Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Petosyritys raha-asioissa avioliitossa, mitä mieltä tästä?

Vierailija
26.01.2017 |

Ollaan miehen kanssa oltu yhdessä 18 vuotta, josta 14 vuotta naimisissa. Nyt ollaan myymässä yhteisomistuksessa olevaa juttua, kaupan arvo on 20000€. Ostajat ovat tuttujamme, ja oli puhe, että annan heille meidän tilinumeron. Kun otin asian tiimoilta yhteyttä, sain kuulla, että mies oli jo antanut numeron. Halusin tietää, minkä numeron hän oli antanut ja hämmennyin, kun kyseessä ei ollut kumpikaan yhteisistä tileistämme, vaan täysin outo numero. Meillä on siis yhteinen käyttötili ja lainanhoitotili. Lisäksi olen avannut netissä omalla nimelläni laskutilin, jonne palkkapäivinä siirrän rahaa ja pyöritän sieltä laskuliikennettä. Mies on kuvitellut, että se on jokin mun salainen tili, vaikka olen näyttänyt, että rahat ovat siellä maksimissaan puoli tuntia.

No, joulusiivousta tehdessäni löysin eräästä koristepurkista 400€! Sitten kun mies tuskaili tarvitsevansa rahaa johonkin, sanoin, että ota tuolta purkistasi. Meni ihan kiukkuiseksi, että niihin ei kosketa. Pian paljastui, että hän oli jo aikaisemmin avannut tilin, jonne mulla ei ole pääsyä, no ei siinä mitään. Mutta sitten kun aloin puhua lähestyvistä kaupoista, että maksetaan niistä rahoista sitten yksi pikkulaina pois, niin meni ihan pois tolaltaan ja sanoi, että ne rahat laitetaan ihan erikseen, eikä niihin kosketa! Kaupat tehdään nimenomaan siksi, että taloudellinen tilanne helpottaisi, joten sanoin, että maksetaan ensin pakolliset pois, ja jaetaan rahat sitten puoliksi. Ei näyttänyt tyytyväiseltä, mutta keskustelu jäi siihen. Nyt on sitten kuitenkin yrittämässä mulle tuollaista kuprua! On ihan hirveä olo... Sanoin ostajille, että annan toisen tilinumeron ja rahat maksetaan puoliksi. Tiedän, että se olen minä, joka joudun maksamaan omasta osuudestani ne pakolliset maksut, mutta saanpahan edes jotain itselleni. Mies kasvattakoon pankkitiliään...

Mitä itse tekisitte? Mä alan olla kurkkua myöten täynnä noita temppuja, koska ei tässä todellakaan ollut kaikki. Kaikkea en varmaan ole edes tajunnut vuosien varrella.

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota nyt muuhun kantaa, mutta mikä ihmeen järki on siinä, että on - oletettavasti omien tilien lisäksi - yhteinen käyttötili, yhteinen lainanhoitotili ja vielä joku ihmeen laskujen maksutili?

Laskujen maksutili on tosi kätevä! On paljon nopeampi tarkistaa sieltä, onko jokin lasku maksettu, kuin alkaa plaraamaan käyttötiliä.

Vierailija
42/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö no tuota. Varmaan ihan turha ehdottaa teille eroamista?

Alan olla kieltämättä kypsä eroon. Tuntuu hirveältä, että mies on muuttunut tuollaiseksi. Enkä ole mikään lompakkoloinen, jos joku sellaista meinaa huudella. Ap

Selvitä nyt alkuun mikä ongelma sillä on. Ei kukaan huvikseen jemmaa rahaa...

Kiristetään? Pelaa nettipokeria haitaksi asti? Käy huorissa tai joku sugar baby säätö?

Tai sitten se vaan säästää johonkin, minkä olet aikaisemmin kieltänyt. Moottoripyörä tms.

No hyvä kun muistutit; ei säästä moottoripyörään, mutta yhteen aikaan paasasi, kuinka meidän pitää ruveta säästämään hautajaisiin ja arkkurahoja! Ja oli ihan tosissaan. Suuttui kun nauroin. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä te naiset aina onnistutte löytämään ne sairaimmat yksilöt puolisoiksenne. Tiedän, että ei varmaan ollut tuollainen kun tapasitte ja blää blää, mutta kyllä aikuisella ihmisellä täytyy jonkinlainen terve järki olla raha-asioissa. Tuntuu, että kun ihmiset menevät naimisiin, heiltä katoaa kaikki taloudellinen vastuu samantien. Pidetään yhteisenä kaikkea ihan vaan sen takia, että se tuntuu turvalliselta ja mukavalta. Sitten kun se eron hetki koittaa, joka myös suurimmalle osalle jossain vaiheessa koittaa, on se pelkkää tappelemista ja katkeruutta.

Helpoimmalla pääsee kun pitää omat rahansa omana tietonaan ja omalla tilillään. Yhteisistä suurimmista hankinnoista kuten autosta ja asunnosta tehdään paperi, josta käy ilmi kuinka suuren osan kumpikin hankitusta kohteesta on lupautunut maksamaan. allekirjoitettu paperi kummallekkin niin vältytään miltään epäselvyyksiltä jatkossa.

On häiritsevää kuinka moni pari ei tätä tajua, vaan kerta toisensa jälkeen astutaan siihen samaan ansaan ja omista rahoista joutuu tappelemaan pahimmillaan vuosia.

Joo toimii kunnes on lapsia... meinaatko että joka vaippapaketti pitää tilittää toiselta. Jos ei tilitä, ne menee kaikki naisen rahoista.

Tässä ei nyt puhuttu vaippapaketista, vaan kymmenien tuhansien eurojen hankinnoista. Vaippapakettien ostaminenkin kertoo jo miehen mielen laadusta paljon. Jos mies ei kertaakaan uhraudu ostamaan yhteiselle lapsellenne mitään niin kannattaa pikkusen alkaa miettimään asioiden todellista tilaa.

Vierailija
44/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö no tuota. Varmaan ihan turha ehdottaa teille eroamista?

Alan olla kieltämättä kypsä eroon. Tuntuu hirveältä, että mies on muuttunut tuollaiseksi. Enkä ole mikään lompakkoloinen, jos joku sellaista meinaa huudella. Ap

Selvitä nyt alkuun mikä ongelma sillä on. Ei kukaan huvikseen jemmaa rahaa...

Kiristetään? Pelaa nettipokeria haitaksi asti? Käy huorissa tai joku sugar baby säätö?

Tai sitten se vaan säästää johonkin, minkä olet aikaisemmin kieltänyt. Moottoripyörä tms.

No hyvä kun muistutit; ei säästä moottoripyörään, mutta yhteen aikaan paasasi, kuinka meidän pitää ruveta säästämään hautajaisiin ja arkkurahoja! Ja oli ihan tosissaan. Suuttui kun nauroin. Ap

Tämä arkkurahojen säästäminen on tärkeä asia varsinkin vanhemmille sukupolville ja erityisesti maalla. "Piirongin laatikossa" pitää arkkurahat olla jemmassa perillisiä varten. Isälläni oli ihan erillinen tili, minne oli säästänyt pienestä eläkkeestään 3000e hautajaisia varten.

Pitäisikö sulla keskustella asiasta vielä miehen kanssa rauhallisesti. Miehet ei välttämättä ajattele näitä asioita kovin monipuolisesti ja on nyt kenties luullut vaan helpottavansa sinun ja lasten elämää ja nyt sitten ärsyyntyi kun häntä ei ymmärretty.

Vierailija
45/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin tuossa tilanteessa rahat täysin erilleen ja molemmille sama eurosumma maksettavaksi yhteisisstä kuluista eli asumiset, perus ruoka yms...

Vierailija
46/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ap voi tietää, maksaisiko mies osuuttaan jos rahat eriytetään. Jos pitää kaikki! Silloin mennään ojasta allikkoon. Vaikea tilanne.

