Kohtuuton elatusapu
Avopuolisollani on vajaa 4 vuotias lapsi, joka asuu äitinsä luona. Meidän luona lapsi on joka toinen viikonloppu. Äiti ja lapsi asuvat kahdestaan omassa noin 90 neliön rivarissa ja äidillä on pieni palkka. Me asuimme aikaisemmin vuokralla 50 neliön kerrostaloasunnossa. Ottaen huomioon sen aikaiset asumiskulut ja palkat, puolisoni joutui/joutuu maksamaan elatusapua yhteensä 480 € kuussa.
Nyt olemme ostaneet oman asunnon, jonka myötä asumiskustannuksemme ovat nousseet reippaasti. Tässä vaiheessa nousi esille elatusavun tarkistus. Noh nyt lapsen äiti ei ilmestynyt sovittuun tapaamiseen lastenvalvojan kanssa ja ei kuulemma suostu laskemaan elatusapua, koska "se vähentää hänen tulojaan". Isällä ei ole lastenvalvojan mukaan muuta mahdollisuutta kuin maksaa tai viedä asia käräjille. Onko asia tosiaan näin? Eikö lapsen isällä ole tässä asiassa mitään oikeuksia ja lapsen äiti voi yksin "päättää"? Luulisi, että sen kun syöttää sinne taulukkoon päivitetyt tiedot ja uusi elatusavun summa on valmis?
Muutenkin tuo summa 480 € kuussa ihmetyttää. Äidin palkalla ei todellakaan olisi varaa asua moisessa asunnossa. Ja koska hänellä on niin suuret asumismenot niin isän harteille jää kaikki lapsen laskennalliset kulut. Todellisuudessa tuo summa tuntuu menevän äidin elättämiseen. Onhan hänellä varaa tehdä remonttiakin. Meillä taas ei remonttii ole varaa, koska onhan tuo 480 € kuussa aika iso lovi. Meille tullessaan lapsella ei ole ikinä viikonloppua varten vaatteita mukana ja päiväkodissakin hän joutuu kulkemaan vanhoissa ja epäsiisteissä vaatteissa. Joudumme siis ostamaan meille kaikki lapsen tarvitsemat vaatteet aina ulkovaatteita ja kenkiä myöten. Kuinka ihmeessä vajaa 4 vuotiaan laskennalliset kulut voivat olla moiset? Ja onko isän velvollisuus mahdollistaa äidin asuminen haluamassaan asunnossa?
Onko kellään vastaavia kokemuksia? Tai osaako kukaan neuvoa mitä tämän asian eteen voisi tai kannattaisi tehdä?
Kommentit (295)
19 sivua ja joudun kyllä miettimään että miksi ap ajattelee että asia kuuluisi hälle yhtään?
Kysehän on miehen ja exän lapsesta ja hänen elatuksesta.
Ihan sama maksaako mies ja kuin paljon, asia EI kuulu aplle!
Ap on tiennyt aloitettuaan miehen kanssa seurustelun että miehellä ON lapsi joten taatusti on myös tiennyt että maksaa lapsesta elatusmaksuja...
Minun äitini on yh, tai oli, kun kumpikaan, minä tai veljeni ei enään asuta hänen kanssaan. Isä ei ikinä ole maksanut elareita, varmaankin äiti saanut kelasta minimin. Äiti on aina halunnut että meillä olisi hyvä, isäkin varmasti, mutta juoppo mikä juoppo. Se mikä tässä keskustelussa pistää silmään on, miksi ette halua lapsillenne parasta, vaikka elareiden avulla? Se rahallinenkin tuki varmasti on tarpeen, ainakin meillä olisi ollut. Varsinkin kun lapsi tuosta kasvaa, hänestä tuleee vaativampi eikä hän ymmärrä jos johonkin ei ole varaa. Enkä tarkoita että hemmoteltaisiin pilalle, vaan välillä hartaimpia toiveita toteutetaan, tai tehdään isompia reissuja, joihin tuo rahasumma voisi auttaa. Esim minä halusin lapsena disneylandiin, en silloin ymmärtänyt rahan arvoa ollenkaan, mutta tuosta rahasummasta säästämiseen olisi ollut apua. Elämyksiä lapselle. Ja joo en päässyt disneylandiin, en ole katkera asiasta, mutta olisihan se ollut upeaa sinne päästä. Veljeni on halunnut mopoa, kevaria yms, ja on ne saanut, mutta paljon on äitimme asian eteen tehnyt töitä. Siitä olisi ollut apua että isi olisi kustantanut osan. Äitimme on yrittänyt parhaansa, ja yrittää vieläkin auttaa meitä kahta opiskelijaa niin paljon kun pystyy. Olen kiitollinen hänelle ja kaikesta mitä hän on tehnyt. Mutta en silti lapsena päässyt disneylandiin, ja silloin lapsena olin vain pettynyt enkä ymmärtänyt miksi. Ja en myöskään ollut ahne lapsi ennen kuin joku sitä sanoo, se oli vain minun hartain toive.
Älkää maksako exälle yhtään elatusapuja jos hoidatte lasta puolet. ex. saa kuitenkin koroteun lapsilisän jos 2 lasta niin yli 300€. ON MYÖS LASTEN ETU, ETTÄ VANHEMMAT EIVÄT RIITANNU PAHASTI. Jos minun täytyisi maksaa jotain ex.älle niin kokisin lähinnä tulleeni raiskatuksi. Kyllä todella, niin ja ex. olisi raiskaaja. Mitä ajattelet raiskaajasta? Suomessa ei toteudu tasa-arvo, nainen saa yhä yleensä 1. vanhemman roolin MISSÄ ON TASA-ARVO???? Itse olen myös todella hyvä ja vastuuntuntoinen vanhempi.
Kun erotaan niin on säälittävää jäädä roikkumaan kiinni toisessa, niin myös ex. meinasi tehdä. Ei olisi pystynyt elämään ilman minua eron jälkeen vaati aluksi elareita. Sanoin että hankin oma elämä ja ala ottamaa VASTUU elämästäsi. Emme ole enää yhdessä joten en makasa sinulle mitään ja jos rahat ei riitä hanki uusi työ, bye bye... voivoi.. nainen itki ja kiukutteli jonkin aikaa, mutta lopulta kaikki meni hyvin ja nyt hän kantaa vastuun omasta elämästään :)
Niin, hauskinta minun casessa oli että Nainen koki suhteessa että "kontrolloin häntä" taloudellisesti. Olen kuulema kontrollifriikki. (En kyllä ole, olen jo kihloissa ja saman naisen kanssa elänyt 2,5v. toisin kuin ex. vaihtanut miestä varmaan 5 kertaa:) Suhteemme on erittäin hyvä). Vaikka väitti minua rahalla kontrolloijaksi ja voi pahoin, niin halusi jäädä minun kontrolloitavaksi (raha) myös eron jälkeen. Mitä ihmettä?? Selittäkää tämä minulle kun en ymmärrä :) Loiseläjät voisivat katsoa peiliin. Mielestäni oli vaan niin sekaisin, että ei tiennyt mitä tehdä onneksi nyt on pikkuhiljaa tullut järkiinsä.
Hämmentynyt oon minäki oman mieheni tilanteesta. Tähän asti on maksanut noin 160e/kk elatusmaksuja exälleen yhdestä lapsesta. Nyt pitäisi yhtäkkiä alkaa maksaa elatusmaksuja 440e/kk. Soskassakin olivat todenneet, että onhan tämä summa kohtuuton, mutta näin tämä meidän laskuri näyttää. Asumme syrjässä, joten auto on välttämätön, mutta autolainaa ei hyväksytä menoihin. Myöskään talon peruskorjaukseen otettua lainaa, jolla talo saatiin asumiskelpoiseksi, ei hyväksytä menoihin. Mieheni palkasta jää lainalyhennysten ja pakollisten kulujen (vesi, sähkö, lämmitys, jätehuolto, vakuutukset yms) jälkeen käteen noin 700e, josta pitäisi maksaa vielä elatusmaksu 440e. Miehelle jää itsensä elättämiseen siis 260e/kk. Kyllähän tuolla toki ruokaa, bensaa, vaatteita, autovakuutukset ja joskus itselle vaatteita saa jonkin verran, mutta tuntuu hullulta että lapsella on oikeus korkeampaan elintasoon kuin isällään. Kesäajan mieheni on ilman töitä, joten kaikki yhteiset laskut jäävät minun maksettavaksi. Miehen ex on alkoholin suurkuluttaja jolle ei työnteko maistu vaikka töitä olisi ollutkin tarjolla ja soittelee sitten kännipäissään ja valittaa kuinka vaikeaa hänellä on lapsen kanssa..
Vierailija kirjoitti:
Miten 4-vuotiaaseen lapseen voi mennä rahaa 480 euroa kuukaudessa, kun minuun aikuiseen mieheen menee alle 200 euroa kuukaudessa? Ainoastaan isomman asunnon tarpeella voisi jotenkin selittää, mutta 4-vuotias menee vaikka yksiössä.
Oletko tosissasi? Minun kohta aikuiselle pojalle tuo ei riitä edes ruokaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten 4-vuotiaaseen lapseen voi mennä rahaa 480 euroa kuukaudessa, kun minuun aikuiseen mieheen menee alle 200 euroa kuukaudessa? Ainoastaan isomman asunnon tarpeella voisi jotenkin selittää, mutta 4-vuotias menee vaikka yksiössä.
Oletko tosissasi? Minun kohta aikuiselle pojalle tuo ei riitä edes ruokaan...
Syökö se poika sisäfilettä joka päivä?
Elatusavussa on tosiaan porsaanreikä. Jos oikein haluaa exänsä nylkeä, kannattaa hankkia omistusasunto ja maksaa törkeän suuret lainanlyhennykset kuukaudessa. Itselle toki tulee tiukat ajat, mutta exälle vielä tiukemmat, ja asunnon muodossa raha säilyttää arvonsa.
Tietysti exä voi lähteä vastaiskuun, ja kohta meillä on kaksi lirissä olevaa rahatonta, velallista kartanon omistajaa.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentynyt oon minäki oman mieheni tilanteesta. Tähän asti on maksanut noin 160e/kk elatusmaksuja exälleen yhdestä lapsesta. Nyt pitäisi yhtäkkiä alkaa maksaa elatusmaksuja 440e/kk. Soskassakin olivat todenneet, että onhan tämä summa kohtuuton, mutta näin tämä meidän laskuri näyttää. Asumme syrjässä, joten auto on välttämätön, mutta autolainaa ei hyväksytä menoihin. Myöskään talon peruskorjaukseen otettua lainaa, jolla talo saatiin asumiskelpoiseksi, ei hyväksytä menoihin. Mieheni palkasta jää lainalyhennysten ja pakollisten kulujen (vesi, sähkö, lämmitys, jätehuolto, vakuutukset yms) jälkeen käteen noin 700e, josta pitäisi maksaa vielä elatusmaksu 440e. Miehelle jää itsensä elättämiseen siis 260e/kk. Kyllähän tuolla toki ruokaa, bensaa, vaatteita, autovakuutukset ja joskus itselle vaatteita saa jonkin verran, mutta tuntuu hullulta että lapsella on oikeus korkeampaan elintasoon kuin isällään. Kesäajan mieheni on ilman töitä, joten kaikki yhteiset laskut jäävät minun maksettavaksi. Miehen ex on alkoholin suurkuluttaja jolle ei työnteko maistu vaikka töitä olisi ollutkin tarjolla ja soittelee sitten kännipäissään ja valittaa kuinka vaikeaa hänellä on lapsen kanssa..
Tässä kyllä eniten ihmetyttää, miksi lapsi asuu alkoholinsuurkuluttajan kanssa, joka itsekkin myöntää lapsen kanssa olevan vaikeaa? Luulisi yhden elatusmaksun olevan tässä se pienin ongelma.
Tasaarvo_ kirjoitti:
Älkää maksako exälle yhtään elatusapuja jos hoidatte lasta puolet. ex. saa kuitenkin koroteun lapsilisän jos 2 lasta niin yli 300€. ON MYÖS LASTEN ETU, ETTÄ VANHEMMAT EIVÄT RIITANNU PAHASTI. Jos minun täytyisi maksaa jotain ex.älle niin kokisin lähinnä tulleeni raiskatuksi. Kyllä todella, niin ja ex. olisi raiskaaja. Mitä ajattelet raiskaajasta? Suomessa ei toteudu tasa-arvo, nainen saa yhä yleensä 1. vanhemman
Meillä on viikko-viikko. Saan lapsesta lapsilisän ja minimielatusmaksun. Laskettiin tulot lastenvalvonnalla ja miehen elatuskyky +500€ ja minun -65€. Eli kyllä joskus yhteishuoltajuudessakin elatusmaksut ovat paikallaan ja menevät lapsen hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Tasaarvo_ kirjoitti:
Älkää maksako exälle yhtään elatusapuja jos hoidatte lasta puolet. ex. saa kuitenkin koroteun lapsilisän jos 2 lasta niin yli 300€. ON MYÖS LASTEN ETU, ETTÄ VANHEMMAT EIVÄT RIITANNU PAHASTI. Jos minun täytyisi maksaa jotain ex.älle niin kokisin lähinnä tulleeni raiskatuksi. Kyllä todella, niin ja ex. olisi raiskaaja. Mitä ajattelet raiskaajasta? Suomessa ei toteudu tasa-arvo, nainen saa yhä yleensä 1. vanhemman
Meillä on viikko-viikko. Saan lapsesta lapsilisän ja minimielatusmaksun. Laskettiin tulot lastenvalvonnalla ja miehen elatuskyky +500€ ja minun -65€. Eli kyllä joskus yhteishuoltajuudessakin elatusmaksut ovat paikallaan ja menevät lapsen hyväksi.
Mitä olet tehnyt parantaaksesi elatuskykyäsi?
Ja miten tämä asia sinulle kuuluu? Isän on elätettävä lapsensa ja sinä saat tyytyä siihen mitä jää jäljelle. Ei se lapsen elatustarve pienene sillä, että sinä ostat liian kalliin asunnon ja haluaisit miehen rahoilla paremman elintason.
Hae paremmin palkattuun duuniin, jos tulot on liian pienet. Härskiä mennä lapsen lautaselle kerjäämään.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen elintason tulee määräytyä vanhempien keskimääräisen tulon mukaan. Jos isällä on isot tulot, ovat elaritkin isot. Ja sillä siisti.
Mutta jos haittaa, niin voihan lapsen isä hakea lähihuoltajuutta. Pienituloinen äiti maksaa sitten kykynsä mukaan elareita.
Ei taida haluata aloittaja miehen lasta yhtään enemmän vierailemaan. Sehän söisi niiden ruokapöydässä ja sekin laskisi aloittajan elintasoa.
Kyllä ne vaan menee joskus ohi hilseen nämä korotusten vaatimiset. Itsellä on tilanne että joka ainoa vapaapäivä minkä vuorotöissä saan pidän lasta luonani. Samoin lomat. Ex vaatii kuitenkin että työpaikka pitäisi vaihtaa sellaiseen missä olisin esim. 8-16 tai 7-14 töissä että voitaisiin pitää vuoroviikoin lasta. Sanoin tähän että ei se työn saaminen nyt niin yksinkertainen temppu aina ole. Ja toisekseen tulot tippuisivat jonkin verran kun ei vuorolisiä enää saa. Eli elatusmaksuhan pienenisi koska pitäisin enemmän lasta luonani ja tuloni pienenisivät. Hänen mielestään ei voi pienentyä koska on sopimus.
Hän on ollut uudessa suhteessa jo kolmisen vuotta ja yllätyin että hän oikeastaan majoittaa luonaan tätä uutta miestä eli ovat avopari. Nyt ovat suunnittelemassa asunnon ostoa ja hieman on jo ollut puhetta että kun lapsikin kasvaa niin pitäisi elareita taas nostaa hieman. Uuden asunnon käsirahaan kai niillä olisi käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Hauskimpia mun mielestä on naiset, jotka haluavat itse päättää lapsen kasvatuksesta, asuinpaikasta, harrastuksista, vaatteista, lomamatkoista yms. Maksoi mitä maksoi. Asioista, joista normaalisti päätetään yhdessä, kun se on vanhemmuutta. Sitten valitetaan, kun etävanhempi ei ole valmis maksamaan kaikesta niin paljon kuin naisen mielestä kuuluisi, koska rahathan menevät lapselle. Eikä olla oikeasti valmiita tekemään kasvatuksellista yhteistyötä, vaan haalitaan kaikki vastuu (ja oikeudet) itselle, koska lapsen isähän on tietysti _väärässä_, ja sitten valitetaan kun yksin pitää kaikki hoitaa.
Tämä.
Minun mieheni ex on juuri tällainen. Kaikenlaisia rahapyyntöjä tulee vähän väliä elareiden lisäksi, eikä mistään sovita yhdessä.
Ja älytön sota syttyy luonnollisesti joka kerran, kun mies ei ole automaattisesti siirtämässä hänen tililleen hänen määräämäänsä summaa.
Luonnollisesti hänen pitäisi myös saada määrätä mitä meillä tapahtuu silloin kun lapset ovat isällään.
Ja ei, minulla ei ole mitään sitä vastaan, että mieheni osallistuu lastensa elatukseen.
No aika monilla lähillä on ainakin täällä Helsingissä niin hyvä palkka. Mullakin on niin hyvä, että maksan kahdesta lapsesta täydet päivähoitomaksut. Mitään yh-alea ei tunneta, vaan ainoa mikä vaikuttaa, on talouden yhteenlasketut bruttotulot, joita yh:lla luonnollisesti verotetaan kovemmin, kuin kahden palkansaajan yhteensä yhtäsuuria bruttotuloja.