Eutanasian vapaaehtoisesti tahtonut lopetettiin vastoin tahtoaan
Tässä nyt on ensimmäinen vakava tapaus, jossa potilas oli hyväkuntoisena hyväksynyt että hänet laitetaan pois päiviltä eutanasialla kun dementia etenee. Kun vanhus heikkeni niin lääkäri päätti että on aika antaa injektio. Päiviä ennen injektiota dementoitunut vanhus oli useaan kertaan hokenut ettei halua kuolla joten ilmeisesti tiesi missä mennään. Myös kun hänelle oltiin antamassa kuolettavaa pistosta niin hän yritti vastustaa lääkäriä ja työntää tätä pois itsestään. Tästä huolimatta lääkäri ei lopettanut. Vanhusta pidettiin paikallan kunnes pistos saatiin annettua. Kyseessä oli vielä naislääkäri!
Lääkärille ei vaadita edes rangaistusta. Taisi potilas olla sen verran järjissään että tiesi missä mennään ja tuli toisiin ajatuksiin eutanasiasta. Eikö vastentahtoisen potilaan tappaminen kuolettavalla piikillä pitäisi olla murha vaikka tämä olisi joskus aiemmin suostunut eutanasiaan? Kai eutanasiapotilaalla on oikeus muuttaa mieltään.
http://www.mirror.co.uk/news/world-news/euthanasia-patient-fought-back-…
Eutanasia = luultavasti johtaa uuteen natsismiin
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Siksikin eutanasia pitäisi potilaan hoitaa itse juomalla myrkky eikä pistoksella. Ainakin jos on järjissään.
Joo, mutta kuka vartioi ettei tilanteeseen liity pakottamista ja että oikeasti potilasta on informoitu että mitä siinä kupissa on. Tämän jutun perusteella en hirveästi luottaisi lääkärien arvostelukykyyn.
Niin mikä potilaan tahto on, sekö joka tehty "järjissään" Vaiko sairauden edetessä, kun järki on lähtenyt? Joka tapauksessa koko eutanasia tuottaa niin suuria ongelmia, että vastustan.
Miksi piti erikseen mainostaa että kyseessä oli naislääkäri?
Naisetko eivät noudata saamiaan ohjeita ja tee työtä loppuun asti?
Vierailija kirjoitti:
Siksikin eutanasia pitäisi potilaan hoitaa itse juomalla myrkky eikä pistoksella. Ainakin jos on järjissään.
Mutta mitäs jos ei kykene juomaan itse? Esim pitkälle edenneensä ALS-taudissa.
Ihmettelen näitä ihmisiä jotka alapeukuttavat aloitusta. Ilmeisesti niiden mielestä vastentahtoisen ihmisen elämän lopettaminen on sitten ihan OK asia. Tämä tapahtuma on ainakin minusta erittäin huolestuttava.
Hyi. Tulee mieleen oma dementoitunut mummoni, jolla järki kyllä leikkaa, vaikka muisti ei toimi...
Olen eutanasian kannalla, mutta kriteerien pitäisi olla hyvin tiukat. Tällaista ei saisi tapahtua.
Suomen julkisella terveydenhuollolla varmasti sama juttu. Vanhoista ja vammaisista hankkiuduttaisiin näppärästi eroon laitospaikkoja viemästä. Sukulaiselleni oli laitettu elvytyskielto omaisille tästä kertomatta. Puhelimessa tästä sattui kuulemaan kun soitti sairaalaan ja tiedusteli omaisensa vointia. Samalla kertoivat että tilanne on huono joten kiire tuli sairaalaan. Huonokuntoisen potilaan läsnäollessa lääkärit olivat keskustelleet kaikenlaista potilaasta esim. että eipä tuo enää kauaa elä. Potilas oli fyysisesti oli huonossa kunnossa mutta ymmärsi kaiken mitä ympärillä tapahtui. Myös omaisten läsnäollessa hoitohenkilökunta töksäytteli kaikkea ikävää potilaasta niin kuin tämä ei olisi paikalla. Koomapotilaiden läsnäollessakaan ei saisi keskustella sellaisia asioita että potilas kuolee pian koska se saattaa heikentää potilaan kuntoa ja edesauttaa kuolemaa. Tästä on tutkimuksiakin.
Kohta varmaan persujen ja muiden "väärin ajattelevien" eutanasiatapaukset lisääntyvät. Pelottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomen julkisella terveydenhuollolla varmasti sama juttu. Vanhoista ja vammaisista hankkiuduttaisiin näppärästi eroon laitospaikkoja viemästä. Sukulaiselleni oli laitettu elvytyskielto omaisille tästä kertomatta. Puhelimessa tästä sattui kuulemaan kun soitti sairaalaan ja tiedusteli omaisensa vointia. Samalla kertoivat että tilanne on huono joten kiire tuli sairaalaan. Huonokuntoisen potilaan läsnäollessa lääkärit olivat keskustelleet kaikenlaista potilaasta esim. että eipä tuo enää kauaa elä. Potilas oli fyysisesti oli huonossa kunnossa mutta ymmärsi kaiken mitä ympärillä tapahtui. Myös omaisten läsnäollessa hoitohenkilökunta töksäytteli kaikkea ikävää potilaasta niin kuin tämä ei olisi paikalla. Koomapotilaiden läsnäollessakaan ei saisi keskustella sellaisia asioita että potilas kuolee pian koska se saattaa heikentää potilaan kuntoa ja edesauttaa kuolemaa. Tästä on tutkimuksiakin.
