Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Luottotietoja ei voi menettää tietämättään". Kyllä muuten voi

Vierailija
28.01.2017 |

On muuten valetta se väite, että ihminen ei voisi äärimmäisessä tapauksessa menettää luottotietoja tietämättään.

Laitetaanpa tähän ensin Ylen juttu muutaman vuoden takaa:

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/10/01/miten-helposti-voi-saada-maksuh…

"Yllätyksenä luottotietojen menetys ei siis kenellekään voi tulla?
-Ei. Kyllä ihminen tietää, milloin lasku on jäänyt maksamatta."

Aha. No laitetaanpa sitten uutinen eiliseltä.

Uutinen ei liity suoraan aiheeseen, eikä tuossa kukaan menettänyt luottotietoja. Mutta laskujapa tuli ja perijät olivat kimpussa ilman että ihmiset itse siitä olivat tietoisia.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701272200060914_uu.shtml

Eivät tulleet sähkölaskut perille. Sen vuoksi jäi laskut maksamatta ja meni perintään. Mutta perintäkirjeetkään eivät tulleet perille. Koko asia tuli ihmisille itselleen tietoon vasta sitten, kun sähköt oli katkaistu.

Sehän se vielä puuttuisikin, että kun ei velkaa perittyä saataisi, niin luottotiedot menisivät.

Mutta on todellakin pelkkää valetta se, että luottotiedot eivät voisi mennä ihmisen itsensä tietämättä. Sillä ne todellakin voivat mennä.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostetaanpa tämä 6 vuoden takainen ketju nyt armon vuonna 2023 ylös. Kyllä tälle aloitukselle irvailtiin silloin, mutta vieläkö irvailette, kun tämän uutisen luette?

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009730307.html

"Espoolaisnaisen laskut jäivät tulematta - kukaan ei ota vastuuta jakamattomista kirjeistä, jotka suistivat perheen perikatoon"

"Toukokuussa 2021 Noora vietti lomamatkansa viimeistä päivää. Paluu arkeen alkoi jo pyöriä mielessä.

Häntä alkoi askarruttaa autonsa osamaksu. Hän muisteli, ettei ollut maksanut autolaskua hetkeen. Hän pohti ääneen miehelleen, että asia täytyy tarkistaa heti seuraavana päivänä, kun he palaavat kotiin.

Perintäyhtiö ehti ensin. Samana päivänä he soittivat Nooralle ilmoittaakseen, että auto tullaan hakemaan pois. Hän oli jättänyt osamaksun maksamatta usealta kuukaudelta, ja sopimus oli irtisanottu.

Noora järkyttyi ja vakuutti puhelimessa, ettei tiennyt, mistä oli kyse. Autosopimus oli irtisanottu vakuutuksineen hänen tietämättään.

Osamaksulaskut, perintäkirjeet ja sopimuksen irtisanomisilmoitus olivat jääneet tulematta postissa. Alkoi valjeta vyyhti, jonka seurauksena Noora ja hänen puolisonsa menettivät luottotietonsa useaan otteeseen."

No kyllä noin leväperäinen toiminta on ihan omaa syytään.

Vierailija
22/40 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa meinas mennä luottotiedot, tästä on kyllä jo aikaa mutta olin lähdössä 2 kuukaudeksi ulkomaille ja näin ollen katkaisin kaikki suoratoistopalvelut ja siirsin kaikki laskut sähköiseksi.

Siihen aikaa elisaviihtellä oli vielä sellainen boksi ja kun kävin liikkeessä katkaisemassa sopimuksen niin minun käskettiin palauttaa tuo boksi ja sitten sopimus katkeaa.

No palautin sen boksin ja allekirjoitin paperin millä katkaisin sopimuksen.

Kun kahden kuukauden päästä palasin kotiin niin postiluukussa oli ulosotosta kirje, ei yhtäkään perintälaskua mutta ulosotosta kirje jossa ilmoitettiin että minun pitää maksaa summa x päivänä joka oli huominen, onneksi sain riitautettua laskun ja ei tarvinnut sitä maksaa kun mulla oli mustaa valkoisella että olin sopimuksen katkaissut. Mietin vain mitä olis käynyt jos olisin tullut paria päivää myöhemmin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai nyt saatana tietää onko esim sähköjä käyttänyt. Jos on niin on varmaan sähkön ostamisesta tehnyt sopimuksen, jos on niin kai nyt ymmärtää että siitä tulee säännöllisesti laskut, jos nämä kaikki tietää niin kai sentään tajuaa olla itse yhteydessä sähköyhtiöön että "hei missä mun laskut on..." eli EI VOI TULLA yllätyksenä.

Kuinka usein sinä mietit milloin olet viimeksi maksanut jonkun laskun?

Mulla meni aiemmin puhelinlasku pelkästään muistin varaisena, kun e-laskuoptiota ei vielä ollut tarjolla ja paperilaskusta pyysivät vitosen ekstraa. Aika usein unohtui, koska ajankohta oli myös sellainen että kun maksoin muut laskut se puhelinlasku ei ollut vielä saatavilla, eli olisi pitänyt katsoa erikseen noin viikkoa myöhemmin. Niiltä kuukausilta joina se unohtui sain tietysti myöhästymishuomautuksen, joka oli sen samat 5 euroa jonka olisin maksanut joka tapauksessa jos se olisivat lähettäneet minulle pyynnöstäni paperilaskun. Jokainen kk jonka muistin maksaa oli siis itselleni 5 euroa säästöä.

Tämä oli lasku jonka tiesin tulevan, ja tiesin suurinpiirtein myös milloin se tulee maksettavaksi. Silti unohtui monta kertaa. Hienoa sinulle että kotitaloutenne asiat on sinulla noin hyvin hanskassa, halusin silti antaa esimerkin että vaikka laskun tuleminen on tiedossa se voi silti unohtua.

Vierailija
24/40 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on tullut kyllä maksumuistutuksia laskuista, joita en ole koskaan saanut. Inhottaa maksaa edes se 5 euroa ekstraa sen johdosta, että joku kirje on hukkunut matkalla. Onneksi on kuitenkin edes se maksumuistutus tullut, eikä käynyt niin kuin jutun naiselle.

Minä en kyllä noissa koskaan maksa tuota 5 euroa. Aina olen soittanut laskuttajalle jos alkuperäistä laskua ei ole tullut, jolloin ovat poistaneet muistutusmaksun.

Vierailija
25/40 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen pystyi ottamaan lainaa tai osamaksuja esim. lapsen nimiin, jättää maksamatta ja näin lapsella ei ollut luottotietoja aikuisena. Joten on ne ainakin joskus voinut menettää tietämättä.

Vierailija
26/40 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai nyt saatana tietää onko esim sähköjä käyttänyt. Jos on niin on varmaan sähkön ostamisesta tehnyt sopimuksen, jos on niin kai nyt ymmärtää että siitä tulee säännöllisesti laskut, jos nämä kaikki tietää niin kai sentään tajuaa olla itse yhteydessä sähköyhtiöön että "hei missä mun laskut on..." eli EI VOI TULLA yllätyksenä.

ei ne sähkölaskut kyllä kovin säännöllisesti tule. joskus tulee 4kk välein ja joskus 2kpl/kk tai joskus siltä väliltä ja itse en ole koskaan pyytänyt muuttamaan laskutusväliä.

Kyllä tasan tulee sovitun laskutusvälin mukaan. Yleensä sähkölaskuissa on 12, 6 tai 4 laskua vuodessa. Toki jos olet niin typerä että olet ottanut eri laskutusvälin siirtolaskulle ja energialaskulle (eri yhtiöistä) niin se voi TUNTUA epäsäännölliseltä. Silti se on säännöllistä. Ja jos ei ala kuulumaan, niin sinulla on velvollisuus selvittää sitä sähköyhtiöltä.

Vierailija
27/40 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni aiemmin puhelinlasku pelkästään muistin varaisena, kun e-laskuoptiota ei vielä ollut tarjolla ja paperilaskusta pyysivät vitosen ekstraa. Aika usein unohtui, koska ajankohta oli myös sellainen että kun maksoin muut laskut se puhelinlasku ei ollut vielä saatavilla, eli olisi pitänyt katsoa erikseen noin viikkoa myöhemmin. Niiltä kuukausilta joina se unohtui sain tietysti myöhästymishuomautuksen, joka oli sen samat 5 euroa jonka olisin maksanut joka tapauksessa jos se olisivat lähettäneet minulle pyynnöstäni paperilaskun. Jokainen kk jonka muistin maksaa oli siis itselleni 5 euroa säästöä.

Tämä oli lasku jonka tiesin tulevan, ja tiesin suurinpiirtein myös milloin se tulee maksettavaksi. Silti unohtui monta kertaa. Hienoa sinulle että kotitaloutenne asiat on sinulla noin hyvin hanskassa, halusin silti antaa esimerkin että vaikka laskun tuleminen on tiedossa se voi silti unohtua.

Ei minun tarvitse sitä miettiä. Näen päivälleen kaikkien laskujen maksupäivät kirjanpidostani edellisen 6 vuoden ajalta. Ja kirjanpito-ohjelmani myös näyttää kaikki säännölliset laskut ennakoituina laskuina ja  ovat nättinä listana aikajärjestyksessä, Eli aina näkyy  automaattisesti seuraavat 6 laskua mitä odotan saapuvaksi. Enemmänkin saa näkyviin, mutta ne eivät oletuksena ole näkyvissä.

Vierailija
28/40 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen pystyi ottamaan lainaa tai osamaksuja esim. lapsen nimiin, jättää maksamatta ja näin lapsella ei ollut luottotietoja aikuisena. Joten on ne ainakin joskus voinut menettää tietämättä.

Tämä oli helppoa varsinkin niihin aikoihin, kun tavaroita pystyi tilailemaan pelkästään paperilapuilla. Muutin omaan kotiin 20-vuotiaana ja silloin vasta selvisi, että äitini oli tilaillut minun nimellä tavaraa ja jättänyt maksamatta. Maksoin ulosoton sukulaisten avustuksella ja laitoin välit poikki äitiin. Muutama vuosi meni, että luottotiedot puhdistui.

Myöhemmin selvisi, että äiti oli ottanu Elloksen kulutusluottoja isäni ja isovanhempieni nimiin. Silloi vielä näitäkin sai pelkällä paperilapulla. Nykyään onneksi näissä ollaan tarkempia ja kaikki pitää vahvistaa verkkopankkitunnuksilla.

Vierailija
29/40 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään melkein kaikilla firmoilla on nettisivut, joista näkee omat palvelut yms. Itse käyn säännöllisesti esim. vakuutus-, sähkö- ja puhelinyhtiön sivuilla selailemassa omia asioita. Ei pääse unohtumaan edes kerran vuodessa tulevat vakuutuslaskut.

Kyllähän nyt jokainen tietää, mitä maksullisia palveluja käyttää. Jos ei, silloin täytyy antaa raha-asiat edunvalvonnan hoitoon.

Vierailija
30/40 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä laskut? Kuinka paljon teillä niitä laskuja oikein on?

Vierailija
31/40 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja se että et seuraa rahatilannettasi on juurikin omaa syytäsi ja leväperäisyyttäsi.

Minä käyn verkkopankissa päivittäin.

Vierailija
32/40 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräällä puhelinoperaattorilla muuttivat laskutuksen alihankintaan. Yritysasiakkaille ilmestyi kirje, missä pahoiteltiin laskujen viivästymistä. Mutta ongelmat olivat jossain muualla kuin operaattorilla.

Puolen vuoden kuluttua alkoi Tukholmasta rapista postia laatikkoon. Viisi kirjettä, myöhästyneet kuukausilaskut. Noin viisikymppiä kukin. Loppuviikosta täyttyi laatikko karhukirjeistä. Koska maksusuoritustanne ei näy tilillämme perimme muistutuskirjeestä satakymmenen euroa, sisältää alkuperäisen vielä maksamattoman summan.

Vimmastuin asiasta niin että maksoin laskut ja karhut.

Myöhemmin laskut saapuivat ajallaan ja ehti vieläpä maksaakin ne.

Tarinan opetus.

Yhtiöstä lähestyttiin allekirjoittanutta puhelimitse kaksivuotisen sopimuksen uusimisen merkeissä. En uusinut, maksoin vähän aikaa korkeampaa perusmaksua yms. ja vaihdoin operaattoria.

Myöhemmin edelliseltä operaattorilta tiedusteltiin taas halukkuutta tulla asiakkaaksi.

Kerroin tarinan. Ja kuulin ettei kyseinen alihankkija enää lähetä laskuja.

Ei tullut kauppoja. Naapurissa asuu ko. operaattorin myyntipäällikkö. Eipä ole koskaan ottanut liittymien vaihtoa puheeksi...

Vierailija
33/40 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee vielä paperilaskuja joista osa kerran kuussa ja osa harvemmin. Vaikee muistaa mitä on maksanu ja mitä ei. Ainakin 4 laskua tullu sen 5 egen karhun kanssa vaikka ensimmäistä en ole saanut. Harmittaa.

Vierailija
34/40 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee vielä paperilaskuja joista osa kerran kuussa ja osa harvemmin. Vaikee muistaa mitä on maksanu ja mitä ei. Ainakin 4 laskua tullu sen 5 egen karhun kanssa vaikka ensimmäistä en ole saanut. Harmittaa.

Jälleen omaa typeryyttä siis.

Vierailija
35/40 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei ne sähkölaskut kyllä kovin säännöllisesti tule. joskus tulee 4kk välein ja joskus 2kpl/kk tai joskus siltä väliltä ja itse en ole koskaan pyytänyt muuttamaan laskutusväliä.

Kyllä tasan tulee sovitun laskutusvälin mukaan. Yleensä sähkölaskuissa on 12, 6 tai 4 laskua vuodessa. Toki jos olet niin typerä että olet ottanut eri laskutusvälin siirtolaskulle ja energialaskulle (eri yhtiöistä) niin se voi TUNTUA epäsäännölliseltä. Silti se on säännöllistä. Ja jos ei ala kuulumaan, niin sinulla on velvollisuus selvittää sitä sähköyhtiöltä.

.

Kyllä vaan on mahdollista epäsäännöllisyys, koska jotkin yhtiöt eivät laskuta tiettyä summaa pienempiä maksuja vaan siirtävät seuraavalle laskulle.

Vierailija
36/40 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jakelu yhtiön tiedot on QR koodin takana, josta saa myös jakajan sekä yrityksen tiedot. Tiedon pitäisi löytä kirjeen vasemmasta yläkulmasta. Onko ylipäätään sielä?

Joillakin yhtiöillä on omat nettisivut josta voi selvittää tarvittavat numerot.

Tietää. Itse olen joskus soittanut puuttuvasta laskusta ja saanut vielä hyvityksen. Syystä, että laskun on pitänyt tulla tiettynä päivänä! Pitää olla myös itse tarkkana näiden asioiden kanssa.

Seuraavan kotivakuutuksen pitäisi tulla 1.9.23 jään odottelemaan.

Vierailija
37/40 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Kyllä vaan on mahdollista epäsäännöllisyys, koska jotkin yhtiöt eivät laskuta tiettyä summaa pienempiä maksuja vaan siirtävät seuraavalle laskulle.

Silti se tulee säännöllisesti. Se seurava lasku tulee sitten Seuraavan laskutuskauden jälkeen, eikä satunnaisesti sillä välillä.

Vierailija
38/40 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen erään joka muutti , katkaisi sähkösopimuksen edelliseen asuntoon ja ilmoitti normaalisti uuden osoitteen jonne pyysi loppulaskun lähetettävän . Sähkölaskun loppulasku sekä muistutuslaskut menivät vanhaan osoitteeseen tästä huolimatta . Yllätys oli kun luottokortti lakkasi toimimasta ja soittamalla selvisi että luottotiedot olivat menneet tämän takia . Osoitteenmuutos oli netissä tehty ajoissa tavanomaisella tavalla ja muu posti löysi perille uuteen osoitteeseen normaalisti .

Vierailija
39/40 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on mennyt ihan hulluksi. Posti ei ole ainoa instanssi, joka jakaa postia. Jos posti jää tulematta, saattaa ihminen huomata sen vasta pitkän ajan kuluttua, jos silloinkaan, jos ei tiedä mitä odottaa. Meille kävi niin, että uudet. muuttuneet yhtiövastiketiedot eivät koskaan tulleet perille. Sain tietää vasta paljon myöhemmin kun olin maksanut, tässä tapauksessa onneksi liikaa. Kun valitun postiin, oli vastauksena kysymys, mikä jakeluyhtiö on kyseessä. Mistä ihmeestä ihminen voi tietää mikä jakeluyritys minkäkin firman asioita hoitaa. Ja mistä edes tietää kaivata postia, jota ei tule. Ymmärrän, että suurin osa laskuista tulee useimmille nykyisin e-laskuina ja viestit sähköpostilla, mutta mitä virkaa on postilla, johon ei voi luottaa. Miten voi olla mahdollista, että jakelua hoitavat useat eri firmat, jotka kaiken lisäksi palkkaavat väkeä alihankkijoiden alihankkijoilta. Mikä tässä maassa enää toimii?

Vierailija
40/40 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekö pitäisi hoitaa se postinjakelukin, jotta toimisi. QR-koodi kertoi mikä jakeluyritys on kyseessä, voi pyhä jysäys! Luuletteko, että joku 90-vuotias edes tietää mikä on QR-koodi, saati, että hänellä olisi mahdollisuus sellaisesta ottaa selvää. Mistä voi tietää, jos ei kirjettä tule, eikä tiedä sitä odottaa. Nykyisin laskutkin voivat tulla ( tai jäädä tulematta) ihan eri nimiseltä firmalta kuin minkä kanssa asioi. Kyllä tässä alkaa monissa asioissa olla kansalaisen oikeudet ja turva vaakalaudalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä