Miksi niin moni vastustaa sitä, että Prismat olisi auki 24/7?
En tajua..
Kannelmäen Prismassa alkaa nyt kokeilu, että kauppaa pidetään auki 24/7.
Huippu homma ja toivottavasti tulee pysyväksi käytännöksi ympäri Suomen!
Kommentit (453)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ymmärtää mikä ihmisiä vaivaa, "minä en tarvitse aukiolojen vapautusta joten kauppojen tulisi olla kiinni silloj kun valtio määrää eikä kauppias missään nimessä saa itse arvioida onko kannattavaa pitää kauppoja auki öisin!"
Eikö ole vain hyvä että ylenmääräinen säätely loppuu etenkin tällaisissa v*tun turhissa asioissa kuin aukioloajat. Itse teen päivystystyötä, joten en todellakaan ikinä tiedä milloin on mahdollisuus syödä ja tehdä ruokaa. Siinä sitten kotiin päin ajellessa klo 2 on mukava miettiä että söiskö lunta vai kynsiä kun huoltsikatkin on suurimmaksi osaksi kiinni. Enkä voi varautua ostamalla pakastinta täyteen ruokaa koska a) työpisteessäni ei ole pakastinta vaan pieni jääkaappi ja b) teen töitä 300km päässä kodistani eli en voi mennä sinne syömään. Miten jotakin teistä voi ottaa niin kupoliin että minäkin saan nyt ostettua ruokaa kello 2 yöllä? Heräättekö te keskellä yötä siihen vitutukseen että nyt oikein tuntuu vaivasenluussa kun joku on ostoksilla keskellä yötä?Kyllä minua ainakin vituttaa, kun tälläkin kuulla kaksi kokonaista viikonloppua iltamyöhään asti menee töissä, kun lapsilla ei ole koulua. Anteeksi siitä, jos annan tämän vaikuttaa elämääni näin.
Miten sinä siis syöt töissä, jos siellä ei ole mahdollista syödä? Ja milloin sinä nukut? Eikö sinulla kotonakaan ole jääkaappia, jos töiden jälkeen joudut miettimään, mistä saat syötävää?
Vaihda sitten työpaikkaa jos et tykkää työajoistasi, minkä hiton takia yhteiskunnan pitää erikseen kieltää jotain kun se ei satu sinulle sopimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen joulua oli näistä yön yli aukioloista juttu jossain lehdessä. Siinä oli toimittaja seurannut keitä kävi kaupassa. Tosi paljon oli pariskuntia ostamassa joululahjoja. Itsekin ajattelin, että saatan alkaa ostaa vaatteet ja muut öisin, kun saa rauhassa kulkea ja katsella.
Olisivatkohan nämäkin pariskunnat jättäneet lahjat muuten kokonaan ostamatta, jos kauppa ei olisi ollut yöllä auki? :D Tuleehan tuo nyt asiakkaillekin tosi kalliiksi, kun ne yöaukiolot noin vain saavat ostamaan enemmän kuin nykyään tarvitsee tai on varaa.
Tiedän, että on olemassa ihmisiä, joille on olemassa vain yksi ainoa kauppa: Prisma. Heille on aivan sama, milloin Prisma on auki, koska he ostavat kuitenkin aina kaiken Prismasta. Mutta on olemassa myös ihmisiä, joilla on valittavanaan valtava määrä kauppoja. Nämäkin pariskunnat olisivat saattaneet ostaa joululahjat jostain muualta kuin Prismasta. Nyt kuitenkin, kun oli mahdollisuus shoppailla yöllä kaikessa rauhassa Prismassa, he tekivät jouluostoksensa sieltä.
No hohhoijaa. Eivätköhän nämäkin pariskunnat olisi voineet hoitaa ostoksensa vaikka netissä, jos jouluruuhka niin kovasti ahdistaa ja mieluummin ostavat muualta kuin Prismasta. En usko, että tämä aukiolo olisi kovin iso kynnyskysymys. Jos minä haluan ostaa joululahjani jostain muualta kuin prismasta, en minä kyllä pelkästään aukioloaikojen takia mieltäni muuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla kyllä tyhmä, jos ei tajua että kalliimpi kulurakenne näkyy suoraan ruuan hinnassa.
Jollain ne kulut on katettava eikä ihmiset osta ruoka sen enempää, vaikka se osto jakautuisi ympäri vuorokauden.
Miksi tehtaat ovat kolmessa vuorossa? Siksi että se on halvempaa.
Ei se halvempaa ole koska koneiden käyttö ja huolto ja palkat kolmessa vuorossa maksaa enemmän kuin yhdessä tai kahdessa mutta siinä saa tuotettua enemmän myytävää tavaraa eli tienaa enemmän vaikka kustannukset onkin isommat, jos siis tavaralle riittää markkinoita.
Ihan sama juttu se on kaupassakin. Investointi tuottaa paremmin jos asiakkaita käy kahden sijaan kolmessa vuorossa.
Ketkä alkaa käydä yhden sijaan kaksi kertaa päivässä kaupassa?
Sen jälkeen, kun lähikauppa alkoi olla avoinna klo 7-23, olen käynyt lähes päivittäin kaksi kertaa kaupassa. Monesti kolme kertaa ja joskus jopa neljä kertaa. Ei mun tarvitse varastoida ruokaa kotiini, kun voin hakea tarvitsemani aina silloin, kun tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ymmärtää mikä ihmisiä vaivaa, "minä en tarvitse aukiolojen vapautusta joten kauppojen tulisi olla kiinni silloj kun valtio määrää eikä kauppias missään nimessä saa itse arvioida onko kannattavaa pitää kauppoja auki öisin!"
Eikö ole vain hyvä että ylenmääräinen säätely loppuu etenkin tällaisissa v*tun turhissa asioissa kuin aukioloajat. Itse teen päivystystyötä, joten en todellakaan ikinä tiedä milloin on mahdollisuus syödä ja tehdä ruokaa. Siinä sitten kotiin päin ajellessa klo 2 on mukava miettiä että söiskö lunta vai kynsiä kun huoltsikatkin on suurimmaksi osaksi kiinni. Enkä voi varautua ostamalla pakastinta täyteen ruokaa koska a) työpisteessäni ei ole pakastinta vaan pieni jääkaappi ja b) teen töitä 300km päässä kodistani eli en voi mennä sinne syömään. Miten jotakin teistä voi ottaa niin kupoliin että minäkin saan nyt ostettua ruokaa kello 2 yöllä? Heräättekö te keskellä yötä siihen vitutukseen että nyt oikein tuntuu vaivasenluussa kun joku on ostoksilla keskellä yötä?Kyllä minua ainakin vituttaa, kun tälläkin kuulla kaksi kokonaista viikonloppua iltamyöhään asti menee töissä, kun lapsilla ei ole koulua. Anteeksi siitä, jos annan tämän vaikuttaa elämääni näin.
Miten sinä siis syöt töissä, jos siellä ei ole mahdollista syödä? Ja milloin sinä nukut? Eikö sinulla kotonakaan ole jääkaappia, jos töiden jälkeen joudut miettimään, mistä saat syötävää?Vaihda sitten työpaikkaa jos et tykkää työajoistasi, minkä hiton takia yhteiskunnan pitää erikseen kieltää jotain kun se ei satu sinulle sopimaan.
En minä sanokaan, että yhteiskunnan pitäisi kieltää, vaan työnantajan ja aukioloaikojen laajentamista vaativien asiakkaiden suuntaan minä olen närkästynyt. Ja tiedän, että en ole ainoa, jota tämä asia ketuttaa.
Ja kyllä, aion vaihtaakin työpaikkaa, kunhan saan graduni valmiiksi. Jos vain löydän uuden. Kai nykytilanne saa silti minua ottaa päähän.
Et vastannut kysymyksiini. Mikset osta kotiisi ruokaa ja miten sinä sitten siellä töissä syöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen joulua oli näistä yön yli aukioloista juttu jossain lehdessä. Siinä oli toimittaja seurannut keitä kävi kaupassa. Tosi paljon oli pariskuntia ostamassa joululahjoja. Itsekin ajattelin, että saatan alkaa ostaa vaatteet ja muut öisin, kun saa rauhassa kulkea ja katsella.
Olisivatkohan nämäkin pariskunnat jättäneet lahjat muuten kokonaan ostamatta, jos kauppa ei olisi ollut yöllä auki? :D Tuleehan tuo nyt asiakkaillekin tosi kalliiksi, kun ne yöaukiolot noin vain saavat ostamaan enemmän kuin nykyään tarvitsee tai on varaa.
Tiedän, että on olemassa ihmisiä, joille on olemassa vain yksi ainoa kauppa: Prisma. Heille on aivan sama, milloin Prisma on auki, koska he ostavat kuitenkin aina kaiken Prismasta. Mutta on olemassa myös ihmisiä, joilla on valittavanaan valtava määrä kauppoja. Nämäkin pariskunnat olisivat saattaneet ostaa joululahjat jostain muualta kuin Prismasta. Nyt kuitenkin, kun oli mahdollisuus shoppailla yöllä kaikessa rauhassa Prismassa, he tekivät jouluostoksensa sieltä.
No hohhoijaa. Eivätköhän nämäkin pariskunnat olisi voineet hoitaa ostoksensa vaikka netissä, jos jouluruuhka niin kovasti ahdistaa ja mieluummin ostavat muualta kuin Prismasta. En usko, että tämä aukiolo olisi kovin iso kynnyskysymys. Jos minä haluan ostaa joululahjani jostain muualta kuin prismasta, en minä kyllä pelkästään aukioloaikojen takia mieltäni muuttaisi.
Minä ostan lähes kaiken ruokaa lukuunottamatta netistä. Jos olisi 24/7 Prisma lähellä, ostaisin Prismasta. Vaikka verkkomyynti onkin ihan kätevää, niin minusta vielä kätevämpää on, jos voisi esim vaatteet sovittaa ensin ja tehdä ostopäätöksen vasta sitten. Ei se tavaroiden palautusrumbakaan mitään herkkua ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla kyllä tyhmä, jos ei tajua että kalliimpi kulurakenne näkyy suoraan ruuan hinnassa.
Jollain ne kulut on katettava eikä ihmiset osta ruoka sen enempää, vaikka se osto jakautuisi ympäri vuorokauden.
Ei se halvempaa ole koska koneiden käyttö ja huolto ja palkat kolmessa vuorossa maksaa enemmän kuin yhdessä tai kahdessa mutta siinä saa tuotettua enemmän myytävää tavaraa eli tienaa enemmän vaikka kustannukset onkin isommat, jos siis tavaralle riittää markkinoita.
Ihan sama juttu se on kaupassakin. Investointi tuottaa paremmin jos asiakkaita käy kahden sijaan kolmessa vuorossa.
Sen jälkeen, kun lähikauppa alkoi olla avoinna klo 7-23, olen käynyt lähes päivittäin kaksi kertaa kaupassa. Monesti kolme kertaa ja joskus jopa neljä kertaa. Ei mun tarvitse varastoida ruokaa kotiini, kun voin hakea tarvitsemani aina silloin, kun tarvitsen.
Ja luonnollisesti ostat joka kerralla yhtä paljon, kuin yhdellä käyntikerrallakin ostaisit, eikös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että on olemassa ihmisiä, joille on olemassa vain yksi ainoa kauppa: Prisma. Heille on aivan sama, milloin Prisma on auki, koska he ostavat kuitenkin aina kaiken Prismasta. Mutta on olemassa myös ihmisiä, joilla on valittavanaan valtava määrä kauppoja. Nämäkin pariskunnat olisivat saattaneet ostaa joululahjat jostain muualta kuin Prismasta. Nyt kuitenkin, kun oli mahdollisuus shoppailla yöllä kaikessa rauhassa Prismassa, he tekivät jouluostoksensa sieltä.No hohhoijaa. Eivätköhän nämäkin pariskunnat olisi voineet hoitaa ostoksensa vaikka netissä, jos jouluruuhka niin kovasti ahdistaa ja mieluummin ostavat muualta kuin Prismasta. En usko, että tämä aukiolo olisi kovin iso kynnyskysymys. Jos minä haluan ostaa joululahjani jostain muualta kuin prismasta, en minä kyllä pelkästään aukioloaikojen takia mieltäni muuttaisi.
Minä ostan lähes kaiken ruokaa lukuunottamatta netistä. Jos olisi 24/7 Prisma lähellä, ostaisin Prismasta. Vaikka verkkomyynti onkin ihan kätevää, niin minusta vielä kätevämpää on, jos voisi esim vaatteet sovittaa ensin ja tehdä ostopäätöksen vasta sitten. Ei se tavaroiden palautusrumbakaan mitään herkkua ole.
Eli sinulle aukioloajat ovat paljon tärkeämpiä kuin valikoimat? Teet ostopäätöksen sen perusteella, mihin aikaan se on saatavilla?
Jos haluat sovittaa vaatteet etukäteen, miksi ihmeessä ostat ne netistä? Tuohan on pelkästään tyhmyyttä, eikä liity mitenkään aukioloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vie asiakkaat pienyrittäjiltä
Tänne tuli pieni lähikauppa vajaa vuosi sitten eikä siellä käy juuri ketään Mielenkiintoista kuinka pitkään se kauppa on pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D Kätevää! Ostatko 4 kertaa kaupassa käydessäsi enemmän kuin jos kävisit ne ostamassa kerralla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin muuten hassua, että tämä voitto-odotus koskee nimenomaan kauppaa, josta aika harvoin ostetaan enempää kuin oikeasti on tarvetta. Luulisi, että tämä toimisi paremmin sellaisilla aloilla, joissa se kulutustarve/potentiaali voi kasvaa paljon merkittävämmin. Esimerkiksi ravintolat. Siellähän yöllä syöminen ei ole pois päivän ruokailusta, koska nälkä tulee useamman kerran päivässä etkä voi syödä varastoon. Ja aika harvalla on vuodesta toiseen sama pakollinen ravintolassakäyntibudjetti, josta yksi ravintolakäynti vähentää käyntimäärää jossain toisessa kohtaa.
SUlla ei ole vissiin mitään käsitystä kuinka paljon ruokaa menee hukkaan jos kuvittelet että kaupasta ostetaan harvoin enempää kuin on tarve. Lisäksi paljon siellä kaupassa myydään tavaraa jolle ei ole lainkaan ihmisellä tarvetta, kuten herkut.
Miten tämä liittyi yhtään mihinkään? Keskimäärin ihmiset ostavat kaupasta saman verran ruokaa olivat aukiolot mitä tahansa tai meni siitä miten paljon tahansa hukkaan tai oli niistä miten paljon tahansa herkkuja. Ei ne aukiolot käyttötottumuksia muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ymmärtää mikä ihmisiä vaivaa, "minä en tarvitse aukiolojen vapautusta joten kauppojen tulisi olla kiinni silloj kun valtio määrää eikä kauppias missään nimessä saa itse arvioida onko kannattavaa pitää kauppoja auki öisin!"Eikö ole vain hyvä että ylenmääräinen säätely loppuu etenkin tällaisissa v*tun turhissa asioissa kuin aukioloajat. Itse teen päivystystyötä, joten en todellakaan ikinä tiedä milloin on mahdollisuus syödä ja tehdä ruokaa. Siinä sitten kotiin päin ajellessa klo 2 on mukava miettiä että söiskö lunta vai kynsiä kun huoltsikatkin on suurimmaksi osaksi kiinni. Enkä voi varautua ostamalla pakastinta täyteen ruokaa koska a) työpisteessäni ei ole pakastinta vaan pieni jääkaappi ja b) teen töitä 300km päässä kodistani eli en voi mennä sinne syömään. Miten jotakin teistä voi ottaa niin kupoliin että minäkin saan nyt ostettua ruokaa kello 2 yöllä? Heräättekö te keskellä yötä siihen vitutukseen että nyt oikein tuntuu vaivasenluussa kun joku on ostoksilla keskellä yötä?
