Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mahdoton käsittää, miten yli 1200e kuukausipalkka ei voisi riittää leveään elämiseen

Vierailija
26.01.2017 |

Olin viime kesänä taas kesätöissä ja sen koommin en ole tajunnut, miten aikuiset havittelevat niin isoja palkkoja ja valittaa ettei alle 2 tonnia riitä. Mä tienasin 1500 e kuussa ja 2 kuukauden oli varaa käydä interraililla, juoda aina kun huvittaa, ostaa mitä lystää! Plus ajelen autolla, joka kuuluu varmaan 5% kalleimpiin Suomessa. Miks ihmisille ei mikään riitä? Opintotukia saan nyt 137

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen vuokraa jos asun mun _kotonani_???

Valoja!!!

Ap

Minäkin asun _kotonani_. Omistan sen. Ompahan tuosta kuluja sittenkin.

Aika ohis, mutta muutama vuosi sitten opiskelin amkissa. Siellä tehtiin jotain tutkimusta opiskelijoiden yrittäjyyspyrkimyksistä ja taustatiedoissa kysyttiin asumismuotoa. Oli opiskelija-asuntolaa, vuokra-asuntoa, omistusasuntoa ja tietysti että kotona... oli pakko ruksia se kotona, koska kotonani asuin silloin mieheni ja lasteni kanssa. Omistusasunnossa siis, mutta minun kotini se on.

Vierailija
62/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no se pärjääminen tosiaan riippuu ihan elämäntilanteesta. Itse olen opiskelija ja toimeen on tultava 870 eurolla kuussa, josta 400e on lainarahaa. Puolet "tuloista" menee vuokraan. Töitä olen aiemmin tehnyt opiskelujen ohessa, mutta terveysongelmien vuoksi se ei ole onnistunut pariin vuoteen.

Itse eläisin ihan herroilsi 1200 eurolla kuussa, mutta tietysti tilanne on eri sellaiselle, jolla on lapsia jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö ap, että minä ajattelin ihan samalla tavalla opiskeluaikoina. Kävin tosin ympäri vuoden töissä opiskelun ohella. Sillä 300€/kk minkä tienasin, koin olevani porvari.

Sit valmistuin ja opiskelijaetuudet loppui. Tuli realismi vastaan. Ja silloinen 350€ vuokra on sittemmin muuttunut 800€ vuokraksi, vuosien saatossa pikkuhiljaa noussut, kun kaupunki on vaihtunut ja neliöitä tullut ympärille enemmän ympärille. Toki asun miehen kanssa yhdessä, mutta hänen työmarkkinatukensa ei kauheasti anna juhlimisen aihetta, vaikka se on iso apu meidän pienessä rahataloudessa. Emmekä saa mitään asumistukia, kun "tienaan" niin mahrottoman paljon (1800€/kk brutto).

Kyllä tällä elää, pääasia että saa syödäkseen, katon pään päälle ja laskut maksettua. Mutta silti koen, että opiskeluaikoina oli rahaa millä mällätä, vaikka tulot oli niin pienet.

Vierailija
64/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Herroiksi elelee kun maksaa ensin yksiöstä vuokraa 800, sähkön 40 e, netin ja puhelinlaskun 40 e, työmatkakulut 120 e. Jäähän siinä handuun parisataa millä saa syödäkseen makaronia ja jauhelihaa. Paitsi jos sairastuu tai viimeiset ehjät housut repeää perseestä.

Vierailija
65/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo homma muru. Me maksetaan lainoja noin 1800 euroa kuussa. Sen lisäksi on seitsemän ihmisen ja kahden auton juoksevat kulut. Tuloja on yhteensä nettona noin 4500 mutta eihän ne mihinkään riitä. Loppukuusta ollaan aina ilman ruokaa.

Vierailija
66/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo homma muru. Me maksetaan lainoja noin 1800 euroa kuussa. Sen lisäksi on seitsemän ihmisen ja kahden auton juoksevat kulut. Tuloja on yhteensä nettona noin 4500 mutta eihän ne mihinkään riitä. Loppukuusta ollaan aina ilman ruokaa.

Ja jatkanpa vielä tähän että aikanaan kun olimme opiskelijaperhe, oli kaupungin vuokra-asunto, kaksi lasta opiskeleva mies, minimiäipprahalla/kotihoidon tuella oleva mamma, asumistuki ja lapsilisät. Ni elettiin muuten paljon huolettomammin ja rahat riitti...

Vierailija
67/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin viime kesänä taas kesätöissä ja sen koommin en ole tajunnut, miten aikuiset havittelevat niin isoja palkkoja ja valittaa ettei alle 2 tonnia riitä. Mä tienasin 1500 e kuussa ja 2 kuukauden oli varaa käydä interraililla, juoda aina kun huvittaa, ostaa mitä lystää! Plus ajelen autolla, joka kuuluu varmaan 5% kalleimpiin Suomessa. Miks ihmisille ei mikään riitä? Opintotukia saan nyt 137

Sä varmaan maksoit siitä verot ja vuokrat, laskut , vakuutukset, lasten kulut kuten päivähoitomaksut, vaatteet, ruoat yms. Ai  et vai?

By the way. tämä tyhmä provo on uusinta...

Vierailija
68/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka opiskelija oikeasti on niin urpo ettei hae opiskelija-alennuksia?. Isukin ja mamin täytyy vähän antaa pikku misulle vähän käyttörahaa. Provo tämä tosin on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme