Haluavatko naiset oikeasti käydä töissä? Katselin dokumenttia
Lyhytdokumentissa jostain 60-luvulta haastateltiin eräässä tehtaassa työskenteleviä naisia. Moni sanoi että olisihan sitä mieluummin kotona ja kotirouvana jos olisi mahdollisuus. Kun vain saisi olla kotona niin olisihan se mukavampaa.
Yksi sanoi ettei ajatellut ikinä mennä naimisiin. Perusteluna oli, että "saa syödä mitä itse haluaa ja samalla tavalla ne naimisissa olevat naiset näyttävät täällä olevan kuin minäkin" 😃😃
Olivatko naiset ennen myös raaempia tuon suhteen, että miehen pitäisi elättää heidät? Hiukan sellainen vaikutelma syntyi tuosta.
Kommentit (75)
Teen mielelläni töitä. Sain ekan työpaikan 1989.
Jos olisi perustulo ja lyhyemmät työajat niin jäisi aikaa perheellekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhytdokumentissa jostain 60-luvulta haastateltiin eräässä tehtaassa työskenteleviä naisia. Moni sanoi että olisihan sitä mieluummin kotona ja kotirouvana jos olisi mahdollisuus. Kun vain saisi olla kotona niin olisihan se mukavampaa.
Yksi sanoi ettei ajatellut ikinä mennä naimisiin. Perusteluna oli, että "saa syödä mitä itse haluaa ja samalla tavalla ne naimisissa olevat naiset näyttävät täällä olevan kuin minäkin" 😃😃
Olivatko naiset ennen myös raaempia tuon suhteen, että miehen pitäisi elättää heidät? Hiukan sellainen vaikutelma syntyi tuosta.
Muista nyt että dokkari oli 60-luvulta etkä voi mitenkään verrata sitä nykyaikaan, koska ihanteet olivat silloin toiset. Silloin ei pidetty sopivana sitä että naimisissa oleva nainen työskentelee kodin ulkopuolella ja se voi jopa olla häpeä miehelle jos miehen palkka ei riittänyt katta
Tuo asenne on minulle kyllä vieras, vaikka synnyin 60-luvun alussa. Äiti ja isoäiti olivat molemmat töissä kodin ulkopuolella ja äiti tähdensi, ettei pidä jäädä kotiin, vaikka menisi naimisiin ja saisi lapsia, koska siinä tulee taloudellisesti riippuvaiseksi toisesta ihmisestä.
Kerroin tämän kertoakseni, että 60-luvullakin oli myös toisenlaista ajattelua.
Eihän kunnallista päivähoitoa ollut 60-luvulla. Jos oli lapsia, oli pikkupakko jäädä kotiin siihen asti, että lapset oli koulussa. Paitsi jos oli hyvätuloinen tai oli sukulaistyttöjä, jotka tuli kotiin hoitamaan lapset.
En mä ainakaan töissä käy sen vuoksi että haluan, vaan ihan rahan takia! Jos saisin saman jäämällä kotiin, niin tottakai jäisin! T. N46
Olisi hyvä jos yhteiskunta mahdollistaisi naisten kotiin jäämisen. En usko, että kaikkien lasten on parasta olla ylitäydessä ja henkilökuntavajeisessa päiväkodissa, ja lasten ja nuorten mielenterveysongelmat ovatkin lisääntyneet huimasti. Myös naisilla lieviä mielenterveysongelmia on paljon. Kotityöt aiheuttavat paljon riitoja puolisoiden välillä, eikö niiden jakaminen puoliksi tahdo onnistua. Tämä johtaa varsin usein eroon. Mahdollisuus jäädä kotiin parantaisi elämän laatua monessa perheessä.
Moni nainen hakeutuu sosiaali- ja terveysalalle jossa on resurssipula. Naiset ovat tunnollisia mutta resurssit vähäisiä mikä aiheuttaa naisille ahdistusta ja uupumusta.
