Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te ostatte samaa Iittalaa ja Marimekkoa kuin kaikki muutkin?

Vierailija
26.01.2017 |

Ettekö halua että teidän kotinne näyttää persoonalliselta?
Muistan kun jotain Suomessa asunutta ulkomaalaista haastateltiin, se sanoi osuvasti: "kun on nähnyt yhden suomalaisen kodin, on nähnyt ne kaikki."

En usko että muualla maailmassa kodit ovat niin toistensa kopioita kuin Suomessa.

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tykännyt mistään Marimekosta, joskus oli ihan nättiä missä oli violetteja orvokkeja, mutta jäipä nekin ostamatta korkean hinnan takia, ei ne olleet NIIN hienoja. Iittalaa mulla on jotain, mutta lähinnä siksi että joskus sai halvalla kivoja vihreitä jallallisia laseja, sit on muutama muumimuki, siinä mun Arabiat. Ai niin, on mulla yks vihree kastehelmikulho.

Mulla on kyllä paljon ulkomaista sirompaa, ihan koristeenakin.

Suomalainen lasi ym. on kuitenkin ulkomaillakin arvostettua.

En usko että suomalaiset kodit on yhtään enenpää samanlaisia kuin missään muussakaan maassa, samoista kaupoista ihmiset kamansa aina ostaa.

Vierailija
22/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen oma kotisi on? Kuvia?

Kuvia en laita mutta tavarat olen ostanut pääasiassa kirpputoreilta, huutokaupoista ja sisustusliikkeistä. Vältän ostamasta liian massatuotetta, ellei ole pakko, kuten elektroniikan osalta.

Kuulostaa tunkkaiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi

a) ostaa jotain, mitä ei missään nimessä löydy monelta muulta

b) jättää ostamatta jotain mistä pitää, syystä että sitä löytyy muiltakin

Opettele aloittaja elämään itsellesi - muita ja hyviä arvoja kunnioittaen. Elämästä tulee huomattavasti mielekkäämpää ja helpompaa, kun lakkaa ajattelemasta mitä muut ajattelevat.

Vierailija
24/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tuntuu marimekot ja iittalat kelpaavan mm. aasialaisille. Just hiljattain muuten katselin yhtä k-dramaa missä oli sankarittaren kodin lavasteissa käytetty vaikka mitä marimekon tilpehööriä, mm tekstiileitä ja astioita.

Vierailija
25/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko aplodeja vai mitalin persoonallisuudesta? Vai paremman hautapaikan?

Vierailija
26/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se tukee Suomen työllisyyttä ja onhan niissä hyvänenaika värivaihtoehtoja! Itse en kyllä halua "persoonallista" kotia tai ainakaan sellasta mikä mielikuva mulle siitä tulee: Oranssia, violettia, vihreää, kultaa, siis sellanen oksennus josta tulee migreeni.

Vierailija
27/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvia en laita mutta tavarat olen ostanut pääasiassa kirpputoreilta, huutokaupoista ja sisustusliikkeistä. Vältän ostamasta liian massatuotetta, ellei ole pakko, kuten elektroniikan osalta.

Kuulostaa tunkkaiselta.

Kuulostat loukkaantuneelta Iittala/Marimekkofanilta.

Ja ei ole tunkkaista, kaikkea muuta. Kotini muistuttaa hieman Meri-Tuuli Lindströmin asuntoa.

Ap

Vierailija
28/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ostan eri Iittalaa kuin muut.

Vierailija
29/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marimekkoa meillä ei ole ollenkaan, tai lahjaksi olemme saaneet petivaatesetit ja pyyhesetit. Laadultaan olivat tuolloin n. 10v sitten vielä ainakin hyvät, niin en niitä poiskaan ole viitsinyt antaa. Muuten ei Marimekon kuosit juurikaan ole makuuni, niin meille ei niitä itse ostella.

Iittalaa löytyy Kivi-tuikkuja (tykkään muotoilusta), Aaltovaaseja (tykkään muotoilusta ja sopivat loistavasti lempileikkokukilleni tulppaaneille), Vitriinirasiat lasten maitohampaille (tai voi olla, että tarkoitus vielä vaihtuu kun esikoinenkin vasta 2v mutta pienin koko on sopivan pieni ja paljon kauniimpi kuin perinteiset "my first curl/teeth"-rasiat). Jos keittiön tasoilla olisi enemmän tilaa, ostaisin isot Vitriinit puualustan kanssa pähkinöille, purukumeille yms.

Anteeksi jos lasitavarani ja tekstiilini noin kovin jotain randomia häiritsee, älä kyläile meillä tai tirkistele ikkunasta :).

Vierailija
30/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tunkkaiselta.

Ja ei ole tunkkaista, kaikkea muuta. Kotini muistuttaa hieman Meri-Tuuli Lindströmin asuntoa.

Ap

Siis kotisi suuressa persoonallisuudessaan muistuttaa jonkun toisen kotia? 😆

Vierailija
31/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin marimekkoa ja Iittalaa kuin Ganttia tai Tine K:ta.

Ja tuossako on kaikki vaihtoehdot?

Ap

Vierailija
32/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tunkkaiselta.

Ap

Minkäikäinen olet ap?

Vierailija
33/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tunkkaiselta.

Ap

Moikka, Meri-Tuuli. Laita linkki suoraan blogiisi. Saat enemmän klikkauksia.

Vierailija
34/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tunkkaiselta.

Ap

Siis kotisi suuressa persoonallisuudessaan muistuttaa jonkun toisen kotia? 😆

Opettele lukemaan, "muistuttaa hieman".

Ap

Vierailija
35/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tunkkaiselta.

Ap

Minkäikäinen olet ap?

33v.

Ap

Vierailija
36/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tunkkaiselta.

Ap

Moikka, Meri-Tuuli. Laita linkki suoraan blogiisi. Saat enemmän klikkauksia.

Olipa nokkelaa.

Ap

Vierailija
37/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut käytössä kohta 20 vuotta Teema-sarjan lautaset ja kahvikupit ynnä erilaisia tarjoiluasioita. Ovat kestäviä ja ajattoman selkeälinjaisia.

Juomalasit olen ostanut jostain halpahallista hankintaperusteena kestävyys ja hinta. Viinilasit ovat perussettiä, jota saa aina lisää useasta liikkeestä.

En ymmärrä, miksi esimerkiksi jonkin perusastiaston pitäisi olla erityisen "persoonallinen". Inhoan erilaisia mukahauskoja kuppeja teksteineen ja kuvineen samoin kuin kummallisesti muotoiltua keramiikkaa.

Kotimme on muutenkin "tyylitajuisen" silmiin varmasti kauhistus. Eri aikaan saatuja/ostettuja huonekaluja ja nekin tuotu kotiin siksi, että ne ovat koko puuta ja huolella tehtyjä.

Marimekon tekstiileistä ja vaatteista en pidä. Verhokankaat (koskee myös Vallilaa) ovat pääosin sellaisia, että vaativat avaran ja pelkistetysti sisutetun tilan näyttääkseen hyviltä. Esimerkiksi T-paidoissa hinta-laatusuhde ei ole kohdallaan ja mekot tönkköjä.

Vierailija
38/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tunkkaiselta.

Ap

Tsekkasin. Pirteä on mut mulla tosiaan migreenitaipumusta..

Vierailija
39/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan samaa mieltä. Tosin kaikilla on oikeus sisustaa miten haluaa, mutta todellakin aina ihmetellyt että miksi kaikkien kodit täällä ovat niin tylsiä, pelkistettynä ja samoja brändejä.

Sisustusblogeissa sama. Muutama "sisustustyyli" jotka valitaan, sitten kerätään samaa kampetta kotiin. Sitten taas muutamien vuosien kuluttua onkin uusi tyyli ja taas kaikkien kodit näyttävät samalta.. toki blogien lukijat laahaavat vielä edellisissä "kausissa", se kun kopioi vielä jonkun ideaa kotiin ja tuhlaa siihen nii ei siitä heti irtaudutaan. Ja ollaan niin että "tämä on mun tyyli" mutta kummasti jos on hyvä muisti tai selaa 2 vuotta blogia taakse päin niin johan hehkutetaan sitä toista tyyliä siellä ja tyyli vaihtunut vain toiseen "valmiiseen tyyliin". Ja tätä toistetaan niin kauan kunnes jaksaa.

Mä itse rakastan sisustamista, designiä ja kaikenlaista ja mua häiritsisi jos joku sanoisi et "jaa sun koti näyttää skandi-trendiltä. Ai, maalaisromanttista! Oho, industrial. Hopea-valkoinen.Mustavalkoinen." Siis en ole nähnyt yhtään kiinnostavan näköistä kotia täällä päin. sen verran seurannut sisustustrendejä läpi elämäni, että osaan tosi tarkasti sanoa vuoden että miltä kenenkin koti mukailee.

syytän kyllä myös suomea tästä. Itsellä tuhansia eri brändejä joista kukaan suomalainen oo varmaan kuullutkaan, haluaisin tilata niitä mutta ei oo maahantuojia täällä ja eivät toimita mistään niitä huonekaluja jne Suomeen.

Mun silmissä nämä iskut, askot, jyskit ja maskut ja ellokset ja hobby hallit edustaa kaikki ihan samaa tuubaa. Muutama vähän laadukkaampi ja näin mutta tyyliltään todella tylsiä suurin osa. Ja laadultaan taas näissä kodin1/sen tuotteet on kuraa kalliilla hintalapulla..

Vaikka arvostan Tapio Wirkkalaa jne käsityöläisiä niin monet suomalaiset sitten keksineet että suomesta ei saa tulla muuta designiä kuin joku helvetin kallis ja ruma aallon jakkara tai muut yhtä koruttoman rumat esineet ja huonekalut.

Olen pohtinut että pitäiskö itse käydä koulut muotoilusta ja perustaa huonekalu jne sarjoja. Repäistä. Uskaltaa. Oon varma että meitä erilaisia on, kaikki joilla on oikeasti kiinnostusta sisustamiseen ei voi vain olla ja jankuttaa samoista suomisarjoista mitkä sattuu olemaan pinnalla!

Suomessa suunnittelu on sitä että "mitä tylsemmin keksit pyörän uudelleen, niin sitten saat suunnittelijan leiman". tuplakuplat ja puppyt.. eiiiiiiii..

Vierailija
40/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lakkaa ihmettelemästä, miksi toisia häiritsee se, miten muut asuu, on ja sisustaa.

Meillä on jotain Iittalaa, joitain Marimekkoja, mutta myös ihan kaikenlaista muutakin mistä tykätään ja mitä tarvitaan.

Lautaset meillä on Teemaa, koska ne on monikäyttöisiä ja helposti yhdisteltävissä muihin astioihin.

Mukeja on erilaisia Marimekkoja ja Prisman House sarjaa, kaikki käytössä ja valitsen sopivan kupin fiiliksen mukaan. Huonekalut meillä on IKEAa, itse tehtyjä ja vanhoja löytöjä. 

Oma pyrkimykseni ei ole olla persoonallinen, mutta ei myöskään matkia muita.

Ja yhtään ei häiritse se, että jollain muulla on toisin tai vaikka samallaillakin.

Voihan se olla niinkin, että on helppoa olla ärsyyntymättä, jos on itse tyytyväinen :) 

Vai mikä AP sinua asiassa ärsyttää? Jos haluat persoonallisempia ja erilaisia koteja katsella, niin jatka niissä ulkomaisissa blogeissa kyläilyä vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi