Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Miksi niin moni inhoaa vihervassareita?
Kommentit (41)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Sitä halpaa puhetta kuulemme paljon myös poliitikoiltamme, jotka hekään eivät kanna vastuutaan. Tästähän meillä on esimerkkejä vaikka kuinka. Oma etu ajaa maan ja sen kansan etujen edelle.
Ymmärrän ja olen jopa samaa mieltä kanssasi: suu puhuu yhtä ja käsi tekee toista.
Tämä ei ole pelkästään vihervasureiden ongelma, valitettavasti.
Kokoomuksen konkari Raimo Ilaskivi (ent. kansaned., ent meppi, ent H:gin kaupunginjohtaja) kirjoittaa blogissaan seuraavaa:
"Suomessakin lobbaaminen, etujärjestöjen tai yritysten toimesta tapahtuva vaikuttaminen, on ollut jyrkässä kasvussa. Erilaisia toimistoja ja vaikuttamisyrityksiä on syntynyt kuin sieniä sateella. Ne ovat tarjonneet rahakkaita työpaikkoja niin tehtävästään luopuville kansanedstajille kuin kunnanvaltuutetuillekin. Soteuudistus on vienyt monta hyvää valtuutettua yksityisten lääkäriyritysten piiriin. Jokunen viestintätoimisto on puolestaan saanut hyviä toimijoita pyrkiessään vaikuttamaan kansanedustajiin tai valtuutettuihin esimerkiksi palkkaindeksin käyttöönottoa eläkeyhtiöitten toimesta vastustettaessa tai vaikkapa pyrittäessä ajamaan Guggenheimmuseota Helsinkiin. Hallintarekisterihankkeen eri kiemurat ja vaiheet julkisuudessa panevat puolestaan kysymään, kuinka paljon taustalla on ollut erilaisia vaikuttamisen avulla haluttuun päämäärään tähtääviä hankkeita.
Hieman olen kantanut huoltakin. Usein on jouduttu tilanteeseen, jossa raha on ollut vastaan sana; sitä olen jo blogissani aiemmin pohtinut. Siihen en ole pahemmin viitannut, kuinka yllättynyt olen ollut monen kansanedustajan helposta lankeamisesta juuri tuon rahan synnyttämään mahtavaan lobbausinfoon."
Aika jännä huomata, että entinen vahva kokoomusvaikuttaja ja amerikkalaisittain vasemmalle kallellaan oleva talousnobelisti Krugman ovat aivan samaa mieltä. Ilaskivi edustaakin sitä entistä kokoomusta, jonka arvot olivat aivan erilaiset kuin nykyään.
Paul Krugman. "Elinkeinoelämän lobaus on pilannut politiikan"