Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Petosyritys raha-asioissa avioliitossa, mitä mieltä tästä?

Vierailija
26.01.2017 |

Ollaan miehen kanssa oltu yhdessä 18 vuotta, josta 14 vuotta naimisissa. Nyt ollaan myymässä yhteisomistuksessa olevaa juttua, kaupan arvo on 20000€. Ostajat ovat tuttujamme, ja oli puhe, että annan heille meidän tilinumeron. Kun otin asian tiimoilta yhteyttä, sain kuulla, että mies oli jo antanut numeron. Halusin tietää, minkä numeron hän oli antanut ja hämmennyin, kun kyseessä ei ollut kumpikaan yhteisistä tileistämme, vaan täysin outo numero. Meillä on siis yhteinen käyttötili ja lainanhoitotili. Lisäksi olen avannut netissä omalla nimelläni laskutilin, jonne palkkapäivinä siirrän rahaa ja pyöritän sieltä laskuliikennettä. Mies on kuvitellut, että se on jokin mun salainen tili, vaikka olen näyttänyt, että rahat ovat siellä maksimissaan puoli tuntia.

No, joulusiivousta tehdessäni löysin eräästä koristepurkista 400€! Sitten kun mies tuskaili tarvitsevansa rahaa johonkin, sanoin, että ota tuolta purkistasi. Meni ihan kiukkuiseksi, että niihin ei kosketa. Pian paljastui, että hän oli jo aikaisemmin avannut tilin, jonne mulla ei ole pääsyä, no ei siinä mitään. Mutta sitten kun aloin puhua lähestyvistä kaupoista, että maksetaan niistä rahoista sitten yksi pikkulaina pois, niin meni ihan pois tolaltaan ja sanoi, että ne rahat laitetaan ihan erikseen, eikä niihin kosketa! Kaupat tehdään nimenomaan siksi, että taloudellinen tilanne helpottaisi, joten sanoin, että maksetaan ensin pakolliset pois, ja jaetaan rahat sitten puoliksi. Ei näyttänyt tyytyväiseltä, mutta keskustelu jäi siihen. Nyt on sitten kuitenkin yrittämässä mulle tuollaista kuprua! On ihan hirveä olo... Sanoin ostajille, että annan toisen tilinumeron ja rahat maksetaan puoliksi. Tiedän, että se olen minä, joka joudun maksamaan omasta osuudestani ne pakolliset maksut, mutta saanpahan edes jotain itselleni. Mies kasvattakoon pankkitiliään...

Mitä itse tekisitte? Mä alan olla kurkkua myöten täynnä noita temppuja, koska ei tässä todellakaan ollut kaikki. Kaikkea en varmaan ole edes tajunnut vuosien varrella.

Kommentit (127)

Vierailija
21/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä opetti aikoinaan, älä ikänä luota raha-asioissa, kuin itseesi. 

Vierailija
22/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mietä, hmmm...että olet ollut tosi hölmö. Jo 60-luvulla alaa valtasi ajatus siitä, että naisen kannattaa säilyttää irrallisuus miehestä taloudellisesti, mutta edelleen saa harmittavan paljon lukea näitä tarinoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut kohta 30 vuotta yhteiset rahat eikä tänä aikana montaakaan riitaa rahasta. Aika käsittämätöntä että jos on rahasta tiukkaa niin yritetään toiselta salaa kerätä säästöjä tilille. Vaikuttaa aika reippaasti siltä että teillä vietetään kaksoiselämää tai valmistaudutaan sellaiseen tai eroon.

Vierailija
24/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein vähän vastaavalla tavalla siinä vaiheessa, kun aloin valmistua eroon...

Vierailija
25/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut kohta 30 vuotta yhteiset rahat eikä tänä aikana montaakaan riitaa rahasta. Aika käsittämätöntä että jos on rahasta tiukkaa niin yritetään toiselta salaa kerätä säästöjä tilille. Vaikuttaa aika reippaasti siltä että teillä vietetään kaksoiselämää tai valmistaudutaan sellaiseen tai eroon.

Yhteiset rahat voivat toimia, jos molemmilla on hyvin samanlainen käsitys rahan käytöstä ja täydellinen luottamus toiseen (ja se toinen on aina osoittautunut luottamuksen arvoiseksi). Ap:n tapauksessa näin ei selvästikään ole. Tällöin omat rahat on ainoa järkevä ratkaisu. Omat rahat eivät tarkoita sitä, että kaikki pitäisi maksaa aina puoliksi tai sitä, että ei voi olla yhteistä tiliä yhteisten laskujen hoitamiseen. Näistä asioista voidaan kyllä sopia.

Vierailija
26/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huom!! Kun maksat lainat niin maksa vain oma osuutesi ja siirrättw ne sitten miehen nimiin. Hoitakoon miten parhaaksi näkee. Hommaisin kaikesta huolimatta avioehdon mutta sitä ennen käydään omaisuus läpi eli se miehen salatili, jossa voi olla ties kuinka paljon rahaa. Sitten erotette sen jälkeen täysin raha-asianne.

Vinkkinä myös muille, että älkää ikinä koskaan menkö yhteisiin rahoihin! Paitsi toki jos elää toisen tuloilla niin ei ole vaihtoehtoja, mutta me itsenäiset naiset. Meilläkin täysin erilliset rahat, miehellä ulosottovelkaa jne. Ei tartte rahasta riidellä koskaan, kun ei edes yhdistä sitä taloutta.

Voitko selittää miten siirretään lainoja toisen nimiin?

t. velkaanut

Vierailija
27/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mies missään nimessä halua erota! Kyse on vallanhalusta. Komentelee mua ja lapsia kuin mikäkin diktaattori. Ap

Vierailija
28/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiset rahat voivat toimia, jos molemmilla on hyvin samanlainen käsitys rahan käytöstä ja täydellinen luottamus toiseen (ja se toinen on aina osoittautunut luottamuksen arvoiseksi). Ap:n tapauksessa näin ei selvästikään ole. Tällöin omat rahat on ainoa järkevä ratkaisu. Omat rahat eivät tarkoita sitä, että kaikki pitäisi maksaa aina puoliksi tai sitä, että ei voi olla yhteistä tiliä yhteisten laskujen hoitamiseen. Näistä asioista voidaan kyllä sopia.

Tähän asti kummankin kaikki rahat ovat kuluneet perheen elatukseen, asumiseen ja liikkumiseen. Sijoitustoimintaan tai omaan hurvitteluun ei ole rahaa jäänyt. Yhteisiin rahoihin päädyttiin jo aikoinaan perseaukisina opiskelijona että saatiin maksettu vuokra, kun kummankaan tilillä olevat rahat eivät riittäneet siihen yksin.

-23-

Vierailija
29/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mies missään nimessä halua erota! Kyse on vallanhalusta. Komentelee mua ja lapsia kuin mikäkin diktaattori. Ap

Onko miehellä mahodollisuus viettää kaksoiselämää? Iltoja tai viikonloppuja "kavereiden" kanssa tai "työmatkolilla"? Tai harrastaako hän mahdollisesti uhkapelejä?

Jos toisella ei ole raha-asiat hanskassa, niin kannattaa alkaa varmistelemaan omaa selustaa, ettei menetä luottotietojaan kun toisen korttitalo lähtee sortumaan.

Jos olet tehnyt luottokorttivelkaa perheen elatukseen, niin todellakin kuittaat ne ensimmäisenä tuosta myyntitulosta.

Vierailija
30/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita miehen antama tilinumero ainakin muistiin, niin mahdollisen eron yhteydessä voit vaatia kyseisen tilin tiedot myös nähtäväksi. Tai miksei muutenkin. Minkä takia et voi antaa miehelle käyttö/katseluoikeutta sille sinun laskunhoitotilille? Jos kerran sinne menee yhteystä rahaa, jota käytetään yhteisten laskujen maksamiseen? Vai onko mies raha-asioissa niin epäluottettava, että hän pöllisi tilillä olevat rahat ennen laskujen maksamista?

Vierailija
31/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö no tuota. Varmaan ihan turha ehdottaa teille eroamista?

Alan olla kieltämättä kypsä eroon. Tuntuu hirveältä, että mies on muuttunut tuollaiseksi. Enkä ole mikään lompakkoloinen, jos joku sellaista meinaa huudella. Ap

Selvitä nyt alkuun mikä ongelma sillä on. Ei kukaan huvikseen jemmaa rahaa...

Kiristetään? Pelaa nettipokeria haitaksi asti? Käy huorissa tai joku sugar baby säätö?

Tai sitten se vaan säästää johonkin, minkä olet aikaisemmin kieltänyt. Moottoripyörä tms.

Vierailija
32/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala itsekkääksi, nyt on se viimeinen hetki. Mitään et osta, jos et itse siitä hyödy. Kerään itsellesi rahaa salaa ja muistat joka kuukausi mainostaa miten pa olet.

Vierailija
33/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota nyt muuhun kantaa, mutta mikä ihmeen järki on siinä, että on - oletettavasti omien tilien lisäksi - yhteinen käyttötili, yhteinen lainanhoitotili ja vielä joku ihmeen laskujen maksutili?

Vierailija
34/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei sieltähän se tuli. Raha on valtaa. Mies pitää sinut rahapulassa että voi valikoida mihin toiveisiisi antaa rahoja ja mihin ei. Myös siksi ettei sinulle jäisi mitään säästöön, ja että olisit jo valmiiksi velassa. Näin et voi lähteäkään, kun eri ole vararahastoa millä maksaa muutaman kuun vuokran yms. Jos kerran tiedät miehen luonteen, niin juokse jo. Minulle tuossa tilanteessa oma suku majoitti minut ja lapset eka viikot, ja lainasi rahaa että sain oman asunnon vuokrattua. He auttoivat kalusteiden ja muuton kanssa. Sinulla on ehkä ystäviä tai sukua joille voit kertoa että on pakko lähteä ja saisiko hetken aikaa apuja.

Tämä on myös se miksi kontrolloivat haluavat myös erottaa alistetun ystävistä ja suvusta: ettei ole sitten jäljellä ketään keltä voi kysyä apua. Tai uhri luulee että ei ole, koska suku ja ystävät voivat oikeasti auttaa vaikka on ollut poissaoleva useamman vuoden. Eivät he tyhmiä ole, ovat nähneet mitä kuvio se on kauan ennen kuin se uhri parka. Eikä se kontrolloija heitä ole kyennyt sumuttamaan.

Vierailija
35/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies saa säästää purkkiin ja pitää omaa tiliä, mutta miksi MUN pitää sen takia ostaa visalla bensaa tai ruokaa, ettei hän voi sitä ruokaa ostaa, vaan esittää rahatonta?  Ap

Pelkotilat taloudellisen riippuvaisuuden aiheuttamasta riskistä?

Vierailija
36/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota nyt muuhun kantaa, mutta mikä ihmeen järki on siinä, että on - oletettavasti omien tilien lisäksi - yhteinen käyttötili, yhteinen lainanhoitotili ja vielä joku ihmeen laskujen maksutili?

Nettipankissa näitä on helppo yhdessä tehdä ja seurata. Vähän kuin kansiorakenne. Meillä on:

Miehen oma palkkatili.

Mun oma palkkatili.

Näistä siirtyy tilipäivänä automaattisesti ennalta sovitut summat seuraaville tileille:

-asuntolainatili. Näin siellä on aina tarpeeksi rahaa ja maksu lähtee automaattisesti.

-laskutili. Sama kun edellä.

-säästötili. Tänne säästämme rahaa seuraavaa lomamatkaa varten.

Näin olemme budjetoineet pakolliset maksut, sopineet missä suhteessa kumpikin niitä maksaa, ja varmistaneet että ne ainakin tulevat maksettua.

Mitä kummallekin jäi omalle tilille, on omassa harkinnassa. Minä pidän omaa säästötiliä omia kivoja juttuja varten.

Ainoa puute on että olisipa vielä mahdollista ostaa ruokaostokset tiliin, joka myös hoidettsisiin yhteiseltä laskutililtä. Nyt ne menevät sen kortilta joka käy enemmän kaupassa, eli perheenäiti :/

Vierailija
37/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä te naiset aina onnistutte löytämään ne sairaimmat yksilöt puolisoiksenne. Tiedän, että ei varmaan ollut tuollainen kun tapasitte ja blää blää, mutta kyllä aikuisella ihmisellä täytyy jonkinlainen terve järki olla raha-asioissa. Tuntuu, että kun ihmiset menevät naimisiin, heiltä katoaa kaikki taloudellinen vastuu samantien. Pidetään yhteisenä kaikkea ihan vaan sen takia, että se tuntuu turvalliselta ja mukavalta. Sitten kun se eron hetki koittaa, joka myös suurimmalle osalle jossain vaiheessa koittaa, on se pelkkää tappelemista ja katkeruutta.

Helpoimmalla pääsee kun pitää omat rahansa omana tietonaan ja omalla tilillään. Yhteisistä suurimmista hankinnoista kuten autosta ja asunnosta tehdään paperi, josta käy ilmi kuinka suuren osan kumpikin hankitusta kohteesta on lupautunut maksamaan. allekirjoitettu paperi kummallekkin niin vältytään miltään epäselvyyksiltä jatkossa.

On häiritsevää kuinka moni pari ei tätä tajua, vaan kerta toisensa jälkeen astutaan siihen samaan ansaan ja omista rahoista joutuu tappelemaan pahimmillaan vuosia.

Vierailija
38/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä te naiset aina onnistutte löytämään ne sairaimmat yksilöt puolisoiksenne. Tiedän, että ei varmaan ollut tuollainen kun tapasitte ja blää blää, mutta kyllä aikuisella ihmisellä täytyy jonkinlainen terve järki olla raha-asioissa. Tuntuu, että kun ihmiset menevät naimisiin, heiltä katoaa kaikki taloudellinen vastuu samantien. Pidetään yhteisenä kaikkea ihan vaan sen takia, että se tuntuu turvalliselta ja mukavalta. Sitten kun se eron hetki koittaa, joka myös suurimmalle osalle jossain vaiheessa koittaa, on se pelkkää tappelemista ja katkeruutta.

Helpoimmalla pääsee kun pitää omat rahansa omana tietonaan ja omalla tilillään. Yhteisistä suurimmista hankinnoista kuten autosta ja asunnosta tehdään paperi, josta käy ilmi kuinka suuren osan kumpikin hankitusta kohteesta on lupautunut maksamaan. allekirjoitettu paperi kummallekkin niin vältytään miltään epäselvyyksiltä jatkossa.

On häiritsevää kuinka moni pari ei tätä tajua, vaan kerta toisensa jälkeen astutaan siihen samaan ansaan ja omista rahoista joutuu tappelemaan pahimmillaan vuosia.

Joo toimii kunnes on lapsia... meinaatko että joka vaippapaketti pitää tilittää toiselta. Jos ei tilitä, ne menee kaikki naisen rahoista.

Vierailija
39/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettipankissa näitä on helppo yhdessä tehdä ja seurata. Vähän kuin kansiorakenne. Meillä on:

Miehen oma palkkatili.

Mun oma palkkatili.

Näistä siirtyy tilipäivänä automaattisesti ennalta sovitut summat seuraaville tileille:

-asuntolainatili. Näin siellä on aina tarpeeksi rahaa ja maksu lähtee automaattisesti.

-laskutili. Sama kun edellä.

-säästötili. Tänne säästämme rahaa seuraavaa lomamatkaa varten.

Näin olemme budjetoineet pakolliset maksut, sopineet missä suhteessa kumpikin niitä maksaa, ja varmistaneet että ne ainakin tulevat maksettua.

Mitä kummallekin jäi omalle tilille, on omassa harkinnassa. Minä pidän omaa säästötiliä omia kivoja juttuja varten.

Ainoa puute on että olisipa vielä mahdollista ostaa ruokaostokset tiliin, joka myös hoidettsisiin yhteiseltä laskutililtä. Nyt ne menevät sen kortilta joka käy enemmän kaupassa, eli perheenäiti :/

Tilatkaa debit-kortit siihen laskutiliin. Eivät ne kovin paljon maksa.

Vierailija
40/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on 3 tonnia käteistä hyvässä jemmassa eikä edes mies tiedä. Tiedän että jos mulle käy jotain, niin ne löydetään. Olen kirjoittanut kirjekuoreen jossa rahat ovat, että nämä rahat on tarkoitettu pienille lapsilleni ja heidän hyväkseen jos mulle käy jotain. Tuo muutaman tonnin jemma on oikeastaan pelkästään turvallisuuden tähden, eli sellainen viimeinen oljenkorsi jos joku taloudellinen katastrofi käy. Kaikki muut säästöt ja sijoitukset ovat ihan päivänvalossa ja molempien tiedossa.

Jos miehelläsi oli sama idea alkaa säästämään ihan vaan turvallisuuden ja epävarmuuden takia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan