Kävin tänään rekryasiantuntijalla näyttämässä työhakemukseni ja CV:ni. Syy sille, miksen työllisty, selvisi.
Rekryasiantuntija sanoi, että työhakemukseni on persoonallinen, erinomainen, erottuva, asiallinen ja kaikin puolin juuri sellainen millainen sen pitäisikin olla. Olen panostanut visuaaliseen ilmeeseen, hakemus on kompakti ja siitä ilmenee kaikki tarvittava.
CV on loistava. Minulla on hyvä koulutustausta, kaksi korkeakoulututkintoa ja jatkuvaa näyttöä siitä, että kouluttaudun edelleen. On kursseja ja avointa yliopistoa ja vaikka mitä kieliopintoja. Työurani on johdonmukainen ja vailla mitään taukoja, eteenpäin menevä ja aina vain vaativampiin töihin tähtäävä.
Rekryasiantuntijan arvio: minussa ja hakemuksissani ei ole mitään vikaa, mutta hakijoita on vain liikaa. Työnantajilla on niin paljon erinomaisia hakemuksia käsiteltävänä, että voivat valita jo ihan ulkonäön tai hakemuksen fontin miellyttävyyden perusteella.
Rohkaisevaa! Tästä vaan seuraavia satoja työhakemuksia naputtelemaan.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Rekryasiantuntija sanoi, että työhakemukseni on persoonallinen, erinomainen, erottuva, asiallinen ja kaikin puolin juuri sellainen millainen sen pitäisikin olla. Olen panostanut visuaaliseen ilmeeseen, hakemus on kompakti ja siitä ilmenee kaikki tarvittava.
CV on loistava. Minulla on hyvä koulutustausta, kaksi korkeakoulututkintoa ja jatkuvaa näyttöä siitä, että kouluttaudun edelleen. On kursseja ja avointa yliopistoa ja vaikka mitä kieliopintoja. Työurani on johdonmukainen ja vailla mitään taukoja, eteenpäin menevä ja aina vain vaativampiin töihin tähtäävä.
Rekryasiantuntijan arvio: minussa ja hakemuksissani ei ole mitään vikaa, mutta hakijoita on vain liikaa. Työnantajilla on niin paljon erinomaisia hakemuksia käsiteltävänä, että voivat valita jo ihan ulkonäön tai hakemuksen fontin miellyttävyyden perusteella.
Rohkaisevaa! Tästä vaan seuraavia satoja työhakemuksia naputtelemaan.
Joo ja sit ne mielellään palkkaa jonkun jonka tuntee koska virherekry on todella kallista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa mulle miten cv:n voi tehdä jokaiseen työpaikkaan oman! Tätä toitotetaan joka paikassa. Mulla on aina samanlainen cv. Miten sitä voi muka muokata? Samat koulutukset ja työthän sinne on listattu. Aina olen töitä saanut, että ei ole tuosta jäänyt kiinni.
Kerrot niitä vahvoja puolia joita oletat työssä tarvittavan ja itse mielestäsi omaat.
Sinkkumies
Mutta jos on käynyt kaksi koulua (lukio ja korkeakoulu) ja ollut kolmessa "oikeassa" työpaikassa, jotka kaikki liippaavat jotenkin omaa alaa, mitä siinä jää muokkaamisen varaa? Kaikki nuo kannattaa listata kaikkiin oman alan työpaikkahakemuksiin.
Tietty ne kannattaa sinne laittaa, kuten myös kertoa ne vahvuudet. Et kai oikeasti jesseile nyt kirjaimilla? Mulla se carum varvi ja työhakemus on yksi ja sama asia, etenkin kun työnantaja on minut sinne yleensä osoittanut.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea. Voitko tiivistää pähkinänkuoressa?
Sinkkumies (meillä rekry)
Tiivistettynä: energiaa pitäisi olla edes sen verran, että jaksaa lukea pari riviä. Ei kukaan palkkaa noin laiskaa.
Kannattaa muokata omaa tekstiä jos se ei herätä vasta-argumenttejä.
Wink ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa mulle miten cv:n voi tehdä jokaiseen työpaikkaan oman! Tätä toitotetaan joka paikassa. Mulla on aina samanlainen cv. Miten sitä voi muka muokata? Samat koulutukset ja työthän sinne on listattu. Aina olen töitä saanut, että ei ole tuosta jäänyt kiinni.
Kerrot niitä vahvoja puolia joita oletat työssä tarvittavan ja itse mielestäsi omaat.
Sinkkumies
Nuo kerron hakemuksessa. Cv on vaan luettelo koulutuksesta ja työkokemuksesta. Ehkä mulla on jotenkin vääränlainen cv..
Ehkäpä asenne?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Valitaanko kauniimpi, jos 2 hakijaa paperilla tasavahvoja ja haastattelun perusteella ei isoja eroja?
Riippuu duunista. Asiakaspalveluun tod. näk. kyllä.
Sinkkumies
Luulisi, että tällä rekrytsydeemillä seuloituisi firmoihin niin timanttista osaamista, että suomalaiset yhtiöt lähtisivät raketin tavoin nousuun. Fakta vaan on se, että Ruotsista ja muualta maailmasta löytyy paljon parempia yrityksiä. Salkussani ei ole tällä hetkellä yhtäkään suomalaista firmaa. Pelkkiä jenkkejä, ruotsalaisia, norjalaisia, tanskalaisia ja saksalaisia. Ei taida kaikesta kikkailusta huolimatta se osaaminen täällä ollakaan maailman huippua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Nuo kerron hakemuksessa. Cv on vaan luettelo koulutuksesta ja työkokemuksesta. Ehkä mulla on jotenkin vääränlainen cv..
Ehkäpä asenne?
Sinkkumies
Päivääkään en ole työttömänä ollut ja aina oman alan hommissa. Ärsyttää, kun kaikesta tehdään nykyään näin vaikeaa.
Pääsen suht hyvin haastatteluihin ja olen saanut kehuja hakudokumenteistani, mutta siinä kun ollaan parhaimmiston kanssa samalla viivalla, kaikki muodollisesti päteviä, niin aina joukossa on joku minua "parempi tyyppi". :( Eikö enää ole sellaista tiimiä, johon minä sopisin? Eikö erilaisuus olekaan rikkaus tässä asiassa? Annan tahtomattanikin itsestäni rauhallisen vaikutelman. Työnantajat ihan suoraankin epäilevät, kestääkö mun pääni työtä ja "tulisinko toimeen Marjukan kanssa". Ei ihme, että yrityksillä menee huonosti.
Kannattaisi hiljalleen tärpätä, ettei työttömyysjakso pitkity... Kello käy, kello käy.
Klikkiotsikko. Alkaako normi kirjoittajatkin jo tekemään klikkiotsikoita??
Miksi hallitus ei velvoita valtiota työllistämään ja kieltäisi nyt ainakin turhat yt:t niistä valtion työpaikoista, joissa se ei ole välttämätöntä. Noi palkat on niin pieniä, et ennemmin jengi töihin, kuin tukien varaan. Näitä tämmösiä kouluavustajia ja lähäreitä vois ottaa enemmän töihin.
Vierailija kirjoitti:
Pääsen suht hyvin haastatteluihin ja olen saanut kehuja hakudokumenteistani, mutta siinä kun ollaan parhaimmiston kanssa samalla viivalla, kaikki muodollisesti päteviä, niin aina joukossa on joku minua "parempi tyyppi". :( Eikö enää ole sellaista tiimiä, johon minä sopisin? Eikö erilaisuus olekaan rikkaus tässä asiassa? Annan tahtomattanikin itsestäni rauhallisen vaikutelman. Työnantajat ihan suoraankin epäilevät, kestääkö mun pääni työtä ja "tulisinko toimeen Marjukan kanssa". Ei ihme, että yrityksillä menee huonosti.
Luulisi että juuri rauhallisen kanssa tulisi toimeen..?
kati88 kirjoitti:
Homma on mennyt siihen, että pienikin virhe esim. yhdyssanavirhe hakemuksessa voi johtaa hylkäykseen. Väärä fontti niin menee hylkyjen pinoon. Nämä siis niille, joilla työttömyys ei ole päässyt pitkittymään. Ongelmia vaan tulee monelle siinä, että kun hylkyyn menee ensimmäisen vuoden aikana suurin osa hakemuksista suoraan ja haastattelussa ei tärppää, niin vuoden töistä poissa ollut on jo sitten kokonaan out. Ei auta enää tutkinnot tai muut siinä vaiheessa. Minä jouduin perustamaan firman ja elän nyt köyhyydessä. En vain yksinkertaisesti löytänyt töitä. Toisaalta sitten olen liian kouluttautunut siivoojaksi tai tiskaajaksi.
Aivan naurettavaa jos suurinpiirteiden pilkkuvirheestä hakemus lentää roskakoriin.Ilmeisesti työhaastattattelijat on nykyisin niuhottajia, jotka eivät osaa enään valita normaaleja työntekijöitä vaan etsivät jotain superolentoja, joita ei ole olemassakaan.Työttömille sanoisin, että muuttakaa tästä paskasta maasta pois jos vain mitenkään pääsette.Itse lähden muutaman vuoden päästä kun pääsen eläkkeelle, enkä takaisin tule.Täysi myötätuntoni minulta kaikille työnhakijoille.
Momentin
kati88 kirjoitti:
Homma on mennyt siihen, että pienikin virhe esim. yhdyssanavirhe hakemuksessa voi johtaa hylkäykseen. Väärä fontti niin menee hylkyjen pinoon. Nämä siis niille, joilla työttömyys ei ole päässyt pitkittymään. Ongelmia vaan tulee monelle siinä, että kun hylkyyn menee ensimmäisen vuoden aikana suurin osa hakemuksista suoraan ja haastattelussa ei tärppää, niin vuoden töistä poissa ollut on jo sitten kokonaan out. Ei auta enää tutkinnot tai muut siinä vaiheessa. Minä jouduin perustamaan firman ja elän nyt köyhyydessä. En vain yksinkertaisesti löytänyt töitä. Toisaalta sitten olen liian kouluttautunut siivoojaksi tai tiskaajaksi.
Ei se nyt aina noin mene. Itse olin yli vuoden työttömänä ja yhtäkkiä napsahti neljä haastattelua omalta alalta perä perää. Kaksi paikkaa olisin saanut, yhteen menin 😊. Älkää siis luopuko toivosta!
Lähetä ns. huono hakemus. Vain pari lausetta ja yhteystietosi.
Ihan kokemuksella tämä neuvo. Yksikin työnantaja ihan sanoi suoraan, että hänen piti soittaa mulle kun kerron itsestäni niin vähän hakemuksessa. Pääsin haastatteluun ja sain työpaikan.
Vaikka olisi miten erinomainen hakemus, kokemus, ura ja osaaminen, niin jos siellä on viisi muutakin täsmälleen samassa tilanteessa hyvin laadittujen paperien kanssa, niin viisi jää rannalle. Vain yksi saa paikan. Aina ei auta, vaikka olisi täydellinen tyyppi siihen tehtävään ja täydelliset paperit, jos on monta samanlaista hakijaa. Kun työttömiä on paljon, tällaisia tilanteita varmasti on.
Vierailija kirjoitti:
Koulumaailmassa yksilöllisyyttä korostetaan ja siihen kannustetaan; työmaailmassa puolestaan asia on juuri päinvastoin. Hiljaset hissukat jää rannalle.
Mutta jos on käynyt kaksi koulua (lukio ja korkeakoulu) ja ollut kolmessa "oikeassa" työpaikassa, jotka kaikki liippaavat jotenkin omaa alaa, mitä siinä jää muokkaamisen varaa? Kaikki nuo kannattaa listata kaikkiin oman alan työpaikkahakemuksiin.