Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te ostatte samaa Iittalaa ja Marimekkoa kuin kaikki muutkin?

Vierailija
26.01.2017 |

Ettekö halua että teidän kotinne näyttää persoonalliselta?
Muistan kun jotain Suomessa asunutta ulkomaalaista haastateltiin, se sanoi osuvasti: "kun on nähnyt yhden suomalaisen kodin, on nähnyt ne kaikki."

En usko että muualla maailmassa kodit ovat niin toistensa kopioita kuin Suomessa.

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen oma kotisi on? Kuvia?

Kuvia en laita mutta tavarat olen ostanut pääasiassa kirpputoreilta, huutokaupoista ja sisustusliikkeistä. Vältän ostamasta liian massatuotetta, ellei ole pakko, kuten elektroniikan osalta.

Kuulostaa tunkkaiselta.

Kuulostat loukkaantuneelta Iittala/Marimekkofanilta.

Ja ei ole tunkkaista, kaikkea muuta. Kotini muistuttaa hieman Meri-Tuuli Lindströmin asuntoa.

Ap

Siis kotisi suuressa persoonallisuudessaan muistuttaa jonkun toisen kotia? 😆

Opettele lukemaan, "muistuttaa hieman".

Ap

Oikeasti persoonallinen sisustus ei muistuta edes hieman kenenkään toisen sisustusta :) Kaikessa yksilöllisyydessäsi olet liikuttavan samanlainen kaikkien muiden kirppissisustajien kanssa.

Vierailija
42/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen oma kotisi on? Kuvia?

Kuvia en laita mutta tavarat olen ostanut pääasiassa kirpputoreilta, huutokaupoista ja sisustusliikkeistä. Vältän ostamasta liian massatuotetta, ellei ole pakko, kuten elektroniikan osalta.

Kuulostaa tunkkaiselta.

Kuulostat loukkaantuneelta Iittala/Marimekkofanilta.

Ja ei ole tunkkaista, kaikkea muuta. Kotini muistuttaa hieman Meri-Tuuli Lindströmin asuntoa.

Ap

Moikka, Meri-Tuuli. Laita linkki suoraan blogiisi. Saat enemmän klikkauksia.

Olipa nokkelaa.

Ap

Suorastaan harhasta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iittala on nykyään kyllä sellaista wt:n hienostelukamaa, jolla yritetään viestiä ettei olla wt. Instakuvista löytyy vuokrakämpän ruma muovimatto, valkoiset lastulevykalusteet, jättitelkkari ja Iittalan astiat, punaisilla tarroilla varustettuna tietenkin :D Lisäksi mielestäni iso teemalautanen on yksinkertaisesti todella huonoa suunnittelua. Aterimet lipsahtelevat lautasen keskelle, koska reuna on liian jyrkkä. Vanhoissa, pienemmissä lautasissa tätä ongelmaa ei ole, koska lautasen ollessa pienempi aterin ottaa kiinni "vastarantaan", eikä karkaa mihinkään. Ärsyttää myös lafkan "kotimainen" imago, vaikka tuotteet valmistetaan Thaimaassa. Miksi maksaisin Thaimaassa valmistetusta lautasesta kotimaassa valmistetun hinnan?

Vierailija
44/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on teemalautaset, tykkään, kun niissä on vähän reunaa. Valkoisissa teemamukeissa kahvi maistuu paremmalta kuun muissa mukeissa. Ovat sopivan kokoisia, eivät liian paksuja.

Mariskooleja käytän lähinnä jouluisin, konvehteja ja pipareita niissä tarjoan.

Kivituikut on minusta edelleen tyylikkäitä.

Tusinatuotteita, mutta tykkään.

Vierailija
45/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en mitenkään erityisesti panosta kotini persoonallisuuteen. En itsekään ole mitenkään erityisen persoonallinen

Tekemällä tehty persoonallisuus on aivan sairaan ärsyttävää.

Miksi pitäisi olla erityisen persoonallinen?

Ja mitä se kellenkkän ulkomaalaiselle kuuluu miltä suomalaiset kodit näyttää.

jenkkikodit, brittikodit, saksalaisten kodit.... kaikki näyttää melko samanlaisilta keskenään.

Huomaa että nämä tyypit ei omaa

persoonaan tai silmää. Jos

kerran eri tavalla sisustaminen ja oikea nautinto sitä kohtaan on "tekemällä tehtyä persoonallisuutta". :)

Vierailija
46/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt aika monessa ulkomaisessa kodissa, koska mieheni on kotoisin Etelä-Amerikasta ja voin kyllä kertoa, että ei ne kodit yhtään erikoisemmin sisustettuja pääsääntöisesti sielläkään päin ole. Astioista puhumattakaan. Ihan perus huttua, jotakuta saattaa vähän enemmän kiinnostella ja olla erikoisempia ratkaisuja, mutta ihan yhtä harvassa ne on kun täällä Suomessakaan. 

Vierailija
47/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin marimekkoa ja Iittalaa kuin Ganttia tai Tine K:ta.

Ja tuossako on kaikki vaihtoehdot?

Ap

Sanoo hän joka sterotyyppisesti olettaa kaikkein muiden ostavan iittalaa ja luulee olevan joku uuniikkiperhonen.

Vierailija
48/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun persoonallisuus = mahdollisimman persoonaton.

Vierailija
49/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kestä kirjoitti:

Mä olen ihan samaa mieltä. Tosin kaikilla on oikeus sisustaa miten haluaa, mutta todellakin aina ihmetellyt että miksi kaikkien kodit täällä ovat niin tylsiä, pelkistettynä ja samoja brändejä.

Sisustusblogeissa sama. Muutama "sisustustyyli" jotka valitaan, sitten kerätään samaa kampetta kotiin. Sitten taas muutamien vuosien kuluttua onkin uusi tyyli ja taas kaikkien kodit näyttävät samalta.. toki blogien lukijat laahaavat vielä edellisissä "kausissa", se kun kopioi vielä jonkun ideaa kotiin ja tuhlaa siihen nii ei siitä heti irtaudutaan. Ja ollaan niin että "tämä on mun tyyli" mutta kummasti jos on hyvä muisti tai selaa 2 vuotta blogia taakse päin niin johan hehkutetaan sitä toista tyyliä siellä ja tyyli vaihtunut vain toiseen "valmiiseen tyyliin". Ja tätä toistetaan niin kauan kunnes jaksaa.

Mä itse rakastan sisustamista, designiä ja kaikenlaista ja mua häiritsisi jos joku sanoisi et "jaa sun koti näyttää skandi-trendiltä. Ai, maalaisromanttista! Oho, industrial. Hopea-valkoinen.Mustavalkoinen." Siis en ole nähnyt yhtään kiinnostavan näköistä kotia täällä päin. sen verran seurannut sisustustrendejä läpi elämäni, että osaan tosi tarkasti sanoa vuoden että miltä kenenkin koti mukailee.

syytän kyllä myös suomea tästä. Itsellä tuhansia eri brändejä joista kukaan suomalainen oo varmaan kuullutkaan, haluaisin tilata niitä mutta ei oo maahantuojia täällä ja eivät toimita mistään niitä huonekaluja jne Suomeen.

Mun silmissä nämä iskut, askot, jyskit ja maskut ja ellokset ja hobby hallit edustaa kaikki ihan samaa tuubaa. Muutama vähän laadukkaampi ja näin mutta tyyliltään todella tylsiä suurin osa. Ja laadultaan taas näissä kodin1/sen tuotteet on kuraa kalliilla hintalapulla..

Vaikka arvostan Tapio Wirkkalaa jne käsityöläisiä niin monet suomalaiset sitten keksineet että suomesta ei saa tulla muuta designiä kuin joku helvetin kallis ja ruma aallon jakkara tai muut yhtä koruttoman rumat esineet ja huonekalut.

Olen pohtinut että pitäiskö itse käydä koulut muotoilusta ja perustaa huonekalu jne sarjoja. Repäistä. Uskaltaa. Oon varma että meitä erilaisia on, kaikki joilla on oikeasti kiinnostusta sisustamiseen ei voi vain olla ja jankuttaa samoista suomisarjoista mitkä sattuu olemaan pinnalla!

Suomessa suunnittelu on sitä että "mitä tylsemmin keksit pyörän uudelleen, niin sitten saat suunnittelijan leiman". tuplakuplat ja puppyt.. eiiiiiiii..

Ajattelen juuri noin. Minulla ei vain ole taitoa kehittää omia tuotteita. Tuollaisten joilla sitä taitoa on, pitäisi uskaltaa toteuttaa se.

Ap

Vierailija
50/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kestä kirjoitti:

Mä olen ihan samaa mieltä. Tosin kaikilla on oikeus sisustaa miten haluaa, mutta todellakin aina ihmetellyt että miksi kaikkien kodit täällä ovat niin tylsiä, pelkistettynä ja samoja brändejä.

Sisustusblogeissa sama. Muutama "sisustustyyli" jotka valitaan, sitten kerätään samaa kampetta kotiin. Sitten taas muutamien vuosien kuluttua onkin uusi tyyli ja taas kaikkien kodit näyttävät samalta.. toki blogien lukijat laahaavat vielä edellisissä "kausissa", se kun kopioi vielä jonkun ideaa kotiin ja tuhlaa siihen nii ei siitä heti irtaudutaan. Ja ollaan niin että "tämä on mun tyyli" mutta kummasti jos on hyvä muisti tai selaa 2 vuotta blogia taakse päin niin johan hehkutetaan sitä toista tyyliä siellä ja tyyli vaihtunut vain toiseen "valmiiseen tyyliin". Ja tätä toistetaan niin kauan kunnes jaksaa.

Mä itse rakastan sisustamista, designiä ja kaikenlaista ja mua häiritsisi jos joku sanoisi et "jaa sun koti näyttää skandi-trendiltä. Ai, maalaisromanttista! Oho, industrial. Hopea-valkoinen.Mustavalkoinen." Siis en ole nähnyt yhtään kiinnostavan näköistä kotia täällä päin. sen verran seurannut sisustustrendejä läpi elämäni, että osaan tosi tarkasti sanoa vuoden että miltä kenenkin koti mukailee.

syytän kyllä myös suomea tästä. Itsellä tuhansia eri brändejä joista kukaan suomalainen oo varmaan kuullutkaan, haluaisin tilata niitä mutta ei oo maahantuojia täällä ja eivät toimita mistään niitä huonekaluja jne Suomeen.

Mun silmissä nämä iskut, askot, jyskit ja maskut ja ellokset ja hobby hallit edustaa kaikki ihan samaa tuubaa. Muutama vähän laadukkaampi ja näin mutta tyyliltään todella tylsiä suurin osa. Ja laadultaan taas näissä kodin1/sen tuotteet on kuraa kalliilla hintalapulla..

Vaikka arvostan Tapio Wirkkalaa jne käsityöläisiä niin monet suomalaiset sitten keksineet että suomesta ei saa tulla muuta designiä kuin joku helvetin kallis ja ruma aallon jakkara tai muut yhtä koruttoman rumat esineet ja huonekalut.

Olen pohtinut että pitäiskö itse käydä koulut muotoilusta ja perustaa huonekalu jne sarjoja. Repäistä. Uskaltaa. Oon varma että meitä erilaisia on, kaikki joilla on oikeasti kiinnostusta sisustamiseen ei voi vain olla ja jankuttaa samoista suomisarjoista mitkä sattuu olemaan pinnalla!

Suomessa suunnittelu on sitä että "mitä tylsemmin keksit pyörän uudelleen, niin sitten saat suunnittelijan leiman". tuplakuplat ja puppyt.. eiiiiiiii..

Ajattelen juuri noin. Minulla ei vain ole taitoa kehittää omia tuotteita. Tuollaisten joilla sitä taitoa on, pitäisi uskaltaa toteuttaa se.

Ap

Mites toteuttelet tosta vaan? Kyllä siihen tarvitaan paljon muutakin kun lahjakkuus. Pitäis olla koulutus ja vielä oikeat väylät. Helppo sanoa, toteutus ei niin helppo.

Vierailija
51/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lakkaa ihmettelemästä, miksi toisia häiritsee se, miten muut asuu, on ja sisustaa.

Meillä on jotain Iittalaa, joitain Marimekkoja, mutta myös ihan kaikenlaista muutakin mistä tykätään ja mitä tarvitaan.

Lautaset meillä on Teemaa, koska ne on monikäyttöisiä ja helposti yhdisteltävissä muihin astioihin.

Mukeja on erilaisia Marimekkoja ja Prisman House sarjaa, kaikki käytössä ja valitsen sopivan kupin fiiliksen mukaan. Huonekalut meillä on IKEAa, itse tehtyjä ja vanhoja löytöjä. 

Oma pyrkimykseni ei ole olla persoonallinen, mutta ei myöskään matkia muita.

Ja yhtään ei häiritse se, että jollain muulla on toisin tai vaikka samallaillakin.

Voihan se olla niinkin, että on helppoa olla ärsyyntymättä, jos on itse tyytyväinen :) 

Vai mikä AP sinua asiassa ärsyttää? Jos haluat persoonallisempia ja erilaisia koteja katsella, niin jatka niissä ulkomaisissa blogeissa kyläilyä vaan.

"Vai mikä AP sinua asiassa ärsyttää?"

Siinä ei mikään ärsytä. Aivan neutraalisti kysyin miksi ihmiset eivät halua että oma koti erottuisi joukosta. Vastauksena oli hyökkäävä käytöstä ja vittuilua. Näyttää nämä massakotien edustajat olevan "hyökkäys on paras puolustus" -aatteen kannattajia.

Ap

Vierailija
52/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iittala on nykyään kyllä sellaista wt:n hienostelukamaa, jolla yritetään viestiä ettei olla wt. Instakuvista löytyy vuokrakämpän ruma muovimatto, valkoiset lastulevykalusteet, jättitelkkari ja Iittalan astiat, punaisilla tarroilla varustettuna tietenkin :D Lisäksi mielestäni iso teemalautanen on yksinkertaisesti todella huonoa suunnittelua. Aterimet lipsahtelevat lautasen keskelle, koska reuna on liian jyrkkä. Vanhoissa, pienemmissä lautasissa tätä ongelmaa ei ole, koska lautasen ollessa pienempi aterin ottaa kiinni "vastarantaan", eikä karkaa mihinkään. Ärsyttää myös lafkan "kotimainen" imago, vaikka tuotteet valmistetaan Thaimaassa. Miksi maksaisin Thaimaassa valmistetusta lautasesta kotimaassa valmistetun hinnan?

Tuo tarrojen jättäminen Iittalan astioihin on huvittavaa. Kyllä se Iittala lukee siellä pohjassakin, ei tarvitse tarroilla viestittää että Iittalaa löytyy.

Ap

Vierailija
53/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sitä mainostaa että Iittalaa löytyy jos haluaa.

Vierailija
54/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan, koska tykkään. Monessako kodissa olet ulkomailla vieraillut?

En ensimmäisessäkään kodissa, mutta seuraan bloggaajia ja youtubettajia eri puolilla maailmaa, ei ole kopiokämppiä.

Ap

Siis nuo bloggaajat ja tubettajat edustavat mielestäsi sitä keskiverto- tavallista kussakin maassa? Mielestäni paremman kuvan tavallisten ihmisten kodeista saa erilaisista reality ohjelmista, esi. Sinkkuillallinen, Häät sulhasen tapaan, Remppa vai muutto jne. Niissä näkee myös eri ikäisten koteja, tubettajat ja vloggaajat taitavat olla enimmäkseen reilusti alle nelikymppisiä. Yksi mummon lipasto huoneistossa parin roskalavalöydön ja muutaman kliseisemmän designklassikon kanssa ei ole vielä kovin persoonallista.

Itse käytän sekä Iittalaa että Marimekkoa, koska ne ovat kauniita ja kestäviä. Mn. Teema-sarja kestää käyttöä ja näyttöä, Marimekon lakanat ovat tiivistä ja hyvää kangasta ja selkeisiin kuvioihin ei kyllästy. Kierrätystavarat käyvät myös. Olen mm. viime aikoina kaivanut taas käyttöön edesmenneen äitini 80-luvulla kutomia poppanaliinoja, jotka näyttivät jossakin vaiheessa melkein rumilta. Nyt ne taas käyvät ja niissä tuntuu olevan modernia särmää ja värejä. Olen myös kaivanut vanhat Ruska- keittolautaset taas käyttöön;

mukavaa vaihtelua.

Pointtini on, että ns. massatuotteetkin voivat olla osa persoonallista kotia, eivät ne mitään huonoa makua tai persoonallisuuden puutetta edusta.

Vierailija
55/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne tarrat pitäs repiä pois? Lähtee kun lähtee. Mun mielestä ne vois olla lasitettuja niihin astioihin ettei tarroja. Kiva pieni yksityiskohta. Miksi mietit toisten asuntoja, mieti omaas.

Vierailija
56/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan sen takia että suunnitellaan Suomessa ja ylläpidetään edes jotain suomalaista brändiä. Ainakin astiat ovat minun mielestäni ihan OK. Tietenkin aina voisi ostaa jotain ulkomaista, mutta ne on muualla todella tavallisia. Kyllä ihan kotimaisilla brändeilläkin eri materiaaleihin ja tyylehin yhdisteltynä saa omanlaisensa asunnon.

Vierailija
57/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. erilaisuudesta on tullut samanlaisuutta

Vierailija
58/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne tarrat pitäs repiä pois? Lähtee kun lähtee. Mun mielestä ne vois olla lasitettuja niihin astioihin ettei tarroja. Kiva pieni yksityiskohta. Miksi mietit toisten asuntoja, mieti omaas.

Kun pitää sisustamisesta, sitä miettii myös muiden koteja. Kiinnittää huomiota toisten tavaroihin.

Ap

Vierailija
59/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikkia kiinnosta sisustaminen ja design. Joillekin on tärkeämpää se, että arki on käytännöllistä ja toimivaa. Usein astioita ja sisustustavaraa saadaan myös lahjaksi.

Sama juttu kuin vaatteet ja ulkonäkö. Jotkut satsaa pukeutumiseen ja jotkut nyt vaan viis veisaavat muusta kuin siitä, että ehjiä ja puhtaita sopivankokoisia tamineita löytyy kaapista.

Entäs autot sitten? Yhdelle kelpaa Lada ja toiselle pitää olla jotain muuta.

Tällaiset valinnat liittyvät ihmisen maailmakuvaan ja arvoihin. Tyypit, jotka eivät laita rahaa huonekaluihin, asuntoon tms. harrastavat yleensä jotain, johon he euronsa upottavat.

Ja yhä enemmän on heitä, joille Ikeakin on liian kallis.

Vierailija
60/116 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun pitää sisustamisesta, sitä miettii myös muiden koteja. Kiinnittää huomiota toisten tavaroihin.

Ap

Kukapa ei pitäis mut koti on suomalaiselle pyhäpaikka. Bloggarit eri asia. He haluavat jakaa kuvia asunnoistaan. Ei tämä keskustelu mitään mut et älä töräytä irl kuin jollain on paljon Iittalaa, kauhistus! Voi tulla lähtöpassit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan