Kenelle jätän asunnon perinnöksi?
Minulla ei ole lapsia, eikä miestä. Ei ole edes sukulaisia. Joten kuka perii minun asunnon kun kuolen?
Kommentit (35)
Kodittomien kissojen yhdistykselle!
Vierailija kirjoitti:
Asunto on kyllä veemäinen perittävä säätiölle, kun se pitäisi myydä ja saada kaupaksi. En haluaisi sille pienelle yhditykselle, minkä puheenjohtaja olen, mitään asuntolahjoituksia. Ei mulla olisi aikaa sen kanssa touhuta. Tosin ei nyt ole moisesta onneksi pelkoa. Isommat säätiöt erikseen, ne voivat vuokratakin. Mutta esim. siinä kaupungissa, missä itse asun, on vuokra-asunnoistakin ylitarjontaa. Satollakin monta tyhjää tällä hetkellä ja kaupungin yhtiön asuntoja myös. Eli pahimmillaan asunnosta tulee kuluja ilman tuottoa.
Säätiöt ei maksa veroja,tai verot melkein olemattomia.
Täällä nousee heti sata kättä joille 'raha ei ole tärkeää'.
Eikö ole yhtään ystävää? Minun testamentissani on ystävä ja kummilapsi sekä suvulle menee sieltä peritty osuus.
Minun naapurustossani oli vähävarainen pariskunta, jotka huolsivat aikuista kehitysvammaista poikaansa. Heille joku ihana testamenttasi asunnon, ja heidän varmaan aika raskas elämänsä varmasti helpottui. Jos tiedät jonkun tällaisen tapauksen, voisit salaa laatia testamentin heidän hyväkseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen perii, mutta ei enää serkku. Esimerkiksi jos sinulla on yksikin setä/eno tai tällä lapsia, he perivät.
Mikä muu serkku on kuin sedän, enon tai tädin lapsi?
Olin tulossa samaa kysyyn. Niin odotan vastausta...
Tee testamentti kotiseurakunnallesi. Sen voi vieläpä kohdentaa esim. lapsityölle tai diakonialle.
Hyviä ja järkeviä testamentin saajia: Luonnonperintösäätiö (vuokraa asuntosi ja ostaa vuorkatuloilla metsiä suojelualueiksi), Luonnonsuojeluliitto (tekee suojelutyötä), Birdlife Suomi (tekee vuokratuotoilla suojelutyötä), Villieläinhoitolat (hoitavat ihmistoiminnan vuoksi vahingoittuneita eläimiä takaisin luontoon).
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole yhtään ystävää? Minun testamentissani on ystävä ja kummilapsi sekä suvulle menee sieltä peritty osuus.
Usein ne ystävät ovat samaa ikäluokkaa ja kuolevat myös ympäriltä. Eipä ole järkeä jättää asuntoa Raijalle, joka elää ehkä vuoden pidempään. Siinä sitten Raijan sukulaisilla miettimistä että millä verot maksetaan. Tai onko Raijalla edes varaa maksaa. Jokin yhdistys..mikä sinulle nyt on tärkeää; lapset nuoret vanhukset luonto ympäristö eläimet jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein ne ystävät ovat samaa ikäluokkaa ja kuolevat myös ympäriltä. Eipä ole järkeä jättää asuntoa Raijalle, joka elää ehkä vuoden pidempään. Siinä sitten Raijan sukulaisilla miettimistä että millä verot maksetaan. Tai onko Raijalla edes varaa maksaa. Jokin yhdistys..mikä sinulle nyt on tärkeää; lapset nuoret vanhukset luonto ympäristö eläimet jne.
Luonnollisesti muutan testamenttia vuosikymmenten saatossa, mikäli olen elossa. Jos kuolen ennenaikaisesti, ystävä (joka on sairaseläkeläisyytensä vuoksi köyhä) ehtii nostaa perinnölläni elintasoaan. Jos taas elän vanhaksi, vaihdan tilalle nuorempaa polvea.
Serkuista: he eivät peri. Täti, eno ja setä, jos siis ovat elossa, perivät.
Älä nyt ainakaan valtiolle sitä perintöä jätä. Mieluummin jollekin yhdistykselle. Ja vielä mieluiten sellaiselle joka on jo toimintansa vakiinnuttanut ja osaa hoitaa saamaansa perintöä. Olen duunissa pienehkössä yhdistyksessä ja kyllä meille olisi perintölahjoitus tervetullut. Paljon pystyttäisiin tekemään jo hyvinkin pienillä summilla. Tässä on juttu testamentin tekemisestä yhdistyksen hyväksi: http://www.rahaarattaisiin.fi/2017/01/testamenttilahjoittaminen-yhdisty…
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen perii, mutta ei enää serkku. Esimerkiksi jos sinulla on yksikin setä/eno tai tällä lapsia, he perivät. Jollei ole ketään, menne valtiolle. Kannattaa siis tehdä testamentti. Kenties jollekin sydäntäsi lähellä olevalle kohteelle, esim. hyväntekeväisyys?
Setä/eno tai tällä lapsia = serkkuja - siis periikö ne vai ei, joita päättää...
Testamenttaa esim. WWF:lle, tai jollekin muulle eläinsuojelujärjestölle?
Anna minulle,olen työssä ja koditon.Asun tilapäisesti matkustajakodeissa ja tuttujen "vaivana".
Nm.viherrakentaja,mies.