Homehysteria on hullua: 100-vuotiaassa osaketalossa rakennusaikainen home! Talo puretaan. Linkki
http://m.iltalehti.fi/asuminen/201701302200062426_an.shtml
Ihan hulluksi menee tämä homehysteria. 100 vuotta sitten tuli kosteusvaurio, kun betonin lautamuotit purettiin liian hitaasti. Siinä on asuttu 100 vuotta ja nyt jotkut ovat aikaansaaneet purkamisen, vaikka sama ollut jo sata vuotta. Johtuu kyllä överistä hysteriasta tämä!
Alkaako purkamisbuumi homeen takia levitä osaketaloihin? olenkin ihmetellyt, että miksi kummassa sitä hometta on ainoastaan kpuluissa, työpaikoissa ja päiväkodeissa, mutta ei milloinkaan osaketaloissa.
Aika kamalaa, jos rahansa menettää, kun ostaa asunnon vahingossa talosta, jossa sitten muutaman vuoden päästä joku hysteerikko aikaansaa purkamisen. Loppuiän maksat pahimmassa tapauksessa velkaa asunnosta, jota sulla ei edes ole. (Loppuiän siksi että palkka ei välttämättä riitä velkaan + sen tilalle vuokratun asunnon vuokraan )
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Paha se on mennä homealtistuneelle sanomaan, että en minä vain saa tuolla mitään oireita, kuvittelet vain. Vanhoista taloista kun aina löytyy mikrobeja jostain.
Kaikkialta löytyy, luonnosta myös. Saako kukaan sienimetsässä syksyllä käydessään oireita ilmassa leijuvista itiöistä?
Altistuminen ja sairastuminen kestävät kauan, siksi pitäisi osata lähteä, kun oireet pahenevat. Eihän kukaan sairastu yhdestä kerrasta, vaan vaaditaan pitkä ajanjakso altistumista.
Yksi sairastuttava asia homeissa ovat niiden erittämöt toksiinit, jotka voivat olla hermomyrkkyjä. Mekanismi on vielä epäselvä, mutta on esim viitteitä, että sama mikrobi luonnossa puulla kasvaessaan ei niitä eritä, mutta modernilla rakennusaineella kuten betonilla ja kipsilevyllä kyllä.
Lisäksi homeasunnossa kasvaa eri mikrobilajeja eli homeita rai bakteereita kuin luonnossa. Siten homevaurio juuri diagnosoidaankin, eettä sieltä löytyy juuri kosteusvauriomikrobeja. Ei siis ole vain yhtä "hometta" vaan mikrobeja on miljoonia tai miljardeja eri lajeja ja osa on terveydelle haitallisemoia kuin toiset.
Olen saanut vaikean astman työpaikan homealtistuksen vuoksi ja jäin työkyvyttömyyseläkkeelle kohtuullisen nuorena. Astman hoitamiseksi joudun edelleen käyttämään varsin tujua lääkearsenaalia. Kortisonin sivuvaikutuksena sain kaihin alle 45-vuotiaana.
En ollut lapsena ja nuorena allerginen millekään muulle kuin nikkelille. Nyt allergiaoireita pukkaa eri muodoissaan vähän mistä vaan. Nuha ja silmäoireet ovat tietysti luokkaa riesa, mutta anafylaksia puolestaan vaarallista. Saan rajuja allergisia oireita muun muassa erilaisista lääkkeistä.
Kurjaa on myös se, että hengitystieinfektiot pitkittyvät ja johtavat keuhkokuumeeseen.
Mutta milläs tämän väännät ymmärrettäväksi kokemukseksi henkilöille, joilla on jostain syystä tarve mitätöidä muiden sairauksia ja oireita. Syön minäkin kalaa, mutta ei tule mieleen mennä sanomaan kalalle allergiselle, että "Kato, kato, sen kun pistät palan suuhus, jauhat ja nielaiset. Kalaa on ihmiset syöneet vuositunahsien ajan ilman mitään ongelmia. Joten eipä liioitella."
Hyvim poikkeuksellista, että osaketalo puretaan homeen takia. En ole kuullut koskaan. Muista varmaan osakas homeesta sairastuttuaan myy asuntonsa vähin äänin.
Kyllä osakkeenomistajille tulee aina valtava tappio jos talo homeen takia joudutaan purkamaan. Ei siknä voitolle pääse. (Jos oli vuokratontti, niin vielä hankalampi juttu)
Vierailija kirjoitti:
Miten se tuntuu aina kulkevan jotenkin käsikädessä nämä homesairastumiset ja hajusteyliherkkyydet? Miten nämä ihmiset voivat elää yhtään missään muualla kuin happikaapissa? Miten te tuoksuyliherkät ja kaikelle allergiset ihmiset voitte käydä esim. kaupoissa tai kulkea julkisilla? Isoissa teollisuusrakenteissa sitä vasta hometta onkin kun niin suuria rakennuksia on vaikea pitää lämmitettynä ja huolettuna aivan täysin. Ja vielä viette kotiinne niitä homeisissa tiloissa olleita homeesta saastuneita elintarvikkeita ja vielä syötte niitä. :D Miten voitte vierailla ystävienne luona, joilla saattaa olla tietämättään hometta? Ne vanhat linja-autot ovatkin vasta homeessa... Miettikää miten monesti nekin penkit kastuvat ja seisovat varikoilla kosteassa. :OOOO
En edes kehtaa aloittaa paasausta tuosta hajusteyliherkkyydestä, koska se on oikeasti aivan helvetin naurettavaa. Kannattaa varmaan vaatia luonnostakin hävitettäväksi kaikki kukat yms. joista voi tulla hajua... Ottakaa vittu ne lääkkeenne.
En nyt sano että homeongelmia pitäisi täysin lakaista maton alle, mutta joku roti. Jos asunnossa haisee voimakkaasti, on näkyvää hometta tai tiedossa on että on tapahtunut suurempi kosteusvaurio joka on vioittanut rakenteita pahasti, niin silloin kannattaa tottakai aloittaa korjaaminen.
Mä olen ollut lapsesta lähtien astmaatikko. Astma todettiin tarhaiässä HYKSissä. Ehkä olen altistunut jo päiväkodissa huonolle sisäilmalle ja/tai maalikemikaaleille? Keuhkoni ovat siis rämänä ja kun joudun istumaan hajuvesipilvessä tai tupakansavussa, keuhkot menevät tukkoon eli en voi hengittää. Sama tapahtuu hometalossa. Miehen suvun mökki haisee jo homeelle, enkä todellakaan voi viettää siellä aikaa. Vedän astmalääkettä koko yön, päivät olen ulkona. Oireilen nenänvuotamisella ja hengenahdistuksella kaikkialla, missä on ongelmia mm. kaupungin virastoissa. Ovat kenties huonossa kunnossa?
Ja joo, tiedän - kivikaudella olisin jo delannut tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paha se on mennä homealtistuneelle sanomaan, että en minä vain saa tuolla mitään oireita, kuvittelet vain. Vanhoista taloista kun aina löytyy mikrobeja jostain.
Kaikkialta löytyy, luonnosta myös. Saako kukaan sienimetsässä syksyllä käydessään oireita ilmassa leijuvista itiöistä?
Mä en voi mennä syksyisin metsään ollenkaan ja kerran sain keuhkokuumeen sienestyksen ja marjastuksen jälkeen. Lääkärin mielestä homeitiöt syynä.
Mä olen homesairas (useita homeasuntoja/kouluja takana). Tähän asti selvisin syksyt ilman erityisiä oireita (siis silloin kun olen saanut olla puhtaissa tiloissa), mutta viime syksy oli yhtä helvettiä voimakkaan hengenahdistuksen takia. Arvelen, että herkistyminen on nyt edennyt siihen pisteeseen, että luonnonhomeetkin aiheuttavat oireilua.
Niin ja haistan jo bussissa, onko vierustoverin kotona homeongelma. Sen takki nimittäin haiskahtaa ja mua alkaa aivastuttaa.
Homeallergia on Suomessa yleistä, ihan niin kuin muutkin allergiat. Syyt ovat varmaan samat kaikissa allergioissa: ympäristö ja geeniperimä yhdessä. Ketään ei voi osoittaa sormella, että teit näin ja siksi sairastuit, mutta väestötasolla jotain täytyy olla pielessä, kun Karjalan tasavallassa ei allergioita sairasteta. Toisaalta siellä sairastetaan muita juttuja ja voidaan selvästi huonommin kuin täällä.
Omat veikkaukseni: koneellinen ilmastointi, desinfiointiaineet ja bakteeriton ruoka.
Olen tuo aikaisemmin kommentuonut, joka työskentelee usein homesairaiden ihmisten parissa.