Kyllä minua ainakin vituttaa, kun tälläkin kuulla kaksi kokonaista viikonloppua iltamyöhään asti menee töissä, kun lapsilla ei ole koulua. Anteeksi siitä, jos annan tämän vaikuttaa elämääni näin.Miten sinä siis syöt töissä, jos siellä ei ole mahdollista syödä? Ja milloin sinä nukut? Eikö sinulla kotonakaan ole jääkaappia, jos töiden jälkeen joudut miettimään, mistä saat syötävää?
Vaihda sitten työpaikkaa jos et tykkää työajoistasi, minkä hiton takia yhteiskunnan pitää erikseen kieltää jotain kun se ei satu sinulle sopimaan.
En minä sanokaan, että yhteiskunnan pitäisi kieltää, vaan työnantajan ja aukioloaikojen laajentamista vaativien asiakkaiden suuntaan minä olen närkästynyt. Ja tiedän, että en ole ainoa, jota tämä asia ketuttaa.
Ja kyllä, aion vaihtaakin työpaikkaa, kunhan saan graduni valmiiksi. Jos vain löydän uuden. Kai nykytilanne saa silti minua ottaa päähän.
Et vastannut kysymyksiini. Mikset osta kotiisi ruokaa ja miten sinä sitten siellä töissä syöt?
Siis olet närkästynyt siitä että ihmiset haluavat käydä kaupassa silloin kun sinä haluaisit olla vapaalla ja vielä kaikenlisäksi sinulla ei ole pienintäkään aikomusta pysyä alalla mutta silti vingut aukioloaikojen rajoittamisen puolesta koska juuri nyt sinua ei huvittaisi tehdä viikonloppuhommia.
Siinäpä sitä pitkäjänteisyyttä ja kokonaisvaltaista yhteiskunnan kehittämistä akateemiselta ihmiseltä.
Miksi minun pitäisi vastailla kysymykseesi kun en ole aiemmin kanssasi keskustellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollain ne kulut on katettava eikä ihmiset osta ruoka sen enempää, vaikka se osto jakautuisi ympäri vuorokauden.Miksi tehtaat ovat kolmessa vuorossa? Siksi että se on halvempaa.
Ja luonnollisesti ostat joka kerralla yhtä paljon, kuin yhdellä käyntikerrallakin ostaisit, eikös?
En tietenkään. Jos kävisin vain kerran päivässä kaupassa, ostaisin enintään 2/3 siitä, mitä nyt tulee ostettua. Ihan vain siksi, että en jaksaisi kantaa enempää. Aiemmin esim tilasin kaikki kissanhiekat, kissanruuat, koiranruuat ja pesuaineet netistä, nykyisin haen ne lähikaupasta. En hakisi, jos tekisin vain kerran päivässä kauppareissun.
