Petosyritys raha-asioissa avioliitossa, mitä mieltä tästä?
Ollaan miehen kanssa oltu yhdessä 18 vuotta, josta 14 vuotta naimisissa. Nyt ollaan myymässä yhteisomistuksessa olevaa juttua, kaupan arvo on 20000€. Ostajat ovat tuttujamme, ja oli puhe, että annan heille meidän tilinumeron. Kun otin asian tiimoilta yhteyttä, sain kuulla, että mies oli jo antanut numeron. Halusin tietää, minkä numeron hän oli antanut ja hämmennyin, kun kyseessä ei ollut kumpikaan yhteisistä tileistämme, vaan täysin outo numero. Meillä on siis yhteinen käyttötili ja lainanhoitotili. Lisäksi olen avannut netissä omalla nimelläni laskutilin, jonne palkkapäivinä siirrän rahaa ja pyöritän sieltä laskuliikennettä. Mies on kuvitellut, että se on jokin mun salainen tili, vaikka olen näyttänyt, että rahat ovat siellä maksimissaan puoli tuntia.
No, joulusiivousta tehdessäni löysin eräästä koristepurkista 400€! Sitten kun mies tuskaili tarvitsevansa rahaa johonkin, sanoin, että ota tuolta purkistasi. Meni ihan kiukkuiseksi, että niihin ei kosketa. Pian paljastui, että hän oli jo aikaisemmin avannut tilin, jonne mulla ei ole pääsyä, no ei siinä mitään. Mutta sitten kun aloin puhua lähestyvistä kaupoista, että maksetaan niistä rahoista sitten yksi pikkulaina pois, niin meni ihan pois tolaltaan ja sanoi, että ne rahat laitetaan ihan erikseen, eikä niihin kosketa! Kaupat tehdään nimenomaan siksi, että taloudellinen tilanne helpottaisi, joten sanoin, että maksetaan ensin pakolliset pois, ja jaetaan rahat sitten puoliksi. Ei näyttänyt tyytyväiseltä, mutta keskustelu jäi siihen. Nyt on sitten kuitenkin yrittämässä mulle tuollaista kuprua! On ihan hirveä olo... Sanoin ostajille, että annan toisen tilinumeron ja rahat maksetaan puoliksi. Tiedän, että se olen minä, joka joudun maksamaan omasta osuudestani ne pakolliset maksut, mutta saanpahan edes jotain itselleni. Mies kasvattakoon pankkitiliään...
Mitä itse tekisitte? Mä alan olla kurkkua myöten täynnä noita temppuja, koska ei tässä todellakaan ollut kaikki. Kaikkea en varmaan ole edes tajunnut vuosien varrella.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvin pitkälle samalta, miten oma pitkäaikainen puolisoni käyttäytyi sairastuessaan psyykkisesti. Onko puolisosi käytöksessä mitään muuta poikkeavaa?
Vie mun tavaroita aivan kummallisiin uusiin säilytyspaikkoihin. Esim. kirjoja on vanhassa autotallissa ja pannuhuoneen viereisessä varastossa. Jos olen kasannut kirppistavaraa kuvattavaksi, hermostuu jo kahdessa päivässä ja väittää, että ne ovat olleet viikkotolkulla huoneessa. Sitten saattaa keksiä uudet paikat, ja minä etsin hulluna myymääni tavaraa. Ap
Sehän laittaa sytykkeitä ympäriinsä :/ Onko teillä ollut pitkäänkin talousongelmia? Tulevaisuus näyttää huonolta? Ja hyvät vakuutukset? Kenen nimissä on vakuutukset? Jääkö sulle mitään omaisuutta jos talo palaa?
Älä viitsi pelotella! Mistä sulle tuollainen ajatus tuli? Mutta totta puhuen ei anna mun viedä jätepapereita tai muita sellaisia keräyspisteeseen, vaan säilöö niitä yhteen ulkorakennukseen. Välillä polttaa kauheaa roviota, mun mielestä liian lähellä sitä ulkorakennusta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmisille tärkeämpi on raha tilit tulot menot on tälläisen ihmisen parempi olla yksin. Ihminen joka ei osaa niinkin arkisissa kuin raha-asioissa puhua puolison kanssa niin ei pitäs puolisoa ollakaan. Ota rahat ja pidä niille seuraa, rakastele niitä, puhu niiden kanssa ja vietä aikaa. Ihmussuhteissa olet mätä.
Aivan, ap:n mies ei vain taida olla lukemassa neuvoasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Eli sulle saa olla oma ylimääräinen tili mutta miehellä ei? Jospa mies haluaa jotain omaa jos tilit menee yhteiselle käyttötilille?
Mulla EI ole omaa tiliä sanan varsinaisessa merkityksessä! Se on aputili, jonka avulla on helpompi pitää silmällä laskuasioita. Ja sekö sun mielestä oikeuttaa huijaamaan multa kymppitonnin? Ap
Nyt sit menet avaamaan itsellesi OMAN tilin sanan varsinaisessa merkityksessa sekä siirrät kaikki palkat yms rahat tulemaan sinne. Mies on varmaan pimittänyt sulta enemmänkin rahaa ja sä vaan taivastelet. Nyt sen omaisuuden myynti seis ja heti - käyt kaikki vanhat tiliotteet läpi ja katsot minne rahat ovat hävinneet.
Sun ei muuten kuulu maksaa kaikkia kuluja siitä kaupasta vaan ne menevät puoliksi sanoi se hemmopaapo mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota nyt muuhun kantaa, mutta mikä ihmeen järki on siinä, että on - oletettavasti omien tilien lisäksi - yhteinen käyttötili, yhteinen lainanhoitotili ja vielä joku ihmeen laskujen maksutili?
Laskujen maksutili on tosi kätevä! On paljon nopeampi tarkistaa sieltä, onko jokin lasku maksettu, kuin alkaa plaraamaan käyttötiliä.
Lähinnä kertoo sitä, ettei ihmiset osaa käyttää pankkien ohjelmia.
että kyllä mäkin ihmettelen tuota ylimääräistä laskunmaksu - aputiliä. Jos turhasta haluaa maksaa, niin siittä vaan.
Jostain syystä mies pitää naistaan epäluotettavana ja toimii noin. Ehkä se olisi hyvä selvittää. Tai sitten tyypillä on luurankoja, lapsi toisaalla...
Olen sinkku ja minulla on epäsäännölliset tulot ja säännöllisemmät menot. Homma pysyy hanskassa, kun kuukausittain siirrän s-pankkiin kuukausittaisen korttimaksuihin varatun summan ja laskutilille kuukausittaisen laskuihin kuluvan summan. Tulot tulevat sitten sinne kerrytystilille, mistä nämä kuukausittaiset siirrot tapahtuvat automaattisesti. Nordea ei peri lisämaksua erillisistä tileistä (ainakaan avainasiakkaalta).
Mistä ne talousongelmat ovat syntyneet? Miehen sekoiluista?
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on 3 tonnia käteistä hyvässä jemmassa eikä edes mies tiedä. Tiedän että jos mulle käy jotain, niin ne löydetään. Olen kirjoittanut kirjekuoreen jossa rahat ovat, että nämä rahat on tarkoitettu pienille lapsilleni ja heidän hyväkseen jos mulle käy jotain. Tuo muutaman tonnin jemma on oikeastaan pelkästään turvallisuuden tähden, eli sellainen viimeinen oljenkorsi jos joku taloudellinen katastrofi käy. Kaikki muut säästöt ja sijoitukset ovat ihan päivänvalossa ja molempien tiedossa.
Jos miehelläsi oli sama idea alkaa säästämään ihan vaan turvallisuuden ja epävarmuuden takia?
Minulla on lähes 100 000 sijoitustilillä eikä mies tiedä. Lapset tietävät.
Periikö joku pankki kulua käyttötilistä? Kortit yleensä maksavat, mutta käyttötili on maksuton.
Pariskunnalla voisi hyvin olla systeemi, jossa molemmilla on oma palkkatili, johon on luotollinen kortti. Lisäksi yhteinen "taloustili", josta maksetaan mahdolliset lainanlyhennykset, vastikkeet, sähkölaskut, lasten kulut ja ruokakulut ja siihen tiliin molemmille debit tai electron kortit. Molemmat ohajavat palkastaan tilille sopimansa summan.
Minun mielestä reiluinta on käyttää yhteisiin menoihin sama prosenttiosuus tuloista. Toki jos toinen on tietoisesti valinnut puskea uraa ja toinen haluaa ottaa rennommin ja tehdä vaikka osa-aikatöitä, niin paremmin ansaitseva voi pitää itsellään isomman osuuden tuloistaan.
Lisäksi olisi hyvä olla yhteinen säästötili lyhytaikaisiin tarpeisiin: uusi kodinkone, matka jne. Kumpikin voisi päättää, haluaako säästää itselleen ja miten, mutta jos ei ole yhteisiä säätöjä, niin säästäväisen joutuu liian usein maksumieheksi yllättävissä tilanteissa.
Minä ilmoittaisin ostajille teidän yhteisin pankkitilinnumeron ja saajiksi teidät molemmat. Sanot ostajille, että päädyittekin miehen kanssa, että maksetaan yhteiselle tilille.
Sopisin maksupäivän ja kun rahat näkyvät tilillä lyhentäisin heti sen lainan kokonaan pois, sen enempää mieheltä kysymättä. Loput kaupparahat jakaisin kahtia ja siirtäisin toisen osan miehen henkilökohtaiselle tilille toisen omalle tilille, viitteellä puolet kauppasumma.
Ja sitten jäisin odottamaan miehen reaktiota... mies neuvotelkoon uuden lainan omissa nimissä pankista, jos ei järjestely kelpaa. Miehen reaktiosta voit sitten päätellä kannattaako suhdetta jatkaa.
Kysäise pankista etukäteen miten ylimääräinen lainanlyhennys hoidetaan, että on sinulla tiedossa, kun hetki koittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ala panna säästöön rahaa ja myydä yhteistä omaisuutta vaivihkaa : rahat omaan pusiin. Ja ota ero.
72 yläpeukkua! Uskomatonta, mitä nykyjään on normaalia.
Joku kyseli purkkipiilosta. Kyllä se oli ihan keittiön avoimella hyllyllä, ihan ylhäällä tosin. Otin esineitä puhdistukseen, kun löysin sen. Rahat olivat tulleet siten, että mies myi klapikuormia, jotka oli tehty meidän yhteisistä puista.
Sitten mies halusi ostaa hirvenlihaa pakastimeen ja soitti mulle töihin. Mun olisi pitänyt tehdä käteisnostoa 300€ kauppaa varten siksi illaksi. Mies oli viemässä lihaa myös eräälle tutullemme, joka oli luvannut maksaa tilille oman osuutensa. Sanoin, että lainaa sieltä purkista rahaa, saathan sä ne sinne takaisin. Suuttui taas hirveästi, että niihin ei kosketa. Lopputulos oli se, että oli lainannut rahaa pojaltamme, jolla oli kotona kirppistulojaan. Ne hän maksoi heti illalla takaisin. Mulle sanoi, että kaveri maksaa tilille. Rahoja ei kuitenkaan koskaan näkynyt, ja lisäksi mies oli nostanut yhteiseltä tililtä 250€. Että sillai.
Ap
Ap jatkaa... Laitan vielä esimerkin miehen tempuista. Olin töissä paremmalla autollamme. Oli tarkoitus, että mies lähtee illalla sillä autolla viemään poikaamme urheiluharkkoihin vähän pidemmälle. Sovimme autonvaihtopaikan. Mies soitti mulle töihin, että tankkaa auto sitten täyteen, kun on sen verran pakkasta. Tiesi vallan hyvin, että joutuisin käyttämään visaa. Ok, suoritimme autonvaihdon sovitussa paikassa ja mies kaasutteli tiehensä. Kävin kaupassa ja menin autoon todetakseni käynnistyksen jälkeen, että tankki oli typötyhjä. Pääsin sentään viereiselle huoltsikalle.
Vierailija kirjoitti:
Lainat ovat yhteisiä. Mutta olen joutunut käyttämään Visaa, kun miehellä "ei ole ollut rahaa"! Voi helvetin paska!
Ap
Eli olet maksanut luotolla luottoa? Toisaalta, nuoruuden avoliitossa olin ihan yhtä tyhmä.
Rahaa liian vähän = ongelmia
Rahaa sopivasti = ongelmia
Rahaa paljon = ongelmia
Rahaa yleiseensäki missä vaan = ongelmia
En ole maksanut luotolla luottoa. Ap
Sillä on jotain pikavippejä jostain esim.pelaamisesta. Nyt paniikissa niitä maksaa.
Mitä aiot nyt tehdä tai miten olet menetellyt?
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Eli sulle saa olla oma ylimääräinen tili mutta miehellä ei? Jospa mies haluaa jotain omaa jos tilit menee yhteiselle käyttötilille?
Molemmilla saa olla omia tilejä ja rahapurkkeja. En minäkään ostanut yhteiseltä tililtä vaimolle tonnin korua, vaan säästin niukoista rahoistani. Säästän myös harrastukseen osan siitä rahasta jonka säästän kun lopetin vähäisen tupakinpolttoni. Suurin osa rahoistani menee suoraan yhteistulos lemmen, niin vaimoni rahoista.
Mutta otapa kaikki miehen tilinumerot ja oudot siirrot varmuuden vuoksi ylös jos tulee ikävä ositus ja haluat siinä yhteydessä mainita että eriä yhteisen omaisuuden myynnistä on kadonnut pois yhteisistä rahoista. Niin ei saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin, kaupat on tehty jo aiemmin. Kyseessä on maatalouteen liittyvä kauppa, joten on ollut "viralliset valvojat" ja kaikki, koska nykyään tuollaisia ei tehdä noin vaan. Totta kai olimme kumpikin myyjäosapuolina. Tiedossa oli, että maksu tapahtuu silloin ja silloin. Saimme kumpikin myös omat myyntivoittoverolaskelmat.
Ap
Meinasiko mies että maksat vain omat verosi tyhjästä ja hän kuittaa rahat?
Sehän laittaa sytykkeitä ympäriinsä :/ Onko teillä ollut pitkäänkin talousongelmia? Tulevaisuus näyttää huonolta? Ja hyvät vakuutukset? Kenen nimissä on vakuutukset? Jääkö sulle mitään omaisuutta jos talo palaa?