Kassajonossa toimimisesta, onko mielestäsi ok?
Jonossa seisoo asiakas, jolla yksi ostos kädessään. Kun tulee hänen vuoronsa laittaa ostokset hihnalle, paikalle tulee asiakkaan puoliso, jolla kori täynnä tavaraa. Hän kävelee jonon ohi puolisonsa luo ja nostelee tavaransa hihnalle. Jonossa viisi muuta ihmistä. Koetko, että puoliso etuili muita vai onko ok, että pariskunnasta toinen jonottaa ja ostoksia kantava tulee paikalle vasta, kun on heidän vuoronsa?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mikä ongelma tuossa on. Tai siis, asiakkaiden määrä siinä muiden edessä ei lisäänny, ostosten määrä vain. Kuuluvat ns. samaan pakettiin nämä kaksi ihmistä, toinen varmaan maksaa ja toinen pakkaa. En itse ymmärrä miten tämä ketään oikeasti voisi haitata?
Meillä tosin menee niin että se jonottamaan jäänyt pitää sen korin ja ostokset, ja toinen juoksee hakemaan jotain jos on unohtunut. Ei siinä ole mitään ongelmaa noinkaan päin, pidentä muiden jonottajien odotusaikaa sen sekunnin mikä menee tuotteen viivakoodin lukemiseen.
Niin, yhdessä tuotteessa menee se sekunti, mutta korillisessa tuotteita voi mennä enemmän ja kärryllisessä huomattavasti pidempään. Jos sinä näet kaksi jonoa, jossa toisessa kaksi asiakasta yhden ostoksen kanssa ja toisessa kaksi asiakasta kärryllisen kanssa, kyllä sinäkin varmasti valitset sen, jossa jonossa on vähemmän ostoksia. Eli jokin merkitys sillä kuitenkin on.
Kyllä minä tervehdin ja olen nuori nainen.
Tää ei kyllä voi olla kenellekään terveelle minkäänlainen ongelma. En ite tee tuota, mutta mun maailmassa on hitusen erilaisia noi ongelmat. Oikea etuilu mua kyllä ärsyttää, jos mennään toisen vuorolla.
Me tehdään ruuhka-aikaan niin, että toinen menee tyhjin käsin jonoon ja toinen kerää tavarat. En näe siinä mitään väärää. Toki ärsyttää, jos joku muu tekee edessä samoin, mutta jokaisella on oikeus toimia niin.
Miksi te urpot ette koskaan rohkene tulla avautumaan jatkuvista ongelmistanne tuolla tosielämän puolella??? Näitä kun lukee niin aina tulee se sama tunne eli odotan kieli pitkänä, että joku teikäläinen ammattivalittaja rohkenisi tulla siihen itkemään. Rohkaiskaa nyt hllvetissä itsenne ja tulaa siihen paikan päälle aukomaan pskasta turpaanne :D
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mikä ongelma tuossa on. Tai siis, asiakkaiden määrä siinä muiden edessä ei lisäänny, ostosten määrä vain. Kuuluvat ns. samaan pakettiin nämä kaksi ihmistä, toinen varmaan maksaa ja toinen pakkaa. En itse ymmärrä miten tämä ketään oikeasti voisi haitata?
Meillä tosin menee niin että se jonottamaan jäänyt pitää sen korin ja ostokset, ja toinen juoksee hakemaan jotain jos on unohtunut. Ei siinä ole mitään ongelmaa noinkaan päin, pidentä muiden jonottajien odotusaikaa sen sekunnin mikä menee tuotteen viivakoodin lukemiseen.
No onhan tuo nyt törkeää. Takanaolijat ovat valinneet sen jonon siksi että siinä on edessä sellainen jolla ei ole paljon ostoksia. Parhaassa tapauksessa joku on vielä päästänyt tämän yhden ostoksen ostajan ohitseen ja sitten siihen tuleekin toinen täyden kärryn kanssa. Luultavasti alkaisin vittuilla aika rankasti... voisin käydä jopa käsiksi.
t.mies
Vierailija kirjoitti:
Miksi te urpot ette koskaan rohkene tulla avautumaan jatkuvista ongelmistanne tuolla tosielämän puolella??? Näitä kun lukee niin aina tulee se sama tunne eli odotan kieli pitkänä, että joku teikäläinen ammattivalittaja rohkenisi tulla siihen itkemään. Rohkaiskaa nyt hllvetissä itsenne ja tulaa siihen paikan päälle aukomaan pskasta turpaanne :D
Kyllä se joku kerta vielä nappaa kohdilleen.
En päästäisi ohi. Maksakoon erikseen. Kärrypelle jonon hännille tai sitten se itkee ja menee hännille.
Sen hyväksyn jos toinen on latonut täyden kärryn hihnalle ja toinen tulee sitten tuomaan siihen vielä jotain lisää, mutta toisin päin ei menisi minun ohi. En vaan päästäisi kärryllistä ohitseni.
Vierailija kirjoitti:
Me tehdään ruuhka-aikaan niin, että toinen menee tyhjin käsin jonoon ja toinen kerää tavarat. En näe siinä mitään väärää. Toki ärsyttää, jos joku muu tekee edessä samoin, mutta jokaisella on oikeus toimia niin.
0/5
Kunhan haaveilet :)
On oikein.
Entä kun asiakkaalla on yksi ostos. Edellä on 2 asiakasta joiden ruokavaunu on melkein täynnä.
Eivät voi päästää edelle yhden tavaran ostajaa. Koska minä minä...
Selkäkipuisena on kiva seisoa.... Tiedän, eivät voi tietää henkilön sairautta ja kipuja.
Vierailija kirjoitti:
On oikein.
Entä kun asiakkaalla on yksi ostos. Edellä on 2 asiakasta joiden ruokavaunu on melkein täynnä.
Eivät voi päästää edelle yhden tavaran ostajaa. Koska minä minä...
Selkäkipuisena on kiva seisoa.... Tiedän, eivät voi tietää henkilön sairautta ja kipuja.
Olen päästänyt usein ohitseni parin tavaran ostajan kun itsellä on täys ostoskärry. Tuollaista täyttä kärryä en päästäisi ohitseni tyhjänä odottajan "varaamalle" jonopaikalle. Jonottaja saa mennä kassan ohi paikallaan tyhjinkäsin ja se kärry todellakin jää jonon hännille.
MInä ajattelen, että ok antaa ihmisten hyppiä kaverinsa tai puolisonsa luokse jonon ohi, heillä luultavasti on niin paska elämä, että heidän on päästävä kaupastakin pois se 2 minuuttia nopeammin, jotta voisivat tuntea edes hieman onnellisuutta. Minulla on kyllä aikaa odottaa heidän ylimääräisten tavaroidensa verran lisää jonossa, koska minulla on asiat hienosti elämässä. On puoliso, työ, auto, asunto, uusimmat laitteet ja härvelit ja ylimääräistä rahaa ostella vaikkapa ulkomaan matkoja jos huvittaa. Lisäksi olen vielä alle kolmekymppinen, joten minulla on vielä aikaa nauttia elämästä, eikä elämäni sorru niihin muutamiin kymmeniin ylimääräisiin sekuntteihin ,jotka jonon ohittaja tuo tullessaan.
En ole kyllä endes nähnyt suuremmassa mittakaavassa tuollaista toimintaa. Joskus olen nähnyt kun joku eläkeläispariskunta on tehnyt noin että toinen on kiirehtinyt jonoon toisen vielä täyttäessä kärryjä, mutta siitä nousi kyllä sellainen paskamyrsky ja vittuilu kassajonossa että eivät takuulla kokeile toista kertaa. Luultavasti olisi alkanut lätty lätistä, elleivät olsi siirtyneet jonon hännille.
Vierailija kirjoitti:
Nuo etuilijat pitäisi pistää jonon viimeiseksi. Ei sinne jonoon voi tulla porukkaa sivusta tuomaan lisäkuormaa kassaneidille käsiteltäväksi. Jonottajat ovat valinneet jononsa sen mukaan kuinka nopeasti he arvioivat sen menevän eteenpäin valinnan hetkisellä tavaramäärällä. Jos sinne tuodaan merkittävästi lisää tavaraa ennen heitä, arvioitu jonotusaika kasvaa ja täten heidän arvionsa jonotuksen pituudesta on viallinen ja he olisisvat voineet valita jonkun toisen jonon jos olisivat tienneet myöhemmin lisääntyvästä tavara kuormasta.
Olet varmaan niitä ihmisiä, jotka hukkaavat aikaa siihen, että tarkkailevat kuka "kassaneideistä" on nopein. Toivon sinulle paljon mm. seuraavanlaisia kokemuksia:
-edellisen asiakkaan jostain tuotteesta puuttuu hinta, ja sen selvittämisessä menee aikaa
-edellinen asiakas alkaa tuhraamaan lottolappujen ja ties minkä kuponkien kanssa
-edellinen asiakas maksaa pikkurahoilla, joiden laskemisessa menee aikaa
-edellinen asiakas yrittää epätoivoisesti käyttää väärän ketjun kanta-asiakaskorttia, eikä vaan ymmärrä miksi ei toimi
-edellinen asiakas ei meinaa muistaa muovikorttinsa koodia
-edellinen asiakas unohtikin ostaa muovikassin, voisiko sen nyt ottaa vielä tähän väliin
-edellinen asiakas tukkii tien ja pakkaa tavaransa hitaasti
Voi hyvänen aika, kyllä muiden asiakkaiden pitäisi kertoa sinulle, jos heillä menee paljon aikaa kassalla. Sinähän olisit voinut valita jonkun toisen jonon!
