Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin tänään rekryasiantuntijalla näyttämässä työhakemukseni ja CV:ni. Syy sille, miksen työllisty, selvisi.

Vierailija
26.01.2017 |

Rekryasiantuntija sanoi, että työhakemukseni on persoonallinen, erinomainen, erottuva, asiallinen ja kaikin puolin juuri sellainen millainen sen pitäisikin olla. Olen panostanut visuaaliseen ilmeeseen, hakemus on kompakti ja siitä ilmenee kaikki tarvittava.

CV on loistava. Minulla on hyvä koulutustausta, kaksi korkeakoulututkintoa ja jatkuvaa näyttöä siitä, että kouluttaudun edelleen. On kursseja ja avointa yliopistoa ja vaikka mitä kieliopintoja. Työurani on johdonmukainen ja vailla mitään taukoja, eteenpäin menevä ja aina vain vaativampiin töihin tähtäävä.

Rekryasiantuntijan arvio: minussa ja hakemuksissani ei ole mitään vikaa, mutta hakijoita on vain liikaa. Työnantajilla on niin paljon erinomaisia hakemuksia käsiteltävänä, että voivat valita jo ihan ulkonäön tai hakemuksen fontin miellyttävyyden perusteella.

Rohkaisevaa! Tästä vaan seuraavia satoja työhakemuksia naputtelemaan.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä CV:ssä pitää olla koottuna muutakin kuin pelkkä tärkein työhistoria ja koulutus. Toki kursiivisesti esim. luettelona aikaisempia työpaikkoja, luottamustehtävät, harrastukset, kiinnostuksenkohteet. Jos ei ihmisessä ole mitään kiinnostavaa CV:n perusteella, jää todellakin muiden vastaavien hakijoiden jalkoihin.

Vierailija
42/60 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei rauhallisuus ole mikään syy olla palkkaamatta. Jos antaa itsestään epävarman tai neuroottisen vaikutelman harva työnantaja ei halua palkata. Sen sijaan rauhallinen luonne yhdistettynä vahvaan ammattitaitoon/potentiaaliin on täysin eri asia työnantajan näkökulmasta.

Terveisin aina helposti töitä saanut "hiljainen hissukka".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei rauhallisuus ole mikään syy olla palkkaamatta. Jos antaa itsestään epävarman tai neuroottisen vaikutelman harva työnantaja ei halua palkata. Sen sijaan rauhallinen luonne yhdistettynä vahvaan ammattitaitoon/potentiaaliin on täysin eri asia työnantajan näkökulmasta.

Tällä alalla kai perinteisesti arvostetaan äijiä ja muijia. Olen periaatteessa samaa mieltä kanssasi, mutta käytännössä en vaan enää keksi muutakaan, mitä voisin itsessäni kehittää, toinen olisi varmaankin joku kirurginen operaatio, jolla poistettaisiin "tyttömäiset piirteeni". Tiedän olevani hyvä työntekijä, osaan ilmaista sen hakemuksessani ja astelen sisään kalleimmassa jakussani. Silti musta säteilee jotakin outoja viboja? Kai minäkin saan pikkuisen myös jännittää työhaastattelussa. Mutta sekin toki karu totuus, että vain yksi saa paikan, olipa vastassa kuka tahansa.

Vierailija
44/60 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai saa paikan, jos on paras ammattitaito. Kuitenkin jos samalla viivalla on monia saman taustan omaavia, niin hiljainen hissukka jää silloin varjoon. Ja rauhallinen luonne on eri asia kuin hiljainen hissukka, sellainen sisäänpäinkääntynyt persoona.

Vierailija
45/60 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä alalla kai perinteisesti arvostetaan äijiä ja muijia. Olen periaatteessa samaa mieltä kanssasi, mutta käytännössä en vaan enää keksi muutakaan, mitä voisin itsessäni kehittää, toinen olisi varmaankin joku kirurginen operaatio, jolla poistettaisiin "tyttömäiset piirteeni". Tiedän olevani hyvä työntekijä, osaan ilmaista sen hakemuksessani ja astelen sisään kalleimmassa jakussani. Silti musta säteilee jotakin outoja viboja? Kai minäkin saan pikkuisen myös jännittää työhaastattelussa. Mutta sekin toki karu totuus, että vain yksi saa paikan, olipa vastassa kuka tahansa.

Lisää CV:hen muutama mielenkiintoinen yksityiskohta harrastus tms. ja sitten ota rennosti haastattelussa. Haasta, ole huumorintajuinen ja käyttäydy vähemmän miellyttävästi.

Vierailija
46/60 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia jännittää työhaastattelussa ja mielestäni pieni epävarmuuskin on perusteltua. Voi olla että outoja viboja sitten :)

Vierailija
47/60 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on mauton ja hajuton persoona, niin ei voi olettaa, että jäisi mieleen. Näin se vaan valitettavasti on. Pitää olla jollain tavalla mielenkiintoinen.

