Kenelle jätän asunnon perinnöksi?
Minulla ei ole lapsia, eikä miestä. Ei ole edes sukulaisia. Joten kuka perii minun asunnon kun kuolen?
Kommentit (35)
Se kenet määräät perinnönsaajaksi, tietenkin. Jos et osaa päättää, valtio osaa.
Valtio ellet sitten testamenttaa jollekin. Onko kummilapsia?
Valtio perii jos et testamenttaa itse
Jos sinulla ei kuolessasi testamenttia tehtynä, eikä vanhempia, sisaruksia, setiä tätejä elossa, niin omaisuus menee valtiolle.
Valtiohan sen nappaa, jos et itse keksi mitään muuta vaihtoehtoa. Moni yhdistys olisi kiitollinen testamenttilahjoituksesta. Tai miksei yliopistokin.
Sukulainen perii, mutta ei enää serkku. Esimerkiksi jos sinulla on yksikin setä/eno tai tällä lapsia, he perivät. Jollei ole ketään, menne valtiolle. Kannattaa siis tehdä testamentti. Kenties jollekin sydäntäsi lähellä olevalle kohteelle, esim. hyväntekeväisyys?
Periiköhän valtio itseltään perintöveroja.
Testamenttaa se jollekin yhdistykselle, säätiölle, yliopistolle, jollekin jonka toiminta tuntuu sinusta tärkeältä. Pahinta on jos se menee valtiolle.
Tee "loppuajalla" käänteinen asuntolaina. Itse olet asuntosi tienannut niin kuluta myös itse itseesi.
Vierailija kirjoitti:
Tee "loppuajalla" käänteinen asuntolaina. Itse olet asuntosi tienannut niin kuluta myös itse itseesi.
Tää kannattaa tehdä vaikka olisikin perillisiä.
Meillä oli tuttavalla tällainen tilanne, ainoa lapsi, ei perhettä, sedät ja tädit kuolleet. Hän myi talonsa, myös ajatteli sitä, että myy ajoissa ennen kuin on liian huonossa kunnossa hoitamaan. Muutti vuokralle ja on käyttänyt talosta saamiaan rahoja hyväntekeväisyyteen ja itseensä. Kovin moni ei tiedä, että hänellä on varallisuutta, ja hyvä niin, ettei tule hyväksikäyttäjiä. Moni luulee että muutti vuokralle kun ei ollut varaa ylläpitää taloa. Me kehotimme, että käyttää hyvinvointiinsa ja niin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää kannattaa tehdä vaikka olisikin perillisiä.
Aivan, aikusena saa ottaa ensin!
Vierailija kirjoitti:
Ei ap sanonut, onko hän itse tienannut, perinyt vai kenties saanut tuon asuntonsa. Itse tekisin niin että testamenttaisin suvulle, jos kyse on suvussa kulkevasta omistuksesta ja jos edes yhtään sulkulaista jäljellä. Vaikea kuvitella, että ei olisi elossa ketään kaukaistakaan sukulaista. Jos joku asunto, jolla ei olisi tunnearvoa ja itse tienattu, testamenttaisin jollekin luontoa tai eläimiä suojelevalle taholle.
Tein testamentin. En halua kaukaisten sukulaisteni,joita en ole tavannut lapsuuden jälkeen, saavan mitään. Omaisuuteni jää voittoa tavoittelemattomalle säätiölle.
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen perii, mutta ei enää serkku. Esimerkiksi jos sinulla on yksikin setä/eno tai tällä lapsia, he perivät.
Mikä muu serkku on kuin sedän, enon tai tädin lapsi?
Myy se asunto kun rupee ikää kertymään ja muuta vuokralle. Sen jälkeen kiertelet vähän mualmaa ja annat rahan palaa ettei kukaan muu saa niistä penniäkään muuta kun sää!
Asunto on kyllä veemäinen perittävä säätiölle, kun se pitäisi myydä ja saada kaupaksi. En haluaisi sille pienelle yhditykselle, minkä puheenjohtaja olen, mitään asuntolahjoituksia. Ei mulla olisi aikaa sen kanssa touhuta. Tosin ei nyt ole moisesta onneksi pelkoa. Isommat säätiöt erikseen, ne voivat vuokratakin. Mutta esim. siinä kaupungissa, missä itse asun, on vuokra-asunnoistakin ylitarjontaa. Satollakin monta tyhjää tällä hetkellä ja kaupungin yhtiön asuntoja myös. Eli pahimmillaan asunnosta tulee kuluja ilman tuottoa.
Noh, kyllä mä voin sen ottaa vaivoikseni. Ei tarvitse kiittää.