Vierailija
47/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo hoidat tasajaon miehen luvalla tai ilman. Verothan joudut myyntivoitosta joka tapauksessa maksamaan. Olisi kohtuutonta maksaa verot summasta jota ei ole edes saanut.

Vierailija
48/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvin pitkälle samalta, miten oma pitkäaikainen puolisoni käyttäytyi sairastuessaan psyykkisesti.  Onko puolisosi käytöksessä mitään muuta poikkeavaa?

Vierailija
49/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hyvin pitkälle samalta, miten oma pitkäaikainen puolisoni käyttäytyi sairastuessaan psyykkisesti.  Onko puolisosi käytöksessä mitään muuta poikkeavaa?

Mitä teillä tapahtui? Myös rahakätköjä vai jotain pahempaa? Miten tajusit sairauden?

Vierailija
50/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärtänyt, mistä rahoista oli kyse. Kummallakin on käsittääkseni oma palkkatili, sitten yhteinen käyttötili ja vaimolla lisäksi laskunmaksutili.

Säästikö mies siis purkkiin omia rahojaan sen jälkeen, kun oli maksanut osuutensa käyttötilille vai mistä kiikastaa?

Vierailija
51/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit, yhteinen säästötili, joka on ilmoitettu mm. asunto- ja mökkikauppojen yhteydessä. Kaupassa käydään vuoroviikoin. Emme tappele rahasta. Minä tienaan enemmän käteen kuin mies, eikä hänenkään palkkansa ole huono. (Alkuaikoina tienasin vähemmän, mutta minulle on sittemmin syntynyt ura-niminen ihme.) Miehellä on silti enemmän säästössä kuin mulla, johtuen siitä että hänellä on työvaatteet ja eväät eikä osta muuta kuin ruokaa ja pesuaineita j, minulla jakkupuku, meikit ja työpaikkalounaat, ja lisäksi maksan rakkaalle pankille yhtä omaa perintökiinteistöäni, josta lunastin muut osakkaat ulos. Ja enemmän heräteostoksia....

Alappa kysellä rahojesi perään. Onko ostajat siis maksaneet jo summan miehen tilille? Miehen kuuluu laittaa puolet kauppasummasta sinulle. Se ei ole miehen rahaa vaan sinun.

Vierailija
52/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota nyt muuhun kantaa, mutta mikä ihmeen järki on siinä, että on - oletettavasti omien tilien lisäksi - yhteinen käyttötili, yhteinen lainanhoitotili ja vielä joku ihmeen laskujen maksutili?

Nettipankissa näitä on helppo yhdessä tehdä ja seurata. Vähän kuin kansiorakenne. Meillä on:

Miehen oma palkkatili.

Mun oma palkkatili.

Näistä siirtyy tilipäivänä automaattisesti ennalta sovitut summat seuraaville tileille:

-asuntolainatili. Näin siellä on aina tarpeeksi rahaa ja maksu lähtee automaattisesti.

-laskutili. Sama kun edellä.

-säästötili. Tänne säästämme rahaa seuraavaa lomamatkaa varten.

Näin olemme budjetoineet pakolliset maksut, sopineet missä suhteessa kumpikin niitä maksaa, ja varmistaneet että ne ainakin tulevat maksettua.

Mitä kummallekin jäi omalle tilille, on omassa harkinnassa. Minä pidän omaa säästötiliä omia kivoja juttuja varten.

Ainoa puute on että olisipa vielä mahdollista ostaa ruokaostokset tiliin, joka myös hoidettsisiin yhteiseltä laskutililtä. Nyt ne menevät sen kortilta joka käy enemmän kaupassa, eli perheenäiti :/

Kortti siihen laskutiliin?

Meillä tuo on hoidettu niin, että mies maksaa laskutilille enemmän ja minä maksan ostokset omalta tililtä. Vielä tuo toimii kun on asuntolainaa, mutta pian ruokalasku on se suurin kuukausittainen meno... sitten pitää tehdä mieheltä tilisiirto mulle ruokaa varten.