Oma tuttuni halvaantui osittain ja pelkäsi olla sairaalassa, koska yöllä ketään ei muutamaan kertaan tullut vaikka painoi hälytysnappia kun oli tukehtumassa. Järki hänellä leikkasi ihan täysin ja pystyi kommunikoimaan vaikka halvaus oli vaikuttanut puheeseen. Halvaus lähinnä vaikeutti liikkumista sekä hienomotoriikkaa. 60-vuotias perusterve ihminen, jolle kohtaus tuli äkkiä. Halvauksensa jälkeen tätä on monessa sairaalassa kohdeltu kuin lasta tai vähä-älyistä. Lääkärit eivät kuuntele ja todellakin pelkäsi olla hoidossa yhdessä paikassa. Onneksi sitten lapset pitivät vanhempansa puolta.
Muitakin huonoja kokemuksia on hoidoista, joten itse uskon että potilasta, potilaan päätöstä tai potilaan koskemattomuutta ei välttämättä kunnioiteta kaikissa terveyskeskuksissa tai sairaaloissa. Siellä on sellaistakin porukkaa, jolla on aivan sama kuoleeko potilas jos ei vain itse joudu vastuuseen. Henki voi olla hyvinkin halpa.
Passiivinen eutanasia on täyttä totta tänäkin päivänä. Muistakaa, että potilaan hoidosta tai hoitamatta jättämisestä päättää yksin lääkäri.
Myös morfiinia voidaan annostella sopivasti niin, että kuolema tulee ennen aikojaan.
Jäi vähän epäselväksi missä tämä tapahtui.
UK:ssa, Venäjällä, jonkun pään sisällä?
Vierailija kirjoitti:
Jäi vähän epäselväksi missä tämä tapahtui.
UK:ssa, Venäjällä, jonkun pään sisällä?
Miten voi jäädä epäselväksi kun linkki on uutisessa? Ihmettelen? Sokea
Tapahtui Alankomaissa. Tapauksesta on muissakin lähteissä ja Mirror on laajalevikkinen brittilehti, joten on tapahtunut muualla kuin "jonkun pään sisällä".
Siinä on vielä toinen linkki brittien Telegraphiin
http://www.telegraph.co.uk/news/2017/01/28/panel-clears-dutch-doctor-as…
Minä haluan eutanasian ja mahdollisuuden siihen. Kyllä hyvällä lain laadinnalla voidaan varmistaa, että näin ei tapahdu.
Kaikkea tekin uskotte. Suomessa ei potilaita surmata morfiinilla. Saattohoidossa olevalle kuolevalle potilaalle toki annetaan morfiinia reilustikin, mutta se ei lyhennä elämää kuin korkeintaan joitakin tunteja. Silloin potilas on jo keikkunut rajalla, eikä elämää pidäkään pidentää enää hetkeäkään.
Nesteytyksestä luopuminen, sama juttu. Kuolevan ihmisen kudokset ei enää toimi oikein, jolloin kehoon väkisin työnnettävä neste vain tihkuu keuhkoihin tukehduttaen potilaan tai kertyy soluvälitilaan aiheuttaen kipua ja tuskaa. Luopumalla nesteytyksestä hoidetaan siis kipua ja estetään ihmistä hukkumasta.
Antibiootti kuolevalle on kuin antaisi vatsatautiselle ummetukseen tarkoitetun peräruiskeen. Tekee olosta tuskaisen, ja lisää elinaikaa korkeintaan viikkoja, mutta ei poista kuolevaan johtavaa tilaa.
Suomessa ei harjoiteta passiivista eutanasiaa (eikä sellaista ole olemassakaan!). Sallitaan vain luonnollinen kuolema.
Dnr eli elvytyskielto on nimenomaan elvytyskielto, ei saattohoitopäätös. Siihen ei kysytä omaisten lupaa, sillä sen päätöksen tekee yksin lääkäri, silloin kun se todennäköisesti olisi vammauttava toimenpide. Vanhuksilla kun on alipainoa ja osteoporoosia, jolloin elvytyksen jälkeen on jäljellä katkenneet kylkiluut ja puhjennut keuhkopussi.
Trump sanoi jotain, että haluaa nimittää naisia virkoihin, koska naisjohtajat ovat julmempia.
Vierailija kirjoitti:
Trump sanoi jotain, että haluaa nimittää naisia virkoihin, koska naisjohtajat ovat julmempia.
Trump itse on lempeä mies.
Minä olen kuvitellut että eutanasiassa oltava itse järjissään, itse otettava kuolettava lääke ja tilanne videoidaan, jottei jää jälkipolville epäselvyyttä. Joku hollaitilainen dokkari tästä taannoin tv:ssä.
Eikös tämä down syndroomaisten abortointi ole aika samaa touhua. No jos abortti on laillinen joka tapuksessa niin ei sille mitään estettä ole, mutta on se kyllä aika hirveää kun pistetään päiviltä vain jos on kromosomit erilaisia. Asiaa selitetään että tämä on kaikillle parempi juttu...murha sirkus se on.