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä jos yhteiskunta mahdollistaisi naisten kotiin jäämisen. En usko, että kaikkien lasten on parasta olla ylitäydessä ja henkilökuntavajeisessa päiväkodissa, ja lasten ja nuorten mielenterveysongelmat ovatkin lisääntyneet huimasti. Myös naisilla lieviä mielenterveysongelmia on paljon. Kotityöt aiheuttavat paljon riitoja puolisoiden välillä, eikö niiden jakaminen puoliksi tahdo onnistua. Tämä johtaa varsin usein eroon. Mahdollisuus jäädä kotiin parantaisi elämän laatua monessa perheessä.
Naiset pois työpaikoilta, niin miehille riittäisi enemmän työpaikkoja. Just niin miesten ajattelutapa.
Naisten eläke tosin olis vain kansaneläke, jotain 800 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
kotirouvana viihtyisin
Olen persuja äänestävä työtön mies.
Jos tulet minulle kotirouvaksi niin lupaan sulle 20€/viikko käyttörahaa kunhan teet kaikki kotityöt kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Voin jäädä kotiin, mutta lapsia en halua. Enkä siivota tai laittaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Mies voi jäädä kotiin. Mulle ura on tärkeämpi.
Vierailija kirjoitti:
No miksi naiset yht'äkkiä olisivat alkaneet tykätä työssäkäynnistä?
Tykkääkä siitä joku?
Työssä käydään rahan ja riippumattomuuden takia.
Kaikki ei aina ole kivaa, eikä tarvitsekaan olla, miesvauva.
Mene töihin.
Vihaan työntekoa, mutta vielä enemmän vihaan kahleita. Eli omat rahat oma vapaus mikä valitettavasti tällä hetkellä tarkoittaa työntekoa. Mutta jos joskus voitan eurojackpotin lopetan kyllä työt sinä samana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kotirouvana viihtyisin
Olen persuja äänestävä työtön mies.
Jos tulet minulle kotirouvaksi niin lupaan sulle 20€/viikko käyttörahaa kunhan teet kaikki kotityöt kunnolla.
Ei noilla ehdoilla kuulemma saa edes käteenvetoa kaupan parkkiksella.
60-luvulla työt olivat erilaisia ja hoitopaikkoja ei ollut. Itse olisin 80 ja 90 luvuilla halunnut olla vähän pitempään kotona, kun lapset olivat pieniä, mutta asunto- ja opintolainat pakottivat töihin. Opiskelin, vaihdoin alaa, lapset kasvoivat ja viihdyin työelömässä, mutta nyt olen kiitollinen, kun se on ohi ja olemme miehen kanssa molemmat eläkkeellä.
En kävisi töissä jollei olisi pakko. Voisin jopa tehdä lyhyempää työviikkoa pienemmällä palkalla jos se olisi mahdollista. Nyt 5 pvn työaika ei riitä viikottaisten töiden tekemiseen, joten jos siirryttäisiin 4pvn työviikkoon, se tod.näk. teetettäisiin samalla porukalla tulipalokiireellä. Olen jatkuvasti väsynyt ja muistini on huonontunut. On vaikea keskittyä. En ymmärrä ketä tämä jatkuvasti kiihtyvä oravanpyörä palvelee. Ei ainakaan tavallista työntekijää. Ainut plussa työssäni on osittainen etätyö.
Eipä ole näkynyt miehiä, jotka elättäisivät.
Olen eronnut ja asun yksin. Viihdyn omassa rauhassa. En halua enempää taakkaa ja velvollisuuksia elämääni. Eron jälkeen on onneksi ollut levollisempaa ja suuri osa taakastani putosikin erotessa. En enää etsi parisuhdetta. Ei ole minun juttuni.
Kyllä, esimerkiksi minä olen arkkitehti. Olen tehnyt aika paljon töitä ja uhrauksia että olen päässyt tekemään tätä työtä. Jo sata vuotta sitten on ollut naisia jotka on tehneet samoin. Silloin oli vain pakko valita perhe tai työ, ja he valitsivat työn.
Vieläkö tällä vuosituhannella tämä tulee jollekulle uutena asiana?