Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaahas, päiväkodin tätien mielipiteet pääsivät lehteen

Vierailija
28.01.2017 |

mutta ainakin minusta väärällä tavalla. En itse ole koskaan kokenut, että vanhemmat (edes ne "vaikeimmat") olisivat työni ongelma. Vanhemmat ovat mukavia ja tietenkin pitävät oman/omien lastensa puolta. Suurimpia ongelmia työssäni on jatkuva ahdistava kiire ja sijaisten puute. Muita ongelmia ovat esim.melu ja työolosuhteet (hometalot). On kurja nähdä, kun myös lapset joutuvat kärsimään näistä. Ongelmana ei todellakaan ole lapset tai vanhemmat.t.lto

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti mun hoitolasten vanhemmat eivät ikinä uskoisi meidän ajattelevan heistä noin kurjasti mitä tuo esittää.

Hävettäisi laittaa nimi tekijänä tuon jutun alle.

Vierailija
22/45 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas meidän päiväkotien oikeat ongelmat sivuutetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

on taas saatu luotettava lähde, siihen viestiin kuka tahansa on voinut kirjoittaa vaikka ei olisi edes päiväkodissa työssä, ihan vaan provosoimassa....

Vierailija
24/45 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita AV:lta poimittuja juttuja lukiessa tulee kyllä aina mietittyä, että onko ketju ollut orgaaninen vai ko toimittajan aloittama.

Vierailija
25/45 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on taas saatu luotettava lähde, siihen viestiin kuka tahansa on voinut kirjoittaa vaikka ei olisi edes päiväkodissa työssä, ihan vaan provosoimassa....

No niinpä, mukana myös liioittelua ja eikä noita "tässä piirroskuva siitä miten Mizzi-Jennican vaatteet tulee pukea päälle" -vanhempiakaan näe edes joka vuosi. :D

Vierailija
26/45 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUOMIO toimittaja! Tee seuraava juttusi tästä!

http://www.vauva.fi/keskustelu/2769377/paivakodissa-toissa-ja-aivan-lop…

Vierailija
27/45 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oops! Lähde taisikin olla tästä keskustelusta ja niinkuin joku jo mainitsi, että toimittja on takertunut noihin lemppari/inhokki lapsiin ja vanhempiin eikä nimenomaan seikkoihin jotka kuormittaa työntekijöitä (ryhmäkoot ym)

Vierailija
28/45 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltasanomat ovat samaa Sanomayhtiötä kuin tämä palstakin. Joten kun toimittaja haluaa helpolla raflaavan juttun, istuu vain koneellaan ja poimii parhaat.

Vierailija
29/45 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: Millainen on haasteellinen lapsi? Millainen on haasteellinen vanhempi?

Yksi ainoa täällä kirjoitti vaikeasti käsiteltävistä lapsista - kaikki muut tuota haastesaastaa.

Haasteelinen ei kerro yhtään mitään - missään asiassa.

Vierailija
30/45 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oops! Lähde taisikin olla tästä keskustelusta ja niinkuin joku jo mainitsi, että toimittja on takertunut noihin lemppari/inhokki lapsiin ja vanhempiin eikä nimenomaan seikkoihin jotka kuormittaa työntekijöitä (ryhmäkoot ym)

No niinpä, ei paljon jutussa näkynyt lähteenä käytetystä viestiketjusta kuin niitä ikäviä tursahduksia.

Vierailija
31/45 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis: Millainen on haasteellinen lapsi? Millainen on haasteellinen vanhempi?

Yksi ainoa täällä kirjoitti vaikeasti käsiteltävistä lapsista - kaikki muut tuota haastesaastaa.

Haasteelinen ei kerro yhtään mitään - missään asiassa.

Kyllä tuo sana on ihan normaali, ymmärrettävissä oleva suomen kielen sana. Haasteellinen, haastava. Haastava lapsi on sellainen, jonka käyttäytyminen ja reagointi aiheuttaa arjessa haasteellisia tilanteita, haastaa esim. päiväkodin työntekijää pohtimaan pedagogisia ratkaisuita uudelleen ja uudelleen. On suuressa määrin ja pitkäkestoisesti kuormittavaa.

Haasteellisen aikuisen/vanhemman osaat tuosta varmaan itse määritellä?

Vierailija
32/45 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahtavaa pitäisikö minustakin tulla "isona" ilta-sanomien toimittaja , ei haitta kun ei osaa kirjoittaa, jutut saa vauva-lehdestä sekä julkisten insta-tileistä sekä toisita lehdistä ihan sama jos jutut on siellä kolmekin vuotta vanhoja

Vierailija
33/45 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt meni tällä päiväkodin tädillä tunteisiin. Ongelmana ei ole haasteelliset lapset, haasteelliset vanhemmat tai se marginaalinen älyttömyyksiä vaativien vanhempien kerho. Ongelmana on homerakennukset, liian suuret ryhmäkoot ja se ettei sijaisia ole.

Vierailija
34/45 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

PÄiväkodissa ärsyttää, kun lapset eivät saa nukkua päiväunia...

Meillä 4vlasta ei nukuta päivällä, mutta on pakko olla 2h hiljaa nukkarissa. Olen yrittänyt, että eikö kävisi 30 min lepo ja sitten hiljainen leikki, mutta ei käy, heillä on systeemi sellainen, ettei ole ylimääräistä leikkivahtia. Ja jos yksi haluaa leikkiä, haluaa kohta muutkin ja mitä siitä tulisi.

Niinpä lapsi valvoo illalla pitkään, jopa keskiyölle asti. Olen hyväksynyt tämän, koska jos ei väsytä, niin turha lasta on väkisin nukuttaa. Aamulla herätys on klo 6, puen nukkuvan lapsen haalariin, kannan autoon ja nukkuvana päiväkotiin. Vasta siellä lapi herää, on väsynyt ja kiukkuinen. Onneksi se ei ole enää minun ongelmani. Huutava lapsi jää hoitoon. Siellä hän torkkuu koko aamun ja on lounaaseen mennessä puoliunessa, jos on jaksanut ulkoilla. Päiväunille hän käy innoissaan ja nukkuu pisimpään. Siitä eteenpäin hän on taas pirteä oma itsensä, jaksaa touhuta pihalla vajaan tunnin ennen kuin haen hänet kotiin. Illalla taas valvotaan pitkään.

Päiväkodista on tullut huomautuksia, että lapsi tarvitsee koko aamuksi oman hoitajan, koska on niin väsynyt. Olen vastannut, että ongelma ei ole minun vaan heidän. Ilman päiväunia lapsi menee nukkumaan noin klo 20 ja herää aamulla pirteänä. He haluavat ne päiväunet, joten saavat kestää seuraukset eli kiukkuisen ja väsyneen lapsen raskaat aamupäivät.

Vierailija
35/45 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa ketjussa joku oli hyvin kirjoittanut, että päiväkodin arkea keventäisi sekä lasten että aikuisten kannalta mm se, että lapsia ei pidettäisi ns turhaan päiväkodissa. Vaan että päiviä lyhennettäisiin, kun mahdollisuus siihen on, lapset haettaisiin kotiin, jos töistä päästään aiemmin, vapaapäiväänsä viettävän vanhemman kanssa vapaalla olisi myös lapsi jne.

Mielestäni hieno ja tarpeellinen ehdotus. Harmi ettei tullut mitenkään esille lehtiartikkelissa.

Sen alkuperäisen ketjun Ap

Vierailija
36/45 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 4vlasta ei nukuta päivällä, mutta on pakko olla 2h hiljaa nukkarissa. Olen yrittänyt, että eikö kävisi 30 min lepo ja sitten hiljainen leikki, mutta ei käy, heillä on systeemi sellainen, ettei ole ylimääräistä leikkivahtia. Ja jos yksi haluaa leikkiä, haluaa kohta muutkin ja mitä siitä tulisi.

Niinpä lapsi valvoo illalla pitkään, jopa keskiyölle asti. Olen hyväksynyt tämän, koska jos ei väsytä, niin turha lasta on väkisin nukuttaa. Aamulla herätys on klo 6, puen nukkuvan lapsen haalariin, kannan autoon ja nukkuvana päiväkotiin. Vasta siellä lapi herää, on väsynyt ja kiukkuinen. Onneksi se ei ole enää minun ongelmani. Huutava lapsi jää hoitoon. Siellä hän torkkuu koko aamun ja on lounaaseen mennessä puoliunessa, jos on jaksanut ulkoilla. Päiväunille hän käy innoissaan ja nukkuu pisimpään. Siitä eteenpäin hän on taas pirteä oma itsensä, jaksaa touhuta pihalla vajaan tunnin ennen kuin haen hänet kotiin. Illalla taas valvotaan pitkään.

Päiväkodista on tullut huomautuksia, että lapsi tarvitsee koko aamuksi oman hoitajan, koska on niin väsynyt. Olen vastannut, että ongelma ei ole minun vaan heidän. Ilman päiväunia lapsi menee nukkumaan noin klo 20 ja herää aamulla pirteänä. He haluavat ne päiväunet, joten saavat kestää seuraukset eli kiukkuisen ja väsyneen lapsen raskaat aamupäivät.

eihän se hoitajien ongelma ole. Se on lapselle ongelma, kun on väsynyt ja pahoillaan.

Vierailija
37/45 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Päiväkodin tädit" sanonta ärsyttää suunnattomasti, voisiko siitä lausumasta jo pikkuhiljaa opetella pois. Itse olen 24v lastentarhanopettaja, en kenenkään täti, enkä ulkoisestikaan täti-ihmiseltä näytä, murrrr...

Kyllä sä niille lapsille olet täti. Vai kutsuuko ne sua neiti opettajaksi? Tuskin kun et mitään oikeasti opeta.

Vierailija
38/45 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt työurani pääasiassa sairaalassa akuuttihoidossa. Päätin joitain vuosia sitten pitää välivuoden ja miettiä, mitä haluan tehdä "isona". Päädyin sit päiväkotiin töihin. Ja toden totta, en kyllä nähnyt siellä kertaakaan häivähdystäkään oikeastaKIIREESTÄ!!!! Siis sellaisesta, joka on sairaalassa arkipäivää, seisten hörpitään jugurttijuoma ja sit taas mennään. Eli tuohon kiireeseen päiväkodissa en usko!!

Vanhemmissa ja lapsissa on haastavia tapauksia kyllä.

Vierailija
39/45 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eihän se hoitajien ongelma ole. Se on lapselle ongelma, kun on väsynyt ja pahoillaan.

No miksi hoitajat siitä valittavat, että yksi joutuu jäämään sisälle, kun lapsi ei jaksa ulkoilla? Olen edelleen ehdottanut, että antaisitte olla maanantaina ilman päiväunia, saataisiin rytmi normaaliksi, mutta heillä on päiväpalaverinsa, ei aikaa lapsille. Tämä on heidän valintansa. Voin laittaa lapsen kotona sänkyyn klo 20 ja nukuttaa 3 tuntia joka ilta, mutta miksi kiusaisin itseäni ja lasta vain siksi, että joku on päättänyt, että heillä ei lepoaikana leikitä, jos ikää on 4v.

Vierailija
40/45 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Päiväkodin tädit" sanonta ärsyttää suunnattomasti, voisiko siitä lausumasta jo pikkuhiljaa opetella pois. Itse olen 24v lastentarhanopettaja, en kenenkään täti, enkä ulkoisestikaan täti-ihmiseltä näytä, murrrr...

Kyllä sä niille lapsille olet täti. Vai kutsuuko ne sua neiti opettajaksi? Tuskin kun et mitään oikeasti opeta.

Lapset kutsuvat päiväkodissa meitä yleensä nimellä tai sitten yleisnimitys elää 'aikuinen", joka tulee sellaisella painokkaasti teholla vokaaleja venyttäen.

En tosin nyt ole hän, jota tädittely haittasi. Mutta ennenhän tädiksi oli todella kohteliasta kutsua aikuista :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme