Miksi te ostatte samaa Iittalaa ja Marimekkoa kuin kaikki muutkin?
Ettekö halua että teidän kotinne näyttää persoonalliselta?
Muistan kun jotain Suomessa asunutta ulkomaalaista haastateltiin, se sanoi osuvasti: "kun on nähnyt yhden suomalaisen kodin, on nähnyt ne kaikki."
En usko että muualla maailmassa kodit ovat niin toistensa kopioita kuin Suomessa.
Kommentit (116)
Aloittajaa ei ärsytä muiden tapa kattaa/sisustaa, mutta kuitenkin vääntää täällä siitä mikä on enemmän oikein.. Just :D
Aloittaja on myöskin melko ahkera kategorioimaan muita, koska näemmä kaikki jotka on vähänkin eri mieltä, kuuluu massaan, joka on siis huonompi, väärin ja vähintäänkin persoonatonta.
Kannattaa perustaa oma blogi, jos sulla on paljon annettavaa ja persoonallinen tyyli.
Mun mielestä kenenkään astiakaappi ei määritä ihmistä, edes kodin tyyliä. Ei liity mitenkään huutokaupasta hankittuihin baarijakkaroihin.
Jos tällaiset asiat vaivaa, kannattaa varmaan välillä laittaa se läppäri kiinni ja olla selaamatta niitä sisustusblogeja, jotka on stailattuja ja mainoksia/tuotesijoittelua pullollaan.
Vierailija kirjoitti:
Marimekkoa en osta. Iittalaa ostan, koska tykkään niiden tuotteista. Minkä minä sille voin, että niistä tykkää muutama muukin. Ja ei mua hirveesti hetkauta, jos naapurilla on samanlaiset astiat ku mulla. Mun koti on mu ja naapurin oma.
Olen samaa mieltä että käyttää niitä astioita mitä tykkää. Silti tuo että niistä tykkäisi "muutama muukin". Muutama? :-D :-D kyllä voi rohkeasti sanoa että ovat suomalaisten suosikkiastioita.
Mulla oli teininä sellainen vaihe, että kammosin kaikkea tavallista ja massajuttuja. Kaiken piti olla hirveän originellia ja erikoista. Halveksin silloin tavallisuutta.
Varmaan johtui siitä että äitini oli todella voimakkaasti ryhmähenkinen ja kohteli lapsiakin yhtenä massana. Meillä sisaruksilla oli aina samanlaiset vaatteet ja saatiin samat lahjatkin.
Vieläkin äitini kertoo minulla esim. synttärilahjaa antaessaan "olen sitten ostanut samanlaiset siskoillesi ja veljesi vaimolle". Ja joka kerta se on yhtä loukkaavaa vaikka sen tietää etukäteen. Yhtenä vuonna osti minulle kimpun tulppaaneja, ja murehti sitten myöhemmin kun sen ja sen synttärit on sellaiseen aikaan ettei tulppaaneja ole hyvin saatavilla.
Veljelläni on kunnia saada samanlainen lahja kuin minun ja siskojen miehet saavat. Lapsena hän sai samat kuin minä ja siskot, mutta värikoodattuna (tytöille punaista ja pojalle sinistä).
Välillä yritti sisustaa kaikkien kodit samanlaisiksi ö.ö
Nykyään siedän tavallisuutta, vaikka en vieläkään ilahdu siitä että kaikille tulee samat lahjat. Itselleni voin kuitenkin ostaa Iittalan tai Pentikin kipon jos pidän siitä, tai vaikka jonkun halpa-hallin massatuotantokoristeen, vaikka kaikilla muillakin olisi samanlainen. Enää en koe että samanlaisuus uhkaisi identiteettiäni ja minuuttani.
Kyllä ihmisten kodit on aika kopioita toisistaan ainakin Euroopassa. Tajusin tämän kun katsoin tv:stä italialaista sarjaa nimeltä Isä Matteo. Yhdessä jaksossa tapahtumia kuvattiin yhden päähenkilön kotona. Katsoin, että niillä oli siellä kasvi nimeltä kultaköynnös ihan samalla tavalla kirjahyllyn päältä roikkumassa kuin meilläkin. Ja kirjahyllyllä oli koriste-esineitä ja valokuvia. Myös muu sisustus oli hyvin suomalaisen näköistä.
Että sitä vaan, että ostan Iittalaa ja Marimekkoa koska muutakaan ei ole kovin paljon tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marimekkoa en osta. Iittalaa ostan, koska tykkään niiden tuotteista. Minkä minä sille voin, että niistä tykkää muutama muukin. Ja ei mua hirveesti hetkauta, jos naapurilla on samanlaiset astiat ku mulla. Mun koti on mu ja naapurin oma.
Olen samaa mieltä että käyttää niitä astioita mitä tykkää. Silti tuo että niistä tykkäisi "muutama muukin". Muutama? :-D :-D kyllä voi rohkeasti sanoa että ovat suomalaisten suosikkiastioita.
Vastasit a.p:een kysymykseen, eli " ovat suomalaisten suosikkiastioita."
Meillä on paljon Iittalan astioita, ja miksi ei olisi, peruskäyttötavaraa, ja suomalaista suunnittelua, mikä itse asiassa asuinmaassani ei ole kovin tunnettua ja yleistä. Skandivieraat tunnistavat Iittalan, mutta esim amerikkalaiset kyselevät usein, mistä Klaus Haapaniemen suunnittelemat astiat ovat peräisin.
Meillä sisustus on sekoitus suvun vanhoja esineitä, Askoa ym kotimaista, sitä ikeaakin, ja niiden maiden kalusteita, joissa olemme asuneet. Emme pyri mihinkään persoonalliseen, eikä minusta kodilla tarvitse kenellekään päteä. Riittää, että se on koti, jossa on itselle joko mukavia tai muuten merkittäviä asioita, ja jonne on kiva kutsua vieraita. Jos sen pilaa Iittala ja Marimekko jonkun mielestä, niin ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Minä nyt vaan tykkään noista. Nykyisin enemmän Marimekosta kuin Iittalasta. Molemmat ovat tyylikkäitä, suhteellisen edullisia ja kestäviä. Niillä on helppo kattaa, ovat ajattomia.
Villeroy & bochia käytin joskus, mutta olivat suht huonolaatuisia ja liian pröystäileviä.
Kenelläs niitä pröystäileviä astioita on lupa käyttää jos ei just kohderyhmällä? Tuskin ne mitään kuninkaallisten astioitakaan on.
Säälittäviä ovat ne jotka niin kovasti yrittävät olla erilaisia kuin muut ja niin tehdessä ne muut ihmiset ovat kuitenkin määritelleet sen millainen pitäisi olla. Minä ostan mitä tykkään, ihan sama kuinka moni muu on ostamatta tai ostaa samaa.
En osta kumpaakaan, eikä kodistakaan löydy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ns. erilaisuudesta on tullut samanlaisuutta
Tämä pätee ehkä pukeutumiseen. Hipsterityyliä näkee kaikkialla. Erilailla sisustetusta kodista ei tule samanlaista, ihan jo siitä syystä että etsii harvinaisempia tuotteita. Ei niitä jokainen saa käsiinsä. Minä etsin tuunattuja tuotteita, tai kokonaan käsintehtyä. Etsy on yksi tällainen sivu josta tekee löytöjä.
Ap
Ja sitten kun kaikilla on niitä tuunattuja ja yksilöllisiä tuotteita niin ne alkavat näyttämään samalta, niistä tulee massaa.
Kuulun värikäs koti fb-ryhmään, siellä on ihmisillä ihania tuunattuja, itse tehtyjä, kirppareilta hankittuja juttuja. Ja vaikka kaikki ovat yksilöllisiä niin kokonaisuutena kodit muistuttavat hirveän paljon toisiaan. Ihan selkeät tyylisuunnat sielläkin on nähtävillä.
Täydellisen yksilöllisyyden saavuttaminen on hyvin vaikeaa, sillä kaikilla pitää kuitenkin olla kodissaan jonkinlaisia istuimia (vaikka lattiatyynyjä jos ei muuta), vuode, keittiö kokkaamista varten. Ihan loputtomiin näitä ei voi muunnella, vaikka mielikuvituksella ja vaivannäöllä saakin aikaan erilaisia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasit a.p:een kysymykseen, eli " ovat suomalaisten suosikkiastioita."
Niin ja siinä on hyvä puolensa kun ostaa sellaista mitä on joka puolella tarjolla. Voi ostaa lisää jos puuttuu. Totta se on että kaikilla on samaa. Ihme jos ei vähintään lahjaksi saa jotain iittalaa tai marimekkoa vaikka ei muuten oliskaan innostunut.
Kelaa joku kattaus missä olis kaikki astiat eriparia, erikorkusia ja kaikissa joku älytön vitsi tai terveisiä Inarista.. Mulle on aivan sama vaikka joku tarjois kultasista kupeista mulle kahvia. Ei ole multa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ns. erilaisuudesta on tullut samanlaisuutta
Tämä pätee ehkä pukeutumiseen. Hipsterityyliä näkee kaikkialla. Erilailla sisustetusta kodista ei tule samanlaista, ihan jo siitä syystä että etsii harvinaisempia tuotteita. Ei niitä jokainen saa käsiinsä. Minä etsin tuunattuja tuotteita, tai kokonaan käsintehtyä. Etsy on yksi tällainen sivu josta tekee löytöjä.
ApJa sitten kun kaikilla on niitä tuunattuja ja yksilöllisiä tuotteita niin ne alkavat näyttämään samalta, niistä tulee massaa.
Kuulun värikäs koti fb-ryhmään, siellä on ihmisillä ihania tuunattuja, itse tehtyjä, kirppareilta hankittuja juttuja. Ja vaikka kaikki ovat yksilöllisiä niin kokonaisuutena kodit muistuttavat hirveän paljon toisiaan. Ihan selkeät tyylisuunnat sielläkin on nähtävillä.
Täydellisen yksilöllisyyden saavuttaminen on hyvin vaikeaa, sillä kaikilla pitää kuitenkin olla kodissaan jonkinlaisia istuimia (vaikka lattiatyynyjä jos ei muuta), vuode, keittiö kokkaamista varten. Ihan loputtomiin näitä ei voi muunnella, vaikka mielikuvituksella ja vaivannäöllä saakin aikaan erilaisia juttuja.
En ole sanonutkaan että kodin pitää olla täydellisen erilainen. Täällä on tehty sellainen kuvitelma että en hyväksy kotiini mitään mitä muilla on. Kunhan nyt edes jotenkin eroaa siitä perusmassasta, jossa koti näyttää Ikean kuvastosta repäistyltä ja kaapista löytyy samanmerkkiset astiat kuin niin monelta muulta. Ap
Kuka oikeasti ostaa Marimekkoa? Ihan roskafirma ja tuotteiden laatu, no, pelkkää kuraa.
Miksi Ruotsissa "kaikilla" on Rörstrandia? Ja Suomessa Arabiaa ja Iittalaa? Johtuisikohan siitä, että ihmiset ostavat niitä tuotteita, mitä eniten on tarjolla ja jotka heidän silmäänsä (ja kukkaroaan) miellyttävät?
Vierailija kirjoitti:
Kelaa joku kattaus missä olis kaikki astiat eriparia, erikorkusia ja kaikissa joku älytön vitsi tai terveisiä Inarista.. Mulle on aivan sama vaikka joku tarjois kultasista kupeista mulle kahvia. Ei ole multa pois.
Oletatko että minun kaikki astiat ovat eriparia? Eivät ole. Kaikki aterimeni ovat Sorsakoskea, lautasten merkistä en tiedä (ostin kirppikseltä, eikä pohjassa lue mitään), juomalasit ovat kierrätetystä lasista tehdyt, tekijänä Vidrios San Miguel.
Ap
Haha, just löin kaupat lukkoon Marimekon purkista fb kierrätysryhmässä.
Ei kiinnosta yhtään mitä muut ajattelee, mä tykkään Marimekosta.
Tykkään myös Vallilan kankaista, kolmet verhot löytyy.
Meillä käy harvoin vieraita, mutta tärkeintä on, että nämä miellyttää omaa silmääni. Minähän tässä asun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletatko että minun kaikki astiat ovat eriparia? Eivät ole. Kaikki aterimeni ovat Sorsakoskea, lautasten merkistä en tiedä (ostin kirppikseltä, eikä pohjassa lue mitään), juomalasit ovat kierrätetystä lasista tehdyt, tekijänä Vidrios San Miguel.
Ap
Mulla ei ole tapana olettaa mitään. Pitääpä googlettaa nuo Sorsakosken aterimet. Ei ole varaa hankkia, eikä tarvetta kun Ikeasta vasta ostin mut Sorsakoski on Suomalainen merkki ja suosin Suomalaista.
"Oletatko että minun kaikki astiat ovat eriparia? Eivät ole. Kaikki aterimeni..."
Kyllä hän varmaan oletti, koska olet kuitenkin ainut tässä maassa, joka uskaltaa olla erilainen.
Niinkin erilainen että on kirppisastioita ja Sorsakoskea.
Se eriparisuuskin on joidenkin mielestä muoti-ilmiö. Onneks ei tarvitse miellyttää muita, ainakaan kaikkia :)
Tuota.. Ei kai kukaan niitä sijoitus mielessä pelkästään osta. Mut kyllä ne kasvattaa arvoaan kaapissa toisin ku kahden euron halpis mukit. Valintoja valintoja. Itsellä Iittalaa, Arabiaa, Lomonosovia ym.