Jaahas, päiväkodin tätien mielipiteet pääsivät lehteen
mutta ainakin minusta väärällä tavalla. En itse ole koskaan kokenut, että vanhemmat (edes ne "vaikeimmat") olisivat työni ongelma. Vanhemmat ovat mukavia ja tietenkin pitävät oman/omien lastensa puolta. Suurimpia ongelmia työssäni on jatkuva ahdistava kiire ja sijaisten puute. Muita ongelmia ovat esim.melu ja työolosuhteet (hometalot). On kurja nähdä, kun myös lapset joutuvat kärsimään näistä. Ongelmana ei todellakaan ole lapset tai vanhemmat.t.lto
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Linkkiä ei tietenkään kannata laittaa, koska kyllähän täällä kaikki tietää heti että mistä lehdestä ja mistä jutusta puhut... huoh.
Daa, linkki laitetaan tottakai aina että siihen pääsee suoraan klikkaamalla. Eli nyt pitäisi sitten avata iltapaska ja selata sieltä missä se uutinen on. Olet typerä.
Päiväkodit ovat ennenkaikkea lasten maailma eikä aikuisten.Lapset selviävät hyvin ilman hössötystä koska seuraava vaihe on jo koulu ja se vaatii jo taitoa sopeutua.Päiväkodin lastenhoitajat tekevät arvokasta työtä eikä pelkät vaatteet ja niiden pukeminen ja kurahousut voi olla koko maailma.Tarkoitus on saada lapsi ymmärtämään mitä on elää ryhmässä muiden lasten kanssa ja siinä päiväkodit ovat päässeet hyvään tavoitteeseen ja onnistuneet sataprosenttisesti!Moni lapsi ei osaa päivärutiineja tullessaan päiväkotiin mutta sekin onnistuu ilman vanhempien omaa rutiinia.Ollessani töissä päiväkodissa oli paljon vanhempia jotka nukkuivat yli ajan ja toivat lapsensa siten kuin heille sopi?Esim.nukketeatterit,lasten elokuvat,metsäretket,jumppatunnit,askartelut,kevätjuhlaharjoitukset jäivät näiltä lapsilta pois päivänohjelmasta jos vanhemmat eivät yksinkertaisesti välittäneet!Päiväkodit toimivat yhteistyössä vanhempien kanssa ja jos se puuttuu jokainen voi ajatella itse miksi?Minulla ei ole huonoja kokemuksia kovinkaan paljon lasteni ollessa päiväkodeissa ja nykyään elämme 2000 lukua joten vastuu on myös vanhemmilla!
Kerran päiväkotiin lasta viedessäni kuulin, kun joku isä lähes huusi työntekijälle, että "Nyt on sitten oikeat vaatteet mukana kun eilen ei muka ollut!! Tarkistin netistä että se haalari ei tarvi aluspukua, se menee -25 asti!!!" Työntekijä oli siis ilmeisesti edellisenä päivänä sanonut että lapsella oli tullut kylmä (pakkasta oli ollut -20), ja isä oli tästä loukkaantunut. Puhui siis erittäin epäkohteliaaseen sävyyn, itse en kehtaisi niin puhua kenellekään. Tuskin hän omalla työpaikallakaan niin puhuu kollegoille.
En ymmärrä. Uskon työntekijän tietävän minua paremmin jos lapsella on ollut kyllä, vaikka haalarin tekniset ominaisuudet olisivat mitkä. Lapsen parastahan siinä on ajateltu, eivät he varmaan ole tarkoittaneet vanhempia syyttää.
Itse ainakin haluan että kerrotaan jos jotain puuttuu tai varusteissa on vikaa, että voin pikimmiten korjata asian.
Koittakaa jaksaa tärkeässä työssä!
Vierailija kirjoitti:
"Päiväkodin tädit" sanonta ärsyttää suunnattomasti, voisiko siitä lausumasta jo pikkuhiljaa opetella pois. Itse olen 24v lastentarhanopettaja, en kenenkään täti, enkä ulkoisestikaan täti-ihmiseltä näytä, murrrr...
Täällä yks nelikymppinen äiti, jolle minkään alan ammattilaiset eivät ole tätejä. En myöskään puhu lapselleni vieraista ihmisistä täteinä tai setinä. (Hauska sit kuulla, kun viisvee sanoo vaikka "tuolla vanhemmalla rouvalla on ihana hattu.")
Puhun aikuisten kesken päiväkodin työntekijöistä (muiden ryhmien kohdalla en tiedä, kuka edes on lto jne.) Lapselle puhunpäiväkodin aikuisista. Kaikki tunnen etunimeltä, siistijänkin. Näitä nimiä käytetään.
Mutta mikä yleistermi olisi hyvä? Teidän ko. töitä tekevän mielestä?
Varmaan siksi, että yksi sisälle jäävä tarkoittaa vajetta ulkona. Ikävää, että teillä ei asiakkaan itsemääräämisoikeus toteudu.