osa-aikatyön tekijähän jo tekee työtä, hänellä vain ei ole kokopäiväistä työtä.
On eri asia tehdä edes osa-aikatöitä tai satunnaisia töitä kuin olla tekemättä mitään. Noin niinkuin passiivisuuden kannalta. Ja miten se osa-aikatyöläinen edes osallistuisi johonkin aktivointeihin ja muihin, kun sehän voi olla silloin töissä. Kummallista jos osa-aikatyötä tekevät ovat muka samanlaisia työttömiä palveluiden kannalta kuin kokonaan työttömätkin.
Käytännöstä en tiedä, mutta kuulostaa todella omituiselta jos sellaista työnhakijaa, joka on itse itselleen palkkatyön hankkinut vaikkakin se on osa-aikaista, kohdeltaisiin silti samoin kuin kokonaan työtöntä. Ensinnäkin, työssä tienattu palkka vähentää päivärahaa ja palkasta maksetaan veroa (työttömyyskorvauksesta maksettu vero on veroa takaisin valtiolle valtion maksamasta rahasta, joten ei sama asia), toisekseen työtön ei ole ns. passiivinen työtön eikä ainakaan pelkkien tukien nostelija koska hän tekee osa-aikatyötä ja lisäksi työtä tekevää työtöntä ei tarvitse palauttaa päivärytmiin, harjoituttaa miten olla töissä tai muutakaan, minkä tarpeessa juttujen mukaan työttömät ovat.
Jos tekee mitä tahansa oikeaa työtä vapailla työmarkkinoilla, josta maksetaan oikeaa palkkaa, ei ole työtön. Työtön on sellainen, jolla ei ole lainkaan töitä. Tänä päivänä vain jo se, että onnistuu saamaan edes osa-aikaista tai satunnaista työtä, on jo saavutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni päättyy työttömyys piakkoin, mutta piruuttanikaan en pukahda asiasta sanaakaan TE:n suuntaan. Siinähän soittelevat/uhkailevat yms, ehkä sitten joskus myöhemmin vaivaudun ilmoittamaan asiasta. kun tässä ns omalla kustannuksella muutenkin ollaan oltu niin vähän irvailua takaisin edes tässä muodossa.
Tuntuu muuten aika omituiselta, yksi rivi lisää LinkedIniin koulutusta ja yhtäkkiä onkin kuumaa kamaa työmarkkinoilla, "tulisitko haastatteluun"-puheluita viikossa tusinan verran. Tämänkin (kaupalllisen) kurssikokonaisuuden osallistumisen maksoin ihan itse, kun tuo TE:n kautta (muunto)kouluttautuminen tuntui olevan niin vaikeaa...
Et sinä niitä kiinnosta. Tulee soitto, tulee toinen, tulee kirje, jossa kehottaan ottamaan yhteyttä ja se on siinä. Järjestelmä kirjaa, että et ole enää asiakas. Vai oikeastiko oletat, että joku kokee henkilökohtaisena loukkauksena, kun et vastaa? TE-toimistolle ei kuulu muuntokoulutuksesi lainkaan, sieltä ei voida sinulle osoittaa sinne paikkaa, itse muutkin joutuvat hakeutumaan. Tosin outoa, että osaamisesi on niin kapeaa, että yksi ainoa rivi lisää linkediniin tekisi sinusta halutun.
Kiusa se pienikin, teidän TE-kätyrien suuntaan.
Toiseksi, viisi kertaa ITSe hakenut muuntokoulutukseen joista:
-yksi kerta TE:n virkailija & paikallisen AKK:n koulutuspäällikkö toteaa päin naamaa haastattelussa "sulla on niin laaja, monipuolinen ja korkea osaaminen ettei me voida ottaa sua kurssille, vaikka yhdestä osa-alueesta voisit hyötyä ja työllistyä sen avulla (juuri sen takia hainkin, että saisin mustaa valkoiselle ja kehtaisi hakea ns erikoishommiin)". Huomioithan että heidän lausuntonsa mm tyrmää "kapea osaaminen"-olettamasi...
-kerran olin jo valittu työnantajien toimesta, ilmoitti heidän edustajansa eli rekrytoimiston heppu. "Mutta TE:n kanssa valitaan lopulliset osallistujat ja heillä voi olla oma mielipitensä" - eipä ollut asiaa kurssille kun käytettiin ilmeisesti työvoimapoliittista painotusta...
-kolmasti en ole vaivautunut edes selvittämään syytä miksei valittu kurssille. Yhdellä kertaa ei niin väliä, kahdesti oli käynyt pelin henki selväksi, ks loppukaneettini.
Yksi pieni osaamisen päivityskurssi teknisellä puolella mutta kaupallisen tahon tarjoamana teki minusta varteenotettavan työntekijän. Aikaisempi koulutus (ins/DI/asentaja) sähkövoimasta, tietoliikenteestä ja pitkä/monipuolinen ura niin automaatiossa/sähköllä/ICTssä ei riittänyt, mutta yksi muodinmukainen rivi lisää ja puhelin alkoi soida. Kurssilta jonka maksoin itse koska ei ollut TE:n valikoimissa, onneksi oli varaa maksaa tuosta koulutuksesta josta sai ihan musta valkiiselle kansainvälisesti tunnustettuna sertifikaattina.
Kuten kollegat sanoivat viime syksynä: "älä luule että TE:stä on mitään hyötyä jos on vähänkin korkeammin koulutettu. Omillasi olet kokonaan ja mihinkään et pääse sitä kautta".
Työllistyn siis itse, oma-aloitteisesti, omin ansioin. Ainoa ansii TE:llä tässä on se suoranainen vitutus lafkaa kohtaan, niin ayvä inho etten halua missään määrin olla tekemissä tuollaisen instansdin edustajien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olkaa onnellisia: huhtikuusta eteenpäin ei enää kerrota, koska aiotaan soittaa. On tullut niin paljon negatiivista palautetta siitä, että ei soiteta "oikeana päivänä", joten nyt se soitto voi tulla koska tahansa alkukartoituksen jälkeen. Joskus väliä on 3 kk, joskus 2 vko ja työttömän edellytetään vastaavan. Jos ei vastaa, saa kirjeen ja tiedon siitä, mitä pitää tehdä 7 vrk kuluessa, jotta työttömyysetuus ei katkea. Kaikki tämä vain siksi, että näin on asiakkaat itse toivoneet.
Mielenkiinnosta kysyisin, mitä ne toimenpiteet on, jotka pitää 7 vrk:n kuluessa tehdä?
Et sinä niitä kiinnosta. Tulee soitto, tulee toinen, tulee kirje, jossa kehottaan ottamaan yhteyttä ja se on siinä. Järjestelmä kirjaa, että et ole enää asiakas. Vai oikeastiko oletat, että joku kokee henkilökohtaisena loukkauksena, kun et vastaa? TE-toimistolle ei kuulu muuntokoulutuksesi lainkaan, sieltä ei voida sinulle osoittaa sinne paikkaa, itse muutkin joutuvat hakeutumaan. Tosin outoa, että osaamisesi on niin kapeaa, että yksi ainoa rivi lisää linkediniin tekisi sinusta halutun.