Itse asiassa voin sanoa, että tykkään työstäni kovasti. Asiakkaat ovat ihania ja työyhteisö. Mutta ihan oikeasti laajentuneet aukiolot ja työvuorojen muutokset ovat vaikuttaneet elämääni niin paljon, että minun on pakko pian vaihtaa työpaikkaa. Eihän tämä tietenkään työnantajaa tai asiakaskuntaa hetkauta, mutta kyllä se yksittäisen ihmisen elämässä on aika iso juttu, kun joutuu luopumaan muuten mielekkäästä työstä. Koskas työntekijän hyvinvointi olisi ketään kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaa kyllä oman haasteensa päiväkoti-ikäisten lasten perheille, jos esim. molemmat vanhemmat tekevät tällaista vuorotyötä. Toivottavasti löytyy vuoropäiväkoteja kaikille tarvitseville.
Miten niin "toivottavasti löytyy"?
Kunnilla on lakisääteinen velvollisuus järjestää hoitopaikkoja tarpeen mukaan.
Kunta ei voi vedota hoitopaikkojen puuttumiseen, niitä on järjestettävä lisää sen mukaan kun niitä tarvitaan.
Itse olin palailemassa vuorotöihin josta päivävuoro olisi päättynyt klo 17. Päivähoitopaikkoja hakiessa soittelin ja sanottiin ihan suoraan, että en tule saamaan vuorohoitopaikkaa. Sopimuksessa on oli niin vähäiset tunti määrät ja täällä on paikat aivan täynnä sekä jonoa todella paljon. Kaksi vuorohoitopaikkaa ja jonossa yli 200 lasta. Ja eipä tänne ole kolmatta paikkaa rakenteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollain ne kulut on katettava eikä ihmiset osta ruoka sen enempää, vaikka se osto jakautuisi ympäri vuorokauden.Miksi tehtaat ovat kolmessa vuorossa? Siksi että se on halvempaa.
En tietenkään. Jos kävisin vain kerran päivässä kaupassa, ostaisin enintään 2/3 siitä, mitä nyt tulee ostettua. Ihan vain siksi, että en jaksaisi kantaa enempää. Aiemmin esim tilasin kaikki kissanhiekat, kissanruuat, koiranruuat ja pesuaineet netistä, nykyisin haen ne lähikaupasta. En hakisi, jos tekisin vain kerran päivässä kauppareissun.
Ja lisään vielä, että jos kävisin vain kerran päivässä kaupassa, mulla melko varmasti mehupuristin pölyttyisi jossain kaapinperällä. Nyt on helppoa, kun voi hakea ison läjän hedelmiä ilman, että pitää jättää jotain muuta ostamatta, koska en jaksa kantaa.
Mun mielipiteeni, kaupat auki klo 6-20, lauantaisin klo 12-16 ja sunnuntaisin kiinni. Siellä kaupoissa ole ennenkään öisin juostu ja hyvin on pärjätty. Sai kioskitkin vähän myyntiä viikonloppuisin ja etenkin sunnuntaisin. Kohta sulkee monet kioskit ovensa, koska sieltä ostetaan vaan postimerkkejä, tupakkaa ja lapset hakee parinkymmenen sentin nameja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ymmärtää mikä ihmisiä vaivaa, "minä en tarvitse aukiolojen vapautusta joten kauppojen tulisi olla kiinni silloj kun valtio määrää eikä kauppias missään nimessä saa itse arvioida onko kannattavaa pitää kauppoja auki öisin!"Eikö ole vain hyvä että ylenmääräinen säätely loppuu etenkin tällaisissa v*tun turhissa asioissa kuin aukioloajat. Itse teen päivystystyötä, joten en todellakaan ikinä tiedä milloin on mahdollisuus syödä ja tehdä ruokaa. Siinä sitten kotiin päin ajellessa klo 2 on mukava miettiä että söiskö lunta vai kynsiä kun huoltsikatkin on suurimmaksi osaksi kiinni. Enkä voi varautua ostamalla pakastinta täyteen ruokaa koska a) työpisteessäni ei ole pakastinta vaan pieni jääkaappi ja b) teen töitä 300km päässä kodistani eli en voi mennä sinne syömään. Miten jotakin teistä voi ottaa niin kupoliin että minäkin saan nyt ostettua ruokaa kello 2 yöllä? Heräättekö te keskellä yötä siihen vitutukseen että nyt oikein tuntuu vaivasenluussa kun joku on ostoksilla keskellä yötä?
Kyllä minua ainakin vituttaa, kun tälläkin kuulla kaksi kokonaista viikonloppua iltamyöhään asti menee töissä, kun lapsilla ei ole koulua. Anteeksi siitä, jos annan tämän vaikuttaa elämääni näin.Miten sinä siis syöt töissä, jos siellä ei ole mahdollista syödä? Ja milloin sinä nukut? Eikö sinulla kotonakaan ole jääkaappia, jos töiden jälkeen joudut miettimään, mistä saat syötävää?
Vaihda sitten työpaikkaa jos et tykkää työajoistasi, minkä hiton takia yhteiskunnan pitää erikseen kieltää jotain kun se ei satu sinulle sopimaan.En minä sanokaan, että yhteiskunnan pitäisi kieltää, vaan työnantajan ja aukioloaikojen laajentamista vaativien asiakkaiden suuntaan minä olen närkästynyt. Ja tiedän, että en ole ainoa, jota tämä asia ketuttaa.
Et vastannut kysymyksiini. Mikset osta kotiisi ruokaa ja miten sinä sitten siellä töissä syöt?Siis olet närkästynyt siitä että ihmiset haluavat käydä kaupassa silloin kun sinä haluaisit olla vapaalla ja vielä kaikenlisäksi sinulla ei ole pienintäkään aikomusta pysyä alalla mutta silti vingut aukioloaikojen rajoittamisen puolesta koska juuri nyt sinua ei huvittaisi tehdä viikonloppuhommia.
Siinäpä sitä pitkäjänteisyyttä ja kokonaisvaltaista yhteiskunnan kehittämistä akateemiselta ihmiseltä.
Miksi minun pitäisi vastailla kysymykseesi kun en ole aiemmin kanssasi keskustellut.
Tottakai olen närkästynyt. Miksen saisi olla? Etkö sinä olisi, jos työehtojasi noin vain muutettaisiin siten, että ne vaikeuttavat elämääsi olennaisesti? Kyllä minä olen kymmenen vuotta tehnyt viikonloppuhommia, ei ole siitä kysymys. Kyse on siitä, että niitä on nyt useammin ja myöhempään illalla ja myös pyhäpäivinä.
Enkä edelleenkään puhunut lainsäädännöllisestä rajoittamisesta, vaan työnantajasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa voin sanoa, että tykkään työstäni kovasti. Asiakkaat ovat ihania ja työyhteisö. Mutta ihan oikeasti laajentuneet aukiolot ja työvuorojen muutokset ovat vaikuttaneet elämääni niin paljon, että minun on pakko pian vaihtaa työpaikkaa. Eihän tämä tietenkään työnantajaa tai asiakaskuntaa hetkauta, mutta kyllä se yksittäisen ihmisen elämässä on aika iso juttu, kun joutuu luopumaan muuten mielekkäästä työstä. Koskas työntekijän hyvinvointi olisi ketään kiinnostanut.
Tai asiakkaan. Kumpi on tärkeämpää?
Jos minä voin hyvin sen takia, että voin käydä kaupassa omaan aikatauluuni paremmin sopivina ajankohtina kun se vihdoinkin on mahdollista niin millä oikeudella sinä vaadit minulta minun hyvinvointiani lisäävää asiaa pois?
Kodittomat pääsee yöaikaankin sitten lämpimään. Piiloutuu johki kaupan nurkkaan.
SUlla ei ole vissiin mitään käsitystä kuinka paljon ruokaa menee hukkaan jos kuvittelet että kaupasta ostetaan harvoin enempää kuin on tarve. Lisäksi paljon siellä kaupassa myydään tavaraa jolle ei ole lainkaan ihmisellä tarvetta, kuten herkut.