Ettei ne olisi olleet venäläisiä? Siellä nimittäin on tapana, että yksi menee etukäteen jonottamaan ja muut keräävät sillä välin vielä tavaraa.
Valitset jonon jossa on kolme henkilöä joilla kaikilla kaksi tuotetta, jono siis tulisi edetä nopeasti. Jätit menemättä jonoon jossa oli perheenäiti kärry täynnä tavaraa.
Kun viimeisen vuoro näistä kolmesta on niin hänen puolisonsa tulee kärryn kanssa siihen ja joudut taas odottamaan, onko asia ok?
Kyllä noihin koreihin saa mahtumaan ihan kauheasti tavaraa myös. Mutta mitäpä nuo minä minä -ihmiset muista välittäisivät.
Vierailija kirjoitti:
Tää ei kyllä voi olla kenellekään terveelle minkäänlainen ongelma. En ite tee tuota, mutta mun maailmassa on hitusen erilaisia noi ongelmat. Oikea etuilu mua kyllä ärsyttää, jos mennään toisen vuorolla.
Mitä vastaatte tilanteessa, jossa itsellänne on kärryllinen ostoksia, ja joku tulee parin ostoksen kanssa ja kysyy, voisiko mennä ensin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo etuilijat pitäisi pistää jonon viimeiseksi. Ei sinne jonoon voi tulla porukkaa sivusta tuomaan lisäkuormaa kassaneidille käsiteltäväksi. Jonottajat ovat valinneet jononsa sen mukaan kuinka nopeasti he arvioivat sen menevän eteenpäin valinnan hetkisellä tavaramäärällä. Jos sinne tuodaan merkittävästi lisää tavaraa ennen heitä, arvioitu jonotusaika kasvaa ja täten heidän arvionsa jonotuksen pituudesta on viallinen ja he olisisvat voineet valita jonkun toisen jonon jos olisivat tienneet myöhemmin lisääntyvästä tavara kuormasta.
Olet varmaan niitä ihmisiä, jotka hukkaavat aikaa siihen, että tarkkailevat kuka "kassaneideistä" on nopein. Toivon sinulle paljon mm. seuraavanlaisia kokemuksia:
-edellisen asiakkaan jostain tuotteesta puuttuu hinta, ja sen selvittämisessä menee aikaa
-edellinen asiakas alkaa tuhraamaan lottolappujen ja ties minkä kuponkien kanssa
-edellinen asiakas maksaa pikkurahoilla, joiden laskemisessa menee aikaa
-edellinen asiakas yrittää epätoivoisesti käyttää väärän ketjun kanta-asiakaskorttia, eikä vaan ymmärrä miksi ei toimi
-edellinen asiakas ei meinaa muistaa muovikorttinsa koodia
-edellinen asiakas unohtikin ostaa muovikassin, voisiko sen nyt ottaa vielä tähän väliin
-edellinen asiakas tukkii tien ja pakkaa tavaransa hitaasti
Voi hyvänen aika, kyllä muiden asiakkaiden pitäisi kertoa sinulle, jos heillä menee paljon aikaa kassalla. Sinähän olisit voinut valita jonkun toisen jonon!
Kokemuksesta jo tietää että ketkä kassoista ovat nopetia ja ketkä hitaita. Tätä tarkkailemalla ei hukkaa aikaa, vaan säästää aikaa.
Vaateostostten kanssa ei kannata mennä samaan jonoon, niistä puuttuu usein hinta tai alennus.
Ei kannata myöskään mennä kassalle jossa myydää arpoja tai tupakkaa, samat typerykset ostaa kumpiakin.
Mummojen kanssa ei kannata mennä samaan jonoon, maksavat kolikoilla tai eivät löydä tunnusnumeroa kortiin.
Kortin toimimattomuutta ei pitkään ihmetellä, kassa kehoittaa menemään infoon hoitamaan boonusasiaa.
Kaikkia hidasteita ei voi ennakoida, mutta kusipäiden etuilun voi estää.
Eniten ehkä ihmetyttää se, että miksi kaupassakäyntiin tarvitaan kaksi aikuista. Eikö yksikin ihminen voi tarvittavat tavarat ostaa, niin toiselle jää aikaa kotona tehdä jotain hyödyllistä senkin tunnin, vaikka siivota kotona.