Haluavatko naiset oikeasti käydä töissä? Katselin dokumenttia
Lyhytdokumentissa jostain 60-luvulta haastateltiin eräässä tehtaassa työskenteleviä naisia. Moni sanoi että olisihan sitä mieluummin kotona ja kotirouvana jos olisi mahdollisuus. Kun vain saisi olla kotona niin olisihan se mukavampaa.
Yksi sanoi ettei ajatellut ikinä mennä naimisiin. Perusteluna oli, että "saa syödä mitä itse haluaa ja samalla tavalla ne naimisissa olevat naiset näyttävät täällä olevan kuin minäkin" 😃😃
Olivatko naiset ennen myös raaempia tuon suhteen, että miehen pitäisi elättää heidät? Hiukan sellainen vaikutelma syntyi tuosta.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
No kai niitä naisia nyt yhä edelleenkin on, jotka käyvät töissä, koska on taloudellisesti pakko. Väitän, että miehissäkin on paljon näin ajattelevia :) Toki joillekin työssäkäynti on kutsumus ja kivaa, mutta ei kaikille.
Meillä vain isä kävi töissä kunnes nuorinkin meistä viidestä meni kouluun. Äiti oli kotona. Isän palkka riitti, hän rakensi kotitalomme. Sitten äitikin meni töihin tehtaaseen, sai uutta sisältöä elämäänsä ja sai omaa rahaa. Rahan takiahan sitä töissä käydäänkin. Taitaa aika harva pienipalkkainen olla kutsumusammatissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kotirouvana viihtyisin
Olen persuja äänestävä työtön mies.
Jos tulet minulle kotirouvaksi niin lupaan sulle 20€/viikko käyttörahaa kunhan teet kaikki kotityöt kunnolla.
Tämä hymyilytti.
Ostopalveluna siivooja maksaa 50e/tunti. Kaupassakäyntiapu saman verran. Intiimipalvelut maksavat useita satasia/ tunti.
Miehet eivät ole enää mitään elättäjiä ja aika harva miehistä oli elättäjä edes silloin "vanhoina kunnon aikoina". Miehet ovat pihejä. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi ja ilman mitään vaivaa, koska "mulle kuuluu kaikki". 50-50 on todella surkea diili naiselle.
Kyllä vielä nykyäänkin miehet ovat elättäjiä monessa maassa; Suomi on yksi harvoista maista, joissa pienten lasten äidit tekevät kokopäivätyötä. On totta, että suomalaiset miehet ovat saitoja, ja tätä ihmettelevät ja tälle nauravat muualta muuttaneet miehet. Saituus on ilmeisesti perua siltä ajalta, jolloin Suomi oli todella köyhä maa. Mentaliteetti muuttuu hitaasti.
Ei kai kukaan halua mennä töihin jos kotiin saisi saman rahan tekemättä mitään tai olisi varaa olla tekemättä töitä. Ei naiset eikä miehet.
Asuntolainaa ei makseta toimeentulotuella.
Kukaan ei varmasti haluaisi tehdä töitä jos tavallista elämää pystyisi elämään ikuisesti ilman töiden tekoa. Työ on vaan se pakkokeino saada elannot.
Tää pyhä työ- setti voitais jo unohtaa. Rahasta töissä käydään ja jos ei makseta kunnollista palkkaa on aivan sama vaikkei käytäis ollenkaan töissä. Ihan eliitille vinkkinä, voitte tehdä itse duunit jotka massejanne kartuttaa jos työläinen ei saa ostettua omaa kotia vaikka raataisi 24/7.
En haluaisi uskoa, että työ konsepti on osin kehitetty siksi, ettei tavallinen ihminen tiedä, mitä vapaudellaan tekisi.
en usko, että oikeastaan paljoa ketään kiinnostaa käydä töissä, jos tulevaisuus olisi turvattu ilman työstä saatavia tuloja ja olisi ostovoimaa ilman työtäkin.
En haluaisi käydä töissä, mutta toisaalta pelkkä kodinhoito on vielä sitäkin epämieluisampi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
en usko, että oikeastaan paljoa ketään kiinnostaa käydä töissä, jos tulevaisuus olisi turvattu ilman työstä saatavia tuloja ja olisi ostovoimaa ilman työtäkin.
Jep, mutta tuota ei tietenkään saisi sanoa ääneen.
Silti pahempaa kuin työnteko olisi joutua olemaan taloudellisesti riippuvainen väkivaltaisesta miehestä.
En kävisi päivääkään ellei olisi pakko.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan halua mennä töihin jos kotiin saisi saman rahan tekemättä mitään tai olisi varaa olla tekemättä töitä. Ei naiset eikä miehet.
Mä oon nyt työtön ja omien pääomatulojen ja miehen varallisuuden turvin voisin ihan hyvin kotoilla ilman työntekoa jatkossakin, mutta en halua. Tykkään työstäni, jos sellaista vaan saisin ja työ tuo mukanaan kaikenlaista mukavaa haastetta, ihmiskontakteja yms elämään. Kotona tulee turhan paljon vaan oleskeltua ja välillä sitten treenattua. Treenatakin pitää hirveästi että pysyy peruskulutus korkeana enkä plösähdä, fyysistä työtäni tehdessä työ itsessään pitää kulutuksen korkeana. Ja ei, syömisen vähentäminen ei tule kysymykseen ja aineenvaihduntakin menee jumiin, jos on passiivinen.
Kyllä minä pääosin viihdyin työelämässä, kokemusta 45 vuotta. Vähissä oli ne huonot ajat siellä.
Tämä hymyilytti.
Ostopalveluna siivooja maksaa 50e/tunti. Kaupassakäyntiapu saman verran. Intiimipalvelut maksavat useita satasia/ tunti.
Miehet eivät ole enää mitään elättäjiä ja aika harva miehistä oli elättäjä edes silloin "vanhoina kunnon aikoina". Miehet ovat pihejä. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi ja ilman mitään vaivaa, koska "mulle kuuluu kaikki". 50-50 on todella surkea diili naiselle.