Kyllä, myös syksyinen sienimetsä on aihauttanut muutamalle oireita. Tämä on ollut eräällekin ahkeralle sienestäjälle järkytys, kun on pitänyt luopua rakkaasta harrastuksesta. Monelta on mennyt koti ja rahat tai työpaikka sairastumisen takia. Tuoksuyliherkkyys on usein seurausta homealtistumisesta. Eli aiemmin täysin terve ihminen altistuu homeelle ---> sairastuminen ----> tuoksu- ja kemikaaliyliherkkyys pisteeksi i:n päälle. Näin ei onneksi tapahdu kaikille, varsinkin jos pääsee ajoissa pois homeisesta ympäristöstä.
Homealtistuminen voi todella rajoittaa elämää valtavasti. En ikimaailmassa haluaisi samaa itselleni tai omalle perheelleni.
Homekoira tutkimaan asunto ennen ostopäätöstä, omasta pussistahan se menee, mutta tulee halvemmaksi kuin homeisen asunnon osto jos asunnosta jotain löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Miten se tuntuu aina kulkevan jotenkin käsikädessä nämä homesairastumiset ja hajusteyliherkkyydet? Miten nämä ihmiset voivat elää yhtään missään muualla kuin happikaapissa? Miten te tuoksuyliherkät ja kaikelle allergiset ihmiset voitte käydä esim. kaupoissa tai kulkea julkisilla? Isoissa teollisuusrakenteissa sitä vasta hometta onkin kun niin suuria rakennuksia on vaikea pitää lämmitettynä ja huolettuna aivan täysin. Ja vielä viette kotiinne niitä homeisissa tiloissa olleita homeesta saastuneita elintarvikkeita ja vielä syötte niitä. :D Miten voitte vierailla ystävienne luona, joilla saattaa olla tietämättään hometta? Ne vanhat linja-autot ovatkin vasta homeessa... Miettikää miten monesti nekin penkit kastuvat ja seisovat varikoilla kosteassa. :OOOO
En edes kehtaa aloittaa paasausta tuosta hajusteyliherkkyydestä, koska se on oikeasti aivan helvetin naurettavaa. Kannattaa varmaan vaatia luonnostakin hävitettäväksi kaikki kukat yms. joista voi tulla hajua... Ottakaa vittu ne lääkkeenne.
En nyt sano että homeongelmia pitäisi täysin lakaista maton alle, mutta joku roti. Jos asunnossa haisee voimakkaasti, on näkyvää hometta tai tiedossa on että on tapahtunut suurempi kosteusvaurio joka on vioittanut rakenteita pahasti, niin silloin kannattaa tottakai aloittaa korjaaminen.
Eivät ne lääkkeet paljoa hajusteyliherkkyyden kanssa auta, kun ne eiväy poista ongelman lähdettä, niitä hajusteita. En minä mene ehdoin tahdoin kukkia haistelemaan, mutta esimerkiksi busseissa ja junissa en pääse karkuun sinun hajustepilveäsi. Voin lääkitä itseäni sen verran että sinun hajusteidesi aiheuttamat oireet eivät tapa minua, mutta ei se oloa muuten helpota. Hajusteyliherkkyys ja -allergia ovat ihan todellisia asioita vaikka sinä et niihin uskokaan.
Vierailija kirjoitti:
Höpsishöpsis. Luulotautisia ja kaikesta valittajia löytyy aina, mutta se ei tarkota etteikö ongelmia oikeasti olisi.
Minä sain homeoireita päälle parikymppisenä terveenä nuorena. Alle vuoden ehdin asua kyseisessä asunnossa ennen oireiden selkeää pahentumista. Omistaja oli tee-se-itse-miehenä tehnyt itse kylppäriremontin. Kylppärissä oli suihkukaappi, josta valui vettä lattialle. Lattialla ei ollut lattiakaivoa, eli kaikki se vesi seisoi lattialla kunnes kuivui/haihtui. Ties mitä muuta siellä oli vikana.
Oireilin mm järjettömillä hammassäryillä, joille ei löytynyt syytä vaikka kuinka ravasin hammaslääkärissä. Lääkkeet ei auttaneet. Oli uniongelmia, jatkuvaa päänsärkyä. Korvat särkivät. Loppuvaiheessa aloin saamaan nenäverenvuotoja ja myös korvista tuli pieniä määriä verta. Kaikki oireet loppuivat kun muutin pois.
Ps. En ole hajusteyliherkkä, mutta esimerkiksi todella voimakas hajuvesi (esim laivan hajuvesiosastot) laukasee helposti migreenin. Onneksi ko paikkoja voi vältellä.
Minusta homeoireisiin pitäisi suhtautua niin, että ne ovat joidenkin yksilöiden sairauksia. He muuttakoot sitten muualle ja joutuvat kestämäön huonot ominaisuutensa, kuten me muutkin.
Ei muutaman oireita saavan takia tarvitse taloja ruveta purkamaan. Aivan turhaa. He voivat vaihtaa koulua tai asuntoa.
Esim tässä lähellä olevassa koulussa oli homeongelma. 5 lasta sairastui ja 250 ei sairastunut. Koulu sitten purettiin mediakohun saattelemana. Minkäänlaista homekasvua ei löytynyt purkuvaiheessa eikä mittauksissa mitään sen erikoisempaa kuin muissakaan taloissa. (Tiedän siksi, kun jouduin osallistumaan työni puolesta tutkimuksiin ja kartoituksiin vähän)
Olen ilkeä mutta melkein toivoisin aapeelle homekatastrofia jolloin voisi miettiä hysteriaa uusiksi. Osa turtuu oireisiin, osa ei oireile ja osa menettää terveyden loppuelämäksi. Itsellä meni onneksi vaan irtaimisto ja oireet helpottuivat muuton jälkeen. Todella moni muuten haisee homeelle eivätkä varmaan edes itse tajua.
onko joku kuullut asunnosta mitä homekoira EI ole merkannut? aina tuntuvat löytävän jonkun kohdan.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja haistan jo bussissa, onko vierustoverin kotona homeongelma. Sen takki nimittäin haiskahtaa ja mua alkaa aivastuttaa.
Toivottavasti kerrot tämän vierustoverillesi.
Vierailija kirjoitti:
6 ei ne asukkaat tietenkään saa yhtä suurta asuntoa uudesta talosta, ellei ole varaa maksaa siitä käypä hinta. Kellä on varaa, jos aiemmastakin asunnosta on vielä velkaa.
Ei riitä kuin pieneen osaan se lisäraha, joka tulee, jos taloa saa korottaa.
En vieläkään ymmärrä. Siis mihin se osakkeenomistajien _omistus_ katoaa? Siis talo puretaan yllättäen löytyneen homeen takia, mutta sitten ollaankin tyhjän päällä ja kukaanko ei muka korvaa mitään/anna mitään tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kukaan voi tietää onko vierustoverin takin haju tullut hänen kotoaan, työpaikalta, vanhemien mökiltä vai mummon rintamamiestalosta...
Mun vanhempien mökillä, jos käy niin vaatteet kyllä haisee. Itse en viitsi siksi olla siellä yötä ja päivälläkin oleskelen ulkotiloissa. Joskus lapsi on yökylässä ja heitän kaiken suoraan koneeseen kotiintullessa. Minusta se haju tarttuu jo parissa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6 ei ne asukkaat tietenkään saa yhtä suurta asuntoa uudesta talosta, ellei ole varaa maksaa siitä käypä hinta. Kellä on varaa, jos aiemmastakin asunnosta on vielä velkaa.
Ei riitä kuin pieneen osaan se lisäraha, joka tulee, jos taloa saa korottaa.
En vieläkään ymmärrä. Siis mihin se osakkeenomistajien _omistus_ katoaa? Siis talo puretaan yllättäen löytyneen homeen takia, mutta sitten ollaankin tyhjän päällä ja kukaanko ei muka korvaa mitään/anna mitään tilalle?
Siis tietysti voi myydä tontin eteenpäin. Luulisin, että vuokratontillekkin voisi osakkaat rakennuttaa uuden talon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kukaan voi tietää onko vierustoverin takin haju tullut hänen kotoaan, työpaikalta, vanhemien mökiltä vai mummon rintamamiestalosta...
Mun vanhempien mökillä, jos käy niin vaatteet kyllä haisee. Itse en viitsi siksi olla siellä yötä ja päivälläkin oleskelen ulkotiloissa. Joskus lapsi on yökylässä ja heitän kaiken suoraan koneeseen kotiintullessa. Minusta se haju tarttuu jo parissa tunnissa.
Mitä väliä sillä hajun alkulähteellä on?
Vierailija kirjoitti:
Tämä astmaatikko ei syksyllä lähde metsään. Jos lähtisin ja jättäisin avaavan lääkkeen kotiin, sinne sitten jäisin.
Mä en voi mennä syksyisin metsään ollenkaan ja kerran sain keuhkokuumeen sienestyksen ja marjastuksen jälkeen. Lääkärin mielestä homeitiöt syynä.