Kivuliaat kuukautiset, neuvoja?
Taustaa: Minulla oli heti kuukautisten alkamisesta (13v) kivuliaat kuukautiset; lamauttava kipu, kylmä hiki,korvissa soi, oksentelua, pyörtymisiä. Koululääkäri totesi, että on normaalia, joten ei tehty mitään, määräsi Clotam-nimistä kipulääkettä, jonka valmistus lopetettiin jossain vaiheessa eikä korvaavaa silloin ollut. Kivut hellittivät, kun aloitin e-pillerit 19-vuotiaana. Nyt olen 27v, edelleen pillereillä, ja kivut ovat pikkuhiljaa palanneet (kroppa tottunut pillereihin?).
Viime yönä heräsin ensimmäistä kertaa pitkästä aikaa todella koviin kipuihin, ei niin pahoihin kuin ne pahimmillaan olivat, mutta pahempiin kuin vuosikausiin. Pieni paniikki iskee, että alkaako se helvetti taas. Voisiko minulla olla se endometrioosi (tms missä limakalvoa kasvaa kohdun ulkopuolelle)? Kysyn täältä, koska lääkäriinmeno pelottaa (mt-diagnoosi,masennus, jonka takia lääkärit ovat pitäneet kaikkea sen jälkeen ilmoittamaani vaivaa luulotautina...eivät siis ota vakavasti)
Kommentit (16)
Jos menet jollekin hyvälle siis huom hyvälle gynelle, joka ottaa sut vakavasti. Mulla on auttanut hirveisiin kuukautistuskiin hormonikierukka. Ehkä se vois toimia myös sulla? Yksityinen lääkäri tuskin näkee sun mt-diagnoosia?
Vierailija kirjoitti:
Jos menet jollekin hyvälle siis huom hyvälle gynelle, joka ottaa sut vakavasti. Mulla on auttanut hirveisiin kuukautistuskiin hormonikierukka. Ehkä se vois toimia myös sulla? Yksityinen lääkäri tuskin näkee sun mt-diagnoosia?
Enpäs tullut ajatelleeksi yksityistä. Rahaa ei kyllä ole ylimääräistä, mutta mielelläni maksan asiallisesta kohtelusta. Kiitos!
ap
Tulee varmaan alapeukutusta tästä, mutta mulla auttoi raskaus ja helvetilliset kivut jäi sinne saliin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpäs tullut ajatelleeksi yksityistä. Rahaa ei kyllä ole ylimääräistä, mutta mielelläni maksan asiallisesta kohtelusta. Kiitos!
ap
Niin ja jos joudut/pääset endometrioosileikkaukseen, niin yksityisen puolen lääkäri voi tehdä lähetteen julkiseen sairaalaan. Että et joudu semmoista maksamaan omasta pussista.
Vierailija kirjoitti:
Tulee varmaan alapeukutusta tästä, mutta mulla auttoi raskaus ja helvetilliset kivut jäi sinne saliin. :)
Se vasta pelottavaa olisikin! Jos jo menkat on niin kipeät, niin mitenkäs synnytyssupistukset :'D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vasta pelottavaa olisikin! Jos jo menkat on niin kipeät, niin mitenkäs synnytyssupistukset :'D
Vaikka olen monesti kuukautiskipuihin pyörtynyt, niin synnytyksestä selvisin ihan tajuissani. Epiduraalin saatuani tunsin vain painetta kun vauva syntyi. Luulen, että niillä joilla on kovat kivut menee synnytys paremmin kun kohtu osaa supistua ja on jotain vertailukohtaa kipuun. Se yllätti, että vaikka kuukautiskivut tunsin aina mahassa niin synnytyskipu/paine tuntui vain selässä.
Kyllä tuo aivan todellista kipua on, hyvin lamaannuttavaa. Tutullani on samanlaiset oireet. En tiedä tarkemmin onko tutkittu,mutta luultavasti endoa.
Liikunta ja terveellinen ravinto. Ulkoilma ja vitamiinit. Kuulostaa tosi tylsältä, mutta vasta elintapojen korjaaminen auttoi mulla järkyttävin kuukautiskipuihini. Kuukautisten aikainen verenvuotokin on näkyvästi vähentynyt.
Paljon sokeria ja vehnäjauhoa sisältävä ruokavalio yhdistettynä passiiviseen elämään on se pahin combo ja aiheuttaa kipuja ja pms-oireita ihan satavarmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Onko mahdollinen endometrioosi tutkittu? Kipinkapin yksityiselle, olet sen arvoinen! Itse nappaan 600mg buranaa jos oikein pahasti nippaisee.
Tiedän mitä noi helvetilliset menkkakivut ovat.
Hormonikierukka auttoi itsellä parhaiten, pillerien kanssa joutui napsimaan särkylääkettä, eikä paljon auttaneet. Menkat jääneet pikkuhiljaa satunnaisiksi ja ilmoittelevat itsestään jäytämällä munasarjojen kohdalla muttei mitään entiseen verrattuna.
Tosin jos olet nuori synnyttämätön nainen kierukka kannattaa hakea yksityiseltä kuten täällä mainittu.
Ps. Ei ole välttämättä endometrioosia :)
Mulla auttaa kuukautiskipuihin suihku. Meen lämpöiseen suihkuu, auttaa jonkin verran. Jos varsinki pitkää lörvää.
Kuulostaa endometrioosilta. Itse sain diagnoosin 1,5 vuotta sitten. Menin yksityiselle ja sain sieltä heti lähetteen julkiselle. Tähystysleikkaus olikin jo siitä puolen vuoden päästä ja kivut helpottivat. Raskauduin helposti leikkauksen jälkeen (ei ole lapsettomuustuomio).
Jos kiinnostaa, Facebookissa on Endometrioosittaret ryhmä, mihin liityin diagnoosin jälkeen ja olen saanut sieltä paljon tukea ja tietoa (esim. parhaista endolääkäreistä yksityisellä, jotka ottavat sinut vakavasti ja osaavat auttaa tilanteen kanssa). Siellä on paljon sinun tilanteessa olevia, joilla ei ole diagnoosia, mutta oireet täsmäävät endoon.
Tsemppiä!
15 jatkaa:
Jos asut Helsingissä, mene Päivi Härkin tai Minna Kaukon vastaanotolle.
http://www.endometrioosiyhdistys.fi/fi/vertaistuki/tukipuhelin
Lisää voi myös kysellä tukipuhelimesta.
Soita Nuorten kriisipisteeseen jos pystyisivät auttamaan pelosi kanssa:
http://www.helsinkimissio.fi/nuorten-kriisipiste