Kassajonossa toimimisesta, onko mielestäsi ok?
Jonossa seisoo asiakas, jolla yksi ostos kädessään. Kun tulee hänen vuoronsa laittaa ostokset hihnalle, paikalle tulee asiakkaan puoliso, jolla kori täynnä tavaraa. Hän kävelee jonon ohi puolisonsa luo ja nostelee tavaransa hihnalle. Jonossa viisi muuta ihmistä. Koetko, että puoliso etuili muita vai onko ok, että pariskunnasta toinen jonottaa ja ostoksia kantava tulee paikalle vasta, kun on heidän vuoronsa?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ei kyllä voi olla kenellekään terveelle minkäänlainen ongelma. En ite tee tuota, mutta mun maailmassa on hitusen erilaisia noi ongelmat. Oikea etuilu mua kyllä ärsyttää, jos mennään toisen vuorolla.
Mitä vastaatte tilanteessa, jossa itsellänne on kärryllinen ostoksia, ja joku tulee parin ostoksen kanssa ja kysyy, voisiko mennä ensin?
No eipä ole tuollaista vielä tapahtunut Suomessa. Ulkomailla kyllä. Ei kukaan kunnollinen suomalaien kehtaa etuilla, se koetaan Suomessa erittäin epäkohteliaaksi. Itse olen kyllä päästänyt ohitseni pikkuostosten tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Ettei ne olisi olleet venäläisiä? Siellä nimittäin on tapana, että yksi menee etukäteen jonottamaan ja muut keräävät sillä välin vielä tavaraa.
Ryssälässä etuilu on taidetta. Siellä pitää jonossakin seistä ihan toisen hanurissa kiinni, sillä jos jonoon jättää mummon mentävän aukon, niin siihen oikeasti ilmestyy sivusta joku mummo.
Olen aina ajatellut ettei kassajonossa mikään voi niin kamalasti ärsyttää ja vähän naureskellut ihmisten kassakäytösjutuille. Eilen illalla sitten ärsyynnyin, kun laitoin ostoksia hihnalle ja perässäni tuleva nainen alkoi samaan aikaan tunkea omia tavaroitaan lähes omien ostosteni sekaan, vaikka ne eivät olisi mahtuneet enää hihnalle. Tuntui ettei hän nähnyt mitään muuta kuin omat tavaransa eikä kokonaistilannetta yhtään. No ehkä ei tajunnutkaan, kun puhui puhelimessa koko ajan.
Tuollaisissa tilanteissa huomaa, miten omien rajojen rikkomisesta ärsyyntyy, vaikka tilanne ei ole tuon pahempi. Oli lähellä ettei hän tarttunut ostoksiini ja työntänyt niitä kauemmas. Jos olisi koskenut niihin, olisin sanonut siitä.
Vierailija kirjoitti:
Nuo etuilijat pitäisi pistää jonon viimeiseksi. Ei sinne jonoon voi tulla porukkaa sivusta tuomaan lisäkuormaa kassaneidille käsiteltäväksi. Jonottajat ovat valinneet jononsa sen mukaan kuinka nopeasti he arvioivat sen menevän eteenpäin valinnan hetkisellä tavaramäärällä. Jos sinne tuodaan merkittävästi lisää tavaraa ennen heitä, arvioitu jonotusaika kasvaa ja täten heidän arvionsa jonotuksen pituudesta on viallinen ja he olisisvat voineet valita jonkun toisen jonon jos olisivat tienneet myöhemmin lisääntyvästä tavara kuormasta.
Kassaneidille :D Ihme satavuotiaita tänne pesiytynyt O:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ehkä ihmetyttää se, että miksi kaupassakäyntiin tarvitaan kaksi aikuista. Eikö yksikin ihminen voi tarvittavat tavarat ostaa, niin toiselle jää aikaa kotona tehdä jotain hyödyllistä senkin tunnin, vaikka siivota kotona.
Kahdestaan on helpompi kantaa kärryllinen ostoksia. Meillä ei ole autoa ja kaupasta 1,5 km matkaa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ei kyllä voi olla kenellekään terveelle minkäänlainen ongelma. En ite tee tuota, mutta mun maailmassa on hitusen erilaisia noi ongelmat. Oikea etuilu mua kyllä ärsyttää, jos mennään toisen vuorolla.
Mitä vastaatte tilanteessa, jossa itsellänne on kärryllinen ostoksia, ja joku tulee parin ostoksen kanssa ja kysyy, voisiko mennä ensin?
Vastaan että mene vaan.
Yksi tapaus mua hämmensi, siitä on jo aikaa. Itse olin suht ison ostosmäärän kanssa jonossa kesällä ja takanani jonotti kaksi pikkupoikaa, joilla vain jäätelöt. Siinä ne jätskit sitten vähän suli kai, kun pojat puhu, että tää sulaa. No käännyin ja sanoin, että menkää te vaan ensin, kun teil on vaa noi jätskit ja mul on näi paljon ostoksia. Jonosta sitten joku vanhempi rouva kommentoi kiukkuisesti, että ei jonossa saa etuilla, muitakin asiakkaita ja pojat sitten katteli vähän kysyvästi ja sanoin, että menkää vaan. Vastasin rouvalle, että ei pojat etuile ketään muuta kuin minua ja minun puolesta saa mennä. Tässä tilanteessa pojat siis olivat suoraan minun takana ja ainoa, jonka ohi he pääsivät, olin minä. Jonossa tällä rouvalla oli edelleen edessään sama määrä ihmisiä, jotka vain menivät kassalle eri järjestyksessä. Koitan aina toimia kohteliaasti ja varsinkin suhteessa vanhempiin ihmisiin, mutta minusta tuossa ei ollut mitään väärää antaa poikien ostaa jäätelöt ennen minua.
Hyvin tehty (y) Itse asiassa pakasteita ostaville pitäisi olla omat kassajononsa, tylsää kun ne odottaessa sulaa.
Harvemmin se jono nyt niin montaa minuuttia kestää. Saa olla aika epeli jos tuolla tavalla taktikoi :D
Vierailija kirjoitti:
Me tehdään ruuhka-aikaan niin, että toinen menee tyhjin käsin jonoon ja toinen kerää tavarat. En näe siinä mitään väärää. Toki ärsyttää, jos joku muu tekee edessä samoin, mutta jokaisella on oikeus toimia niin.
Ei meidän kaupassa. Meillä kassamyyjät pistää tommoiset itsekeskeiset törkimykset jonon perälle. Saatu paljon positiivista palautetta asiakkailta, ja näin jatketaan. Muutama aasien palautekin on saatu, mutta ne menee suoraan silppuriin.
Tuo on aivan yleistä Itä-Suomessa, missä asiakkaista usein suurempi osa on suurta slaavilaista kieltä puhuvia. Lapsi tai pari laitetaan kassajonoon suklaalevyn tai karkkiaskin kanssa ja kun vuoro sitten tulee, niin paikalle hönkii äiti ja mummo tai isompi sisarus pari kolme isointa ostoskärryä kukkuroillaan tavaraa. Ja juu, da, da, meillä on paikka jonossa. Turha suomalaisten urputtaa. Kaikkinainen kielitaitokin katoaa ja pyöritellään vain silmiä, jos ja kun joku huomauttaa etuilusta. Kysyin kerran kassalta, eikö heillä ohjeisteta vierasmaalaisia asiakkaita suomalaisiin tapoihin, mutta ei, ei opasteta. Asiakkaat sitten kai soveltavat suuren ja mahtavan maan jonotusmenetelmiä. Eikä kauppiaalla ole kiinnostusta perustaa pikakassaa vain paria kolmea ostosta maksavia varten. Siellä suunnalla liikkuessani kierrän kaukaa nämä etuilun sallivat kaupat tai asioin sen verran varhain, etteivät bussit ole vielä ehtineet selvitä rajamuodollisuuksista.
Onhan tollanen aika mautonta, eri asia jos toisi jonkun yhden puuttuvan tuotteen mikä nyt sattui unohtumaan, mutta jos koko korillisen siihen alkaa lappaan niin kyl pyörittelisin silmiä.
Kassalla menis sit se pari minuuttia pidempään, mutta olisin jo unohtanut koko jutun siinä vaihees kun kävelen kaupasta ulos. Eli ei paljon haittaa mun elämää.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on aivan yleistä Itä-Suomessa, missä asiakkaista usein suurempi osa on suurta slaavilaista kieltä puhuvia. Lapsi tai pari laitetaan kassajonoon suklaalevyn tai karkkiaskin kanssa ja kun vuoro sitten tulee, niin paikalle hönkii äiti ja mummo tai isompi sisarus pari kolme isointa ostoskärryä kukkuroillaan tavaraa. Ja juu, da, da, meillä on paikka jonossa. Turha suomalaisten urputtaa. Kaikkinainen kielitaitokin katoaa ja pyöritellään vain silmiä, jos ja kun joku huomauttaa etuilusta. Kysyin kerran kassalta, eikö heillä ohjeisteta vierasmaalaisia asiakkaita suomalaisiin tapoihin, mutta ei, ei opasteta. Asiakkaat sitten kai soveltavat suuren ja mahtavan maan jonotusmenetelmiä. Eikä kauppiaalla ole kiinnostusta perustaa pikakassaa vain paria kolmea ostosta maksavia varten. Siellä suunnalla liikkuessani kierrän kaukaa nämä etuilun sallivat kaupat tai asioin sen verran varhain, etteivät bussit ole vielä ehtineet selvitä rajamuodollisuuksista.
Joo, tää on aivan totta. Ja niillä on ihan oikeasti monta kärryllistä sitä tavaraa. Edes taxfree-kassojen välttely ei aina auta, osa käyttää tavallisiakin kassoja.
Ei mitään väärää tuossa. Mua naurattaa että niin monen mielestä on. :D
Jokainen saa jonottaessa oikeuden yhteen paikkaan ja sitä voi sitten käyttää niinkuin itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Nuo etuilijat pitäisi pistää jonon viimeiseksi. Ei sinne jonoon voi tulla porukkaa sivusta tuomaan lisäkuormaa kassaneidille käsiteltäväksi. Jonottajat ovat valinneet jononsa sen mukaan kuinka nopeasti he arvioivat sen menevän eteenpäin valinnan hetkisellä tavaramäärällä. Jos sinne tuodaan merkittävästi lisää tavaraa ennen heitä, arvioitu jonotusaika kasvaa ja täten heidän arvionsa jonotuksen pituudesta on viallinen ja he olisisvat voineet valita jonkun toisen jonon jos olisivat tienneet myöhemmin lisääntyvästä tavara kuormasta.
Kassaneidille se on ihan se ja sama, mistä suunnasta sitä lisää tavaraa tulee ja kuinka paljon, hän tekee siinä työtään kuitenkin vuoronsa loppuun asti. Itselle tuo käytös on ok, niin kauan kun sopu säilyy, tietenkin mielensäpahoittajia löytyy aina ja kaikkialta. Ja yhden asiakkaan tuotteiden skannaus kestää n. puolesta minuutista kahteen minuuttiin(jos on paljon kamaa), eli jos tämä aika on sinulle ongelma, suosittelen tekemään ruokaostokset vaikka netissä. :D
T kassantäti
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään väärää tuossa. Mua naurattaa että niin monen mielestä on. :D
Jokainen saa jonottaessa oikeuden yhteen paikkaan ja sitä voi sitten käyttää niinkuin itse haluaa.
Samaa mieltä. Siinä on edelleen se yksi maksava asiakas.
Vierailija kirjoitti:
En päästäisi ohi. Maksakoon erikseen. Kärrypelle jonon hännille tai sitten se itkee ja menee hännille.
Sä siis fyysisesti estäisit? Älä naurata.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo on jo röyhkeää etuilua.
Missä vaiheessa se etuilu tapahtui? Jos minä käyn mieheni kanssa kaupassa niin emme me erikseen jonota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cry me a river.
Oikeat argumentit loppui vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tehdään ruuhka-aikaan niin, että toinen menee tyhjin käsin jonoon ja toinen kerää tavarat. En näe siinä mitään väärää. Toki ärsyttää, jos joku muu tekee edessä samoin, mutta jokaisella on oikeus toimia niin.
Ei meidän kaupassa. Meillä kassamyyjät pistää tommoiset itsekeskeiset törkimykset jonon perälle. Saatu paljon positiivista palautetta asiakkailta, ja näin jatketaan. Muutama aasien palautekin on saatu, mutta ne menee suoraan silppuriin.
Ja pian ihmetelläänkin, kun liikkeellä on huono maine ja myynti laskee, kun maksavia asiakkaita simputetaan ja kutsutaan törkimyksiksi ja aaseiksi. Mut ihan vapaasti :D Asiakkaalla on varaa valita, ja lapun luukulle laittaneiden kauppojen työntekijätkin varmasti löytävät uutta duunia.
Ihanko aikuisten oikeasti tämä ketju on elossa edelleen.. kun tämä ilmestyi niin nauroin, että ei jaksa kyllä ketään kiinnostaa tällainen aihe.. väärässä olin. Ootte te ihme epeleitä. En ole koskaan ikinä elämäni aikana kiinnittänyt huomiota kassajonossa mihinkään muuhun kuin siihen, että kun oma vuoroni tulee, maksan ostokseni, kiitän ja pakkaan ne, jos pakattavaa on. En seuraa muiden ostotottumuksia, jonossa seisojien määrää enkä takanani seisovia ihmisiä tai heidän katseitaan.. jos mulle on joskus mulkoiltu niin hukkaan on sekin energia mennyt, en ole noteerannut. Oma vuoro tulee, kun on se aika. Joskus olen vaihtanut jonoa jos viereinen kassa vapautuu enkä mieti, onko minun vuoroni mennä, menen jos kukaan muu ei näytä menevän.
Teillä on oikeasti tosi vähän elämässä ongelmia, jos mietitte tällaisia asioita ...
Vastaan että mene vaan.
Yksi tapaus mua hämmensi, siitä on jo aikaa. Itse olin suht ison ostosmäärän kanssa jonossa kesällä ja takanani jonotti kaksi pikkupoikaa, joilla vain jäätelöt. Siinä ne jätskit sitten vähän suli kai, kun pojat puhu, että tää sulaa. No käännyin ja sanoin, että menkää te vaan ensin, kun teil on vaa noi jätskit ja mul on näi paljon ostoksia. Jonosta sitten joku vanhempi rouva kommentoi kiukkuisesti, että ei jonossa saa etuilla, muitakin asiakkaita ja pojat sitten katteli vähän kysyvästi ja sanoin, että menkää vaan. Vastasin rouvalle, että ei pojat etuile ketään muuta kuin minua ja minun puolesta saa mennä. Tässä tilanteessa pojat siis olivat suoraan minun takana ja ainoa, jonka ohi he pääsivät, olin minä. Jonossa tällä rouvalla oli edelleen edessään sama määrä ihmisiä, jotka vain menivät kassalle eri järjestyksessä. Koitan aina toimia kohteliaasti ja varsinkin suhteessa vanhempiin ihmisiin, mutta minusta tuossa ei ollut mitään väärää antaa poikien ostaa jäätelöt ennen minua.