Vierailija
48/60 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti haluat töitä niin työnnä CV sinne mistä aurinko ei paista.

Soita ja kysy kyseisen työtehtävän haasteet ja ongekmat.

Tee powerpoint esitys sinun tavasta ratkasta haasteet sekä ongelma ja voit myös videoida sen.

Jos osaamisesi on tuota luokkaa niin varmuudella saat työpaikan.

Ps: Tämä on tulevaisuuden tapa saada töitä.

Tuolla menetelmällä lyöt useamman heti suoraan käsittelyvaiheessa.

Tervetuloa työmarkkinoille

Vierailija
49/60 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muistutan hakijoille, että jokainen hakemus on erilainen ja joka kerta pitää CV:ssä muistaa painottaa juuri siinä tehtävässä tarvittavia asioita. Miksi sinun konsulttisi ei muistuttanut, että yksi hyvä hakemus ei riitä?

sit ihmetellään kun työttömillä menee hermot :D Jokainen hakemus erilainen ja niitä pitäisi jaksaa tehdä satoja.. moni heittää rukkaset tiskiin ja jättäytyy suosiolla tukien varaan

Vierailija
50/60 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi perushakemus ja cv riittää.

Vierailija
51/60 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetä ns. huono hakemus. Vain pari lausetta ja yhteystietosi.

Ihan kokemuksella tämä neuvo. Yksikin työnantaja ihan sanoi suoraan, että hänen piti soittaa mulle kun kerron itsestäni niin vähän hakemuksessa. Pääsin haastatteluun ja sain työpaikan.

Minä olen myös oppinut ettei mitään pidä tehdä liian hyvin.

Kun olen esimerkiksi tehnyt tekstejä, jollekin joka hyväksyy sen puolestaan. Jos kaikki on viimeisen päälle täydellistä, saattaa joutua tekemään kaiken alusta, mutta kun jättää pari juttua epäselväksi, niin toinen saa päteä vain korjauttamalla nämä kohdat.

Olen kirjoittanut työkseni, mutta myös rekrytoinut paljon ihmisiä. Tosin aikana ja alalla jolloin jokainen jonka saattoi kuvitella pärjäävän tehtävässä oli pakko ottaa ainakin koeajalle. Niin muuttuu maailma.

Vierailija
52/60 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apu teille kirjoitti:

Tee powerpoint esitys sinun tavasta ratkasta haasteet sekä ongelma ja voit myös videoida sen.

PowerPoint on varmaan ihan viimeinen mikä kannattaa, ellei hae tehtävää, jossa ihmisten kiduttaminen PowerPointilla on osa työn kuvaa.

Siinä tapauksessa esitys kannattaa kirjoittaa kalvoille sanasta sanaan, mutta esityksen aikana kannattaa hyppiä sattuman varaisesti kalvoja yli ja välillä palata taakse päin. Tehosteet miten teksti ilmaantuu diaan kannattaa myös vaihtaa joka kalvossa.

Vierailija
53/60 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOL

Vierailija
54/60 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai saa paikan, jos on paras ammattitaito. Kuitenkin jos samalla viivalla on monia saman taustan omaavia, niin hiljainen hissukka jää silloin varjoon. Ja rauhallinen luonne on eri asia kuin hiljainen hissukka, sellainen sisäänpäinkääntynyt persoona.

Itse taas pidän sellaista energistä ja kuplivaa hymynaamaa hieman simppelinä tapauksena joka ei ymmärrä että esim. haastattelu on aika vakava paikka. Makunsa toki kullakin.

Vierailija
55/60 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin moni sanoo, että CV:hen ei pitäs laittaa kaikkea, vaan painottaa. Jos sulla ei oo mitä laittaa siihen CV:hen, niin valikoi siitä nyt ne oleellisimmat sit.

Vierailija
56/60 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä rekrytoinneissa, joita minä työelämän kautta tunnen ja joissa on ollut todella paljon hakijoita (vähintään 100), ison osan hakijoista voi luokitella kahteen kategoriaan.

Ensimmäiseen menee ne, joilla ei oikeasti ole lainkaan soveltuva koulutus/kokemus eikä mitään näyttöä osaamisesta tehtävän edellyttämissä asioissa. Jos ilmoitus on tekninen ja sisältää lyhenteitä tai muuta spesifistä tietoa, sitä hakee vain ne, jotka oikeasti ne lyhenteet ymmärtävät. Jos ilmoitus on aika selkokielinen ja siinä ei luetella tuon tyyppisiä erityisvaatimuksia vaan tehtävä liittyy vaikkapa asiakaspalvelun johtamiseen tai toiminnan kehittämiseen tai asiakkuuksien hallintaan, moni luulee, että kuka vaan osaa tuollaiset asiat. Tällöin myös hakemuksia tulee paljon ja isolla osalla ei ole oikeasti hajuakaan kyseisten asioiden hoidosta, he vain ajattelevat, että tottakai minä tuollaista osaan.

Toinen kategoria on sitten täysin ylipätevät ihmiset. Jos paikkaan on ajateltu palkattavan esim. insinööri, ja vaikkapa vielä niin, että tehtävä sopisi vaikkapa vastavalmistuneelle, niin ei siihen haluta ottaa tohtorin tutkinnon suorittanutta henkilöä. Ei kukaan työnantaja halua, että henkilö tylsistyy työssään eikä saa mitään haastetta eikä sitä kautta sitoudu paikkaan lainkaan vaan lähtee varmasti heti, kun saa jotain parempaa tilalle. 

Jos siellä sitten on 10-20 todella hyvää hakemusta ja soveltuvaa henkilöä, niin aika pienet erot vaikuttaa. Eniten varmasti se, miltä henkilö haastattelussa vaikuttaa, millainen asenne ja käytös ja miten kohtaa muita ihmisiä. En tiedä yhtään tapausta, että käytetty fontti ratkaisisi mitään. Tietysti voi miettiä, mikä on tavoite, jos vaikkapa tehtävään, jossa pitäisi laatia paljon virallisia asiakirjoja, tulee hakemus, jossa on käytetty jotain tosi spesiaalia käsialalta näyttävää fonttia... Palkkatoiveen kanssa voi mennä myös metsään. Jos pyytää ihan liian vähän, vaikuttaa siltä, että henkilö ei ymmärrä tehtävän vaatimustasoa (liian pieni toive ei todellakaan edistä valituksi tulemista!) ja jos pyytää ihan liikaa, ajatellaan helposti, että ei tuo tule sillä palkalla, mitä tästä on ajateltu maksaa, joten turha ottaa edes haastatteluun.

Vierailija
57/60 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Työkkäri pakotti minut oikein kurssille, jolla opetellaan hakemuksen ja cv:n kirjoittamista, mutta ei niissä kuulemma ollut yhtään mitään paranneltavaa tai muutettavaa. No, tulipahan laitettua tuo cv työnantajien luettavaksi työkkärin verkkopalveluunkin, sitä on tässä kolmen kuukauden aikana käyty katsomassa peräti 2 kertaa.

Vierailija
58/60 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa mulle miten cv:n voi tehdä jokaiseen työpaikkaan oman! Tätä toitotetaan joka paikassa. Mulla on aina samanlainen cv. Miten sitä voi muka muokata? Samat koulutukset ja työthän sinne on listattu. Aina olen töitä saanut, että ei ole tuosta jäänyt kiinni.

Mä olen asiantuntijatehtävissä painottanut cv:ssä eri asioita. Jos haen projektipäällikön paikkaa painotan sitä osaamista, jos koodatin sitä, jos arkkitehdin taas sitä.

Eli mulla on useista työpaikoista hyvin laaja kokemus ja olen tehnyt asiantuntija nimikkeellä töitä useissa eri rooleissa. Tämä mahdollistaa töiden hakemisen erilaisiin rooleihin ja joka paikkaan toki eri hakemus. Tällä hetkellä olen esimiestehtävissä ja edelleen teen montaa muutakin hommaa.

Vierailija
59/60 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekryasiantuntija sanoi, että työhakemukseni on persoonallinen, erinomainen, erottuva, asiallinen ja kaikin puolin juuri sellainen millainen sen pitäisikin olla. Olen panostanut visuaaliseen ilmeeseen, hakemus on kompakti ja siitä ilmenee kaikki tarvittava.

CV on loistava. Minulla on hyvä koulutustausta, kaksi korkeakoulututkintoa ja jatkuvaa näyttöä siitä, että kouluttaudun edelleen. On kursseja ja avointa yliopistoa ja vaikka mitä kieliopintoja. Työurani on johdonmukainen ja vailla mitään taukoja, eteenpäin menevä ja aina vain vaativampiin töihin tähtäävä.

Rekryasiantuntijan arvio: minussa ja hakemuksissani ei ole mitään vikaa, mutta hakijoita on vain liikaa. Työnantajilla on niin paljon erinomaisia hakemuksia käsiteltävänä, että voivat valita jo ihan ulkonäön tai hakemuksen fontin miellyttävyyden perusteella.

Rohkaisevaa! Tästä vaan seuraavia satoja työhakemuksia naputtelemaan.

Jos kuvauksesi on totta, niin käytä suhteita, älä paperihakuja!

Vierailija
60/60 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apu teille kirjoitti:

Joskus itsekin rekrytoineena pitäisin power point -esityksen lähettäjää vähän pimeänä, varsinkin jos siinä esitetään miten haasteet ja ongelmat ratkaistaan. Yleensäkään työnantajat eivät etsi mitään ratkaisijaa, vaan tyyppiä, joka istuu työyhteisöön mahdollisimman hyvin ja joka sillä tavoin osallistuu niiden haasteiden ja ongelmien kohtaamiseen YHDESSÄ muiden kanssa.