Vierailija
53/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ap voi tietää, maksaisiko mies osuuttaan jos rahat eriytetään. Jos pitää kaikki! Silloin mennään ojasta allikkoon. Vaikea tilanne.

No se on sitten avioero jos ei maksa.

Vierailija
54/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on salainen pankkitili, minne ohjaan huutistuotot. Lisäksi mulla on kaksi salaista lompakkoa piilotettuna kotiin, joissa käteistä . Salaista rahaa mulla on noin 4000€ ja säästän avioeroa varten. Käytän rahan asunnon sisustamiseen ja takuuvuokraan sekä alkukuukausien vuokraan.

En jaksa enää miehen toistuvaa pettämistä . Mies on luvannut tehdä elämästäni ja lasten elämästä helvettiä jos uskallan erota. Meillä ei ole yhteisellä käyttötilillä rahaa , minkä voisi erossa jakaa eli pakko säästää etukäteen ja salaa. Kun lähden, en taakseni katso.

Vierailija
55/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie mun tavaroita aivan kummallisiin uusiin säilytyspaikkoihin. Esim. kirjoja on vanhassa autotallissa ja pannuhuoneen viereisessä varastossa. Jos olen kasannut kirppistavaraa kuvattavaksi, hermostuu jo kahdessa päivässä ja väittää, että ne ovat olleet viikkotolkulla huoneessa. Sitten saattaa keksiä uudet paikat, ja minä etsin hulluna myymääni tavaraa. Ap

Vierailija
56/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö olette yhdessä?

Vierailija
57/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskujen maksutili on tosi kätevä! On paljon nopeampi tarkistaa sieltä, onko jokin lasku maksettu, kuin alkaa plaraamaan käyttötiliä.

Lähinnä kertoo sitä, ettei ihmiset osaa käyttää pankkien ohjelmia.

että kyllä mäkin ihmettelen tuota ylimääräistä laskunmaksu - aputiliä. Jos turhasta haluaa maksaa, niin siittä vaan.

Jostain syystä mies pitää naistaan epäluotettavana ja toimii noin. Ehkä se olisi hyvä selvittää. Tai sitten tyypillä on luurankoja, lapsi toisaalla...

Vierailija
58/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä kertoo sitä, ettei ihmiset osaa käyttää pankkien ohjelmia.

että kyllä mäkin ihmettelen tuota ylimääräistä laskunmaksu - aputiliä. Jos turhasta haluaa maksaa, niin siittä vaan.

Jostain syystä mies pitää naistaan epäluotettavana ja toimii noin. Ehkä se olisi hyvä selvittää. Tai sitten tyypillä on luurankoja, lapsi toisaalla...

Neuvo toki, miten niitä ohjelmia käytetään.

Vierailija
59/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie mun tavaroita aivan kummallisiin uusiin säilytyspaikkoihin. Esim. kirjoja on vanhassa autotallissa ja pannuhuoneen viereisessä varastossa. Jos olen kasannut kirppistavaraa kuvattavaksi, hermostuu jo kahdessa päivässä ja väittää, että ne ovat olleet viikkotolkulla huoneessa. Sitten saattaa keksiä uudet paikat, ja minä etsin hulluna myymääni tavaraa. Ap

Eli se hoardaa? Missä se rahapurkki oli piilossa?

Ukkosi taitaa matkalla mielisairaalaan, vie se hoitoon.

Vierailija
60/127 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihmisille tärkeämpi on raha tilit tulot menot on tälläisen ihmisen parempi olla yksin. Ihminen joka ei osaa niinkin arkisissa kuin raha-asioissa puhua puolison kanssa niin ei pitäs puolisoa ollakaan. Ota rahat ja pidä niille seuraa, rakastele niitä, puhu niiden kanssa ja vietä aikaa. Ihmussuhteissa olet mätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän