Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mahdoton käsittää, miten yli 1200e kuukausipalkka ei voisi riittää leveään elämiseen

Vierailija
26.01.2017 |

Olin viime kesänä taas kesätöissä ja sen koommin en ole tajunnut, miten aikuiset havittelevat niin isoja palkkoja ja valittaa ettei alle 2 tonnia riitä. Mä tienasin 1500 e kuussa ja 2 kuukauden oli varaa käydä interraililla, juoda aina kun huvittaa, ostaa mitä lystää! Plus ajelen autolla, joka kuuluu varmaan 5% kalleimpiin Suomessa. Miks ihmisille ei mikään riitä? Opintotukia saan nyt 137

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin että ajelen 53 000 e maksaneella autolla, tavallaan omistankin sen, koska saan käyttää sitä aina halutessani.

Ap

Vierailija
22/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, olit ihan kaksi kuukautta kahdestatoista töissä, ja on vara luksusautoihin ja muihin, sepäs kiva :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoin että ajelen 53 000 e maksaneella autolla, tavallaan omistankin sen, koska saan käyttää sitä aina halutessani.

Ap

Juu, vähän samalla tavalla mäkin melkein omistan mieheni 70k maksaneen auton.

Vierailija
24/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät osaa tehdä kustannustehokkaita valintoja elämässään. Toki on meitäkin, jotka mietimme tarkkaan, että mihin rahat käytämme, mutta olemme selvä vähemmistö. Tällaiset ihmiset usein puhuvat, että me säästäväiset emme tee mitään, mutta se ei pidä ainakaan minun kohdallani paikkaansa. Minä nimenomaan mietin, että mistä minä saan aidosti nautintoa ja käytän rahaa siihen, mutta leikkaan sitten niistä kuluista, jotka ovat tarpeettoman suuret niistä saatuun hyötyyn nähden. 

Esimerkiksi moni työkaverini syö lounaan ravintolassa joka päivä töissä. Käyvät kahvitauoilla ja ostavat pullaa, energiajuomaa yms. Minä otan eilistä ruokaa kotoani mukaan ja lämmitän mikrossa ja syön työhuoneessani. Kahvia en juo, mutta voin ottaa välipalaksi mukaan jotain itse leivottua piirakkaa tai vastaavaa. Energiajuomankin voin ottaa mukaan kotoa jos tuntuu, että sellaista tarvitsen, jolloin olen ostanut sen kaupasta halvemmalla kuin mitä se maksaa automaatissa. Tottakai voin joskus käydä ravintolassa syömässä ja ostaa limsani automaatista, mutta en tee näin yleensä. Isot menot kertyvät tällaisista pienistä asioista.

Toinen isompi asia on se, että tuhlaavat ihmiset eivät mieti mitä he aidosti tarvitsevat ja tee hintavertailua. He ostavat isojakin hankintoja hetken mielijohteesta. Itse mietin tarkkaan, että tarvitsenko kyseistä asiaa ja teen tarkkaa arviointia ominaisuuksien ja hinnan suhteen. Yleensä päädyn siihen halvempaan ratkaisuun, koska en voi mitenkään oikeuttaa kalliimman hankkimista niin minimaalisilla eroilla. Esimerkiksi kaverini osti lähes 3000 euron television ja minä ostin 800 euron television. Minä ostin siitä hintaryhmästä, jossa hinta ja laatu kohtaa parhaiten ja hän osti yhden parhaista tuossa hintaluokassa. Käytännössä en huomaa telkkareidemme välillä oikeastaan mitään eroa. Kalliin tuotteen ostamisen vielä jotenkin ymmärtää, mutta nämä tekevät välillä sellaisia hankintoja, joille heillä ei ole oikeastaan mitään käyttöä. Itse teen näitä virhearviointeja ainoastaan vaatteiden suhteen toisinaan. Oletan jonkun vaatteen sopivan hyvin tietyn kokonaisuuden kanssa, mutta kotona huomaan, että se ei sovikaan. Kai nuokin voisi vielä palauttaa jos lappua ei ole poistanut, mutta en ole niin tehnyt, koska tein huonon valinnan ja saan maksaa siitä. 

Vierailija
25/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hahhahahahhah oot hauska! :D Kyllä itekkin saan tarvittaessa lainata vanhempieni autoa, mutta en kyllä voi sanoa omistavani sitä, kun en ole siitä penniäkään maksanut.

Vierailija
26/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään vuokra on meillä 870 euroa, ja Espoossa se on tälle alueelle huomattavan edullinen. Kauemmas jos muuttaisin nousisivat työmatkakulut tasottamaan sitä.

1200e kk-palkalla söisin näkkileipää.

Toiselta se kyllä tuntui 16-vuotiaana kotoa käsin töitä tehdessä.

Vierailija
27/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap on isin rahoilla loisiva kermaperse, ihan kuten arvelinkin. Juu se 1200 on varmaan ihan kiva kuukausiraha kaikenlaiseen hauskanpitoon, uskon sen.

Vierailija
28/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan omistatkin sen, koska saat käyttää sitä halutessa? :'DDDD Eli omistaaks mun kaveri tavallaan mun auton, koska saa tarvittaessa käyttää sitä?

Vierailija
29/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, että tämä provo ei jaksa edes keksiä olemattoman asuntonta vuokran määrää.

Vierailija
30/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ois maksanu sulle 1500e, jos olisin tiennyt kuinka lintsasit äikäntunnit.

Vierailija
31/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vieläkään vastannut, että paljonko maksat vuokraa?

Vierailija
32/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon vaan vuokrani on 1200 e/kk joten tuo summa ei ihan riitä lapsen ja kotihoidontuella olevan miehen kanssa elämiseen. Mutta kukin tavallaan. Hienoa jos tuntee olevansa miljonääri 1200e/kk palkalla. Minäkin omistan melkein 60 tonnin auton kun saan käyttää välillä. (Vanhempien) 😂

33/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdoton käsittää miten 1200 riittäisi minkäänlaiseen elämään. Asumiskuluihin (laina, vastike, sähkö, vesi) menee lähes 1000 euroa kuussa.

Vierailija
34/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä, tienaan n. 1300e / kk, joskus vähän enemmän joskus vielä vähemmän ja saan lähes joka kk jotain säästöön. 1 lapsikin elätettävänä.

Vierailija
35/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi, että tämä provo ei jaksa edes keksiä olemattoman asuntonta vuokran määrää.

Ei se maksa vuokraa kun se asuu isin ja äitin nurkissa.

Vierailija
36/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen urpo ap mahtaa olla, isukin rahoilla elelee ja kehuskelee. 😭

Vierailija
37/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, sain minäkin nuorena 1350€, josta verojen jälkeen jäi käteen pikkasen vajaa tonni (980€ muistaakseni). Elihän sillä. Pussikaljaankin jäi rahaa. Talossa olikin neliöitä 35 vähemmän ja ei lapsia :D Oli ihan oma autokin. Kuulu varmaan suomen 5% halvempiin liikenteessä oleviin. Mä kyllä omistin sen, enkä saanut käyttää halutessa ;D Mut ei sillä rahalla reissuihin lähetty viroa kauemmaksi. Nii ja Mä tein tätä 10kk ;)

Vierailija
38/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin kerran yhden ihmisen joka oli oikeasti melkein näin tyhmä.

Vierailija
39/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta hemmetissä yli 1200 euron kuukausiliksa riittää leveään elämiseen. Minä tienaan 6900 € kuukaudessa ja se riittää minulle hyvin. 😂

Vierailija
40/68 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein kuluilla on tapana nousta tulojen kasvaessa, esim. päivähoitomaksut, mahd. asuntolaina tai kalliimpi vuokrakämppä jne. ja Kelan tuet lähtee..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi