Miksi te ostatte samaa Iittalaa ja Marimekkoa kuin kaikki muutkin?
Ettekö halua että teidän kotinne näyttää persoonalliselta?
Muistan kun jotain Suomessa asunutta ulkomaalaista haastateltiin, se sanoi osuvasti: "kun on nähnyt yhden suomalaisen kodin, on nähnyt ne kaikki."
En usko että muualla maailmassa kodit ovat niin toistensa kopioita kuin Suomessa.
Kommentit (116)
Siksi, kun minulle on aivan sama. Ei minulle persoonallisuus ole mikään itseisarvo, jota kohden tulisi pyrkiä kaikin keinoin. Jotkut asiat elämässäni ovat varmaan persoonallisia, jotkut eivät. Minulle asialla ei ole merkitystä. Viihdyn varsin hyvin sellaisessa kodissa "joka kaikilla muillakin on".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne tarrat pitäs repiä pois? Lähtee kun lähtee. Mun mielestä ne vois olla lasitettuja niihin astioihin ettei tarroja. Kiva pieni yksityiskohta. Miksi mietit toisten asuntoja, mieti omaas.
Kun pitää sisustamisesta, sitä miettii myös muiden koteja. Kiinnittää huomiota toisten tavaroihin.
ApKukapa ei pitäis mut koti on suomalaiselle pyhäpaikka. Bloggarit eri asia. He haluavat jakaa kuvia asunnoistaan. Ei tämä keskustelu mitään mut et älä töräytä irl kuin jollain on paljon Iittalaa, kauhistus! Voi tulla lähtöpassit.
En minä päin naamaa mitään sanokaan. Jos jollain tutullani on Iittalaa, sitten on. Ei se ole kaveruutta estänyt.
Ap
Jos etsii mahdollisimman persoonallista erottuakseen, se ei ole aitoa. Samoin kun hipsterityyli ihmisellä jossa ei ole mitään hipsteriä. Viestittää epävarmuudesta. Mulle tulee aina tunne jostain tavarasta tai vaatteesta, että tuon mä haluan. Silloin se on mua, mun makua. Olipa se sitten Iittalaa, Marimekkoa tai halppis tuote.
Itse oon Suomessa törmänny kolmenlaisiin koteihin, sellasiin missä sisustusta ei oo mietitty, semmosiin mistä on tehty skandinaavisen pelkistettyjä ja just noita "persoonallisia" huvikumpuja jota ap näyttää suosivan.
Miksi mä ostan marimekkoo tai iittalaa?
No marimekkoo harvemmin, ainakaan sisustukseen, lahjapyyhkeet taitaa löytyä. Ite tykkään kuitenkin iittalan desingistä ja musta on kiva että se on suurimmaks osaks suomalaista suunnittelutyötä. Muutenkin silmää miellyttää enemmän skandinaavinen pelkistetty tyyli, joka täällä on aika yleinen. En välitä että kaverilla näyttää samalta kuin mulla, koska sehän vaan tarkottaa että kaverikin diggaa mun asunnosta.
Ja niistä tarroista muuten, ne kertoo myymälässä mikä on ykköslaatua ja mikä ei. Iittala "korostaa" niillä omaa brändiään. Ite en jaksa alkaa repimään pois, lähteköö. Kun lähtevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne tarrat pitäs repiä pois? Lähtee kun lähtee. Mun mielestä ne vois olla lasitettuja niihin astioihin ettei tarroja. Kiva pieni yksityiskohta. Miksi mietit toisten asuntoja, mieti omaas.
Kun pitää sisustamisesta, sitä miettii myös muiden koteja. Kiinnittää huomiota toisten tavaroihin.
ApKukapa ei pitäis mut koti on suomalaiselle pyhäpaikka. Bloggarit eri asia. He haluavat jakaa kuvia asunnoistaan. Ei tämä keskustelu mitään mut et älä töräytä irl kuin jollain on paljon Iittalaa, kauhistus! Voi tulla lähtöpassit.
En minä päin naamaa mitään sanokaan. Jos jollain tutullani on Iittalaa, sitten on. Ei se ole kaveruutta estänyt.
Ap
Myös ilme kertoo tuhat sanaa..
Mun tarrattomat iittalan kipot on ostettu kirpparilta. Olenko mä persoonaton kuten kaikki muut suomalaiset vai persoonallinen kuten ap joka ostaa tavaransa kirpparilta?
EVVVK millainen kämppä naapurilla on. Sisustan omani sellaiseksi mistä itse pidän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen oma kotisi on? Kuvia?
Kuvia en laita mutta tavarat olen ostanut pääasiassa kirpputoreilta, huutokaupoista ja sisustusliikkeistä. Vältän ostamasta liian massatuotetta, ellei ole pakko, kuten elektroniikan osalta.
Kirpparit ja huutokaupat myy menneiden vuosikymmenten massaa.
Sehän riippuu siitä mitä ostaa. Itse olen löytänyt huutokaupasta 50-luvun baarijakkarat. Kyllä vain erottuu joukosta. Ja vaikka se olisi menneen ajan massaa, on se parempaa kuin nykyajan massa.
Ap
Missä vaiheessa vanha massatuotanto muuttuu persoonalliseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMyös ilme kertoo tuhat sanaa..
Tällä nyt tunnutaan kuvittelevan että alan yökkäilemään tai pyörittelemään silmiäni jos näen Iittalaa tai Marimekkoa, no ei ole niin.
Ap
Ne säilyttää arvonsa ja joskus niiden arvo jopa nousee. Monille yksi syy. Tavutan: Ne voi tarpeentullen myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMyös ilme kertoo tuhat sanaa..
Tällä nyt tunnutaan kuvittelevan että alan yökkäilemään tai pyörittelemään silmiäni jos näen Iittalaa tai Marimekkoa, no ei ole niin.
Ap
Mikroilmeetkin riittää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen oma kotisi on? Kuvia?
Kuvia en laita mutta tavarat olen ostanut pääasiassa kirpputoreilta, huutokaupoista ja sisustusliikkeistä. Vältän ostamasta liian massatuotetta, ellei ole pakko, kuten elektroniikan osalta.
Kirpparit ja huutokaupat myy menneiden vuosikymmenten massaa.
Sehän riippuu siitä mitä ostaa. Itse olen löytänyt huutokaupasta 50-luvun baarijakkarat. Kyllä vain erottuu joukosta. Ja vaikka se olisi menneen ajan massaa, on se parempaa kuin nykyajan massa.
ApMissä vaiheessa vanha massatuotanto muuttuu persoonalliseksi?
Siinä vaiheessa kun siitä pitää alkaa maksamaan kunnolla rahaa, ellei sitten tuurilla saa halvalla. Tai siinä vaiheessa kun sitä tavaraa on vaikea löytää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ne säilyttää arvonsa ja joskus niiden arvo jopa nousee. Monille yksi syy. Tavutan: Ne voi tarpeentullen myydä.
"Onko sulla sijoituksia?"
"Juu, mulla on viisitoista muumimukia ja Teema-lautaset"
Naurattais, jos ei itkettäisi.
Mulla ei oo ainakaan mitään syytä koittaa erottua joukosta vaan ostan sitä mistä ite tykkään. Marimekkoa on kahvikupit (siitolapuutarha) ja jotain tasaraitapyyhkeitä. Niin ja joululahjaksi saadut trikoiset pussilakanat ja tyynyliinat, ne on kivat.
Iittalaa taas on enemmän, esim Teemaa. En niistä mitenkään hulluna tykkää mutta en oo tykkäämättäkään. Ovat suhteellisen edullisia ja Teemaa saa lähes kaikkialta joten on helppo täydentää. Lisäksi nuo marimekon kupit joista tosi paljon tykkään sopivat Teema-sarjan kanssa.
Kivi-tuikkulyhdyistä tykkään. Ja Aalto-maljakosta.
En oo koskaan ajatellut että pitäisi ostaa jotain muuta kuin mikä omaa silmää miellyttää omaan kotiinsa jotta erottuisi tai olisi erottumatta muiden ihmisten kodeista. Harvoin edes käyn muiden ihmisten kodeissa paitsi omien vanhempien luona. Työkavereita näen töissä ja muita kavereita sitten harrastuksissa tai kahviloissa tms.
Minä nyt vaan tykkään noista. Nykyisin enemmän Marimekosta kuin Iittalasta. Molemmat ovat tyylikkäitä, suhteellisen edullisia ja kestäviä. Niillä on helppo kattaa, ovat ajattomia.
Villeroy & bochia käytin joskus, mutta olivat suht huonolaatuisia ja liian pröystäileviä.
Mistä joukosta sen oman kodin pitäisi erottua?
En voi ostaa Iittalan kuppia(tanssi) tai toikan lintuja, jotka sopii kotini henkeen, koska sellaiset saattaa löytyä joidenkin muiden kodista eikä kotini täten erottuisi muiden kodista?
Tällä logiikalla pitää valaa astiansa itse, että koti olisi persoonalla sisustettu. :D Kyllä ne sinun kirpputorikuppisi saattaa löytyä muistakin kodeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onko sulla sijoituksia?"
"Juu, mulla on viisitoista muumimukia ja Teema-lautaset"
Naurattais, jos ei itkettäisi.
Naura pois. Mistä sä tiedät mitä muita sijoituksia mulla on. Kyllä noista ihan hyvän hinnan saa jos olet vaikka ihan p.a. Paremman ainakin kun minimanin kipoista. Eikö?
Ai luoja että minä rakastan Marimekon piilopaikka ja siirtolapuutarha sarjoja. Ne on jotenkin niin kauniita. Katselin Yhdysvalloissa paljon astioita, mutta en löytänyt yhtään merkkiä joista olisin tykännyt enemmän kuin Marimekosta. Iittala myös tosi kiva. Köpiksestä löytyy myös joitain kivannäköisiä astioita, mutta kestävyys ei ole Iittalan luokkaa.
Sisiliasta löysin kerran sarjan joka on tehty käyttäen inspiraationa muinaisista (arkeologisista) kaivauksista löydetyistä astioista. Se oli kiva sarja ja sitä ostin, mutta valitettavasti sitä ei saa enää.
Tämä pätee ehkä pukeutumiseen. Hipsterityyliä näkee kaikkialla. Erilailla sisustetusta kodista ei tule samanlaista, ihan jo siitä syystä että etsii harvinaisempia tuotteita. Ei niitä jokainen saa käsiinsä. Minä etsin tuunattuja tuotteita, tai kokonaan käsintehtyä. Etsy on yksi tällainen sivu josta tekee löytöjä.
Ap